handdator

Visa fullständig version : Uthållighetsträning


mikeni
2010-04-11, 19:58
Har letat runt i google och kolo men inte riktigt fått svar. Vilken träning ger bäst uthållighet i muskelaturen, så att man kan öka i antal reps i t ex. armhävningar, sit-ups, rygg-ups (givetvis menar jag i princip alla övningar)? Är det svidande mjölksyraträning, träning där man ligger under mjölksyra nivån - så att man klarar av att pressa på många fler reps sammanlagt, en blandning, variation, eller någon annan variant?
Hur lång ska vilan vara för uthållighet?

Masterpan
2010-04-11, 20:42
Aerobisk träning antagligen. +15 reps

Guddi
2010-04-11, 20:59
Det beror på vilken typ av aktivitet du behöver vara uthållig i. Om det gäller många reps i tex chins så är maxstyrka viktigt. Är det många reps i form utav löpning eller knäböj med kroppsvikt så är det uthållighetstränings om är viktigast.

När motståndet är lättare än ungefär 25 % som försvinner allt samband med maxstyrka. Är motståndet högt, typ >60 % så är maxstyrka väldigt viktigt. Ligger det någonstans i mitten så får man anpassa det efter vad man själv anser man är dålig på.

Pompere
2010-04-11, 21:03
"Du blir bra på det du tränar"

Ifall du vill klara väldigt många repetitioner i armhävningar så skulle jag utforma ett program som innehöll mestadels väldigt många repetitioner. Men kanske i något pass lugna dig med max-RM på tex armhävningar och ligga och nöta på 70-80%, sen nästa pass pressa dig till max ännu en gång.

Sen vet jag inte riktigt hur detta går till, men jag har ökat väldigt bra i mitt max-RM i chins utav att lägga in en del pass med väldigt tunga reps på chinsen.

tex.
Pass 1:
3 x max-reps

Pass 2:
3-5 x 1-5RM

En variation är mitt svar på din fråga. Där mestadels högreps (uthållighetsträning) är på schemat, om det är nu det du vill bli duktig på.

mikeni
2010-04-12, 19:21
Fick väl inte riktigt de svar jag ville... Men alltså. Ger det mer uthållighet av att köra så mycket reps sammanlagt eller är det mjölksyraträningen som är det viktiga? Och hur viktig är vilan?

ex. 15set x 15reps, om max är 20reps.

eller 3set x 18-20reps, om max är 20reps.

Vilken är bäst? Eller ska man lägga upp på något annat sätt?