handdator

Visa fullständig version : Kontakt - bröst


frogmachine
2010-04-12, 07:14
Min brösträning går mer och mer utför. Får mindre och mindre kontakt när jag kör pressövningar och det känns som att all vikt lägger sig på framsida axlar.

Jag har provat allt jag kan tänka mig men det blir inte bättre. Har (trolivgtvis p.g.a detta) börjat få problem med vänstra axeln. Har provat högre vikter, lägre vikter etc..

Slutar snart träna bröst helt o_O

Söker all sorts tips och tricks, har detta hänt någon av er?

MVH

Grenen
2010-04-12, 07:17
Testa kör 2-3 set i pecdec eller cc före du börjar med någon tung övning, så du får lite kontakt i brösten före du börjar?

Kischen
2010-04-12, 07:22
Om man bortser från axelproblemet, växer brösten?

frogmachine
2010-04-12, 07:24
Jupp dom växer som innan vill jag tro

Arf Pingvin
2010-04-12, 07:24
Om man bortser från kontakten, kan du öka vikterna?

frogmachine
2010-04-12, 07:27
Ja, kan lyfta lika tungt som innan. Jag är bara rädd att jag ska skada mig om jag fortsätter träna såhär

tackar för snabba svar C:

JimmyJoe
2010-04-12, 15:24
http://itfeelsgood.blogg.se/2010/april/brostmuskeln.html

där har jag skrivit lite tips och bröstträning.

rolf
2010-04-12, 17:27
Pre-exhaustion i t.ex. cablecross innan en tung pressövning kan vara värt att testa.

Gabriel Forslund
2010-04-12, 18:51
Pre-exhaustion i t.ex. cablecross innan en tung pressövning kan vara värt att testa.

Om TS tycker att axlar får jobba för mycket i pressövningar ska han väl ändå försöka trötta ut axlarna enligt pre-exhaust?

rolf
2010-04-12, 19:24
Om TS tycker att axlar får jobba för mycket i pressövningar ska han väl ändå försöka trötta ut axlarna enligt pre-exhaust?

Det går väl att resonera på båda sätten. Ett sätt är ju att som du menar trötta ut axlarna så att brösten ska ta över en större del av arbetet i följande moment. Ett annat sätt är att försöka aktivera brösten och "känna" dem arbeta i följande moment. Vilket som sen är bättre vet jag inte. Jag sysslar med det senare.

häftig
2010-04-12, 19:26
Hantelflyes kanske vore värt att testa?

Fabregas
2010-04-12, 22:40
Jag kör halvkroppspass, och på mitt "lätta" överkroppspass varje vecka, kör jag bänkpress i smithen.
Tycker detta ger överlägset mycket bättre kontakt i brösten än vanlig bänk, iaf på en rookie som mig!:hbang:

Sen vet jag att vissa vägrar köra bänk i smithen, men är det just brösten man vill åt så kanske det kan vara värt ett försök...

Nu kanske du redan har testat detta förvisso?

frogmachine
2010-04-13, 13:55
Efter dagens ryggpass känns det som att jag har tappat 50% av känseln i vänstra rygg/axel. Vid dom sista chinsen i slutet kändes det som att jag fått tandläkarliknande bedövning i hela vänstra sidan. Är detta något man bör kolla upp?
Eller bara någon sorts överträning/mindre ofarlig skada?

grakka
2010-04-13, 15:48
Kolla hur kan gör vid 2 min. Jag tycker att det utförandet ger bra kontakt i bröst och ej belastar axlarna så mkt.
http://www.youtube.com/watch?v=MuhKnJRUkZc

frong
2010-04-13, 18:00
Börja med ett par bra uppvärmningsset, känner du ändå att du får dålig kontakt så brukar jag försöka att absolut inte ha för tunga vikter och "tänka" på brösten, att det ska kännas där, samtidigt som jag kör.

Lellee
2010-04-13, 18:24
snebänk med stop säger jag bara ! och var nogrann med att suga ihop och bak skuldrorna, alltså att du gör din rygg så smal som möjligt och bröstar upp dig . brukar själv köra att jag räknar 3sek ner 2sek upp 2sek upp stoppet med stången 1-0,5cm över bröstet :)

tsp
2010-04-13, 18:26
Jävligt intressant ändå att det alltid är bröst, biceps eller delts som folk har svårt att få kontakt i. Aldrig någon som startar en tråd "Dålig kontakt i teres major". Ändå verkar folks ryggar växa på bra. :)

Tobbeh
2010-04-13, 21:35
snebänk med stop säger jag bara ! och var nogrann med att suga ihop och bak skuldrorna, alltså att du gör din rygg så smal som möjligt och bröstar upp dig . brukar själv köra att jag räknar 3sek ner 2sek upp 2sek upp stoppet med stången 1-0,5cm över bröstet :)

sned/lutande bänkpress/hantelpress påverkar väl axlarna mer än man när utövar övningarna på plan bänk? Han har ju smärta i axeln, vore inte så smart i mitt tycke.