handdator

Visa fullständig version : Hjärnan och socker


al3xander
2010-04-11, 20:52
Vad annat än socker kan hjärnan använda som drivmedel?

För vad jag hittar överallt är att hjärnen drivs av just socker, som förstått är kolhydrater, vilket i sin tur är icke-essentiellt.
Om inte kroppen har ett behov av socker så måste det finnas något annat att driva den lilla knölen med... :P

Yeahvlen
2010-04-11, 21:03
Den använder glukos. Det betyder inte att det är essentiellt. Kroppen kan själv tillverka icke essentiella energidrivare till hjärnan via glukoneogenes, just eftersom det är så viktigt.

mikaelj
2010-04-11, 22:47
Vad annat än socker kan hjärnan använda som drivmedel?

BHB / ketoner. Se http://tinyurl.com/lchf-faq#question_12

Viss del av hjärnan kräver alltid glukos, men är så lite som uppskattningsvis 20g per dygn.

Luca Brasi
2010-04-12, 12:29
Laktat.

Sverker
2010-04-12, 17:03
Mjölksyra ? Är du säker på det. Hjärtat kan använda mjölksyra, men hjärtat är också en sopstation som eldar det mesta. Mjölksyra till hjärnan låter inte riktigt bra.


Glukos är primära energikällan. Annars så har ketonkropparna rätt löslighetsegenskaper för att passera fritt över blod-hjärnbarriären.

al3xander
2010-04-12, 17:43
Skulle hjärnan fungera lika effektivt på en diet som omfattar noll kolhydrater?

Sverker
2010-04-12, 18:28
Du får fråga LCHFarna.
Jag antar att övergången är svår men när väl koncentrationen av ketonkropparna stiger i blodet så fungerar hjärnan precis som den brukar göra. Varken bättre eller sämre:D

mikaelj
2010-04-12, 18:32
Skulle hjärnan fungera lika effektivt på en diet som omfattar noll kolhydrater?

Nej, jag är dummare. Men eftersom jag inte äter kolhydrater inser jag det inte...

Jodå, hjärnan fungerar lika effektivt. Mer effektivt utan kolhydrater, om du frågar någon som har epilepsi eller koncentrationssvårigheter.

Jag antar att övergången är svår men när väl koncentrationen av ketonkropparna stiger i blodet så fungerar hjärnan precis som den brukar göra.

Ju mer van vid att äta mycket kolhydrater du är, desto värre brukar övergångsbesvären vara. Sällan mer än en vecka, och man kan ju alltid minska gradvis.

al3xander
2010-04-12, 21:27
Okej bra svar :D Mycket intressant!