handdator

Visa fullständig version : Behöver seriös hjälp


hznn
2010-04-13, 10:13
Hej,

Jag är väldigt ny här på forumet då min kompis rekommendera att spendera lite tid här och läsa en del. Har försökt sätta mig in mer och mer, men vill gärna ha "experttips" av er som kan och VET saker och kan/vill hjälpa mig.

Vikt: ~95kg
Längd: ~183cm
Midjemått: ~100cm
Ålder: 25

Mitt mål är ju att gå ner i vikt och få bort "ölmagen" och "dubbelhakan" te x.. Var arbetslös ett år nästan som vilket gjorde att man mest satt vid datorn och blev tjockare i stortsett.

Brukar äta detta på en dag:

Frukost: 2 enkla mackor med smör och ost, ev nån tallrik vaniljyoughurt.
Middag: Allt vad frysen innehåller, aldrig någon snabbmat som te piroger osv. Utan 95% hemmalagad.
Kvällsmat: Det kan variera väldigt mycket. Igår senast fullkornpasta och Felix köttbullar, ibland inget. Helt olika.

Mina matvanor kanske inte är dom bästa då jag hoppas frukost ofta tyvärr. Men jag gillar att laga mat och helst så ska de ju inte vara nån flötig måltid. Blir mycket "svenssonmat" om man säger så.
Jag har tyvärr inget gym att gå till fast har planer till de snarast. Träna väldigt mycket så man var "vältränad" innan man blev arbetslös. Jag är ute och går några kilometer på morgonen/dagen. Sen springer jag några kilometer senare på kvällen.
Är oerhört tacksam om folk vill ge mig tips och tricks för att gå ner i vikt nu när ni vet hur läget är.
Har läst tråden: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Så Svara inte bara genom att skriva ut den länken tack :)

Är tacksom som fan av all hjälp ni har att komma med!

PS: Är kinesika örter nåt att ha, komplettera mina motionsstunder med?

//hznn

rooz
2010-04-13, 10:46
Träning:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Defftråd:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146595

Börja träna, se över vad du äter. Räkna det du äter. Försök få i dig 3 måltider om dagen (Frukost,Lunch,middag).

Att gå ner i vikt på ett sunt och acceptabelt sätt tar tid. Men i deffguiden står det du behöver veta.

Sök,läs, uppstår frågor efter det så fråga igen.

Yeahvlen
2010-04-13, 10:47
För att få bort fettet kring de ställen du beskriver kan du endast göra en sak. Gå ner i vikt tills det försvinner. Eftersom du redan läst guiden kanske du har någorlunda koll på att man måste äta för mindre mängd energi än vad du gör dig av med.

Detta kan ingen göra åt dig. Du får helt enkelt börja göra uppskattningar på hur mycket energi du äter kontra gör dig av. En rekommendation från min sida är att äta färre måltider, kanske två mål, fast större och vara mer aktiv än inaktiv över dagen. Försök hålla regelbundna mattider.

Det finns massvis med trådar om tips på mat och träningsscheman. Det är bara att söka runt.

morc
2010-04-14, 07:53
Hållare med ovanstående postare. Behöver du hjälp med att hålla koll på hur mycket du stoppar i dig så använd excelmallen länkad under, där du bara fyller i vad och hur mycket du ätit för att få en bra uppskattning. Du kan även se vad ditt ungefärliga energibehov är på en av flikarna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3986816&postcount=401

hznn
2010-04-14, 23:10
Hållare med ovanstående postare. Behöver du hjälp med att hålla koll på hur mycket du stoppar i dig så använd excelmallen länkad under, där du bara fyller i vad och hur mycket du ätit för att få en bra uppskattning. Du kan även se vad ditt ungefärliga energibehov är på en av flikarna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3986816&postcount=401

För att få bort fettet kring de ställen du beskriver kan du endast göra en sak. Gå ner i vikt tills det försvinner. Eftersom du redan läst guiden kanske du har någorlunda koll på att man måste äta för mindre mängd energi än vad du gör dig av med.

Detta kan ingen göra åt dig. Du får helt enkelt börja göra uppskattningar på hur mycket energi du äter kontra gör dig av. En rekommendation från min sida är att äta färre måltider, kanske två mål, fast större och vara mer aktiv än inaktiv över dagen. Försök hålla regelbundna mattider.

Det finns massvis med trådar om tips på mat och träningsscheman. Det är bara att söka runt.

Träning:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Defftråd:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146595

Börja träna, se över vad du äter. Räkna det du äter. Försök få i dig 3 måltider om dagen (Frukost,Lunch,middag).

Att gå ner i vikt på ett sunt och acceptabelt sätt tar tid. Men i deffguiden står det du behöver veta.

Sök,läs, uppstår frågor efter det så fråga igen.



Mitt liv blev annorlunda nu och framöver just idag:

Vikt: ~95kg
Längd: ~183cm
Midjemått: ~100cm
Ålder: 25

Jag dricker en koff kaffe på morgonen, går en mil ungeför kommer hem och äter kvarg+vatten+fun light+musli till frukost, ev en proteindrink efter. Sen mat som består av kyckling eller nötfärs, sen styrketräning, sen protein kan hända att jag tar en liten kvälljoggning där emellan med och senare endast kvarg

Comments? :D

Neuwb
2010-04-15, 00:24
Mitt liv blev annorlunda nu och framöver just idag:

Vikt: ~95kg
Längd: ~183cm
Midjemått: ~100cm
Ålder: 25

Jag dricker en koff kaffe på morgonen, går en mil ungeför kommer hem och äter kvarg+vatten+fun light+musli till frukost, ev en proteindrink efter. Sen mat som består av kyckling eller nötfärs, sen styrketräning, sen protein kan hända att jag tar en liten kvälljoggning där emellan med och senare endast kvarg

Comments? :D

Tycker du går ut för hårt. Det där håller i början när man är motiverad till tusen men efter bara några dagar kommer du börja tröttna och köpa dig en marabou.

morc
2010-04-15, 07:19
Mitt liv blev annorlunda nu och framöver just idag:

Vikt: ~95kg
Längd: ~183cm
Midjemått: ~100cm
Ålder: 25

Jag dricker en koff kaffe på morgonen, går en mil ungeför kommer hem och äter kvarg+vatten+fun light+musli till frukost, ev en proteindrink efter. Sen mat som består av kyckling eller nötfärs, sen styrketräning, sen protein kan hända att jag tar en liten kvälljoggning där emellan med och senare endast kvarg

Comments? :D

Svårt att säga något eftersom du inte anger några mängder av varken maten eller träning. Men om du känner att du ligger på underskott och orkar hålla det så kör på =).

rooz
2010-04-15, 09:00
Tycker du går ut för hårt. Det där håller i början när man är motiverad till tusen men efter bara några dagar kommer du börja tröttna och köpa dig en marabou.
+1, testa små doser i början, när du börjar komma in i det mer & mer kan du öka!

(Låter som jag pratar om heroin eller nåt:MrT:)

Mental
2010-04-15, 09:26
Tycker du går ut för hårt. Det där håller i början när man är motiverad till tusen men efter bara några dagar kommer du börja tröttna och köpa dig en marabou.

Där måste man känna efter själv, det som avmotiverar mig är om det händer för lite på vågen/i spegeln. Jag måste köra hårt för att palla psykiskt. Smågneta fungerar inte för mig.

JimmyJoe
2010-04-15, 13:46
Där måste man känna efter själv, det som avmotiverar mig är om det händer för lite på vågen/i spegeln. Jag måste köra hårt för att palla psykiskt. Smågneta fungerar inte för mig.

Jag fungerar likadant. Jag måste gå ut hårt för att stay motivatet så att säga.:hbang: