handdator

Visa fullständig version : Ont inne i bröstet - svårt att andas


Numse
2010-04-11, 16:47
Jag vet inte om ni brukar få det, men ibland händer det att jag får riktigt ont någonstans i bröstet (olika ställen) och får svårt att andas. Det onda är på en liten specifik punkt och det går inte att dra djupa andetag eller andas ut helt. Man får ta små andetag tills det släpper helt enkelt. Ibland går det fort men ibland kan det hålla i sig i 1-2 timmar. Händer rätt sällan. Mitt ex sa att det hände henne också ibland.

Grejen är att det inte hänt mig på länge. Och nu har det hänt under två pass den senaste veckan. Båda gångerna på en punkt mitt i bröstet, lite till höger. Ej de yttre musklerna då jag inte känner något när jag trycker mot bröstet med handen, känns som att det är innanför revbenen. Har inga problem att träna vidare, men det är jobbigt att andas tills det släpper.. gör ont så in i helvete om man försöker andas ut helt.

Undrar om ni vet vad det är och ifall det kan vara träningsrelaterat?

Slarvpelle
2010-04-11, 18:27
Jag brukar få så om jag är påväg att bli förkyld eller andats in mycket kall (torr) luft.

Men om du fått det flertalet gånger under en kort period är det nog värt att kolla upp.

Kei Landin
2010-04-11, 19:01
Jag har hört från en läkare att en överdosering av koffein kan sätta tryck på bröstet. Det är inte så att du har börjat ta koffein eller någon pwo på sistonde, eller ökat dosen?

Numse
2010-04-11, 19:03
Jag brukar få så om jag är påväg att bli förkyld eller andats in mycket kall (torr) luft.

Men om du fått det flertalet gånger under en kort period är det nog värt att kolla upp.

Nja, två gånger den här veckan. Innan dess var det månader sedan.

Jag har hört från en läkare att en överdosering av koffein kan sätta tryck på bröstet. Det är inte så att du har börjat ta koffein eller någon pwo på sistonde, eller ökat dosen?

Äter inget koffein alls och har inte gjort på flera månader. Intar bara EAA, omega-3 och vitaminer som tillskott.

Pjotor
2010-04-11, 19:20
Händer det på en specifik punkt så gissar jag att det kan vara en muskel som krampar. Det sitter muskler mellan revbenen som hjälper till i andningen, och att de kan krampa är inget konstigt.

Det kan också vara någon liten vävnadsskada, antingen mjukdelar eller ben. Svårt att säga.

Kan du berätta om det uppstår vid specifika övningar eller rörelser?

Gizmo
2010-04-11, 19:23
Känner igen symptomen. Har vid ett flertal tillfällen utspritt på många år upplevt en stickande känsla i bröstet, i närheten av hjärtat som inte kan beskrivas på något bättre sätt än att det känns som att någon stuckit en kniv i bröstet på en varpå det gör brutalt ont var gång man andas för djupt. Sist jag kan minnas att jag upplevde det var under en flygtur (kan då ha berott på att vi befann oss högt över marken?).

Turligt nog brukar mitt gå över efter cirkus 10-30min och har inte känt av det på bra över ett år nu.

Förhoppningsvis är det inget allvarligt men det kanske är något att kolla upp (liten pik åt mig själv där om jag känner av det någon mer gång).

ceejay
2010-04-11, 19:24
Muskelkramp sätter jag min tia på då det inte gör konstant ont utan i vissa lägen, som när du andas in djupt.

Sandö
2010-04-11, 20:00
Jag har också fått nåt liknande någongång, så vi kan ju konstatera att det inte är jätteovanligt iaf...om det är någon tröst. ;)

mSAARI
2010-04-11, 20:07
Samma här, händer lite nu och då faktiskt, nån gång på träning men det är mest när jag inte tränar det blir.

Fordon
2010-04-11, 20:11
Känner igen symptomen. Har vid ett flertal tillfällen utspritt på många år upplevt en stickande känsla i bröstet, i närheten av hjärtat som inte kan beskrivas på något bättre sätt än att det känns som att någon stuckit en kniv i bröstet på en varpå det gör brutalt ont var gång man andas för djupt. Sist jag kan minnas att jag upplevde det var under en flygtur (kan då ha berott på att vi befann oss högt över marken?).

Turligt nog brukar mitt gå över efter cirkus 10-30min och har inte känt av det på bra över ett år nu.

Förhoppningsvis är det inget allvarligt men det kanske är något att kolla upp (liten pik åt mig själv där om jag känner av det någon mer gång).

Det där upplever jag till och från med jämna mellanrum

Numse
2010-04-11, 20:22
Va skönt, verkar som att det inte är ovanligt då :) Jag tror att det är rena tillfälligheter att jag känt av det under träning, har aldrig hänt förr.

Men fy fan så ont det gör. Fick det en gång för ett år sedan du jag knappt kunde andas alls, var lagom panikartat. Oftast så brukar man iaf kunna ta halva andetag.

Gabriel174
2010-04-11, 21:03
Händer mig ibland med, fast aldrig "fastnat" i två timmar.

Numse
2010-04-11, 21:06
Har bara haft det så länge en gång och det var under passet i torsdags. Antar att det inte släppte lika snabbt pga att jag fortsatte köra på.

grakka
2010-04-11, 21:09
Händer sällan men ibland. Har hört av en kiropraktor att det är nerver (tror att det var nerver) som kommer i kläm mellan revbenen på något vis. Det låter logiskt med tanke på att det gör ont när man andas ut eller in djupt samt att det oftast inträffar i samband med något fysiskt ansträngande.

F.W.Y.H
2010-04-11, 22:33
Jag får också väldigt ont i bröstet, vid träning då när det börjar blir tungt!

Hjärtat rusar och jag är tvungen att släppa stången eller hanteln och sätta mig ner.

Scratch89
2010-04-11, 23:03
Det var det du fick idag? Det såg riktigt obehagligt ut.
Nu är jag ingen expert, men jag tror det kan ha med överbelastning av bröst- och/eller axelmusklerna. Du får ta det lugnt.

Numse
2010-04-11, 23:11
Jag får också väldigt ont i bröstet, vid träning då när det börjar blir tungt!

Hjärtat rusar och jag är tvungen att släppa stången eller hanteln och sätta mig ner.

Det är inte alls samma sak. Du bör kolla upp det där.

Det var det du fick idag? Det såg riktigt obehagligt ut.
Nu är jag ingen expert, men jag tror det kan ha med överbelastning av bröst- och/eller axelmusklerna. Du får ta det lugnt.

Jupp, fick det efter jag körde ett set cable crunches. Släppte rätt fort idag iaf. Lite lustigt att stå och grina illa över bröstsmärta efter en magövning :D

Funderar också på om det i det här fallet har med överbelastning av bröstmusklerna att göra. Började ju köra dubbla bröstpass i veckan för 1,5-2 veckor sedan. Hade bra med träningsvärk i bröstet båda gångerna då det hänt.. får ta det lite lugnt och känna efter noga.

joasimo
2010-04-11, 23:21
kanske stel i bröstryggen?

Joe Hardgainer
2010-04-11, 23:24
Interkostalkramp skulle jag nog gissa på.

tsp
2010-04-11, 23:32
Om det skulle vara smärtor från hjärtmuskeln så är dessa konstanta och är inte beroende av lägen och rörelser för att triggas igång. En bra grundläggande regel som gör att man kan slippa oroa sig i många fall. :)

Jag har själv det du talar om ibland, har nog fått det ett par gånger på ett år typ. Oftast när jag sitter framåtlutad och pressar ihop bröstkorgen. Gissar att det typ är en låsning i revbenen eller någon muskelkramp typ. Brukar släppa man man sträcker lite åt olika håll samt andas in djupt och rejält en gång

joasimo
2010-04-11, 23:36
Om det skulle vara smärtor från hjärtmuskeln så är dessa konstanta och är inte beroende av lägen och rörelser för att triggas igång. En bra grundläggande regel som gör att man kan slippa oroa sig i många fall. :)

Jag har själv det du talar om ibland, har nog fått det ett par gånger på ett år typ. Oftast när jag sitter framåtlutad och pressar ihop bröstkorgen. Gissar att det typ är en låsning i revbenen eller någon muskelkramp typ. Brukar släppa man man sträcker lite åt olika håll samt andas in djupt och rejält en gång

Det du beskriver tyder ju på stel bröstrygg, hade förut samma problem, och det var bröstryggen som var boven. Låter som det kan vara det.

SAV
2010-04-11, 23:37
Har också haft precis det många gånger, nu var det ett par månader sedan sist men jag har för mig att det som funkar bäst för att bli av med det snabbast för stunden är att härda och ta ett djupt andetag, jag kommer dock inte ihåg om det ens var möjligt för det gjorde så jävla ont.. men att successivt ta lite djupare andetag hela tiden funkar

tsp
2010-04-12, 00:18
Det du beskriver tyder ju på stel bröstrygg, hade förut samma problem, och det var bröstryggen som var boven. Låter som det kan vara det.

Mycket möjligt, hur stretchar man bröstryggen?