handdator

Visa fullständig version : Sträckt ryggen?


ANIKI
2010-04-13, 10:37
Man

22 år

194cm | 86kg

Har haft känningar kring erector spinae/thoracolumbar fascia (ryggens limpor), mest på höger sida. Smärtan uppkom på lördag morgon då jag vaknade av smärtan.

På fredagen, dagen innan, tränade jag rygg. Jag gjorde marklyft för andra gången i mitt liv och tyckte/tycker verkligen om övningen. Jag värmde upp ordentligt och lastade sedan på 100kg och körde 4x3. Det var på gränsen till fail. Någon timme efter passet så jobbade jag (personlig assistent). Det är rätt tunga lyft till och från må jag säga.
Jag missade bussen hem och orkade inte gå, så jag joggade hem i mina sneakers med inläggssulor på en tid av ca 45min i lugnt tempo. Jag duschade snabbt och stretchade benen ordentligt. Jag brukar stretcha benen (framsida/baksida lår, ljumskar, vader och gluteus) 30s varje kväll innan jag lägger mig. Så nu stretchade jag samma muskler fast 1min vardera.
Jag hann sova kanske 5 timmar innan jag vaknade och hade lite av en huggande smärta i ryggen, mest på högersida. Så det var bara att stiga upp och ta en en voltaren 25mg. Jag testade att stretcha gluteus lite lätt eftersom att den högra var ganska stram. Då strålade det upp i högra (limpan) i ryggen så jag slutade med en gång.
Just nu så smärtar det lite i höger sida, nästan vid svanken, då jag sitter i soffan. Benen är då under 90 grader. Annars kan smärtan bara komma till och från utan att jag gör något speciellt.

Jag har en rak ryggrad och ca 1cm benlängdsskillnad. När jag var 18-20 så hade jag ryggskott 2 gånger. Jag växte abnormt många cm mellan 9:an och första året på gymnasiet. Så musklerna hann inte riktigt med. Har fått rehabträna ryggen ganska länge pga det.

Jag tränar styrke 4 gånger i veckan och korpbasket 2 gånger i veckan.
Jag har nyligen börjat att träna tyngre. Jag varierar veckovis med att lyfta vikterna 8x3 och 4x3. Det har gått bra tycker jag. Jag failar knappt någonting. Är det tungt i t ex bicepscurl så försöker jag ändå att stå rakt, spänna magen och bara använda armarna.

Jag tar 3st voltaren 25mg/dag. Alltså maxdos. Det hjälper till viss del. Fast jag tycker nästan att långa promenader hjälper bättre.

Martin Löwgren
2010-04-13, 10:59
Har du host/nyssmärta eller smärta ut i benet?

ANIKI
2010-04-13, 11:10
Har du host/nyssmärta eller smärta ut i benet?

Nej inte alls, allt är som vanligt. Smärtan uppkommer som mest då jag antingen sitter i soffan eller på toan.
Har varken stretchat eller tränat något. Bara gått lite längre promenader. Och då känns det bra.

Martin Löwgren
2010-04-13, 11:21
Nej inte alls, allt är som vanligt. Smärtan uppkommer som mest då jag antingen sitter i soffan eller på toan.
Har varken stretchat eller tränat något. Bara gått lite längre promenader. Och då känns det bra.

Ok bra.

Inget allvarligt låter det som (kallas medicinskt för akut lumbago - ryggskott på svenska) mest troligt pågrund av lättare diskpåverkan.

Jag hade avvaktat med att söka hjälp då de helt klart låter som ett lättare lumbago vars värsta smärta oftast lägger sig av sig självt på några dagar.

Sekundär kramp i bland annat erector spinae, serratus posterior latissimus är ofarligt men gör väldigt ont och kan även göra det svårt att ta djupa andetag då de håller i revbenen.

Börjar du få utstrålningar i benen eller problem med blåsan kan ett besök bli aktuellt men annars rekommenderar jag sittförbud och mycket aktiva rörelser.

Det närmaste dagarna är det klokt att ta det lugnt. Sitt så lite som möjligt och helst aldrig i mjuka djupa soffor. Ska du sitta så sitt hela vägen in till ryggstödet, se till att sitta med bra stöd i svanken.

Var så aktiv du kan.

ANIKI
2010-04-13, 11:45
Ok bra.

Inget allvarligt låter det som (kallas medicinskt för akut lumbago - ryggskott på svenska) mest troligt pågrund av lättare diskpåverkan.

Jag hade avvaktat med att söka hjälp då de helt klart låter som ett lättare lumbago vars värsta smärta oftast lägger sig av sig självt på några dagar.

Sekundär kramp i bland annat erector spinae, serratus posterior latissimus är ofarligt men gör väldigt ont och kan även göra det svårt att ta djupa andetag då de håller i revbenen.

Börjar du få utstrålningar i benen eller problem med blåsan kan ett besök bli aktuellt men annars rekommenderar jag sittförbud och mycket aktiva rörelser.

Det närmaste dagarna är det klokt att ta det lugnt. Sitt så lite som möjligt och helst aldrig i mjuka djupa soffor. Ska du sitta så sitt hela vägen in till ryggstödet, se till att sitta med bra stöd i svanken.

Var så aktiv du kan.

Tack så mycket för din tid Martin!

Jag tänkte vila hela veckan. För på lördag har vi basketcup hela dagen. Så får se hur jag mår då. Vill verkligen vara med på den om ryggen tillåter.
Jag har basketträning i morgon. Jag vågar nog inte vara med eftersom att jag står under korgen mycket och får ta en del stryk. Men kan jag fara dit och jogga lite lätt? Jag tänkte ha lite skotträning i alla fall.
Jag tänkte mest på joggandet. Om jag nu inte har jätte ont så jag bara kan promenera, kan det vara skadligt för diskarna eller annat med den sorts belastning?