handdator

Visa fullständig version : Träna varannan vecka?


Blondiee
2010-04-12, 14:34
Jag nyligen hittat inspirationen till att äntligen börja styrketräna igen efter graviditet & mammaledighet :) Jag har dock ett stort problem.... Skulle vilja ge järnet och träna 3-4 ggr/v, men kan tyvärr bara träna varannan vecka. Detta pga delad vårdnad av barnet och när jag har honom finns tyvärr ingen möjlighet till träning. Kan jag lyckas ändå om jag bara tränar varannan vecka, eller blir det bara kämpigt? Kan tillägga även att mitt mål är att gå upp i vikt... och det gör jag bara med hjälp av träning o gainer. Är 174 o väger 55 ynka kilon.... Dock svarar min kropp väldigt fort på träning tack å lov. Brukar märka resultat redan efter ett par veckor :) Så nu undrar jag om det kommer att funka med endast varannan vecka träning, 3-4 ggr/v? Tar även tacksamt emot tips hur jag lättast går upp i vikt med bra mat.

Donald Black
2010-04-12, 14:52
Det är väl klart att det ger nånting, visst det kanske inte är det mesta optimala att träna så sällan men det är bättre än inget.

Kan du inte skaffa nån fitness boll och gummi styrke band så kan du även träna hemma när du har barnet hos dig.

Word
2010-04-12, 16:24
Eller en bänk och ett par hantlar. Om jag vore du skulle jag satsa på styrka och tunga pass den veckan då du kan träna på gymmet. Sedan kan du köra armhävningar, situps och magträning, benträning och med hjälp av hantlar träna alla kroppens muskler hemma. Du kan ju fokusera mer på uthållighet med din egen kroppsvikt den veckan du är hemma.

z_bumbi
2010-04-12, 21:11
Jag skulle tänka på det som en period om 14-dagar istället att dela upp det i två olika veckor. Man har några träningsdagar i början av perioden, några i mtten och sen har man en lite längre vila från gymmet fram tills nästa pass.
Under den längre vilan kan man köra lite övningar med kroppsvikt och det behöver inte betyda att man bara köra uthållighet även om det i början troligen är minst lika bra att köra lättare bara för att kroppen ska få röra sig och belastas.

T ex
Träning mån, tis, och fre, lör, sön el mån, ons, fre, sön (här funkar helkropp)
Ett eller två pass med kroppsvikt.
Börja om

Blondiee
2010-04-12, 21:21
Tack alla för superbra svar! Det känns inte helt tokigt ändå att köra hårt varannan vecka gym, och varannan vecka hemma, men lättare träning då. Ska fortast möjligt införskaffa en fitnessboll samt hantlar :) Och gymkortet ska givetvis köpas också :)

sunetdanne
2010-04-12, 22:05
Jag tycker att du ska skaffa/testa kettlebells för hemmaträningen och kör 5-10 rep per set.

Ex länk: http://www.nofearfitness.com/