handdator

Visa fullständig version : När köper ni den nya bilen?


shape
2010-04-12, 12:11
Hej!
Jag börjar bli lite sugen på att köpa en ny bil, en "sportbil" närmare bestämt.
Jag har uppfattat det som att det är billigare att köpa dessa (kanske alla bilar?) under vintertid eller strax innan vintern knackar på dörren, och att det blir dyrare intill sommaren. Så, när köper ni den nya bilen? För/nackdelar med att köpa den strax innan sommaren (typ nu) eller att köpa den under vintertid eller strax innan. Att t.ex. köpa en sportbil under vintertid skulle väl i flera fall innebära avställning under vintern vilket kanske skulle löpa kostnadsskillnaden upp till den dyrare varianten innan sommaren?

944RS
2010-04-12, 12:27
Det är inte så stor prisskillnad som många verkar tro. Utbudet är desto större nu på våren så det är bara att gå in på B locket och kolla.

arringo
2010-04-12, 12:28
köp bilen från firma dom har iaf gått igenom bilen så man inte köper grisen i säcken:)

mangs
2010-04-12, 12:33
Köpte min BMW 120d i helgen. En bra och fin bil även om den inte är sååå sportig. Jag uppskattar att kunna köra hela våren,sommaren hösten i den jämfört med att ha köpt den inför vintern.

Egentligen hade jag inget val då jag behövde en bil just nu. Om valet var fritt skulle jag ändå troligtvis vänta till våren för att kunna använda pärlan direkt. Speciellt om det gäller en nöjesbil och inte bara ett transportmmedel.

Snafu
2010-04-12, 12:34
Köpte min BMW 120d i helgen. En bra och fin bil även om den inte är sååå sportig. Jag uppskattar att kunna köra hela våren,sommaren hösten i den jämfört med att ha köpt den inför vintern.

Egentligen hade jag inget val då jag behövde en bil just nu. Om valet var fritt skulle jag ändå troligtvis vänta till våren för att kunna använda pärlan direkt. Speciellt om det gäller en nöjesbil och inte bara ett transportmmedel.

Hur blir det med bakhjulsdrift på vintern? Nemas problemas?

Scratch89
2010-04-12, 12:40
Hur blir det med bakhjulsdrift på vintern? Nemas problemas?

Spänning i vardagen!

omnibus
2010-04-12, 12:51
Spänning i vardagen!

Inte speciellt, DSC kickar in rätt fort. Tur att det går att stänga av :)

Snafu
2010-04-12, 12:53
BMW är typ motsvarigheten till Volvo och SAAB i England och dra åt helvete vad det stod BMW vid alla vägkanter när det började snöa.

rooz
2010-04-12, 12:58
BMW är typ motsvarigheten till Volvo och SAAB i England och dra åt helvete vad det stod BMW vid alla vägkanter när det började snöa.

I England ja....

Yes
2010-04-12, 13:02
Inte speciellt, DSC kickar in rätt fort. Tur att det går att stänga av :)
Även utan dylika moderniteter funkar det hur bra som helst med rwd på vintern. Blir mest lite mer beroende av bra däck, om man inte vill ta sig fram sidleds eller tycker om att fastna i backar. I övrigt går det bara lite bredare på sina ställen, men det är ju inte direkt något problem.

Jpn
2010-04-12, 13:04
Jag bor uppe i Boden och har kört Bmw dom senaste 7,5åren.. har aldrig haft problem på vintrarna!

shadowfire
2010-04-12, 13:46
Jag säljer min BMW i år för att den sög hästpung o köra med nu i vinter.

arringo
2010-04-12, 13:54
köpte min nya bil för 3 veckor sen. volvo v70 d5 06. rekomenderas:)

Snafu
2010-04-12, 13:57
köpte min nya bil för 3 veckor sen. volvo v70 d5 06. rekomenderas:)

har du barn eller har du något tips hur du man kan komma undan med att ha en herrgårdsvagn utan barnvagn?

Jag vill ha en stor bil så jag kan håva in cykeln och annat. Att kunna lasta mycket är ballt, men verkar vara grymt osexigt, tydligen.

arringo
2010-04-12, 14:01
jag är 22 år haft mina sportbilar bla m5/m3 saab 9000 400 hk+ osv visst de är skit kul men de kostar mer än de smakar. senaste 3 åren bara kört kombi a4 tdi eller halvkombi. bekvämt och billigt får plats med "polare" som inte behöver sitta o slåss om plats.
köpte v70n för den va rymligare och sjukt mycke bättre komfort. sen ser den ju tråkig ut "org" men tona ruter och fräscha sommar fälgar så är de bra stuk på den, villa man ännu mer så är R paketet att föredra stilrent:)

arringo
2010-04-12, 14:06
har du barn eller har du något tips hur du man kan komma undan med att ha en herrgårdsvagn utan barnvagn?

Jag vill ha en stor bil så jag kan håva in cykeln och annat. Att kunna lasta mycket är ballt, men verkar vara grymt osexigt, tydligen.

komma undan gör jag ju iomed att man åker mycket:) *kissass*

The Swedish Oak
2010-04-12, 14:42
Köper nya bilen när rätt bil dyker upp, oavsett när på året det är. Men före dess har jag nog genomsökt marknaden i några månader så jag vet när en bra deal dyker upp.

Zetor99
2010-04-12, 16:54
Ifall budgeten finns där gäller det bara att slå till när rätt exemplar dyker upp, oberoende av årstid.

har du barn eller har du något tips hur du man kan komma undan med att ha en herrgårdsvagn utan barnvagn?

Jag vill ha en stor bil så jag kan håva in cykeln och annat. Att kunna lasta mycket är ballt, men verkar vara grymt osexigt, tydligen.
Hoppa av din ålderskris så bryr sig nog färre än du tror. Jag har haft herrgårdsvagn (Citroën XM) i snart två år nu, och ångrar bara att jag inte valde det tidigare.

Iofs är det skillnad på herrgårdsvagn och herrgårdsvagn. Trånga och tråkiga familjekombin som typ Focus eller Corolla faller ju direkt bort ifall du vill undvika att verka helgrå.

shape
2010-04-12, 16:59
Tack för alla svar, angående prisskillnaden har jag själv sett en ökning i pris vad gäller den bil jag är intresserad av - det handlar i bästa fall om 10-20k kronor i skillnad och jag antar att det finnes fler intressenter av just sportbillar, eller i det här fallet Cab-varianter intill sommaren. Tänkte främst på om det gäller alla bilar (har inte haft koll på flera varianter, utan som sagt bara en) eller bara Cab:arna.

arringo
2010-04-12, 21:34
Ifall budgeten finns där gäller det bara att slå till när rätt exemplar dyker upp, oberoende av årstid.


Hoppa av din ålderskris så bryr sig nog färre än du tror. Jag har haft herrgårdsvagn (Citroën XM) i snart två år nu, och ångrar bara att jag inte valde det tidigare.

Iofs är det skillnad på herrgårdsvagn och herrgårdsvagn. Trånga och tråkiga familjekombin som typ Focus eller Corolla faller ju direkt bort ifall du vill undvika att verka helgrå.

vad mena du med ålderskris?

Zetor99
2010-04-12, 22:53
vad mena du med ålderskris?
Du har kanske inte läst allmänt på sistone? Det var verkligen inget illa menat även om det kanske kan uppfattas så, försökte bara säga att han inte borde noja så mycket, bilen gör inte honom medelålders. Är själv 25 år och kör glatt en bättre begagnad gubbkombi. Att jag sedan både använder hatt och gillar middagslurar hör inte till saken. :D

För övrigt finns det en hel del både helrubbade och roliga herrgårdsvagnar.

FeTTe
2010-04-12, 23:56
Själv ska jag troligtvis åka och kika på en mustang i helgen! Ska bli riktigt skoj. :)

tossefar
2010-04-13, 00:14
Själv ska jag troligtvis åka och kika på en mustang i helgen! Ska bli riktigt skoj. :)

Yes, billig plast är det bästa som finns!!!1