handdator

Visa fullständig version : Sendrag


Lellan
2010-04-11, 23:40
(Visste inte var jag skulle lägga tråden, hoppas den funkar här?)

Ända sedan jag var yngre har jag ibland vaknat av sendrag i vaden, mer när jag var gravid. Senaste tja året ungefär, har jag haft sendrag lite överallt. Lite pinsamt kanske, men ofta under sex, nu på senare även när jag tränar (och har inte 6 på senare så sendragen kanske hittade nytt tillfälle.. :D).

Oftast i vad, lår (fram, in, bak, utsida, rumpa), rygg, triceps el traps. När jag tränat har det bara varit vad, traps, baksida lår, lats. Ser så jäkla stört ut när man tokstressat måste dra ut vad det nu är som drar ihop sig/krampar, och är ju obehagligt. Är generellt dålig på att dricka vatten, och tenderar att leva på lite if-liknande fett+proteinbaserad kost under veckorna med kolhydratsfylla på helgen, tycker det blir mer efter kolisarna.

Tycker inte jag hittar så mkt när jag googlar, ngn med samma erfarenhet som kommit tillrätta med det kanske? Ska verkligen tänka på att dricka vatten, ngt annat att tänka på?

Doctor Snuggles
2010-04-11, 23:56
Kan vara lindrig brist i ngn mineral, typ magnesium/kalium.

Lellan
2010-04-12, 07:45
Kan vara lindrig brist i ngn mineral, typ magnesium/kalium.

Ok, safe att testa att knapra magnesium/kalium bara sådär? Kanske borde börja m multivitamintabletter iaf, använder inte d nu..

mikaelj
2010-04-12, 07:50
Byt till ett mineralsalt, t ex Seltin.

Icefire
2010-04-12, 14:55
Ända sedan jag var yngre har jag ibland vaknat av sendrag i vaden, mer när jag var gravid. Senaste tja året ungefär, har jag haft sendrag lite överallt. Lite pinsamt kanske, men ofta under sex, nu på senare även när jag tränar (och har inte 6 på senare så sendragen kanske hittade nytt tillfälle.. :D).

Haha, jag trodde jag var ensam om det, tills nu!
Dessutom har jag också vaknat av sendrag i vaden en del när jag var yngre.

Snafu
2010-04-12, 15:10
Vätskebrist drabbar vaden först (har jag hört). Alltså den första muskeln som strejkar är vaden.

Hemma Gymmaren
2010-04-12, 15:19
hade en vidrig senadrag en gång i båda benen. Kunde inte gå på typ 10 minuter

Doctor Snuggles
2010-04-12, 15:37
Ok, safe att testa att knapra magnesium/kalium bara sådär? Kanske borde börja m multivitamintabletter iaf, använder inte d nu..

Magnesium och kalium är säkra (i rimliga mängder förstås, och förutsatt att du inte har någon ovanlig njursjukdom). Magnesium brukar inte finnas i tillräckliga mängder i multivitaminer, förutom kanske några enstaka dyrare sådana (brukar vara flytande, vet t.ex. inte hur mycket mivitotal innehåller). Kalium brukar inte finnas i multivitaminer nästan alls för man bör egentligen få i sig tillräckligt med kosten, särskilt genom vissa spannmål och frukt/grönsak.
Jag skulle testa köpa magnesium på hälsokosten och börja dricka mer vatten.

mikaelj
2010-04-12, 16:59
http://traningslara.se/blogg/varfor-far-man-kramp-del-i/