handdator

Visa fullständig version : Vad är bäst för hälsan, vardagsmotion eller träning?


pejo
2010-04-12, 07:50
Det pratas mycket om vardagsmotion och folk går omkring med stegräknare osv, men vad är egentligen den hälsosammaste träningsformen?

Låt oss ta ett exempel:
Vi har två enäggstvillingar, 25 år med normalt hälsotillsånd.
En tränar ett helkroppspass styrka och ett konditionspass (exempelvis intevallträning) i veckan men lever i övrigt ett stillasittande liv. Arbetar på kontor och tar bilen till jobbet.
Den andra tvillingen lever exakt likadant och har samma jobb men promenerar till och från jobbet vilket tar 45 minuter. Däremot så kör han ingen träning i övrigt.
Båda tvillingarna ligger på kaloribalans, äter lika häsosamt och sover lika mycket osv.
Vem av de två tvillingarna har störst sannolikhet att leva längst och undvika sjukdomar om de fortsätter så här hela livet?

Scratch89
2010-04-12, 07:56
styrketräning har så mycket fördelar senare i livet, förutom den akuta effekten på muskelmassan. Balans, koordination och starkare skelett kommer förmodligen leda till bättre hälsa. Konditionsträning på en nivå över promenader påverkar konditionen och den allmänna kardiovaskulära hälsan på ett helt annat sätt än bara promenader.

Promenader är dock bra som viktreglerare, men konditionsförbättringen i sig är inte så stor, snarare att det bara höjer lägstanivån.

Pjotor
2010-04-12, 07:58
Jag satsar mina pengar på den som promenerar till och från jobbet.

pejo
2010-04-12, 08:20
Jag satsar mina pengar på den som promenerar till och från jobbet.
Har du någon motivering?

Fredrik_S
2010-04-12, 08:39
Den första personen tränar bara ca 90 minuter i veckan den andra rör sig 225 minuter

Men skulle man göra en jämförelse där den ena tränade helkroppspass 3 gnr i veckan och den andra gick 45 minuter om dagen är jag rätt hundra på att personen med styrketräning får flest hälsofördelar.

stridis
2010-04-12, 08:47
Är inte så insatt i detta men den promenerande kommer upp i det gamla hälsomålet om 30 minuters aktivitet om dagen. Bra för viktkontroll och har metabola fördelar som insulinkänslighet.

Ett konditionspass i veckan är lite lite för att få bra effekt konditionsmässigt, styrkan bibehålls bra iofs på 1 pass i veckan vilket har sina fördelar, ger ju lite anaerobisk träning också.

pejo
2010-04-12, 08:57
Den första personen tränar bara ca 90 minuter i veckan den andra rör sig 225 minuter

Men skulle man göra en jämförelse där den ena tränade helkroppspass 3 gnr i veckan och den andra gick 45 minuter om dagen är jag rätt hundra på att personen med styrketräning får flest hälsofördelar.

Jag tycker exemplet är intressant som det är. Är verkligen den tid som man använder till träning så viktig? För övrigt tänkte jag mig kanske att den som tränar använder något mer än 90 minuter. Den som promenerar använder också mer tid (2x45x5 = 450 minuter). Dock så är väl inte de exakta tiderna något vi skall hänga upp oss på.
Märk också att enligt förutsättningarna ligger båda på kaloribalans och detta innebär förmodligen att promenadtvillingen äter lite mer.

Jag hade egentligen inte tänkt delge vad jag själv tror direkt men jag kan väl lika gärna göra det.
Jag tror att det här med vardagsmotion för hälsan är överskattat. Jag tror själv att något intensivare träning i rimlig dos samt ett lågt energiintag är mer hälsosamt. Jag har dock inga belägg för detta.

Anton Fräs
2010-04-12, 09:09
Desto mer aktivitet desto bättre som en föreläsare så fint uttryckte det.

Upp till en viss gräns naturligtvis. Vardagsmotionären således.

z_bumbi
2010-04-12, 09:18
Den som promenerar. Tiden i rörelse, kaloriförbrukning, balans, rörlighet och att den rör sig varje dag är några av fördelarna. Det beror delvis på tempo men troligen kommer konditionen också vara bättre.
Risken för skador är också mindre och man behöver sällan göra uppehåll för förkylningar etc.

Pjotor
2010-04-12, 09:55
Har du någon motivering?

Det kom så många efter min post, så jag kan bara hålla med dem. Fredriks poäng om skillnaderna i total träningstid ser jag som den viktigaste faktorn.

Mr.Sarkastisk
2010-04-12, 10:04
Den första personen tränar bara ca 90 minuter i veckan den andra rör sig 225 minuter

Men skulle man göra en jämförelse där den ena tränade helkroppspass 3 gnr i veckan och den andra gick 45 minuter om dagen är jag rätt hundra på att personen med styrketräning får flest hälsofördelar.

Instämmer.

mulliy
2010-04-12, 12:16
Den som promenerar.
Risken för skador är också mindre och man behöver sällan göra uppehåll för förkylningar etc.

Är det lättare att bli förkyld om man tränar gym och löper alltså?

Pjotor
2010-04-12, 12:41
Är det lättare att bli förkyld om man tränar gym och löper alltså?

Tränar du intensivt för många timmar i veckan så blir ditt immunförsvar sämre, dock är det väldigt individuellt. Läste någon undersökning för länge sedan som sade 4-5 timmar i veckan, men individuella förutsättningar, träningsvillkor och träningsintensitet gör variationen stor.

Eddie Vedder
2010-04-12, 13:38
Är det lättare att bli förkyld om man tränar gym och löper alltså?

Smittorisken är ju i alla fall markant högre.;)

Även jag tror faktiskt att en låg motionsdos i ett allmänt fungerande liv är det bästa om man ser till helheten. En konkret gräns är ju såklart omöjlig att dra men helt klart kan man nog se en U-formad kurva för hur olika häsorisker påverkas vis fysisk aktivitet.

Och där kurvan börjar peka uppåt igen för gruppen med mer träning - sämre hälsa är som sagt omöjlig att dra. Men jag tror inte att de som tränar absolut mest och hårdast är de som har bäst allmän hälsa och mår bäst. Kanske bäst trimmad kropp men inte den bästa livsglädjen för det. Och jag vill inte framstå som en "glashusstenkastare" här, tvärtom vet jag helt klart att när jag tränar som mest behöver definitivt inte korrelera med när jag mår som bäst.

filmjölk
2010-04-12, 14:41
följdfråga då, om samma tvillingar istället jobbar med något slitsamt, tex som flyttgubbar, samt äter stora mängder fet mat.

Den ena konditionstränar stenhårt 2-3h dagligen, den andre styrketränar stenhårt 2-3h dagligen, vem har bäst hälsa då?

Eddie Vedder
2010-04-12, 14:47
följdfråga då, om samma tvillingar istället jobbar med något slitsamt, tex som flyttgubbar, samt äter stora mängder fet mat.

Den ena konditionstränar stenhårt 2-3h dagligen, den andre styrketränar stenhårt 2-3h dagligen, vem har bäst hälsa då?

Jag tror nog styrketräningen är mest värdefull med ett så vardagsaktivt liv och en eventuellt väldigt oergonomisk och slitsam vardag.

Vad fet mat har med saken att göra vet jag inte dock. Menar du att det är positivt eller negativt?

ispåse
2010-04-12, 15:33
Är själv övertygad om att ordentlig vardagsmotion i samband med lågt bmi är "hälsosammare" än att både styrketräna eller konditionsträna.

pejo
2010-04-12, 21:08
Kul att så pass många bidragit med sina åsikter och sin tro i detta egentligen väldigt komplexa ämne!
Nu blir det ju naturligtvis mycket tro och förutfattade meningar och hörsägen när det gäller något sånt här och eftersom vad jag vet inte finns några konkreta bevis för vilken livsstil som är den absolut hälsosammaste så är det ju inte så konstigt.

Det hade också varit väldigt roligt att få lite åsikter från forumets pubmedsscannande medlemmar, (eller åtminstone referenser till relevanta studier då exempelvis det är näst intill omöjligt att få Grub att tro/tycka något)

Jag tänkte att jag skulle redogöra för mina egna funderingar kring detta. Rätta mig gärna om jag gör felaktiga antaganden eftersom jag är vanlig lekman inom ämnet.

Till att börja vill jag definiera vad jag menar med hälsa. Hälsa innebär för mig att man maximerar sin livlängd med tillräckligt god kroppsfunktion för att klara sin vardag. Detta innebär att resultatet av ett hälsosamt leverne troligtvis först manifesterar sig när man blir gammal.
Vad är då viktigt för att fungera i vardagen när man blir gammal? Jag tänkte nu redogöra för mina tankar inom några kategorier.

Muskulär funktion
Det är väldigt vanligt att äldre personer som har problem i vardagen pga bristande muskulär funktion. Exempelvis kan det yttra sig så att man får problem med leder pga att musklerna ej klarar att avlasta. Ett annat problem är brist på smidighet/rörlighet.
Detta kan motverkas med styrketräning. Dessutom ger styrketräning också skydd mot benskörhet osv. En olycka när man blir äldre och en har styrkan att återkomma kan när man blir äldre vara ödesstigen.

Hjärnan
En av de avgörande sakerna för kvaliteten när man blir äldre är hur väl hjärnan klarat av åldrandet, det är väldigt ofta denna som sätter begränsningen för hur gamla vi kan bli, speciellt eftersom alla andra delar i framtiden förmodligen blir lätta att byta ut eller renovera medicinskt (kirurgiskt). Det som alltså troligtvis är viktigast för min definition av hälsa är således att man lyckas låta hjärnan bibehålla funktionen länge.
Jag har för mig att jag sett studier där konditionsträning hjälper till att hålla hjärnan i trim. Kankse gäller detta även vardagsmotion. Frågan är då vid vilken intensitet gränsen går för att det skall göra nytta, ligga -> sitta -> gå ->springa.
Så hur skall man egentligen träna (eller inte träna) för att hjärnan skall klara sig så bra som möjligt? Tunga knäböj är kanske inte optimalt för hjärnans funktion.

Fetma
Gång efter gång visar det sig att fetma är en avgörande faktor för att utveckla sjukdomar och ohälsa. Jag har exempelvis för mig att jag set studier där fetma även ger större sannolikhet för att utveckla Alzheimers osv.
Detta gör ju att sk vardagsmotion skulle kunna ses som viktig för hälsan då det är ett enkelt sätt att göra av med mer kalorier vilket ju gör att man kan äta mer utan att bli fet. Men det går ju lika bra att äta mindre för att ej utveckla fetma, vilket förutsatt at man får i sig tillräckligt med näringsämnen då borde var minst lika hälsosamt.

Kalorirestriktion
Det enda sätt jag känner till där det finns hyfsat säkra bevis på att man lyckats sakta ner åldrandet är genom att begränsa sitt kaloriintag. Detta tros bero på minskad oxidativ stress på kroppens celler. Detta innebär i princip att man skall vara glad om man har låg ämnesomsättning förutsatt att man klarar att hålla energiintaget lågt så att man inte utvecklar fetma.
Detta är också anledningen till att jag är lite skeptisk till vardagsmotion eftersom det ger en större förbrukning av kalorier utan att man egentligen kan se någon annan vinst med detta (kondition/muskelmassa).

z_bumbi
2010-04-12, 21:16
Är det lättare att bli förkyld om man tränar gym och löper alltså?

Jag menade att om man är förkyld så får man hoppa över styrka och intervall men är man tillräckligt frisk för att jobba så kan man också gå till jobbet.

Eddie Vedder
2010-04-12, 21:19
Detta är också anledningen till att jag är lite skeptisk till vardagsmotion eftersom det ger en större förbrukning av kalorier utan att man egentligen kan se någon annan vinst med detta (kondition/muskelmassa).

Fast hela kaloriretsriktionsteorin bygger ju på en allmänt låg omsättning av kalorier. Alltså inte bar äta lite utan även förbruka lite. Ju mindre syreomsättning i cellerna desto mindre fria radikaler och oxidativ stress.

Riktigt intressant och välskrivet inlägg för övrigt. Jag instämmer inte i din definition av hälsa men det gör inte texten sämre. I mina ögon har man bättre hälsa om man är lycklig och vital och dör vid 65 än halvdeprimerad och med massa påfrestande fysiska skavanker sista åren sat man blir 80.

smeander
2010-04-12, 22:38
Taget från ast's hemsida.

En studie, publicerad i Journal Circulation, visar att hård ansträngande träning under längre tid kan hjälpa till att fördröjer åldrandet genom att påverka kromosomerna. Man upptäckte att de vita blodkropparna hos uthållighetsidrottare hade längre telomerer. En telomer är en DNA-sekvens av korta upprepningar. Då kroppen delar en cell så kopieras även kromosomerna, vilket innebär att för varje gång så blir kromosomerna lite kortare. Den processen heter replikering och klarar inte av att kopiera änden på kromosomen.

Så ju äldre man blir desto kortare blir kromosomerna Träning verkar sakta ner förkortningen av telomerer genom att förändra ett telomerprotein vilket i sig minskar försämring av kromosomen. Experter påstår att det här hjälper oss att förklarara fördelarna med träning på cellnivå. Fram till denna studie har ingen verklig forskning visat att träning förlänger livet. Kvalitén på livet ja - men inte längden på livet. “Det här är påtagliga bevis för att fysisk träning faktiskt fördröjer åldrandet,” enligt Ulrich Laufs, MD, Saarland University i Hamburg, Germany.

Eddie Vedder
2010-04-13, 05:46
Taget från ast's hemsida.

En studie, publicerad i Journal Circulation, visar att hård ansträngande träning under längre tid kan hjälpa till att fördröjer åldrandet genom att påverka kromosomerna. Man upptäckte att de vita blodkropparna hos uthållighetsidrottare hade längre telomerer. En telomer är en DNA-sekvens av korta upprepningar. Då kroppen delar en cell så kopieras även kromosomerna, vilket innebär att för varje gång så blir kromosomerna lite kortare. Den processen heter replikering och klarar inte av att kopiera änden på kromosomen.

Så ju äldre man blir desto kortare blir kromosomerna Träning verkar sakta ner förkortningen av telomerer genom att förändra ett telomerprotein vilket i sig minskar försämring av kromosomen. Experter påstår att det här hjälper oss att förklarara fördelarna med träning på cellnivå. Fram till denna studie har ingen verklig forskning visat att träning förlänger livet. Kvalitén på livet ja - men inte längden på livet. “Det här är påtagliga bevis för att fysisk träning faktiskt fördröjer åldrandet,” enligt Ulrich Laufs, MD, Saarland University i Hamburg, Germany.

http://traningslara.se/blogg/telomerer-och-kroppens-aldrande/

Det var för övrigt forskning om telomerer som låg till grund för senaste Nobelprisen i Fysiologi eller Medicin. Jag var på deras föredrag här i Uppsala i höstas, det var intressant.:)

http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2009/press-sv.html

Cerberus
2010-04-13, 09:27
jag undrar om tidigare jämförande med tidsjämförelsen emellan aktiviteterna. Det är väl inte en linjär kurva emellan aktivitetens tid och hälsa? Finns ju en miljard cofounders.

Intensitet, skaderisker spelar ju med också. Promenader och styrketräning/intervaller står väl knappast i samma liga intensitetsmässigt :P


Jag tror iaf på att första exemplet skulle ge större förutsättningar för bättre hälsa(kan ju vara överambitiös och skada sig ofta, träna för hårt t.ex) än en som bara går en sträcka.

Cerberus
2010-04-13, 09:31
oerhört komplex fråga(ser jag det som, fysisk och mental hälsa tycker jag är två sidor av samma mynt) och ska bli kul att läsa kommande svar i tråden :)

Eddie Vedder
2010-04-13, 11:17
Det är väl inte en linjär kurva emellan aktivitetens tid och hälsa?

Samtidigt finns ju mycket forskning som visar negativa hälsoeffekter av stillasittandet i sig. Alltså att llmänt fysisk rörelse kan vara bättre än att träna hårt och sedan sitta still.

Här är en artikel om det med flera referenser. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=13864

Mats J
2010-04-13, 11:28
Tveklöst killen som går dagligen! Är det endast hälsa som är målet är jag övertygad om att dagliga promenader och en aktiv livstil är det bästa. Lägg till 1 pass lätt styrketräning i veckan så är det opti. Styrketräningen ska vara som jag skev lätt och mer syfta till att bibehålla muskelfunktion och styrka än att öka detta, då det medför ökad risk för skador och ökad belastning på inre organ. Dessutom ökar hårdare träning oxidativa stressen samt proteinsyntesen vilket på sikt inte är optimalt för bra hälsa i äldre år.

z_bumbi
2010-04-13, 12:19
Ett lätt pass styrka är bättre än inget men man bygger inte direkt upp någon större marginal. Två/tre pass där man i alla fall under de första 10-15 åren siktar något så när på att förbättra sig är troligen bättre. Är man orolig för skador så är en långsam progression skonsammare men man kan träna ganska så tungt och med relativt snabba resultat utan att öka risken för skador nämnvärt. Det gäller däremot att ha lite koll på vad man sysslar med och kunna veta när man ska ta det lugnt vs köra på.
Lägg till två-tre konditionspass så börjar det närma sig ett väldigt genomtänkt program och som sista komponent så lägger man till rörelseträning i någon form.


*Vardagsmotion a 30-60 min per dag. Helst flera korta tillfällen under hela dagen t ex gå till jobbet, ta en lunchpromenad/jobba rörligt, gå hem. Mycket tyder också på att mikropauser (som Eddie nämner ovan) är minst lika viktigt tex att man går någonstans (skrivaren brukar vara populärt) eller bara resa sig upp och sträcker på sig.
*Två-tre styrkepass som kan bytas mot flera korta pass t ex en kvart om dagen. Arne "Ge mig en kvart om dagen" Tammer var långt före sin tid.
*Två-tre konditionspass
*Rörelseträning i lagom mängd, det här kan handla om gympa, bollsporter, gå i skogen, variera sina konditionsaktiviteter, styrketräning, dans osv eller mer riktad rörelseträning som yoga eller pilates.

Uppenbart så kan man kombinera då många aktiviteter går in i varandra och det räcker utan problem med två dedicerade tillfällen per vecka för att nå alla delmålen utom vardagsmotionen. 15 minuter per dag funkar också och så har man i stort sätt oändligt antal variationer mellan dessa två lägen.

Om man däremot struntar i det perfekta träningsupplägget så är det viktigaste att man rör sig överhuvudtaget och jag tror det är minst lika viktigt att man har kul med det man gör som att man tränar "optimalt". Gör man däremot träningsprogram åt andra så ska man fundera på vilka element som man har med om hälsa/välbefinnande är målet då man har ett ansvar att i alla fall försöka visa på aktiviteter som täcker flera områden.