handdator

Visa fullständig version : Minska i fett samt bygga muskler?


Gizmo
2010-04-11, 16:55
God kväll.

Har de senaste två veckorna legat på ett kaloriunderskott samt tränat på (gym 2-3 gånger / vecka, cykling 16km 5 gånger / vecka och någon joggingrunda) och har under denna tid gått ner 3.7kg. Har väl inte fått jättemkt respons på den lilla kulan på magen (den må blivit ytterst lite mindre) och tänkte därför nu ge mig på en ny approach.

Min tanke (och det är nu jag vill ha hjälp av kunnigt folk ;) ) är att fortsätta träna som jag gjort nu (se till att gymma 3 gånger / vecka, cykling till och från jobbet dagligen samt någon joggingtur då och då) men att äta så mitt kaloriintag landar på +/- 0 var dag. Då huvudmålet är att strama åt magen är min tanke att detta sakta men säkert kommer ske i och med att jag inte intar mer än jag gör av med (rätta mig om jag har fel).

Självklart vill jag ju bygga muskler med under tiden och undrar om det är lämpligt att börja med proteinpulver (1dl varje morgon plus 1dl direkt efter vart styrkepass)? Kommer jag lyckas bygga muskler samtidigt som fettet på kroppen (främst runt magen där det samlats lite mer "synligt") minskar?

Träningsprogrammet

Tänkte köra på med följande styrkepass: http://articles.elitefts.com/training-articles/the-best-training-for-muscle-mass-for-beginners/ samt att lägga in magövning vartannat pass och alternera in något passande däremellan (inte bestämt vad än).

Detta kommer kompletteras med cykling till och från jobbet var dag (7.7km till och 7.7km hem förutom de dagar då jag gymmar, då blir det en lite längre väg hem, upp mot 9 km).

Vill gärna ha in ett joggingpass med så ska försöka ta mig i kragen och köra en 3-4km runda någon morgon var vecka.

Cyklingen förbränner (enligt min fina gps som har räknat ut det) ~500kcal / 16km. Gymmet får vi väl räkna någonstans 250-350kcal (passen ligger på runt 50min, ej inräknat uppvärmning på 10min cykel/löpning och med cirkus 4 min vila mellan vart set). Jogging 3km på runt 14min motsvarar (enligt gps:en) ~250kcal.

Om mig
21 år, 183cm lång och väger för tillfället ~82kg.

Vad jag undrar

1. Kommer min tanke att lyckas (bli av med fettet runt magen samtidigt som jag kan bygga muskler)?
2. Bör jag köpa proteinpulver och köra på det?
3. Hur många kalorier behöver jag dagligen (de dagar jag tränar och de/den dag då jag ej kommer utföra något fysiskt ansträngande)?

Mvh
Gizmo

dupper
2010-04-11, 17:03
1. I ett långsiktigt perspektiv, möjligtvis. Men det går inte snabbt, det kan jag lova.
2. Om du vill. Det finns mat som täcker proteinbehovet, men proteinpulver är väldigt behändigt då man enkelt kan kasta ihop och få i sig 30g vassleprotein vid behov.
3. Läs deffguiden, under kategorin "deff och viktminskning" så är den högt upp. Där kan du lära dig mycket, och där hittar du också en formel för att räkna ut ditt basala energibehov vid vila, och då kan du också räkna ut hur mycket du behöver för att ligga på kcalbalans.

Lycka till! :)

Gizmo
2010-04-11, 17:10
1. I ett långsiktigt perspektiv, möjligtvis. Men det går inte snabbt, det kan jag lova.
2. Om du vill. Det finns mat som täcker proteinbehovet, men proteinpulver är väldigt behändigt då man enkelt kan kasta ihop och få i sig 30g vassleprotein vid behov.
3. Läs deffguiden, under kategorin "deff och viktminskning" så är den högt upp. Där kan du lära dig mycket, och där hittar du också en formel för att räkna ut ditt basala energibehov vid vila, och då kan du också räkna ut hur mycket du behöver för att ligga på kcalbalans.

Lycka till! :)

Att det inte kommer gå snabbt har jag förstått, men nu dessa två veckor så har jag ju lyckats gå ner i vikt (om det är mest muskler eller fett, det är en bra fråga) men inte sett något resultat. Då kan jag lika gärna köra på långsiktigt och förhoppningsvis uppnå mitt mål.

Hur lång tid skulle du gissa att det tar isf? Månader? Halvår?

Skulle du hellre rekommendera att jag ligger på kcal-överskott för att bulka upp med muskler och sedan deffa och då ta itu med problemområdet, magen?

dream_theater_
2010-04-11, 17:25
Du lämnar för lite info för att vi ska kunna säga någon tid... En bild vore väl bra!

Symphony Flex
2010-04-11, 17:27
Att det inte kommer gå snabbt har jag förstått, men nu dessa två veckor så har jag ju lyckats gå ner i vikt (om det är mest muskler eller fett, det är en bra fråga) men inte sett något resultat. Då kan jag lika gärna köra på långsiktigt och förhoppningsvis uppnå mitt mål.

Hur lång tid skulle du gissa att det tar isf? Månader? Halvår?

Skulle du hellre rekommendera att jag ligger på kcal-överskott för att bulka upp med muskler och sedan deffa och då ta itu med problemområdet, magen?

Pesronligen så skulle jag börka med att banta ner mig ganska ordentligt om jag var du för att sedan fokusera på muskelbyggade. Det förefaller som om ditt huvudsakliga mål är att se vettigare ut. (Rätta mig om jag har fel.) Det gör otroligt mycket mer för det visuella att banta än att bygga muskler. Du får också se till hur mycket lättare det är att släppa fett än att bygga muskler. Du kan mycket väl, utan större problematik, gå ner mellan ett halvt kg till ett helt i veckan under ganska lång tid. Du kan omöjligtvis bygga muskler i motsvarande tempo.

Eftersom du inte verkar ha tränat så mycket förut kommer du förmodligen kunna lägga på dig lite muskler även under din viktnedgång så jag ser det som en win-win iaf.

Skall du ligga på balans eller ännu värre överskott kommer du säkerligen få lite mer muskelmassa. Du kommer däremot inte så särskilt mycket bättre ut bara för det ( däremot jävligt mycket grövre å farligare ;)
Släng upp lite bilder annars så blir det ju lättare attt uttalla sig om din "kalaskula" och ge dig en bättre bedömning av läget.

Går du dessutom upp i vikt så har du ju än mer att banta av sen och tiden till den dag då du börjar känna dig nöjd blir ännu längre.

Dessutom blir en större andel av din uppgång muskel om du har lite fett på kroppen. Du torde med andra ord få en bättre utväxling på träningen om du först skalar av fettet och sen bygger kött.

Går du på överskott finns det dessutom en viss risk för nybildning av fettceller. (är oklart i dagsläget hurivida nya fettceller kan försvinna eller ej om jag inte missminner mig helt) de man har sedan tidiga år blir alltid kvar har jag för mig kom ut för inte så länge sedan. Mitt tips till dig är att inte ta den risken.

Summa summaro: Banta först. Bygg sen. Finns i det närmaste bara fördelar med det gentemot tvärtom. Nu talar jag både om det visuella samt rena hälsoaspekter.

lycka till och håll oss uppdaterade.

Gizmo
2010-04-11, 17:37
Bifogar en bild för alla nyfikna själar. Förhoppningsvis blir det lite lättare för er att bedöma situationen utifrån bilden.

dupper
2010-04-11, 17:52
Om du tappar tålamodet efter att ha tappat 3.7kg på 2v så ska du nog inte ge dig i kast med långsiktigt. Då snackar man år för att du ska få synliga resultat.

Fortsätt deffa ner dig till behaglig nivå, och lägg dig sedan på balans eller strax över och bygg vidare. Då blir det ANTAGLIGEN mycket mer synliga resultat!

Lycka till! :)

frong
2010-04-11, 17:54
3.7kg på den tiden tycker jag är grymt?

Gizmo
2010-04-11, 17:57
Om du tappar tålamodet efter att ha tappat 3.7kg på 2v så ska du nog inte ge dig i kast med långsiktigt. Då snackar man år för att du ska få synliga resultat.

Fortsätt deffa ner dig till behaglig nivå, och lägg dig sedan på balans eller strax över och bygg vidare. Då blir det ANTAGLIGEN mycket mer synliga resultat!

Lycka till! :)

Nah, har väl inte tappat tålamodet. Men känns som att jag velat bygga lite muskler med under tiden istället för att tappa så mkt som jag (uppskattar) att jag gör. Känns nästan som jag tappar mer muskler än fett nämligen och därav började jag fundera på en annan lösning.

3.7kg på den tiden tycker jag är grymt?

Det gick av bara farten må jag säga. Var inte speciellt jobbigt (förutom lite över påsk då folk plockade fram en massa godis och annat djävulskap :P ).

Symphony Flex
2010-04-11, 18:07
Oroa dig inte så mycket för att du ska tappa muskler. Har mycket svårt att se hur du som fullkomlig nybörjare inom styrketräning skall kunna tappa muskler om du dessutom börjar lyfta skrot vilket du inte gjort förr.
Kolla hur din styrkeutveckling blir. Blir du starkare så tappar du inte muskler. Annars tycker jag inte det ser så galet förskräckligt ut av bildena att döma. Mest en jävligt kass hållning med den kommer du snart ha ordnat till.
Jag står dock fast vid vad jag tidigare sagt. Ge det några månader fettminsking och träna på. Sen lägger du dig på balans eller ett mycket litet överskott och skaffar muskler som aldrig förr :)
detta borde ligga ganska väl i tiden också eftersom du kommer börja lägga dig på balans nångon gång i sommar förmodligen vilket är det allra roligaste tycker jag. Att både vara smärt och fin samtidigt som trycket i musklerna kommer är vackert. Att få denna period mitt i bästa strandsäsong är mycket önskvärt :) puss

Gizmo
2010-04-11, 18:36
Oroa dig inte så mycket för att du ska tappa muskler. Har mycket svårt att se hur du som fullkomlig nybörjare inom styrketräning skall kunna tappa muskler om du dessutom börjar lyfta skrot vilket du inte gjort förr.
Kolla hur din styrkeutveckling blir. Blir du starkare så tappar du inte muskler. Annars tycker jag inte det ser så galet förskräckligt ut av bildena att döma. Mest en jävligt kass hållning med den kommer du snart ha ordnat till.
Jag står dock fast vid vad jag tidigare sagt. Ge det några månader fettminsking och träna på. Sen lägger du dig på balans eller ett mycket litet överskott och skaffar muskler som aldrig förr :)
detta borde ligga ganska väl i tiden också eftersom du kommer börja lägga dig på balans nångon gång i sommar förmodligen vilket är det allra roligaste tycker jag. Att både vara smärt och fin samtidigt som trycket i musklerna kommer är vackert. Att få denna period mitt i bästa strandsäsong är mycket önskvärt :) puss

Det kanske är dags att dra upp att jag under min ungdom och till cirka 2 år sedan höll på aktivt med friidrott och byggde då även en hel del muskler. Därav min oro att minska i den muskelmassa som finns kvar.

Om jag då håller fast vid det jag kör på nu, ska jag snarare försöka hålla mina 82kg eller gå ner ytterliggare? Om en ytterliggare nedgång är att sträva efter, var ska jag sätta gränsen?

Är det någon idé att ändå börja med proteinpulver för att kanske bibehålla mer muskler än vad jag nu under två veckor brutit ner? Maten jag äter må inte vara den bästa, men absolut ingen dålig näringskälla. Godis och andra fyfy-saker är ett minne blått och har blivit uppväxt på mat/näringsföreläsningar och tycker mig ha koll på vad jag bör och inte bör äta, att följa det är lite svårare dock men inget problem. Men trots allt detta så känns det som att jag säkerligen inte skulle ta skada av lite mer protein i min vardag.

Så, proteinpulver eller ej och isf hur mkt? En dl var morgon och en till efter styrkepass (1dl = 28g protein) eller vad skulle ni rekommendera (och isf förutsatt att jag bör ta proteinpulver).

sweaberg
2010-04-11, 18:53
Fortsätt som du gjort tidigare och kör på proteinpulver iallafall 1-2 gånger om dagen

Symphony Flex
2010-04-11, 19:51
Jag vidhåller det jag redan sagt. Du kommer med största sannolikhet inte tappa muskler.
Proteinpulver är inget annat än just protein så huruvvida du "behöver" det eller inte beror helt och hållet på hur mycket protein du äter annars. Själv tycker jag att det under diet är mycket smidigt med proteintillskott så vill du ta vasslepulver gör det innan och efter träning i så fall. Proteinpulver ser jag som ett bra sätt att få i sig mycket protein och lite kalorier.

Multidebba
2010-04-11, 21:04
Jag har hade exakt samma problem som dig tidigare, jag ville bygga muskler men jag hade en hel del fett att få bort för att kunna se någon skillnad.
Jag körde kondition i tre månader och tappade 8 kg innan jag ens rörde vikterna, nu har styrketränat i lite över fem månader och det är så jävla mycket mer motiverande när man faktiskt kan se resultaten och att dom inte gömmer sig under fettet.

Gizmo
2010-04-11, 21:20
Jag ska fortsätta som jag kört nu och tappa ytterligare så får vi se hur lång tid det tar innan jag känner att förbrännings perioden är över. Kanske ska försöka lägga in mer jogging, två till tre pass per vecka så får vi se om det skyndar på fettminskningen :) har även beställt proteinpulver som förhoppningsvis bidrar till önskad effekt.

JohnRick
2010-04-11, 21:23
Jag har hade exakt samma problem som dig tidigare, jag ville bygga muskler men jag hade en hel del fett att få bort för att kunna se någon skillnad.
Jag körde kondition i tre månader och tappade 8 kg innan jag ens rörde vikterna, nu har styrketränat i lite över fem månader och det är så jävla mycket mer motiverande när man faktiskt kan se resultaten och att dom inte gömmer sig under fettet.

Nämnas bör dock att det är att rekommendera att styrketräna även om man är en totalt otränad satt på deff direkt. Även om man inte har byggt upp några muskler före nedgång, kan man iaf förhindra nedbrytning av befintlig grundmassa.

Rahf
2010-04-11, 21:29
3,7kg de första två veckorna = Vätskeförlust.

Den första viktnedgången är alltid störst, sen planar det ut. Magen kommer inte strama åt sig av att du ligger på energibalans. Varför? För att din kropp får allt den behöver för att bibehålla den nuvarande sammansättningen av massa. Du kommer nog se några små förändringar i framtiden, men inte på några månader.

Vill du se drastiska förändringar så är ett val att gå ned i vikt för att tappa det fett du nu har på kroppen. Det krävs ganska många kilon innan du börjar se den skillnad som är direkt märkbar för ditt eget öga. Tränar du hårt samtidigt så kommer du inte tappa några muskler. Däremot kommer nog styrkan att svikta en aning p.g.a. det minskade energiintaget.

Det är väldigt svårt att bygga muskler och tappa fett samtidigt. Det krävs genetiska förutsättningar, grymt disciplinerad träning och kosthållning, och andra faktorer.

Multidebba
2010-04-11, 21:39
Nämnas bör dock att det är att rekommendera att styrketräna även om man är en totalt otränad satt på deff direkt. Även om man inte har byggt upp några muskler före nedgång, kan man iaf förhindra nedbrytning av befintlig grundmassa.

Ja det stämmer säkert, grejen är bara att en deff kräver ganska mycket "krångel", enligt mig, om den ska skötas ordentligt. Räkna kalorier och så vidare.
Jag kände att detta kunde paja för mig genom att bli överväldigande då jag inte ägnat mig åt träning för fem öre innan detta.

Jag tyckte det jag gjorde var ett bättre alternativ för mig då jag i princip inte ändrade kosten något förutom att dricka mindre alkolhol samt sluta käka onödigt godis, snabbmat osv.

Gizmo
2010-04-12, 21:41
3,7kg de första två veckorna = Vätskeförlust.

Den första viktnedgången är alltid störst, sen planar det ut. Magen kommer inte strama åt sig av att du ligger på energibalans. Varför? För att din kropp får allt den behöver för att bibehålla den nuvarande sammansättningen av massa. Du kommer nog se några små förändringar i framtiden, men inte på några månader.

Vill du se drastiska förändringar så är ett val att gå ned i vikt för att tappa det fett du nu har på kroppen. Det krävs ganska många kilon innan du börjar se den skillnad som är direkt märkbar för ditt eget öga. Tränar du hårt samtidigt så kommer du inte tappa några muskler. Däremot kommer nog styrkan att svikta en aning p.g.a. det minskade energiintaget.

Det är väldigt svårt att bygga muskler och tappa fett samtidigt. Det krävs genetiska förutsättningar, grymt disciplinerad träning och kosthållning, och andra faktorer.

Är det att rekommendera att ligga på upp emot 1000kcal i underskott / dag eller går jag till överdrift då?

Självklart kommer det inte kännas kul när styrkan sviktar men hellre det och att magen stramas åt än att magen växer på eller stannar oförändrad i takt med resten av kroppen när den växer.

Skulle även du rekommendera intag av proteinpulver under denna period (läste nämligen att svältmekanismen i kroppen stoppades om man intog proteinpulver var morgon samt att man tappar mindre muskler vid träning vilket i mina öron låter som en önskad effekt)?


Allmän fråga. Låt oss säga ett underskott på 3500kcal (0.5kg om jag inte har fel för mig) / vecka, hur lång tid kan man räkna med för att få se en fin åtstramad mage (synliga muskler blir nästa problem så det ska inte in i beräkningen)? Vinner man på att öka till 7000kcal i underskott / vecka eller är det mer än vad kroppen kommer må bra av?

Eddie Vedder
2010-04-13, 06:08
Är det att rekommendera att ligga på upp emot 1000kcal i underskott / dag eller går jag till överdrift då?

Om du styrketränar och håller ett högt proteinintag tror jag inte det är några problem inledningsvis. Men med tiden bör du nog korrigera en aning. Låt säga att du inleder med två veckor där teoretiskt underskott är 1000 kcal per dag.

Därefter kan det nog vara klokt att inte ha ett lika hårt underskott. Inte otänkbart att intaget kan vara lika men underskottet lär bli mindre. Samma intag ger ju olika kaloribalans om vi förutsätter att du lever på samma sätt men går ner i vikt.

Gizmo
2010-04-13, 10:45
Hur stor viktnedgång bör jag räkna med innan magen försvunnit? ner till 75kg eller tom mer?

Gizmo
2010-06-05, 08:56
Det kanske är dags för en liten uppdatering såhär 2 månader efteråt. Vikten har stadigt pekat neråt och ligger idag på 77kg (alltså en nedgång med 0.63kg / vecka). Har följt vikten med spänning och fina små grafer då detta är något som intresserar mig (inte vikten i sig utan att få en liten resultatkurva).

Matintaget och min motivation har varierat men antar att så är fallet för de flesta. I vilket fall som så kan jag tyvärr inte se mkt resultat i magtrakten. Visst har den minskat men inte i den takt jag hade förhoppning om. Av just denna anledning så tappade jag sugen lite på sistone och träningen gick neråt. Denna dipp ska dock förändras och ska komma igång som vanligt igen och kanske tom öka till 4 styrkepass / vecka mot mina nuvarande 3 pass.

Under tiden jag skrev ovan text så gick jag och kollade i spegeln och jämförde med det foto jag bifogade sist och man kan se skillnad. Magen har stramats åt och det ser faktiskt bättre ut. Dock ligger midjemåttet på samma för de senaste 2-3 veckorna vilket är lite deprimerande att se. Detta är dock inget jag mätt regelbundet men det ska bli ändring på det från och med nu då även det ska loggas.

Hur ska jag nu göra för att hålla min motivation uppe? Finns det något man kan göra för att försöka strama åt magen nu i tid till sommaren och på så sätt påskynda förloppet ytterliggare eller jag får leva med att det kommer fortsätta i den takt det gjort för tillfället?

chrilledude
2010-06-05, 13:01
Om du tappar tålamodet efter att ha tappat 3.7kg på 2v så ska du nog inte ge dig i kast med långsiktigt. Då snackar man år för att du ska få synliga resultat.

Fortsätt deffa ner dig till behaglig nivå, och lägg dig sedan på balans eller strax över och bygg vidare. Då blir det ANTAGLIGEN mycket mer synliga resultat!

Lycka till! :)

År behöver det verkligen inte ta för att bygga muskler på kaloriunderskott.
Men mer resultat på balans/överskott håller jag med om.

Gizmo
2010-06-06, 19:24
Satt på bussen och funderade och tänkte dela med mig av mina tankar och idéer och höra om de är värda att tänka ytterliggare på.

Magen har inte krympt/stramats åt så pass mkt som jag hoppats men en skillnad går att se. Känns som att huden inte riktigt hängt med i utvecklingen medan fettet under magen har minskat. Nu till mina funderingar:

1. Bör jag fortsätta min deff och med tiden så kommer magen stramas åt ytterliggare? Ligger på 76kg (183cm) och gick från 85kg för ca 2.5-3månader sedan. Alltså, bara fortsätta i samma anda som jag gjort för tillfället (lite ytterliggare fett finns ju att plocka bort)?

2. Börja käka normalt och ligga på kcal-balans eller litet överskott och börja bulka upp mig och låta det fett som finns vara som det är för tillfället och ta det om några månader när nästa deff-period inträffar. Det är väl inte troligt men man kanske kan hoppas att lite fett försvinner under denna period med.

Så, vilka av alternativen är att satsa på. Hade varit trevligt att bli lite större nu inför sommaren (vet att inga mirakel sker på några månader men men ;) ) eller ni hade istället fullföljt det påbörjade och fått till magen ytterliggare?

Snuffe
2010-06-06, 19:42
Var väl i ungefär samma sits som dig när jag började träna för ganska exakt 1 år sedan (182cm, 85kg FRUKTANSVÄRT otränad) och valde att först bli av med det mesta av överskottsfettet för att senare fokusera på muskelbyggning som nu blivit en stor hobby.

Det gjorde verkligen under för mitt självförtroende och min motivation att rasa i vikt och BF (har dock inte blivit av med det där sista runt magen, det tänker jag leva med tills vidare), sedan får man ju som nybörjare muskler ändå. Nu ligger jag på ett lätt överskott och satsar långsiktigt på en snygg fysik.

För mig känns detta väldigt bra trots att jag inte har det där jättelåga kroppsfettet och riktiga definitionen, men en vacker dag :)

Gizmo
2010-06-06, 19:48
Var väl i ungefär samma sits som dig när jag började träna för ganska exakt 1 år sedan (182cm, 85kg FRUKTANSVÄRT otränad) och valde att först bli av med det mesta av överskottsfettet för att senare fokusera på muskelbyggning som nu blivit en stor hobby.

Det gjorde verkligen under för mitt självförtroende och min motivation att rasa i vikt och BF (har dock inte blivit av med det där sista runt magen, det tänker jag leva med tills vidare), sedan får man ju som nybörjare muskler ändå. Nu ligger jag på ett lätt överskott och satsar långsiktigt på en snygg fysik.

För mig känns detta väldigt bra trots att jag inte har det där jättelåga kroppsfettet och riktiga definitionen, men en vacker dag :)

Jo, visst förbättrades självförtroendet en aning när man började tappa vikt samt se resultat i magtrakten. Men efter nästan 3 månader så börjar motivationen tryta lite och det är därför jag överväger att börja bygga lite seriöst istället för att höja motivationen och sedan kunna ta deff-perioden senare.

Min situation är inte från nybörjarstadiet utan var aktiv tidigare men har tappat en del av den muskelmassan. Kan jag bygga upp den förlorade muskelmassan (förlorad under 1.5 år ungefär) snabbare än om jag börjat från noll? Alltså, går det snabbt att bygga upp nedbrutna muskler?

Kan man förvänta sig lite resultat i magtrakten även vid kaloriöverskott i form av att lite fett kan försvinna och ge plats till muskler eller är det för mkt önsketänkande? ;)

Rahf
2010-06-06, 20:00
Du har samma problem som alla andra har. Man underskattar hur mycket vikt som man maste ga ner innan det verkligen visar kraftiga skillnader. Skillnaden ar storre an du tror.

Gallande byggande av 'gammal' muskelmassa sa brukar det ga fortare att komma tillbaka till foregaende standard, s.k. muskelminne.

Forsvinnande fett under kalorioverskott ar generellt sett onsketankande.

Snuffe
2010-06-06, 20:01
Har du haft muskelmassa tidigare ska det gå fortare att bygga upp på nytt än att börja på tomt blad (rätta mig om jag har fel?).

Jag upplever att jag fortsatt minska i fett (omän rätt så långsamt, kan vara min inbillning) på mitt lätta kaloriöverskott, så upplever jag det.

Kör tung styrketräning 3ggr i veckan enligt Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/). Det lär väl ta tid att få den rippade fysiken, JAG är villig att låta det ta tid ;)

"Jakten mot en snygg fysik är inte en sprint, det är ett maraton" (läste något liknande i någon tråd här på forumet, kom int ihåg vars :D)

Gizmo
2010-06-06, 20:06
Du har samma problem som alla andra har. Man underskattar hur mycket vikt som man maste ga ner innan det verkligen visar kraftiga skillnader. Skillnaden ar storre an du tror.

Gallande byggande av 'gammal' muskelmassa sa brukar det ga fortare att komma tillbaka till foregaende standard, s.k. muskelminne.

Forsvinnande fett under kalorioverskott ar generellt sett onsketankande.

Jo, det är ju så det brukar fungera. Får väl hoppas att andra ser tydligare resultat än vad jag själv gör :)

Finns det några riktlinjer man bör tänka på när det gäller att gå in i en ny deffperiod, alltså hur lång tid man ska träna på innan man deffar igen? Skulle man kunna träna på för fullt nu i 2 månader och sedan börja deffa igen och ta ytterliggare på fettet och då det runt magen som kommer ligga kvar under tiden eller man bör låta det gå längre tid mellan "perioderna"?