handdator

Visa fullständig version : Skjortor och tröjor tighta runt axlarna


muchcup
2010-04-12, 17:18
Jag har försökt söka lite men inte hittat något bra svar.

Det är så att när jag försöker hitta kläder, kanske skjortor, pikéer eller lite mer alldagliga tshirts osv så är de alltid så tighta runt axlarna (alternativt stora runt midjan). Resultatet är att jag ofta får välja kläder som inte sitter snyggt runt midjan eller är allt för tighta runt axlarna.

Finns det några märken/affärer där se säljer kläder med lite mått som är anpassade för oss med lite bredare axlar? Jag har inte ute efter några gymkläder eller dylikt utan lite stiligare vanliga kläder.

hugok
2010-04-12, 17:26
Det problemet har nog de flesta här:P men köt kläder i töjbart tyg som sitter lagom vid midjan och tajt vid axlarna.

tsp
2010-04-12, 17:27
Känner igen det där alltför väl.

När det gäller skjortor måste jag verkligen rekommendera tailorstore.se. Skjortorna därifrån sitter så sjukt mycket bättre än de du köper i en vanlig affär. Du får alltså skräddarsydda skjortor över internet. Börja med en provbeställning av en enkel skjorta i billigt tyg, för den första man beställer blir inte alltid perfekt då det kan vara svårt att ta exakt mått på sig själv. Men andra gången du beställer vet du exakt hur mycket du ska lägga till eller ta bort för att få precis rätt mått. Tror även att tailorstore har pikéer men minns inte det.

När det gäller vanliga t-shirts så tycker jag att esprit har bra passform, i alla fall på mig som är 196cm, 90kg, L/XL. Dock är jag inte grov direkt, men rätt bred över axlarna och förhållandevis smala midja, så jag känner igen ditt problem. Om du är väldigt vältränad finns det dock risk att armarna inte riktigt får plats och att tröjorna kan vara lite smala över bröstet även i stora storlekar. Men gå och prova hur som helst! :)

Loke
2010-04-12, 17:28
http://www.tailorstore.se/

Dav0d
2010-04-12, 21:40
Samma problem, men vågar inte punga ut 500 kr för en skjorta från tailorstore och så ska den inte sitta bra...

tumme
2010-04-12, 21:45
Ett tips är att gå in i en seriös butik och fråga efter slimfit skjortor, kan även heta atletic eller någon liknande, dom är tajtare rund midjan.

LoTiX
2010-04-12, 21:48
Ett tips är att gå in i en seriös butik och fråga efter slimfit skjortor, kan även heta atletic eller någon liknande, dom är tajtare rund midjan.

+1, har en blåvit-rutig slimfit med illröda knappar och det är obscent vad komplimanger man får i den. :thumbup:

Kimball
2010-04-12, 21:51
Samma problem, men vågar inte punga ut 500 kr för en skjorta från tailorstore och så ska den inte sitta bra...

Kör 300:- skjorta för att testa måtten första gången?

tossefar
2010-04-12, 22:08
Tailorstore är smidigt, men ingen kan påstå att det är bra skjortor. Varken till sykonst eller material sett.

Det enkla varianten att gå till en skräddare med dina kläder. För inte allt för mycket pengar så blir det precis som du vill ha det.

Stenströms slimline sitter annars väldigt bra.

tsp
2010-04-12, 23:04
Samma problem, men vågar inte punga ut 500 kr för en skjorta från tailorstore och så ska den inte sitta bra...

Köp en billig då? Finns för 350kr och då är det inkl. frakt. Och tro mig, den kommer inte sitta dåligt. Antagligen sitter den tusen gånger bättre än de skjortor du tvingas köpa i brist på bättre.

Tailorstore är smidigt, men ingen kan påstå att det är bra skjortor. Varken till sykonst eller material sett.

Det enkla varianten att gå till en skräddare med dina kläder. För inte allt för mycket pengar så blir det precis som du vill ha det.

Stenströms slimline sitter annars väldigt bra.

Allt handlar om pengar.. Är man van vid dyra skjortor eller har råd med fina skräddarsydda så kanske man tycker kvalitén är så där. Men dem är minst lika bra (dåliga) i kvalitén som vilken skjorta som helst som du köper på HM, JC, carlings, esprit, MQ, brothers och andra affärer med skjortor för 3-600kr.

Arf Pingvin
2010-04-13, 08:32
Får ni ens på er nånting som heter slim över armar, axlar, bröstkorg? Det är bara glömma efter man tränat några år...

Matsa
2010-04-13, 08:49
Får ni ens på er nånting som heter slim över armar, axlar, bröstkorg? Det är bara glömma efter man tränat några år...

Nja, det där håller jag inte riktigt med om. Det beror lite på vilket märke vi pratar om, men ibland kan man gå upp en storlek större i slimfit utan att den är som ett tält runt midjan och därför passar den bättre över armar och bringa.

victor_n
2010-04-13, 09:09
Jag har enorma problem att hitta en skjorta som sitter bra, är 172 med smal midja och lite över medel stor över bröst/axlar/armar/rygg så sitter det bra i midjan så sitter den skit på övre överkroppen och vise versa:/ Ska dock kolla upp tailorstore.se

Kristian
2010-04-13, 09:13
Kör man slimfit brukar man få gå upp två storlekar för att de ska sitta bra, framförallt kring armar och bröstkorg.

ARMSTARK
2010-04-13, 10:46
Det går att få tag på snygga kläder men det kostar skjortan. ;)

Martin Löwgren
2010-04-13, 11:18
Blir bara svårare och svårare ju större du blir. Jag skräddarsyr min kostymer, skjortor och piketröjor på ett ställe vid Odenplan.

Jense
2010-04-13, 17:49
lyckligtvis har jag en ölkagge som möter upp axelbredden optimalt.

satsa på ölkagge

Arnesson
2010-04-13, 19:08
Gå till en skräddare med kläderna så kan dem anpassa dem utan större problem.

Kimball
2010-04-13, 20:33
Gå till en skräddare med kläderna så kan dem anpassa dem utan större problem.

Fast 200:- för att justera en skjorta i midjan/ryggen är kanske inte alltid försvarbart på en 3-600:- skjorta. Ändringen blir för stor procentuell del av totalkostnaden.

xcv
2014-06-14, 20:37
Bumpar denna.

Behöver t-shirts och tröjor i Stockholm.

Nästan allt jag provar sitter helt fel. Det som passar kring axlar/bröst sitter som ett jävla tält nere kring midjan. Det som sitter bra kring midjan ser helt oacceptabelt ut uppe kring axlarna.

Behöver tröjor som är gjorda för "atletiskt" bygga människor, med en hyfsat tränad överkropp och en deffad midja.

Är fan desperat, hlep plx

FoxCharlie
2014-06-14, 22:54
Abercrombie & Fitch har ju sina Muscle Fit.
Jag som INTE är jättebiffig har problem med att de är för stora för mig vid latsen bland annat. :d Skjortorna iaf, t-shirts sitter som en jävla smäck! :)
Kolla in dem. Närmsta butik finns dock i köpenhamn. ...eller online.
http://eu.abercrombie.com/shop/eu/mens

xcv
2014-06-14, 23:04
Tack för ett bra tips, söker dock fysiska butiker. Är en sån som gärna testar NOGA innan jag köper, och det blir lite omständigt via onlineshopping.

BisonLGcrew
2014-06-15, 00:16
Vad är det för fel på Dressman XL-affären? Måste den sitta tight runt midjan?

Albin Eriksson
2014-06-15, 00:22
Vad är det för fel på Dressman XL-affären? Måste den sitta tight runt midjan?

Måste sitter ju som hösäckar kring midjan då, funkar dock för det mesta när det handlar om skjortor man tänkt stoppa ner i brallorna.

Mer ontopic: Jag tror helt enkelt på att handla mer när man väl hittar sånt som passar, kosta på dig att köpa tre skjortor om du hittar en passande modell osv.

BisonLGcrew
2014-06-15, 02:05
Måste sitter ju som hösäckar kring midjan då, funkar dock för det mesta när det handlar om skjortor man tänkt stoppa ner i brallorna.

Mer ontopic: Jag tror helt enkelt på att handla mer när man väl hittar sånt som passar, kosta på dig att köpa tre skjortor om du hittar en passande modell osv.

Ja de har väl säkert 150cm i midjan.. Jag tycker det är nice. Man kan ju dra på en midjeväska som håller den tight. coolt