handdator

Visa fullständig version : Cyklat proteinintag


250cc
2002-06-17, 00:05
Hej!
Om man cyklar sitt proteinintag, hur länge ska man då "ligga lågt" på proteinet för att levern ska "förstå"? :)

Dasse
2002-06-17, 06:40
Enligt effektiv näringslära kan du bibehålla ett högt proteinintag i ca 6-8 veckor för att sedan vila från från det minst lika länge. Hoppas att denna info fortfarande är aktuell, boken är ju inte helt ny längre.

Petrus
2002-06-17, 06:46
Jag har aldrig cyklat mitt intag av protein och klagar absolut inte över resultaten. Så jag kan ärligt talat inte förstå tanken med att cykla det... :confused:
Personligen kan jag inte se några fördelar med det...
Vänligen,

Petrus

The Dwag
2002-06-17, 08:00
Jag tycker man cyklar proteinintaget genom att de dagar man tränar tar man en extra protein drink...och på helgerna kanske man inte äter lika många gånger per dag !

Vilket också gör att protein nivåerna pendlar varje dag... Enligt mig så cyklar man protein intaget under hela veckan genom att äta så !

Best Regards
Dwag

Dasse
2002-06-18, 00:08
Tanken med cykling ( i alla fall under lite längre perioder typ flera veckor) är att man med proteinets hjälp ska ge kroppen anabola signaler. Dock vänjer sig kroppen efter ca 6-8 veckor och du får då inte längre någon effekt av det högre intaget. Nu snackar vi högt intag typ 3-4g/kg kroppsvikt om dagen.
Mvh "dasse" :)

Petrus
2002-06-18, 05:43
Ursprungligen skickat av Dasse:
<STRONG>Tanken med cykling ( i alla fall under lite längre perioder typ flera veckor) är att man med proteinets hjälp ska ge kroppen anabola signaler. Dock vänjer sig kroppen efter ca 6-8 veckor och du får då inte längre någon effekt av det högre intaget. Nu snackar vi högt intag typ 3-4g/kg kroppsvikt om dagen.
Mvh "dasse" :)</STRONG>

Kan personligen intyga att det fungerar utmärkt med ett "högt" proteinintag utan att cykla det.
Vänligen,

Petrus

The Dwag
2002-06-18, 13:03
Är inte 3-4gram ett normalt intag ? :D ;)

Dasse
2002-06-18, 22:27
Tinner, tack för upplysningen. Har själv aldrig provat med ett så högt intag under nån längre period eftersom det för mig kan bli ganska dyrt. Men du kanske kan sponsra mig? :D

[ 18 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Dasse ]

-xR-
2002-06-22, 12:42
Hm, själva proteinet används väl till att bygga upp och skapa nya celler? Så om det finns tillräckligt med protein använder väl kroppen det? D.v.s kroppen kan väl inte vara så dum att inte bygga upp nya celler för att den vant sig vid säg 3g/kg kroppsvikt?
Aja, detta är iaf bara en tanke.

Dasse
2002-06-23, 23:31
Det handlar inte om att kroppen slutar att bygga upp ny muskelmassa utan mer om i vilken hastighet det sker.Vid en studie gav man idrottsmän ett tillskott på 1,5g protein/kg kroppsvikt/dag under 2 månader jämfört med kontrollgruppen. Detta resulterade i genomsnitt 1,5 kg mer muskelmassa än kontrollgruppen. Under en tid av högre proteinintag kommer detta att ge effekt i form av mer muskelmassa under samma tidsperiod (musklerna byggs upp snabbare) jämfört med det lägre intag du hade förut. Denna effekt anses dock avta efter ca 8 veckor. Kroppen är en finurlig manick och den vänjer sig vid olika kost, träning osv. Därför kan det vara bra att variera både sin kost och träning lite då och då. Någon som vet mer om vad som reglerar hur proteinet fungerar (ger effekt) i kroppen får gärna göra ett inlägg. Detta är den info jag läst mig till av F.Paulun i alla fall. :)