handdator

Visa fullständig version : Proteindrink innan morgonpromenaden


Candydarling
2010-04-12, 07:24
Hur stor roll spelar det att käka något litet (typ proteindrink) innan en morgonpromenad egentligen?
Vad blir skillnaden?

King Grub
2010-04-12, 09:26
Det ökar muskeluppbyggnaden/minskar muskelnedbrytningen och minskar fettförbränningen.

GeCCo
2010-04-12, 09:30
Spelar det egentligen någon roll. Har kört periodisk fasta sedan några månader tillbaka och jag tycker inte att det borde spela så stor roll. Det är ju energiintaget i det stora hela som kompenserar upp det...

Dreas
2010-04-12, 10:21
Hur stor roll spelar det att käka något litet (typ proteindrink) innan en morgonpromenad egentligen?
Vad blir skillnaden?Över dagen sett kommer det med största sannolikhet inte påverka fettbalansen. Gå när du vill, gillar du att gå på morgonen så shoot. Men du bränner inte mer fett över dygnet sett än om du hade gått senare :) Vid samma kcalbalans då.

GeCCo
2010-04-12, 15:23
Över dagen sett kommer det med största sannolikhet inte påverka fettbalansen. Gå när du vill, gillar du att gå på morgonen så shoot. Men du bränner inte mer fett över dygnet sett än om du hade gått senare :) Vid samma kcalbalans då.

Det tycker jag är viktigt att ha i åtanke då det verkar som att många tror att just "morgonpromenaden" göra tt man bränner mer under dagen. Men helt rätt, det spelar ju ingen roll när du går ut och går. Tror dock att det passar bäst för dem flesta att gå på morgonen, eller att man då har "tid" att göra det...

King Grub
2010-04-12, 15:24
Finns inget som har visat att fettförbränningen över dygnet inte skulle bli större vid fastande aktivitet heller, jämfört med lika kaloriförbrukande aktivitet vid ett senare, icke-fastande tillfälle. Det är inte undersökt, och den "kompensationen" som det teoriseras om är inte konstaterad.

Dreas
2010-04-12, 15:53
Finns inget som har visat att fettförbränningen över dygnet inte skulle bli större vid fastande aktivitet heller, jämfört med lika kaloriförbrukande aktivitet vid ett senare, icke-fastande tillfälle. Det är inte undersökt, och den "kompensationen" som det teoriseras om är inte konstaterad.Kan det ha att göra med ett fastande träning kan kräva mer kcal eller vad? För vid samma kcalbalans så påverkas väl inte fettbalansen olikt beroende på hur man når den?

King Grub
2010-04-12, 15:59
Det kräver inte mer energi, men att man förbrukar mer fett under själva aktiviteten i fastande tillstånd jämfört med icke-fastande är det inget tvivel om. För att fettbalansen skall bli densamma sett över dygnet jämfört med aktivitet utförd i icke-fastande tillstånd, krävs någon slags "kompensation" tiden efter det att man har tränat fastande, antingen större fettinlagring vid något annat tillfälle eller mindre fettförbränning vid något annat tillfälle. Den kompensationen är inte konstaterad.

Dreas
2010-04-12, 16:06
Det kräver inte mer energi, men att man förbrukar mer fett under själva aktiviteten i fastande tillstånd jämfört med icke-fastande är det inget tvivel om. För att fettbalansen skall bli densamma sett över dygnet jämfört med aktivitet utförd i icke-fastande tillstånd, krävs någon slags "kompensation" tiden efter det att man har tränat fastande, antingen större fettinlagring vid något annat tillfälle eller mindre fettförbränning vid något annat tillfälle. Den kompensationen är inte konstaterad.Okej, så morgonpromenader kan vara att föredra ifall man vill förlora fett ändå alltså, tolkar det så :em:

King Grub
2010-04-12, 16:07
Det är möjligt. Skillnaden är säkert inte stor, men det är inte otänkbart att fördelen är till fastande träning jämfört med icke-fastande.

Dreas
2010-04-12, 16:23
Det är möjligt. Skillnaden är säkert inte stor, men det är inte otänkbart att fördelen är till fastande träning jämfört med icke-fastande.Okej, tack för svaret :) Då vet jag för framtida frågor kring detta.

AEB
2012-06-25, 22:08
det har säkert frågats många gånger men jag tänkte jag kanske kan fråga här så jag slipper skapan en ny tråd. Ifall man ska springa på morgonen, ska man äta något litet innan, isåfall vad?