handdator

Visa fullständig version : Sälja fonder


The Somberlain
2010-04-12, 16:24
P.g.a. högre utgifter än väntat denna månad, ser jag mig nödgad att tulla lite på min buffert. Dessa pengar är uppbundna i fonder och aktier. Jag sålde av lite av mitt fondinnehav i går kväll (via internetbanken - swedbank) och jag undrar helt enkelt: Hur lång tid brukar det ta innan pengarna kommer in på kontot?

Innan jag hade internetbank och sålde fonder via bankkontor, gick pengarna in direkt. Trodde det skulle gå snabbare med internetbank, men säljordern ligger fortfarande kvar...

jakob
2010-04-12, 16:29
Det beror på vilka fonder du har, asiatiska fonder tar längre tid än europafonder. Europafonder brukar ta runt ett dygn men det beror även på vilken tid på dygnet du sålde av fonderna.

Prankie
2010-04-12, 16:30
Är det fond som handlas dagligen veckovis eller månadsvis? Pengar för de fonder som handlas dagligen bör dyka upp inom 2-3 bankdagar. Swedbank Roburs fonder kan du få pengar upp till 80% direkt eftersom banken garantera summan då.

jakob
2010-04-12, 16:33
Såg nu att du sålde av de igår kväll, då borde de komma in imorgon ifall det är europafonder.

The Somberlain
2010-04-12, 16:33
Jo, det är Robours Balkanfond jag sålt en viss % av innehavet. Med tanke på att jag la in ordern på söndagskvällen, borde den väl varit aktuell då börsen öppnade i morse?

jakob
2010-04-12, 16:35
Jo, det är Robours Balkanfond jag sålt en viss % av innehavet. Med tanke på att jag la in ordern på söndagskvällen, borde den väl varit aktuell då börsen öppnade i morse?

Eftersom det var söndag så läggs den in först idag, du får in pengarna imorgon.

The Somberlain
2010-04-12, 16:38
Ok.