handdator

Visa fullständig version : När ska man börja träna efter en förkylning?


blue8ball
2010-04-12, 18:13
Hej som rubriken lyder undrar jag när man ska börja träna efter en lite långdragen förkylning?? jag ville inte börja förtidigt för att sist gång blev jag sjuk igen efter ha gått med förkylning...
När börja ni träna igen är ni helt frisk eller har ni kanske lite snor i näsan kvar eller hur gör ni??
och har ni några tipps som man kanske kan äta mycket av för att inte bli förkyld så ofta..
??

kalleHUND
2010-04-12, 18:22
Så fort jag fått tillbaka suget och orken brukar innebära att det går bra att träna. Mängden äta, sova/vila samt. allmänt välmående är för mig viktigt om jag ska hålla mig frisk!

Infinity
2010-04-12, 18:23
tränar nu och e förkyld, eftesom jag anser att det är cardio man ska akta sig för ( då man tränar hjärtmuskultaren mest) så kör jag på som vanligt på gymmet, även fast det är segare och man blir trött, men det är ju bara jag, ALLT e individuellt,
annars skulle jag väl rekomendera att vänta tills du blir helt frisk, om du haft problem med ytterligare förkylningar då du redan tränat förkyld

frong
2010-04-12, 18:39
Jag drar alltid tillbaka då jag inte har ont i halsen eller känningar i halsen och känner att jag är peppad på att komma tillbaka och att kosten har stämmt de senaste dagarna.

JimmyJoe
2010-04-12, 20:32
Man brukar oftast kunna känna i kroppen när det är lämpligt att träna igen. Har nyligen varit förkyld i drygt en vecka. Fortfarande lätt rethosta. Men jag tränar på rätt hårt nu. Feber och ont i halsen är de största bovarna som du ska akta dig för.

Stefan J
2010-04-12, 20:35
Har feber som måttstock för när jag inte ska träna. Inget annat håller mig borta från gymmet :)

JimmyJoe
2010-04-12, 20:40
Har feber som måttstock för när jag inte ska träna. Inget annat håller mig borta från gymmet :)

är ingen jättebra rekommendation dock.

mattilainen
2010-04-12, 20:42
förkylningar kan iaf jag träna. Känner jag något slutar jag. Visst kanske det är bättre att ta en extra vilodag men ack så svårt.

smeander
2010-04-12, 21:06
Så länge du inte känner något i halsen/gommen eller längre ner i kroppen går det bra, det farliga är när folk tränar när dom har nåt i halsen som sedan tar sig ner till lungorna e.d.

Mycket vitaminer/mineraler och en bra kost är grunden för att ha ett starkt immunförsvar. Sedan är Glutamin ett bra sätt att slippa bli sjuk på, prova även att dricka ett glas Proviva varje dag. Mår magen bra så håller man ett starkt immunsystem.

Enligt gammal tradition ska man även äta mycket vitlök, detta stöder dock inte forskningen, fast det har ju använts sedan urminnes tider och underskatta in placebo :=)

Klumpen
2010-04-12, 22:16
Egoistiskt att komma och eventuellt smitta ner andra på gymmet.

beckman88
2010-04-13, 02:06
Egoistiskt att komma och eventuellt smitta ner andra på gymmet.

+1
Andra anledningen är väl att kroppen redan är känslig som det är under en förkylning. Känns lite onödigt att bryta ner den ännu mera.

Detta kallas i vardagsmun "att göra en Lalle". Lalle här på forumet brukar vara förkyld/sjuk 88% av året, pga av att han tränar sjuk*slap*

Anton Fräs
2010-04-13, 06:23
Sålänge jag inte har feber/väldigt ont i halsen så tränar jag på.

blue8ball
2010-04-13, 08:59
okej, tack för alla snabba svar.. Antar att det är upp till en själv dock som ni säger att man inte ska gå ner när man har ont i halsen eller feber men de tycker jag är nästan logiskt. Då ska de inte vara någon fara om jag fortfarande har lite snor i näsan på förmiddagarna. Jag har även börjat att drick C-vitamin varje morgon samt lite omega-3 så nu får vi se om man kanske kan motstå lite mer förkylningar.. :)

Cerberus
2010-04-13, 09:18
vitamin D tror jag även hjälper immunförsvaret(förutom de miljoner andra saker det gör). Diet+livsstress försvagar ofta immunförsvaret, kan va nåt o tänka på.

Käka bra är väl bästa tipset jag kan ge iaf.