handdator

Visa fullständig version : En gröt fråga.


Assazel
2003-10-03, 08:07
Gi på micrad gröt är väl närmare 110+
Gi på kokad gröt är väl närmare 70

men hur är det med ovärmd, okokad?
Alltså om man skickar ner 2dl havregryn i en shake och mixar tillsammans med mjölk...

Berry
2003-10-03, 09:52
Rakt ur minnet har jag för mig att okokta havregryn har GI 89.

shirunai
2003-10-03, 09:54
det är väll i deras vanliga form, mixar du ned dem blir det ännu sämre gi

Berry
2003-10-03, 09:57
Spelar ingen större roll på morgonen ändå, så oroa dig inte.

EDIT: om det nu va på morgonen du skulle dricka det :)

King Grub
2003-10-03, 11:30
Mixar du sönder grynen blir det +110 i GI på dem också, men mjölken sänker det beroende på hur mycket du har. För att kunna räkna med mjölkens låga GI behöver du använda så mycket att du får 50 gram kolhydrater från mjölken. Men... so what?

Kimo
2003-10-03, 11:46
Originally posted by Berry
Spelar ingen större roll på morgonen ändå, så oroa dig inte.

EDIT: om det nu va på morgonen du skulle dricka det :)

Det är precis tvärt om. GI på frukosten påverkar GI under resten av dan också. Om du äter en frukost med högt GI så "höjer" det i viss mån GI på resten av måltiderna och vice versa.

Zodd
2003-10-03, 16:08
Originally posted by Hominus_Nocturna
Gi på micrad gröt är väl närmare 110+


Stämmer detta? :(
Mat som sparas och sen värms i micron får det också högre GI?

kharon
2003-10-03, 16:21
Originally posted by zodd


Stämmer detta? :(
Mat som sparas och sen värms i micron får det också högre GI?

Ja, micrad gröt har högre GI. Vattenlösliga fibrer tränger inte ut ut havregrynen då man nukar dem i micron i stället för att koka.


Mat som sparas och sen värms i micron får inte högre GI såvitt jag vet. Däremot kan mat som svalnat få lägre GI än vad den haft då den var varm.

z_bumbi
2003-10-03, 16:34
GI hm ? Gröt är gott, särskilt med jordgubbar, honung och vaniljprotein :)

Seriöst så borde det väl gå att tillaga gröten i micron så att man får ut de vattenlösliga fibrerna då med, bara att köra på längre tid och lägre effekt.
Gissningvis blir konsistensen som klister men man får ju i alla fall lågt gi..:angel:

FyllSkalle
2003-10-04, 02:04
Originally posted by kharon


Ja, micrad gröt har högre GI. Vattenlösliga fibrer tränger inte ut ut havregrynen då man nukar dem i micron i stället för att koka.


Mat som sparas och sen värms i micron får inte högre GI såvitt jag vet. Däremot kan mat som svalnat få lägre GI än vad den haft då den var varm.

Vänta här nu.
Hominus_Nocturna skriver att micrad gröt har GI närmare 110+
samtidigt skriver Berry att okokta havregryn har GI 89 .
Hur är detta möjligt?
Jag trodde att gi på havregyn sjönk när det kokades.
Även om då vattenlösliga fibrer inte tränger i havregrynen borde väl GI inte bli högre än 89 även om man micrar dem.
Jag menar GI på micrad gröt borde ju inte bli högre än GI på okokta havregryn.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel ...jag är inte direkt nykter....

Pez
2003-10-04, 03:01
Originally posted by Kimo


Det är precis tvärt om. GI på frukosten påverkar GI under resten av dan också. Om du äter en frukost med högt GI så "höjer" det i viss mån GI på resten av måltiderna och vice versa.

Magi? :D

/pez

Kimo
2003-10-04, 10:11
Originally posted by Pez


Magi? :D

/pez

:nono:

Från Allt om glykemiskt index (Fredrik Paulún): "[...] Det gör frukosten extra intressant med avseende på GI. Äter du en frukost med högt GI, t ex hög-glykemiska frukostflingor, kommer detta att höja ditt blodsockersvar även på alla andra måltider under den dagen [...] Som sagt är det särskilt viktigt att frukosten har rätt GI [...] Om t ex frukosten har lågt GI sjunker GI även på resten av dagens måltider."