handdator

Visa fullständig version : Discobyggaren ska träna ben


kostkrig
2010-04-11, 17:01
Jag är en typisk discobyggar kille som hatar att träna benen. Helst av allt vill jag bara stå och svinga upp mina skivstångscurl så ryggen haverar men jag har insett att det inte håller längre. Har kört hårt i 3 månader nu och har fått bra resultat på överkroppen men biter inte riktigt lika bra på benen. Har kört efter ett 3 split med ben 1 gång i veckan samtidigt som allt annat fått pisk 2 ggr i veckan. Därför har jag nu kommit underfund med att jag vill ha benen tränade 2 ggr/veckan eftersom överkroppen svarade så bra på det, bara för att se hur benen reagerar.

Nu har mina förutsättningar och möjligheter att gå till gymmet förändrats litegrann och jag kan bara ta mig dit 4ggr/veckan istället för tidigare 5. Kan jag helt sonika slänga in mina ben övningar efter ett "vanligt" gym-pass till exempel eller kommer kroppen slita på ett sånt upplägg? Vi pratar alltså om att utöka mina träningspass från att ligga kring, ptja.. 1h 15 min till att landa på nästan 2h.


Övningarna jag vill klämma in är böj, benpress, utfall, lårcurl och stela mark.


Mitt upplägg:


Måndag - Bröst (hantelpress, flyes), axlar (hantelpress), triceps (tricepsextensions, french press m. hantel)(böj, utfall, lårcurl, vadpress)?
Tisdag - Vila
Onsdag - Rygg (marklyft, chins, lats,smala lats), baksida axlar, biceps (hantelcurl, hammercurl), shrugs
Torsdag - Vila
Fredag - Bröst (bänk, cable c), axlar (militär, hantellyft), triceps (en arms ovan huvud, pushdowns) (stela mark, benpress, utfall, lårcurl)?
Lördag - Vila
Söndag - Rygg (skivstångsrodd, hantelrodd, maskin row), baksida axlar, biceps (skivstångscurl), shrugs


Hur hade du gjort?

Jag ligger på ett dagligt kaloriöverskott (hoppas jag) och dricker whey 80 2-3ggr/dag. Sover ungefär 9h/natt och har tränat av och till ett par år. 8-10reps/set, om det spelar någon roll.

Tacksam för åsikter och synpunkter.

frong
2010-04-11, 19:25
Hmm, skulle ändrat Split, och ha 2 pass som involverar hela benen.

hugok
2010-04-11, 20:26
Halvkropp:
dag 1: ben
dag 2: överkropp
dag 3: vila
repeat

Men om du kör benen riktigt tungt skulle jag tipa på att det räcker med 1 gång i veckan om du kompletterar med marklyft eller något som tar på benen i andra hand på ett överkroppspass. Men go for it, märker du att du kan med ett till benpass i veckan så kör det.

z_bumbi
2010-04-11, 20:36
Onsdag - Rygg marklyft, benpress, chins, lårcurl, lats,smala lats,baksida axlar, biceps (hantelcurl, hammercurl), shrugs

Torsdag - Vila

Fredag - Bröst (bänk, cable c), axlar (militär, hantellyft), triceps (en arms ovan huvud, pushdowns) (stela mark, benpress, utfall, lårcurl)?

Lördag - Vila

Söndag - Rygg (Böj, skivstångsrodd, hantelrodd, maskin row), baksida axlar, biceps (skivstångscurl), shrugs


Hur hade du gjort?

Om jag måste ha med så många övningar så skulle jag göra något i den här stilen.