handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen som fan. Vad betyder "grekiskan" från röntgen?


BlomKruka
2010-04-11, 13:40
Hej hå,
jag har haft problem med min ländrygg till och från sedan jag var ung (17-18 år gammal).
Har inte tänkt så mycket på det, men nu i torsdags körde jag ett ganska hårt pass på gymmet vilket gjorde att fredagen och lördagen blev jag sängliggandes. Hade så fruktansvärt ont o ryggen.

Så jag letade fram mina gamla papper som jag fick sedan ett sjukhusbesök för många år sedan och försökte förstå mig på vad som stod där. Har googlat men har inte lyckats få fram något vettigt. Hoppas därför någon här kan hjälpa mig att tyda vad som står på pappret som jag fick efter ett röntgenbesök.


Helt uträtad ländlordos. Bibehållna intervertebralavstånd.
Antydd tillskärpning av L1's övre täckplattas vänstra hörn respektive Th 12 nedre täckplattas vänstra hörn. Fyndet mycket diskret och ej säkert signifik men skulle kunna representera första tecken till syndesmofytbildning. Inga liknande förändringar.
Inom SI-leder normala ledytebegränsningar.

Vad står det egentligen här?
Har detta något med att jag har varit HELT paj i ländryggen sedan mitt gympass? Jag har alltså inte kunnat resa mig upp normalt, och behöver ta tag i något och dra mig upp för att kunna stå på benen. Är jag helt upprätt kan jag gå, men vid ett framåtböj eller där jag belastar ryggen så hugger det så inåt helvete och det känns som luften går ur mig.

Har varit hos sjukgymnast och gjort lite övningar, men detta har inte hjälpt avsevärt förebyggande...
Vad fan ska jag göra? Håller på grinar eftersom jag är relativt ung fortfarande och är helt förstörd i ryggen....

Tacksam för svar!

BlomKruka
2010-04-11, 13:42
Hittade även denna sida när jag sökte på syndesmofyt.

http://inflammationssjukdomar.se/fragor/leder/bechterews/forandringar-i-rygg-och-brostben/

Hos patienter som har en uttalad stelhet i ryggen med förbeningar mellan de flesta kotkroppar kan vid ett olycksfall en syndesmofyt (förbeningen mella kotkropparna) gå av vilket kan bli svårläkt och i bland kräva en operation för att läka. Detta är dock mycket sällsynt.

Eftersom jag haft riktigt ont i ryggen till och från sedan några år tillbaka kan detta betyda att jag måste eventuellt operera mig för att bli bättre? I och med att det inte verkar bli bättre, utan snarare sämre?

killenigrillen
2010-04-11, 14:13
Ländlordos=svanken i ryggen, alltså den naturliga framåtbuktningen i ländryggen.
Uträtad ländlordos låter ju inte jättebra men nån duktig person på forumet kanske kan utveckla.
Hittade länk från samma sida du hänvisade till
http://inflammationssjukdomar.se/fragor/leder/bechterews/utratad-landlordos/
Kanske är du som skrivit?

killenigrillen
2010-04-11, 14:33
Helt uträtad ländlordos= Det jag skrev i mitt första inlägg.

Bibehållna intervertebralavstånd= Avståndet/n mellan kotorna är oförändrat (?)

Antydd tillskärpning av L1's övre täckplattas vänstra hörn respektive Th 12 nedre täckplattas vänstra hörn. Fyndet mycket diskret och ej säkert signifik men skulle kunna representera första tecken till syndesmofytbildning=Ett fynd som kanske kan peka på att du har en påbörjad förbening mellan din 12:e thoracalkota och din 1:a ländryggskota.

Inga liknande förändringar=Inga liknande förändringar.

Inom SI-leder normala ledytebegränsningar= SI-led är Sacroilia-leden dvs leden mellan sacrum och ilium dvs det röda på bilden, allt verkar normalt där alltså enligt dina papper.
http://www.davidaston.se/si-led.jpg

killenigrillen
2010-04-11, 14:35
Sacroiliaca-leden ska det stå.

grimfish
2010-04-11, 15:02
Om du är över 25 år så är röntgenutlåtandet fullständigt normalt. Uträtad ländlordos innebär att du inte har svank i ryggen. Det ger oftast inga symtom i sig, men personer som har ryggskott kan få tillfälligt uträtad ländlordos. Det är mycket vanligt att ha tillskärpningar av ryggkotor i vuxen ålder. Det antyder i princip att du har en begynnande artros, men det har de allra flesta personer i vuxen ålder och det ger sällan några besvär.

Jag tycker att du ska vända dig till en sjukgymnast igen för regelbunden sjukgymnastik.

nyrjoh
2010-04-11, 15:51
Du bör iaf försöka att minimera böjningen av ländryggen vid framåtböjning. Alltså håll spänning i ländryggsmusklerna och ta ut rörelsen genom framåttippning av bäckenet. Som man gör vid t ex raka mark, rumänska mark, good-mornings osv. Kan träna på det avlastat med händerna på diskbänk t ex. Kan även stå på alla fyra och pressa bak höften och försöka håll svanken genom spänning i ländryggsmusklerna för att få in tekniken och känslan. Sitt gärna med lite extra stöd i ländryggen. Undvik djupa mjuka soffor. Vid uppresning flytta fram till främre delen av stolen och res dig upp utan någon böjning av ländryggen, sätt dig ned till främre delen av stolen och flytta sedan in.

Har man uträtad svank som du har så har du mindre marginal till ytterläge i framåtböjning av ländryggen. Normalt har man en viss svank i ländryggen vilket ger viss marginal innan du kommer ut i ytterlägen i framåtböjning.

Anders Dybdahl
2010-04-11, 18:31
Har man uträtad svank som du har så har du mindre marginal till ytterläge i framåtböjning av ländryggen. Normalt har man en viss svank i ländryggen vilket ger viss marginal innan du kommer ut i ytterlägen i framåtböjning.

Är det nått som tyder på att ytterläge i framåtböjning (evt. den minskade lordosen) är orsaken till TS sina besvär?

nyrjoh
2010-04-11, 22:22
Är det nått som tyder på att ytterläge i framåtböjning (evt. den minskade lordosen) är orsaken till TS sina besvär?

Personer med utplanad ländlordos har oftare flexionsrelaterad smärta medans personer med större svank oftare har extensionsrelaterad smärta. Sedan beskriver ju han att flexion(framåtböjning)smärtar...

BlomKruka
2010-04-12, 10:36
Tackar hjärtligast för era svar.
Jag stannar hemma idag från jobbet pga ryggsmärtan. Var upp imorse och vandra runt och insåg att det inte kommer funka.

För övrigt är jag 24 år idag, och fick det där röntgensvaret för ca 5-6 år sedan. Har haft ont till och från sedan dess, men aldrig så här ont!

Ringde ner till husläkare idag och tar med mig min gamla remiss och röntgenpapper, så ska vi se om de är villiga att göra en vidare utredning på detta. Hoppas innerligt att de vill göra det. Smärtan jag känner ibland är obeskrivlig. När jag står vissa positioner, oftast framåtböj, så känns det som en blixt i det drabbade området och luften går bokstavligen ur mig. I samma stund tappar jag all styrka och kan, om jag inte är snabb nog att reagera, ramla ihop och svårt att ta mig upp igen. Det låter överdrivet :) Men det är i princip så känslan är, och hela kroppen släpper när den här smärtan går igenom ryggen...

Har lite mer kött på benen nu och kan säkerligen föra en bättre diskussion imorgon med husläkaren. Skall även strax efter detta ta och gå till en sjukgymnast igen.

Tackar igen för alla svar!

Anders Dybdahl
2010-04-12, 10:46
Personer med utplanad ländlordos har oftare flexionsrelaterad smärta medans personer med större svank oftare har extensionsrelaterad smärta. Sedan beskriver ju han att flexion(framåtböjning)smärtar...

Jag var nog lite snabb i mitt "påhopp" på dig, då i min värld finns det inget samband mellan grad av lordos och ländryggssmärta. T.ex. kan TS ha drabbats av diskogen smärta, oavsett hur lordosen ser ut. Men det var ett bra råd för att lindra hans flexions smärta just nu :thumbup:

nyrjoh
2010-04-12, 11:10
Jag var nog lite snabb i mitt "påhopp" på dig, då i min värld finns det inget samband mellan grad av lordos och ländryggssmärta. T.ex. kan TS ha drabbats av diskogen smärta, oavsett hur lordosen ser ut. Men det var ett bra råd för att lindra hans flexions smärta just nu :thumbup:

Mjo, vissa samband har man ju ändå sett. T ex i denna studie.

J Orthop Sports Phys Ther. 2004 Sep;34(9):524-34.

Differences in measurements of lumbar curvature related to gender and low back pain.
Norton BJ, Sahrmann SA, Van Dillen FL.

Washington University School of Medicine, Program in Physical Therapy, St Louis, MO 63108, USA. nortonb@wustl.edu

Abstract
STUDY DESIGN: Cross-sectional. OBJECTIVES: To test the assumption that postural alignment and gender have a bearing on the specific type of low back pain (LBP) a person manifests. BACKGROUND: Measurements of static sagittal lumbar curvature are used by clinicians in the management of patients with LBP, but no investigator has reported differences in curvature related to specific categories of LBP. METHODS AND MEASURES: We used a computer-interfaced, 3-D, electromechanical digitizer to derive curvature angles for the region of the spine between T12-L1 and S2. Trained clinicians examined the subjects and determined their LBP diagnoses. We used t tests to examine differences in curvature between women and men, those with and those without LBP, and those in 4 different categories of LBP. We used chi2 to examine the relationship between gender and LBP category. RESULTS: Lumbar curvature angle (lordosis) was 13.2 degrees larger for women than for men (t = 6.74; P<.01). There was no difference in lumbar curvature between people with undifferentiated LBP and people without LBP. There were differences in lumbar curvature between people in various categories of LBP, for example, subjects in the lumbar-rotation-with-extension category had 8.4 degrees more lumbar curvature than subjects in the lumbar-rotation-with-flexion category (t = 2.16; P<.05). Based on the frequency distributions, there was a significant relationship between gender and LBP category (chi2 = 10.19; P<.01). CONCLUSIONS: Measurements of lumbar curvature should be expected to differ between men and women and may be related to different types of low back pain.

Martin Löwgren
2010-04-12, 14:37
Min erfarenhet är att utplanad lordos (och smärta) är ett tydligt tecken på en diskogen patologi.

Anders Dybdahl
2010-04-12, 17:08
Min erfarenhet är att utplanad lordos (och smärta) är ett tydligt tecken på en diskogen patologi.

Vid akuta besvär (t.ex. vissa "ryggskott") håller jag med :)

Nyrjoh,

Jag skal titta närmare på studien när jag har lite bättre tid.

BlomKruka
2010-04-16, 10:19
Jag var iväg och gjorde en skiktröntgen (?) samt jag fick lägga mig på en brits och skjutsas in att göra en magnetröntgen.

Fick remiss att göra detta då första doktorn skrev "Första tecken på diskbråck?".

Återkommer med svaren senare idag :)

Är för övrigt bättre i ryggen, men INTE bra....