handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta, fungerar bra?


Marcus H
2010-04-11, 21:45
som sagt fungerar periodisk fasta bra för att deffa ner sig ungefär 8 kg fram till sommaren? (alltså runt 12-14 veckor)

Christyle
2010-04-11, 21:56
kan vi ej svara på men om jag måste ge dig ett svar Yessiiiir!

Marcus H
2010-04-11, 22:18
kan vi ej svara på men om jag måste ge dig ett svar Yessiiiir!

jag tänkte mer på hur det har gått för andra :)
om dom kan dela med sig av sin deff-period :)

Mr.Sarkastisk
2010-04-11, 22:32
Ja.

Christyle
2010-04-11, 22:34
varje gång jag deffar går jag på PF det har gått jättebra har hört att det klämmer mer på kroppsfettet etc. men det är nåt att föredra vissa äter 6 små mål vid deff etc. men jag äter hela min kcal intag efter träning sen fastar jag i 17 timmar fungerar galant

Marcus H
2010-04-11, 22:53
varje gång jag deffar går jag på PF det har gått jättebra har hört att det klämmer mer på kroppsfettet etc. men det är nåt att föredra vissa äter 6 små mål vid deff etc. men jag äter hela min kcal intag efter träning sen fastar jag i 17 timmar fungerar galant

okej så du forlorar inget i styrka eller muskelmassa? :)
Och hu´r lång tid tog det innan du såg resultat? :)

mikaelj
2010-04-11, 22:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Christyle
2010-04-11, 23:07
okej så du forlorar inget i styrka eller muskelmassa? :)
Och hu´r lång tid tog det innan du såg resultat? :)

jag ökade faktiskt i styrka men min kusin tappade lite i styrka faktiskt så d nog olika. Jag tappade faktiskt inte muskelmassa heller kanske lite tappar man men d märks inte eftersom jag va så bulkad jag såg resultat varje månad va väl normalt hade ingen kamera o tog kort typ men varje månad märker man nån skillnad om man känner sin kropp såpass väl

chrilledude
2010-04-12, 01:38
jag ökade faktiskt i styrka men min kusin tappade lite i styrka faktiskt så d nog olika. Jag tappade faktiskt inte muskelmassa heller kanske lite tappar man men d märks inte eftersom jag va så bulkad jag såg resultat varje månad va väl normalt hade ingen kamera o tog kort typ men varje månad märker man nån skillnad om man känner sin kropp såpass väl

Jävlar vilken lång mening! :D

Jo det fungerar väl bra, dock inte om du har sömnproblem.

Marcus H
2010-04-12, 16:12
Jävlar vilken lång mening! :D

Jo det fungerar väl bra, dock inte om du har sömnproblem.

okej då ska jag inte göra detta, har grova sömnproblem xD

Soar
2010-04-12, 16:23
Funkar rätt bra för mig iallafall, har kanske gått lite väl snabbt men ligger på 1.5kg och 2kg i veckan.

Marcus H
2010-04-12, 16:37
Funkar rätt bra för mig iallafall, har kanske gått lite väl snabbt men ligger på 1.5kg och 2kg i veckan.

okej najs! :)
känner du att du blir svagare eller håller du din styrka i behåll? :)

Marcus H
2010-04-12, 16:37
på morgonen innan 12 får man dricka mjölk då? :P

Soar
2010-04-12, 16:41
Ah shit sorry kanske skulle skrivit det med, nä styrkan är helt okej ökar lite men det går sakta dock för att jag är så trög och tränade fel :P

www.leangains.com har du mer info osv

mikaelj
2010-04-12, 16:43
på morgonen innan 12 får man dricka mjölk då? :P

Du kan definitionen på fasta, eller?

Christyle
2010-04-12, 18:02
Jävlar vilken lång mening! :D

Jo det fungerar väl bra, dock inte om du har sömnproblem.

Som tur e somnar jag väldigt lätt haha bara man ej dricker Kaffe på kvällen:D

Endorah
2010-04-12, 19:47
brukade köra på 6 mål om dagen men har bytt till 3 mål om dagen, vilket jag tycker är mycket skönare.

Sniggel
2010-04-12, 20:28
Hittills har PF-upplägg fungerat bäst för mig om man jämför med alla andra upplägg.

Mest i avseende på välmående klarsynthet och hunger.

tigerofsweden
2010-04-12, 20:44
Kör också periodisk fasta och tycker det fungerar utmärkt!

chrilledude
2010-04-12, 20:59
Som tur e somnar jag väldigt lätt haha bara man ej dricker Kaffe på kvällen:D

Jag kan dricka 1 liter kaffe när jag är trött, sen sova utan problem. Men har sömnproblem annars som är riktigt jävla irriterande, ligger minst 3h varje natt i sängen innan jag somnar.. *grr*

tsp
2010-04-12, 21:01
Jag får panik om jag inte somnar inom 2-4 min efter att jag släckt sänglampan! Men som tur är har inte det inträffat på flera år :D

Christyle
2010-04-12, 21:01
Jag kan dricka 1 liter kaffe när jag är trött, sen sova utan problem. Men har sömnproblem annars som är riktigt jävla irriterande, ligger minst 3h varje natt i sängen innan jag somnar.. *grr*

Aj aj inte bra i längden du får sluta gräla med tjejen:D

Marcus H
2010-04-13, 16:02
Jag kan dricka 1 liter kaffe när jag är trött, sen sova utan problem. Men har sömnproblem annars som är riktigt jävla irriterande, ligger minst 3h varje natt i sängen innan jag somnar.. *grr*

exakt så har jag också, så jävla jobbigt!

GI-Joe
2010-04-13, 16:22
Jävlar vilken lång mening! :D

Jo det fungerar väl bra, dock inte om du har sömnproblem.

Varför skulle detta påverka sömnen?

siimon89
2010-04-13, 16:35
exakt så har jag också, så jävla jobbigt!

Känner igen det där. Har inte hänt på ett tag sen jag börjat käka Melatonin när jag vet att jag ska upp tidigt. Annars kan jag lätt ha svårt att koppla av på kvällarna och komma till ro, riktigt störande!

GtrHero
2010-04-13, 16:35
Periodisk fasta är det som har fungerat överlägset bäst för mig. Jag har försökt deffa varje år innan och har aldrig lyckats, men nu efter 10 veckor på IF är jag i bättre form än någonsin.

leangains.com är en utmärkt sida.

Marcus H
2010-04-13, 16:44
Känner igen det där. Har inte hänt på ett tag sen jag börjat käka Melatonin när jag vet att jag ska upp tidigt. Annars kan jag lätt ha svårt att koppla av på kvällarna och komma till ro, riktigt störande!

Melatonin?? är det något avslappnings sak eller?????

HyunJin
2010-04-13, 16:47
Har inte lyckats anamma IF helt och hållet, då det krockar en del med vardagen, men försöker förlägga den mesta av maten timmarna efter träningen... Så jag kan inte uttala mig, men tror det är något överskattat men absolut värt att testa!

Cerberus
2010-04-13, 16:48
melatonin är ett sömnhormon, det är väl inte lagligt i sverige väl?

Marcus H
2010-04-13, 16:54
melatonin är ett sömnhormon, det är väl inte lagligt i sverige väl?

lagligt jo, men det är receptbelagt :)

JoeyP
2010-04-13, 17:01
Kör också periodisk fasta. Gillar det skarpt! Samtidigt som man saknar det gammla.

Att äta frukost varje morgon, sena kvällsmål osv. Men så grymt mycket mer fördelar med pf så jag tycker lätt det är värt det!

Man gillar verkligen mat också. Om jag ska äta en macka så gör jag VÄRSTA mackan och dra inte bara på lite smör som man gjorde under sin första bulk typ. Då hade man ingen aptit.

Jag har tappat lite lite i styrka under min diet, men har också rätt låg bf kan jag tro. Det är ju olika för alla. Det kommer tillbaka direkt.

Marcus H
2010-04-13, 18:11
Kör också periodisk fasta. Gillar det skarpt! Samtidigt som man saknar det gammla.

Att äta frukost varje morgon, sena kvällsmål osv. Men så grymt mycket mer fördelar med pf så jag tycker lätt det är värt det!

Man gillar verkligen mat också. Om jag ska äta en macka så gör jag VÄRSTA mackan och dra inte bara på lite smör som man gjorde under sin första bulk typ. Då hade man ingen aptit.

Jag har tappat lite lite i styrka under min diet, men har också rätt låg bf kan jag tro. Det är ju olika för alla. Det kommer tillbaka direkt.

okej schysst!
jag ska börja imorgon med mitt :)

tro du att detta funkar bra:
11-12 lunch fisk, kyckling, kött, potatis, ris, pasta, sallad.
15-16 2 äggs omellet med tonfisk, keso avokado
Innan träning, 1/2 dl whey 80, efter träning 1 dl whey 80.
19-20 Middag kött, kyckling potatis ris pasta sallad.

Tränar 4 gånger/vecka med schemat:
Bröst/triceps
Rygg/biceps
Axlar/ben/mage

sne har jag en fråga, får man inte ens dricka tè på morgonen när man vaknar? asså är det så strikt?

Vanish
2010-04-13, 21:00
Alltså vad är det du egentligen vill få ut? Periodisk fasta = 1 mål mat om dagen... Eller ännu längre tid emellan?

GtrHero
2010-04-13, 21:06
Periodisk fasta = 1 mål mat om dagen... Eller ännu längre tid emellan?

Var hittar du den definitionen? Jag kör PF med 3 mål mat om dagen.

Vanish
2010-04-13, 21:10
Var hittar du den definitionen? Jag kör PF med 3 mål mat om dagen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2358218&postcount=3

GtrHero
2010-04-13, 21:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2358218&postcount=3

Ingenstans i det du hänvisar till står det att definitionen av PF är ett mål mat om dagen. I studien ovan använde dom sig av ett mål mat om dagen, korrekt, men det betyder inte att definitionen av PF är ett mål mat om dagen.

Cerberus
2010-04-13, 22:05
16 timmar är vanliga modellen av fastande. Inget som ger energi ska konsumeras med ett par få självklara undantag(kaffe o te och tuggummi som ger en del kcal tror jag också är tillåtet).

Fastan är oftast längre än så för min egen del och det varierar. Inte optimalt men IF fungerar bättre än något annat jag har prövat. Ska jag va social så äter jag 2 enorma måltider, en innan ja går ut och en innan läggdags.

Marcus H
2010-04-14, 13:57
16 timmar är vanliga modellen av fastande. Inget som ger energi ska konsumeras med ett par få självklara undantag(kaffe o te och tuggummi som ger en del kcal tror jag också är tillåtet).

Fastan är oftast längre än så för min egen del och det varierar. Inte optimalt men IF fungerar bättre än något annat jag har prövat. Ska jag va social så äter jag 2 enorma måltider, en innan ja går ut och en innan läggdags.

okej, men vad tycker du om mitt upplägg då? ser det okej ut?

Eddie Vedder
2010-04-14, 16:36
Alltså vad är det du egentligen vill få ut? Periodisk fasta = 1 mål mat om dagen... Eller ännu längre tid emellan?

Där har du fel. Man har ett tidbegränsat fönster för matintag. Om man sedan småäter 10 gånger inom det fönstret så är det fortfarande IF.

forslund
2010-04-14, 17:40
okej, men vad tycker du om mitt upplägg då? ser det okej ut?

Vilket klockslag tränar du? Eventuellt skulle jag lägga omeletten till efter träning.
Det innebär att du har tommare mage fram till styrketräningen, vilket gör att du inte "sabbar" magsäckstömningen och samtidigt har mer mat att kompensera med efter träningen.

Men åter igen, vilken tid tränar du på? Tränar du t ex 16-17 och middag först kl 19 kan tänkas vara lite för lång tid emellan. Perfekt för omeletten, eller något.


sne har jag en fråga, får man inte ens dricka tè på morgonen när man vaknar? asså är det så strikt?

De allra flesta tillåter kaffe/té/lightdryck under fastan.

GtrHero
2010-04-14, 17:47
okej schysst!
jag ska börja imorgon med mitt :)

tro du att detta funkar bra:
11-12 lunch fisk, kyckling, kött, potatis, ris, pasta, sallad.
15-16 2 äggs omellet med tonfisk, keso avokado
Innan träning, 1/2 dl whey 80, efter träning 1 dl whey 80.
19-20 Middag kött, kyckling potatis ris pasta sallad.

Tränar 4 gånger/vecka med schemat:
Bröst/triceps
Rygg/biceps
Axlar/ben/mage

sne har jag en fråga, får man inte ens dricka tè på morgonen när man vaknar? asså är det så strikt?

Ganska svårt att säga om du har ett vettigt upplägg om du inte nämner kcal du ämnar ligga på samt fördelning prot/kolh/fett. Vad väger du? Hur mycket förbrukar du per dag?

För övrigt, ja du får dricka té.

Marcus H
2010-04-14, 19:43
Ganska svårt att säga om du har ett vettigt upplägg om du inte nämner kcal du ämnar ligga på samt fördelning prot/kolh/fett. Vad väger du? Hur mycket förbrukar du per dag?

För övrigt, ja du får dricka té.

okej jag skriver vad jag åt idag och det kommer hållas i samma klass varje dag :)

lunch 11.30 :
5 prinskorvar med klyftpotatis, keso och sallad, 1 glas mjölk.
Klockan 15.00 : 2 äggs omellet med 150 gram tonfisk 100 gram keso och sallad.
Innan träning: 1,5 dl mjölk med 1/2 dl whey 80
Efter träning 3 dl mjölk med 1 dl whey 80
Middag 19.00 : 180 gram kött med 100 gram keso och en morot med 2 glas mjölk.

Jag är 175 cm kort och väger 81 kg, har räknat ut att jag behöver runt 3000 kcal om dagen.

Marcus H
2010-04-14, 19:44
Vilket klockslag tränar du? Eventuellt skulle jag lägga omeletten till efter träning.
Det innebär att du har tommare mage fram till styrketräningen, vilket gör att du inte "sabbar" magsäckstömningen och samtidigt har mer mat att kompensera med efter träningen.

Men åter igen, vilken tid tränar du på? Tränar du t ex 16-17 och middag först kl 19 kan tänkas vara lite för lång tid emellan. Perfekt för omeletten, eller något.



De allra flesta tillåter kaffe/té/lightdryck under fastan.
okej men jag tar ju whey 80 efter, har räknat ut att jag får i mig runt 35 gram protte från den, räcker inte det? :)

okej fan va najs med lightläsk! :)

forslund
2010-04-14, 20:00
okej men jag tar ju whey 80 efter, har räknat ut att jag får i mig runt 35 gram protte från den, räcker inte det? :)

okej fan va najs med lightläsk! :)

Vassleprotein är till för att ge proteinsyntesen(i folkmun muskeluppbyggnad) en ordentlig kick. Den är kraftig, men mycket kortvarig. Man vill helst äta så fort efter som är möjligt. 2-3 timmar är i längsta laget. Men du svarade aldrig på min fråga, vilken tid tränar du?

Marcus H
2010-04-14, 20:13
Vassleprotein är till för att ge proteinsyntesen(i folkmun muskeluppbyggnad) en ordentlig kick. Den är kraftig, men mycket kortvarig. Man vill helst äta så fort efter som är möjligt. 2-3 timmar är i längsta laget. Men du svarade aldrig på min fråga, vilken tid tränar du?

oj sorry, jag tränar väl alltid runt 3-4 tiden nångång :)

forslund
2010-04-14, 20:15
Då hade jag ändrat i ditt upplägg. Flytta omeletten till efter träning, så har du två mål mat efter träning och alla fördelarna jag nämnde tidigare. :thumbup:

Marcus H
2010-04-14, 20:25
Då hade jag ändrat i ditt upplägg. Flytta omeletten till efter träning, så har du två mål mat efter träning och alla fördelarna jag nämnde tidigare. :thumbup:

okej tack för hjälpen! väldigt snällt :)