handdator

Visa fullständig version : Matsmältnings enzymers störning genom blandnig av vissa livsmedel


david85
2010-04-11, 19:38
Enligt du är vad du äter av Gillian MC Keith påpekar hennes böcker på extrem föda för exemplarisk "hälsa"

Hennes påstående är bl.a. att frukt ska enbart ätas enskilt för bästa upptag och för dessa enzymer som smälter frukten fungerar bäst då.

Protein ska intas tsm med enbart grönsaker för dom är till samma enzym smältning.

Kolhydrater ska bara intas med grönsaker (alltså inte med protein)

vätska ska intas mellan måltiderna alltså inte med måltiderna.

Någon som läst något om detta och har åsikt ??

Eddie Vedder
2010-04-11, 19:39
Mitt råd är att du omvärderar den boken.

david85
2010-04-11, 20:16
Tror faktsikt det kan ha betydelse men inget man med dagens mat skulle kunna aplicera på sin egen diet, detta blir en oerhörd begränsning vilket jag är helt emot, men vore intressant om de fanns någon som läst om detta??

stafh
2010-04-11, 20:18
...och vad skulle hända om man inte gör så? 99,999% (höftar lite) av världens befolkning gör inte så, lider de alla av allvarliga bristsjukdomar?

Eddie Vedder
2010-04-11, 20:20
Tror faktsikt det kan ha betydelse men inget man med dagens mat skulle kunna aplicera på sin egen diet, detta blir en oerhörd begränsning vilket jag är helt emot, men vore intressant om de fanns någon som läst om detta??

Vad exakt vill du läsa? Studier lär inte finnas så mycket eftersom man sällan lägger pengar på forskning för att motbevisa helt grundlösa idéer.

david85
2010-04-11, 20:39
oki så kan man oxå se saken, helt grundlösa ideer....

z_bumbi
2010-04-11, 20:44
Protein ska intas tsm med enbart grönsaker för dom är till samma enzym smältning.

Kolhydrater ska bara intas med grönsaker (alltså inte med protein)

vätska ska intas mellan måltiderna alltså inte med måltiderna.

Eftersom man utesluter i stort sätt alla vegetariska proteinkällor plus merparten av alla typer av soppor så vad får man faktiskt äta?

david85
2010-04-11, 20:54
Livsmedel som innehåller merparten protein och en del kolhydrater kan ju inte skiljas åt därav kan man inte 100 % skilja åt varor men tanken att dela upp dessa för bästa möjliga upptag av näringsämnen så gott det går. Gränsen avgörs vilka livsmedel man väljer. Har grundat detta tankesätt på boken du är vad du äter..
Varför jag skrev detta var om någon annan hört liknande?

z_bumbi
2010-04-11, 21:07
Jo jag har hört liknande saker tidigare från en rad olika källor och då liksom i det här fallet i en så här omfattande generalisering är det självklart inget man ska ta på allvar. Ev kan det finnas något korn med sanning om man börjar titta på vissa enskilda livsmedel i kombination med vissa andra men så är det väldigt sällan formulerat.
Med tanke på källan är den engelska versionen av Skipper så kan man iofs inte heller förvänta sig så mycket mer.

malfunction
2010-04-11, 23:13
Idén tror jag kommer från gammal digestionsfysiologi då man såg att stärkelse spjälkas bäst i basisk miljö men protein i sur och man trodde därför att det blev sämre nedbrytning vid samtidigt intag av dessa. Men det spelar ingen roll för dom spjälkas på olika ställen i magen.
William Hay är typ "grundaren" till idén http://en.wikipedia.org/wiki/Hay_diet

Klein
2010-04-12, 04:30
Det är i huvudsak bara folk som äter "raw food" som behöver se upp med livsmedelskombinationer. Vidare är det främst frukt, lök och andra "sura" livsmedel som man bör vara försiktig med.

Scratch89
2010-04-12, 05:17
Det är i huvudsak bara folk som äter "raw food" som behöver se upp med livsmedelskombinationer. Vidare är det främst frukt, lök och andra "sura" livsmedel som man bör vara försiktig med.

Varför ska man se upp med sura livsmedel?

Klein
2010-04-12, 05:37
Varför ska man se upp med sura livsmedel?

Syrorna irriterar magen. I kombination med tex kött så blir det värre. Summa summarum är att rå frukt ej bör kombineras med kött. Tillagad frukt går dock bra då tillagningen neutraliserar en stor del av syrorna.

Du kan lägga till råa ägg, nötter och frön till listan av saker man ej bör kombinera med kött eller annan proteinhaltig mat, i detta fall på grund av enzymblockerare.

Scratch89
2010-04-12, 05:43
Vilken del av magen talar vi om? Magsäcken redan starkt sur, så lite frukt på, säg, pH 5 borde inte göra någon skillnad.

Sverker
2010-04-12, 06:03
I min kemibok är det bara baser som kan neutralisera syror.


Har man en citron med pH 3.5 och kokar den får man citrongegga med pH 3.5.

Klein
2010-04-12, 06:17
Vilken del av magen talar vi om? Magsäcken redan starkt sur, så lite frukt på, säg, pH 5 borde inte göra någon skillnad.

Nu är biokemi förvisso mer komplicerat än ph men irritationen i detta fall är antagligen i huvudsak hemmahörande i tunntarmen.

Scratch89
2010-04-12, 06:21
I min kemibok är det bara baser som kan neutralisera syror.


Har man en citron med pH 3.5 och kokar den får man citrongegga med pH 3.5.
Vad är det för pH i magsäcken? Då pH är en logaritmisk skala vågar jag påstå att magsyran troligen är hundra eller tusen gånger surare än normala frukter. Hur mycket kan detta påverka resten av kanalen?

Nu är biokemi förvisso mer komplicerat än ph men irritationen i detta fall är antagligen i huvudsak hemmahörande i tunntarmen.
Det känns fortfarande som något så litet som en frukt borde vara ett piss i havet i jämförelse med magsyran som ligger på runt 1-3 i pH.

Klein
2010-04-12, 06:25
Jag vet inte den exakt kemin bakom flertalet frukters krigsföring i magen men jag har erfarit att tillagad frukt inte ställer till med samma problem. Jag gissar att pektin och dess subelement polygalakturonsyra är bovar i fruktdramat.

david85
2010-04-12, 08:16
intressant!

Anton Fräs
2010-04-12, 09:05
oki så kan man oxå se saken, helt grundlösa ideer....

Ja för det är precis vad det verkar vara. Grundlösa idéer.

Sverker
2010-04-12, 12:04
pH i magsäcken är någonstans kring 1.5 - 2.

En liten bit frukt på tom mage kommer säkert att stimulera frisättningen av saltsyra i magsäcken. Bra ifall man vill förhindra matförgiftning. Dåligt ifall man har magkatarr.

stafh
2010-04-12, 12:14
Jag vet inte den exakt kemin bakom flertalet frukters krigsföring i magen men jag har erfarit att tillagad frukt inte ställer till med samma problem. Jag gissar att pektin och dess subelement polygalakturonsyra är bovar i fruktdramat.

Känns som att bikarbonatet borde fixa det mesta i matväg om det fixar saltsyran från magsäcken.

Klein
2010-04-12, 13:02
Känns som att bikarbonatet borde fixa det mesta i matväg om det fixar saltsyran från magsäcken.

Det är många som inte mår bra på frukt med högt innehåll av pektiner som tex äpplen. Den exakta mekanismen bakom det är en annan femma som inte förändrar själva poängen: att det ställer till med magproblem för många. I alla fall i större mängder. Jag vet en person som dog av tarmvred efter att ha ätit 1 kg äpplen på fastande mage och en annan person som var mycket nära att stryka med efter att ha pressat saften ur sura äpplen och halsat den.

Scratch89
2010-04-12, 13:30
Det är många som inte mår bra på frukt med högt innehåll av pektiner som tex äpplen. Den exakta mekanismen bakom det är en annan femma som inte förändrar själva poängen: att det ställer till med magproblem för många. I alla fall i större mängder. Jag vet en person som dog av tarmvred efter att ha ätit 1 kg äpplen på fastande mage och en annan person som var mycket nära att stryka med efter att ha pressat saften ur sura äpplen och halsat den.

n = 2

Och jag känner flera hundra människor som brukar äta frukt med tom mage. Vilket är ett precis lika dåligt resonemang som ditt.

Eddie Vedder
2010-04-12, 13:32
Fruktens proteinnedbrytande enzymer är opti för marinader. Tråd låst.:D

Klein
2010-04-12, 13:36
n = 2

Och jag känner flera hundra människor som brukar äta frukt med tom mage. Vilket är ett precis lika dåligt resonemang som ditt.

Att man blir kass i kistan av att trycka flertalet fruktsorter, särskilt i kombination med annan mat, är inget kontroversiellt. Du säger bara emot för att du vet att det inte finns någon klinisk studie att länka till på temat. Väx upp.

Eddie Vedder
2010-04-12, 13:42
Jag vet inte den exakt kemin bakom flertalet frukters krigsföring i magen men jag har erfarit att tillagad frukt inte ställer till med samma problem. Jag gissar att pektin och dess subelement polygalakturonsyra är bovar i fruktdramat.

Att man kan få ont i magen av frukt är sant men jag tror inte på enzymers inverkan direkt. Det kan vara lite tufft med sura saker direkt på morgon helt enkelt, vissa pallar inte kaffe på tom mage t.ex.

Sedan tror jag definitivt att skal gör stor skillnad. Blir man lite risig i magen av oskalade äpplen behöver man inte bli det av skalade. Själv har jag inga problem med skalet dock, äter ju t.o.m. kiwiskalet.:D

Scratch89
2010-04-12, 14:21
Att man blir kass i kistan av att trycka flertalet fruktsorter, särskilt i kombination med annan mat, är inget kontroversiellt. Du säger bara emot för att du vet att det inte finns någon klinisk studie att länka till på temat. Väx upp.

Du skrev förut om fastande mage och endast en fruktsort. Hur ska du ha det?

Att man kan bli dålig i magen kan jag köpa, men att man dör av tarmvred av att äta ett kilo äpplen är jag ordentligt tveksam till.

Scratch89
2010-04-12, 14:22
äter ju t.o.m. kiwiskalet.:D

Det gör min flickvän också, och det är ordentligt skumt. *spy*
Hon gillar även att ha rå nötfärs på smörgåsen, gör du det med? :D

Eddie Vedder
2010-04-12, 14:22
Hon gillar även att ha rå nötfärs på smörgåsen, gör du det med? :D

Nej jag äter inte bröd vettu.:)

mikaelj
2010-04-12, 14:28
Hon gillar även att ha rå nötfärs på smörgåsen, gör du det med? :D

Mm, råbiff... Fast jag vet inte om jag hade vågat göra det med affärsköpt nötfärs. Dessutom smakar nymalen oxfilé mycket godare.

Sött med en lite syrlig ton, som Klein hade uttryckt det.

Sverker
2010-04-12, 17:10
Ser ingen direkt koppling mellan kosten och tarmvred. Tarmvred är bara att tarmen lossnar från tarmkexet och roterar av någon anledning. Riktigt ont gör det också.

Eddie Vedder
2010-04-12, 20:47
Ser ingen direkt koppling mellan kosten och tarmvred. Tarmvred är bara att tarmen lossnar från tarmkexet och roterar av någon anledning. Riktigt ont gör det också.

Kanske inte som en direkt och oberoende faktor men visst spelar kosten roll.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Tarmvred/

Pepz
2010-04-12, 21:53
ost med hål i är skadligt att äta med havregryn då dessa kan fastna i hålen på osten och orsaka tinnitus.... Släng upp en studie som motbevisar det

Kom igen David85 (och till viss del klein)
Bevisbördan borde ligga på dig eftersom du påstår saker utan andra referenser än någon skippertant. Du kan ju inte bara slänga påståenden omkring dig och tycka att du har rätt så länge ingen överbevisar dig fastän du själv inte kan lägga fram några bevis.. (flera trådar nu)

Klein
2010-04-13, 00:23
Du skrev förut om fastande mage och endast en fruktsort. Hur ska du ha det?

Att man kan bli dålig i magen kan jag köpa, men att man dör av tarmvred av att äta ett kilo äpplen är jag ordentligt tveksam till.

Det var bara ett exempel Helge. Jag har själv testat att äta mango såväl som äpple och rått kött tillsammans med obehagliga resultat. Var för sig går bättre. Min ursprungliga tes i tråden är att "food combining" är viktigt för de som äter "raw food", men mindre viktigt när måltiden är tillagad. Helt grundat på egen erfarenhet.

Kan någon för övrigt svara på varför all syrlighet i frukt och exempelvis lök försvinner vid tillagning? Vad är det som sker rent kemiskt? Sura precursors omvandlas till socker?

david85
2010-04-13, 17:58
Varför jag skapade denna tråd?? frågor jag skrev ibörjan, påvisde direkt inte att det ligger till så hära utan mer en tanke jag fick ifrån boken...
Jag tycker också att det är över gränsen till vad som anses idioti men tanken slog om det kan ha en påverkan och isåfall hur stor? Om någon var påläst om ämnet..

Anton Fräs
2010-04-13, 18:25
Enligt du är vad du äter av Gillian MC Keith påpekar hennes böcker på extrem föda för exemplarisk "hälsa"

Hennes påstående är bl.a. att frukt ska enbart ätas enskilt för bästa upptag och för dessa enzymer som smälter frukten fungerar bäst då.

Protein ska intas tsm med enbart grönsaker för dom är till samma enzym smältning.

Kolhydrater ska bara intas med grönsaker (alltså inte med protein)

vätska ska intas mellan måltiderna alltså inte med måltiderna.

Någon som läst något om detta och har åsikt ??

Varför jag skapade denna tråd?? frågor jag skrev ibörjan, påvisde direkt inte att det ligger till så hära utan mer en tanke jag fick ifrån boken...
Jag tycker också att det är över gränsen till vad som anses idioti men tanken slog om det kan ha en påverkan och isåfall hur stor? Om någon var påläst om ämnet..

Det är inget du behöver bry dig om, alls. :)

david85
2010-04-13, 20:30
Det är inget du behöver bry dig om, alls. :)

inget jag bryr mig om när det gäller födan jag stoppar i mig,
dock intressant om de fanns några pålägg..