handdator

Visa fullständig version : Bänkpress problem.


Slarvpelle
2010-04-12, 18:49
Hej på er i konfen!

Jag har lite funderingar angående bänkpress och har själv inte riktigt hittat svar när jag sökt igenom forumet.

Jag har stabila ökningar på alla bröstövningar jag kör förutom den förbenade bänken och det jag har kommit att tänka på är att jag helt enkelt måste ha fel teknik.

Hur utför man en bra bänkrep?

När jag kör bänken går jag upp i brygga och trycker ned den bakre delen av axlarna. Jag har lillfingrarna ungefär 1 cm från ringen då jag är ganska smal i axlarna. Sen trycker jag upp stången och för ner den till mitten av bröstet och touchar det, men när jag ska trycka på uppåt får jag ingen riktigt bra kraft uppåt.

Några direkta anmärkningar på tekniken eller behövs videoklipp för att kunna avgöra något?

Ska jag sänka vikten lite och försöka "hitta" tekniken?

Är tacksam för svar!

Gabriel174
2010-04-12, 18:51
Dh3t6T-nqP0

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126323 också. Skriven av världsmästaren Freddi Smulter här på kolo.

frong
2010-04-12, 18:59
Tycker själv det är svårt att lära sig från film, gå till nån som kan och fråga.

Gabriel174
2010-04-12, 19:05
Nöta teknik och lägga upp filmer på kolozzeum för att få konstruktiv kritik är ett annat alternativ

Slarvpelle
2010-04-12, 19:19
Dh3t6T-nqP0

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126323 också. Skriven av världsmästaren Freddi Smulter här på kolo.

Ser ut som att han lyfter väldigt mycket bakåt på uppåtvägen och framåt på nervägen?

emi23j
2010-04-12, 19:40
Dh3t6T-nqP0

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126323 också. Skriven av världsmästaren Freddi Smulter här på kolo.


+1!

Tänkte själv länka till denna.

John M
2010-05-27, 23:42
Har den där snubben en liknande video för knäböj och marklyft/kronlyft också.

Vad heter kronlyft på engelska?

Rickard
2010-05-28, 00:51
Vad heter kronlyft på engelska?
Rack pull?

r1kkie
2010-05-28, 06:18
Tycker inte du ska gå upp i brygga utan ha låt hela ryggen ligga mot bänken. Det är bröstet du ska träna så koppla inte in massa andra muskler bara för att ta mer vikt. Tror även att skaderisken ökar då man går upp i brygga.

mini
2010-05-28, 06:31
Tycker inte du ska gå upp i brygga utan ha låt hela ryggen ligga mot bänken. Det är bröstet du ska träna så koppla inte in massa andra muskler bara för att ta mer vikt. Tror även att skaderisken ökar då man går upp i brygga.

Nu verkar trådskaparen vara intresserad av att kunna bänka tyngre och inte just "träna bröstet" så varför råda till en icke optimal teknik för ändamålet? Kan du underbygga ditt påstående om att skaderisken ökar?

elo_
2010-05-28, 08:05
Tycker inte du ska gå upp i brygga utan ha låt hela ryggen ligga mot bänken. Det är bröstet du ska träna så koppla inte in massa andra muskler bara för att ta mer vikt. Tror även att skaderisken ökar då man går upp i brygga.

-1.

bänkpress är en flerledsövning - en basövning, kalla det vad som helst. Man isolerar inte bröstet i bänk.

skaderisken ökar om du inte har ett bra fundament, dvs ligger du platt - inte har någon som helst stabilitet under lyftet så är risken mycket större att du inte kan kontrollera rörelsebanan, får snedträff och utsätter både en och annan led eller rotatorcuff för onödig belastning.

Om T.S. vill bänka mer, så är det först och främst med SL-utförande han bör bänka. Filmen med Dave Tate är bra, jag har länkat den flera gånger själv också, det finns en del aspekter där som jag inte är riktigt 100% överrens med, men i övrigt så förklaras grunderna väldigt bra.

joko
2010-05-28, 08:32
Lillfingrarna 1cm från ringen, det låter smalt i mina öron. Har du testat bredare grepp?

HulkH
2010-05-28, 09:29
Länkar till den här jag.

http://www.youtube.com/watch?v=c6I0z_d4xqY

Så fort jag körde efter den ökade jag bra. Dessutom är man skonsam mot axlarna och ser till att brösten jobbar :)

... Dock så var den andra vidoen rätt bra tkr jag.

r1kkie
2010-05-28, 18:19
-1.

bänkpress är en flerledsövning - en basövning, kalla det vad som helst. Man isolerar inte bröstet i bänk.

skaderisken ökar om du inte har ett bra fundament, dvs ligger du platt - inte har någon som helst stabilitet under lyftet så är risken mycket större att du inte kan kontrollera rörelsebanan, får snedträff och utsätter både en och annan led eller rotatorcuff för onödig belastning.

Om T.S. vill bänka mer, så är det först och främst med SL-utförande han bör bänka. Filmen med Dave Tate är bra, jag har länkat den flera gånger själv också, det finns en del aspekter där som jag inte är riktigt 100% överrens med, men i övrigt så förklaras grunderna väldigt bra.

Verkar som jag uppfattat allt lite galet och tackar att det finns folk som rättar en! :)

Tackar elo!