handdator

Visa fullständig version : Hade du polisanmält ditt barn för det här?


chidde
2010-04-12, 01:50
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6934887.ab

för att göra en lång historia kort:
en 12-åring spenderade 10 000 kr på mammans kreditkort för att köpa grejer till hans bondgård, mamman måste nu polisanmäla sin son för att få sina pengar tillbaka

det framgår tyvärr inte om familjen är svensk eller inte, men eftersom det är en HSBC-bank så gissar jag på att familjen är utländsk

hur hade du gått tillväga?

själv hade jag aldrig kunnat anmäla mitt eget barn för en sån grej, däremot kommer han inte undan utan en läxa för livet. 10 000 kr ur min ficka är okej för tillfället, men när barnet blir så pass gammalt så att han börjar tjäna sina egna pengar så ska vartenda öre tillbaka till mitt konto.. oavsett hur min ekonomiska situation ser ut

Richthofen
2010-04-12, 01:59
läste precis detta och funderar på om hon inte anmäler sig själv då 12åringar inte är straffmyndiga.

stekigt om inte annat "jag är kung i farmville"

Gabriel174
2010-04-12, 02:16
Hamnar väl ändå inte i belastningsregistret? Men nej, jag hade inte gjort samma sak.

1911
2010-04-12, 03:21
Så länge det inte blir några skulder och skit i form av register för ungen är det ju rätt smart att anmäla.

hultman
2010-04-12, 08:06
Nja. Förmodligen inte. Nu presenteras inte alla uppgifter och förmodligen handlar det om en infekterad relation. Eftersom grabben inte är straffmyndig så är risken för rättsliga repressalier väldigt liten dessutöver. Men nä, att anmäla sin egen unge är inte ok.

Men haha, den där ungen kan inte ha alla chips i chipspåsen.

Nu har jag läst hela och ja, jag hade anmält.

Nitrometan
2010-04-12, 08:13
10000 på grejer till en bondgård? Du får väl varken ko eller traktor för 10000?

Vad var det för grejer?

Staket?

rooz
2010-04-12, 08:18
10000 på grejer till en bondgård? Du får väl varken ko eller traktor för 10000?

Vad var det för grejer?

Staket?
+1

Farmville:confused:

Ignatius72
2010-04-12, 08:32
Jag ser inte riktigt vitsen med att anmäla sin egen 12-åring. Han är inte straffmyndig utan det blir samtal med soc och familjen. Det kan de ju göra utan anmälan.

Osten80
2010-04-12, 08:39
Nej, verkligen inte. Det ska till ordentligt mycket grövre saker för att jag skulle anmäla min unge.

tntballe
2010-04-12, 09:11
Jag ser inte riktigt vitsen med att anmäla sin egen 12-åring. Han är inte straffmyndig utan det blir samtal med soc och familjen. Det kan de ju göra utan anmälan.

Det behövdes ju för att få tillbaka pengarna, förståeligt om dom inte har pengar så att det räcker.

Snafu
2010-04-12, 09:12
UK tror jag.

Zonyk83
2010-04-12, 09:13
läste precis detta och funderar på om hon inte anmäler sig själv då 12åringar inte är straffmyndiga.

Eftersom grabben inte är straffmyndig så är risken för rättsliga repressalier väldigt liten dessutöver.

Jag ser inte riktigt vitsen med att anmäla sin egen 12-åring. Han är inte straffmyndig utan det blir samtal med soc och familjen. Det kan de ju göra utan anmälan.

Man blir straffmyndig vid 10 års ålder i England.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/brittisk-debatt-om-straffalder_258635.svd

Ignatius72
2010-04-12, 09:37
Aha, england. Jag tog förgivet att det var i Sweden.

Loke
2010-04-12, 11:09
Haha, trodde det var en riktig bondgård och tyckte det lät som en driftig grabb :D

stafh
2010-04-12, 11:56
Det var väl bara för att få pengar på försäkringen som hon anmälde? Förståeligt. Tror inte pojken kommer få några problem i framtiden pga det.

shape
2010-04-12, 12:02
"För några år sedan gjorde den 12-årige pojkens storebror av med alla sina mobilpengar på att köpa ringsignaler."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6934887.ab

-Vad försöker dem säga med det här? En fråga som blir rest är hur mycket pengar kan "mobilpengar" vara? Måste la vara ett kontantkort och hur mycket pengar kan en tonåring (antagande) ha på sitt kontantkort? Jag har haft
max 500 kronor på mitt genom tiderna. :)
Och nej, jag hade inte polisanmält mitt eget barn, men jag tror man måste ta hänsyn till sin ekonomi också - har man knappt mat på bordet kanske det blir en annan femma.

chidde
2010-04-12, 17:53
det framgår tyvärr inte om familjen är svensk eller inte, men eftersom det är en HSBC-bank så gissar jag på att familjen är utländsk


Aha, england. Jag tog förgivet att det var i Sweden.

Ignatius... skärp dig nu och häng med lite :smash:
du har varit med oss i 3 år nu, jag förväntar mig inte såna nybörjarmisstag

Ignatius72
2010-04-12, 18:45
Ignatius... skärp dig nu och häng med lite :smash:
du har varit med oss i 3 år nu, jag förväntar mig inte såna nybörjarmisstag

sårry man:cool:

David Brent
2010-04-12, 19:26
Det var väl bara för att få pengar på försäkringen som hon anmälde? Förståeligt. Tror inte pojken kommer få några problem i framtiden pga det.

Nej men en lyxig bondgård i Farmville ;)

shadowfire
2010-04-12, 19:27
Har jobbat en hel del med sådana här ärenden då jag jobbade på bank på mitt förra jobb. Detta är tyvärr väldigt vanligt, allt från att ungarna spelar bort pengar på poker till beställer prylar över nätet med mor/fars kreditkort.

Ja, polisanmälan måste genomföras och det måste klassas som ett brott/bedrägeri inom familjen för att banken ska ersätta kunden. Vi har alltså betalat ut pengar till föräldrarna i de fall de uppvisat en polisanmälan och i de flesta fall läggs ju utredningen ner ändå då man konstaterat att det rört sig om ett brott inom familjen.

För 10 papp kan man ställa sig frågan om det är värt det, men vi hade fall där barnen lyckats dunka ut runt 100 lakan istället och det har försatt vissa av familjerna i en ekonomisk knipa. Kan kortinnehavaren inte betala så blir det ju betalningsanmärkning och hela den ruljansen.

_Robbie_
2010-04-12, 20:25
Har jobbat en hel del med sådana här ärenden då jag jobbade på bank på mitt förra jobb. Detta är tyvärr väldigt vanligt, allt från att ungarna spelar bort pengar på poker till beställer prylar över nätet med mor/fars kreditkort.

Ja, polisanmälan måste genomföras och det måste klassas som ett brott/bedrägeri inom familjen för att banken ska ersätta kunden. Vi har alltså betalat ut pengar till föräldrarna i de fall de uppvisat en polisanmälan och i de flesta fall läggs ju utredningen ner ändå då man konstaterat att det rört sig om ett brott inom familjen.

För 10 papp kan man ställa sig frågan om det är värt det, men vi hade fall där barnen lyckats dunka ut runt 100 lakan istället och det har försatt vissa av familjerna i en ekonomisk knipa. Kan kortinnehavaren inte betala så blir det ju betalningsanmärkning och hela den ruljansen.

Men kan man inte tänka sig att föräldrarna spelat bort 100 lakan på poker och sedan i desperation försökt få tillbaka pengarna genom att hävda att deras unge "spelat bort pengarna" och därefter anmält ungen. Inget händer eftersom anmälningen ändå läggs ner? Det verkar ju hur lätt som helst att få tillbaka pengar man spelat bort?

shadowfire
2010-04-12, 20:27
Men kan man inte tänka sig att föräldrarna spelat bort 100 lakan på poker och sedan i desperation försökt få tillbaka pengarna genom att hävda att deras unge "spelat bort pengarna" och därefter anmält ungen. Inget händer eftersom anmälningen ändå läggs ner? Det verkar ju hur lätt som helst att få tillbaka pengar man spelat bort?

Det är därför en polisanmälan krävs ;) ... få vill göra det mot sina barn i det syftet du yrkar på, men jag är övertygad om att det sker säkert det också. Du kan även fake'a skimming och få pengar tillbaka där också, precis allt sådant där går att vända o vrida på om man verkligen vill vara en bedragare.

Sgart
2010-04-12, 20:55
förstår allvarligt inte hur man som förälder kan ha så dålig koll på sina saker att sånt kan ske ens. Han hade ju dessutom handlat flertalet gånger så kan ju knappast vara så att ungen hittat kortet och köpt allt på en gång.


Visakortet är fan den saken man behöver ha mest koll på av alla saker man äger :P

Inte lägger man den på köksbordet och ritar en skattkarta till köksbordet i 10 års present till sitt barn.


Skämt åsido men jag tycker det är så klantigt.

chrilledude
2010-04-12, 20:57
Varför inte egentligen? Inget händer ju med ungen, 12år = ett möte med soc typ?

Men nej, hade inte gjort det.

Loke
2010-04-12, 21:20
Varför inte egentligen? Inget händer ju med ungen, 12år = ett möte med soc typ?

Men nej, hade inte gjort det.

Ett möte som lärare och andra auktoriteter i samhället säkert får reda på och så plötsligt är ungen ett problembarn i samhällets ögon... Jag skulle inte lita på att myndigheterna hanterar detta på ett smart sätt.

Larsson85
2010-04-12, 21:21
Man kan väl inte polisanmäla sitt barn för att man har uppfostrat det dåligt och haft dålig koll.

stevebc
2010-04-12, 22:30
Jag skulle aldrig polisanmäla mitt eget barn.

Kek
2010-04-12, 22:55
Hade nog inte polisanmält min 12-åriga son, nej. Dock så hade jag gett honom århundradets jävla utskällning och hittat på andra straff som kan tänkas vara lämpliga för en 12-åring. Även om 10k kan tyckas vara mycket pengar för många personer är det egentligen en skitsumma som ganska snabbt betalas av oavsätt inkomst och inget som är värt att straffa sin son för mer än det jag skrivit ovan.

Kek
2010-04-12, 22:56
Jag skulle aldrig polisanmäla mitt eget barn.

Man ska aldrig säga aldrig. Finns rätt många tänkbara scenarion då jag skulle polisanmäla mitt barn.

stevebc
2010-04-12, 22:58
Man ska aldrig säga aldrig. Finns rätt många tänkbara scenarion då jag skulle polisanmäla mitt barn.Ja, om han som 17-åring typ dödat min fru. Men det förstår väl folk att jag inte menar. Vill annars helst lösa det själv tror jag. Men jag är ingen förälder.

Nitrometan
2010-04-13, 08:48
Varför inte egentligen? Inget händer ju med ungen, 12år = ett möte med soc typ?
Fast nu var det i England. Där blir de straffmyndiga tidigare än här i Sverige.

Lando
2010-04-13, 11:14
Jag tror han vaskade halva gården i sann stekaranda.

Mental
2010-04-13, 11:34
Fast nu var det i England. Där blir de straffmyndiga tidigare än här i Sverige.

Men trådskaparens fråga var "Hade du polisanmält ditt barn för det här?"

Antar att de flesta här har svenska barn som lyder under svensk lagstiftning?

Nitrometan
2010-04-13, 12:34
Men trådskaparens fråga var "Hade du polisanmält ditt barn för det här?"

Antar att de flesta här har svenska barn som lyder under svensk lagstiftning?

Ah. Såklart.

Jag hade inte polisanmält.

polaren
2010-04-13, 12:34
Skulle inte anmäla mitt barn, men har svårt för att förneka att det kanske vore en klok åtgärd för att han/hon ska lära sig. Vill egentligen inte ens tänka på barnuppfostran då det skrämmer mig. Det är min största skräck för framtiden, hur ska jag bära mig åt?

von huff
2010-04-13, 12:47
Skulle inte ta det till polisen, för vad skulle det hjälpa?De som har gjort det har säkert gjort det endast för att ha hopp om att få sina pengar ti´llbaka skulle jag tro.Jag skulle ta tillbaka pengarna när barnet börjar förtjäna.

Timme
2010-04-13, 13:35
Haha, trodde det var en riktig bondgård och tyckte det lät som en driftig grabb :D

haha :D

Bubban
2010-04-13, 16:03
Jo, HSBC är ju en bank i Storbritannien så jag hade gett ungen ett kok stryk så han inte rör mina grejer igen (barnaga tillåtet i England).

ha:cl
2010-04-14, 21:08
Ja än är väl inte den sista idioten född.