handdator

Visa fullständig version : Äta direkt efter gymmet? (kort)


myrhus
2010-04-11, 12:18
Tja...

När man styrketränar är det ju jävligt viktigt att käka efteråt. Som jag fattat det är väll den största anledningen att stoppa alla nedbrytande processer? Alltså när man petar i sig något direkt efter stannar även fettförbränningen. NÄr det kommer till deff. Ska man käka direkt efter eller är det dödsstraff på det? ;D

thx

young_george
2010-04-11, 12:37
Givetvis ska du äta.

Din dagliga fettförbränning kommer styras av det sammanlagda kaloriintaget.

capron
2010-04-11, 18:54
En på flashback skrev förut att själva fettförbräningen efter träningen är försumbar. Så jag tror inte det är så farligt att stänga ner den helt med maltodex eller mat. Nog bättre att äta och därigenom få snabbare återhämtning av musklerna.

Dakke
2010-04-11, 19:16
En liten OT fråga... Är en gainer (gainomax t om) tillräckligt för att stoppa den nedbrytande processen?

Masterpan
2010-04-11, 19:51
Ja, gainer stoppar nedbrytande av muskler bättre än något annat. Men du kmr få i dig mycket mer kalorier, vilket du vill undvika vid deff. Det räcker med protein t.ex whey-80 efter träning.

Kauppi
2010-04-11, 20:26
En liten OT fråga... Är en gainer (gainomax t om) tillräckligt för att stoppa den nedbrytande processen?

gainomax(sockersockersocker) är skit.
mjölk är så mycket bättre, dessutom billigare.

Pelle2
2010-04-11, 20:57
gainomax(sockersockersocker) är skit.
mjölk är så mycket bättre, dessutom billigare.

Det är inte skit

King Grub
2010-04-11, 20:59
Det handlar inte om att stoppa nedbrytning, utan om att stimulera uppbyggnad.

Och Gainomax är det inget fel på.

joasimo
2010-04-11, 21:20
gainomax(sockersockersocker) är skit.
mjölk är så mycket bättre, dessutom billigare.

Det är absolut inte skit, det fungerar bra också. Men jag kör hellre på EAA eller gainer efteråt :)

myrhus
2010-04-12, 12:11
Thx för svaren! Då äre ba slänga i sig lite skit efter träningen så man inte går miste om något. Bara inget med för mkt kcal. perfekt!

Johan_P
2010-04-12, 16:09
gainomax(sockersockersocker) är skit.
mjölk är så mycket bättre, dessutom billigare.

Gainomax är baserat på mjölk.

Thx för svaren! Då äre ba slänga i sig lite skit efter träningen så man inte går miste om något. Bara inget med för mkt kcal. perfekt!

Vet inte hur du fick svaren i tråden till det. Men man bör äta efter man tränat, ja.

myrhus
2010-04-12, 21:16
Gainomax är baserat på mjölk.



Vet inte hur du fick svaren i tråden till det. Men man bör äta efter man tränat, ja.

Vid en deff bör man väll aldrig slänga i sig för många kalorier? Då pajjar man ju hela grejen? eller? ;D

Eddie Vedder
2010-04-12, 21:21
Vid en deff bör man väll aldrig slänga i sig för många kalorier? Då pajjar man ju hela grejen? eller? ;D

Vad är "för många" då? Räknar man på dygnets balans (vilket är det normala) så ska man inte äta mer under dygnet än man förbrukat samma dygn nej.

Men akuta perioder som en viss måltid är ju skillnad. Du äter ju inte per automatik "för mycket" bara för att en enskild måltid var väldigt stor.

suffix
2010-04-12, 22:39
efter träning så drar man i sig lite whey-80 proteinpulver, detta är bra då protein är musklers byggstenar. Om man nu drar i sig proteinpulver direkt efter träning, då är väl att äta en stor måltid mot kvällen inget att rekommendera, om man haft en normal kost under dagen, utan istället räcker det då kanske med mackor osv, eller?

Dreas
2010-04-12, 22:46
En på flashback skrev förut att själva fettförbräningen efter träningen är försumbar. Så jag tror inte det är så farligt att stänga ner den helt med maltodex eller mat. Nog bättre att äta och därigenom få snabbare återhämtning av musklerna.Fast det är bara marginellt snabbare återhämtning det rör sig om. Glykogeninlagringen pågår 24/7 så att hälla i sig maltodextrin under deff är ganska värdelöst iaf. Inte ens så att jag ser det i närheten av behövligt vid bulk.

Kolla: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144755

Eddie Vedder
2010-04-13, 05:19
då är väl att äta en stor måltid mot kvällen inget att rekommendera, om man haft en normal kost under dagen, utan istället räcker det då kanske med mackor osv, eller?

MAckor kan vara hur kaloririkt som helst det också. Skulle jag äta mackor efter träning skulle jag aldrig bli närheten av mätt jämfört med en måltid med samma (eller t.o.m. lägre) energimängd.

suffix
2010-04-13, 06:42
vad kan rekommenderas då, att man äter normalt intag av mat under dagen, tränar, dricker proteinpulver och sen käkar en mindre måltid, eller spelar det ingen roll då det bara är rent protein jag stoppar i mig?

Eddie Vedder
2010-04-13, 06:45
vad kan rekommenderas då, att man äter normalt intag av mat under dagen, tränar, dricker proteinpulver och sen käkar en mindre måltid, eller spelar det ingen roll då det bara är rent protein jag stoppar i mig?

Jag förstår inte problemet. Ta en proteindrink, hem och ät en måltid. Spaghetti och köttbullar t.ex. Eller fil och müsli om du vill det, fiskbullar med mos kanske.

suffix
2010-04-13, 14:09
Tycker det är så svårt att lyckas ligga på underskott, jag vet ju inte exakt hur många kalorier jag stoppar i mig. Har ett BEE på 1800kcal, vid aktivitet runt 2600. Mäter ni hur mycket kalorier i varje måltid eller hur gör ni? :)

King Grub
2010-04-13, 14:15
Vill du ha beräkningen någorlunda exakt måste du väga det du äter och titta i en kaloritabell.

suffix
2010-04-13, 16:13
gör ni det? känns överdrivet att väga allt man äter borde ju bli paranoid av det haha, kan man kan väl uppskatta, beroende på vad man äter. är det mindre kalorier i långsamma kolhydrater(därför långsamma är bra?) och det man blir mätt på är väl kalorierna eller?

proteinpulver innehåller inte speciellt mkt kalorier eller, så det kan man dricka dagligen om man tränar?

King Grub
2010-04-13, 16:18
Kolhydrat ger 4 kcal per gram, oavsett GI. Protein ger också 4 kcal per gram.

capron
2010-04-13, 16:53
gör ni det? känns överdrivet att väga allt man äter borde ju bli paranoid av det haha, kan man kan väl uppskatta, beroende på vad man äter. är det mindre kalorier i långsamma kolhydrater(därför långsamma är bra?) och det man blir mätt på är väl kalorierna eller?

proteinpulver innehåller inte speciellt mkt kalorier eller, så det kan man dricka dagligen om man tränar?

Håller med om att det är lite paranoidt att väga maten. Men skall du ha koll så måst du göra det. Väga allt en vecka är bra då får lite känsla och kan bättre uppskatta hur man äter senare.

suffix
2010-04-13, 17:40
Jo okej. Men om proteinpulver är 4kcal per gram, finns det då ingen risk att man hamnar på överskott i slutet om man även äter mat mot kvällen? Eller börjar JAG bli paranoid? haha :)

Kauppi
2010-04-13, 17:59
Jo okej. Men om proteinpulver är 4kcal per gram, finns det då ingen risk att man hamnar på överskott i slutet om man även äter mat mot kvällen? Eller börjar JAG bli paranoid? haha :)

väg och räkna ut kcal på din mat under dagen så får du reda på svaret.....

King Grub
2010-04-13, 20:23
Jo okej. Men om proteinpulver är 4kcal per gram, finns det då ingen risk att man hamnar på överskott i slutet om man även äter mat mot kvällen? Eller börjar JAG bli paranoid? haha :)

Total intag kontra total förbrukning. Och proteinpulvrets energi räknas in i intaget.

Endorah
2010-04-13, 20:35
Angående GI (som jag nästan inte kan någonting om), vad är skillnaden om jag käkar 100gram mjöl mot 100 gram havregryn? Vad jag har förstått så är det hur snabbt energin kommer eller hur länge den håller i sig, eller nått liknande? Snabb förklaring uppskattas :D

Vanish
2010-04-13, 20:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Eddie Vedder
2010-04-13, 20:53
Angående GI (som jag nästan inte kan någonting om), vad är skillnaden om jag käkar 100gram mjöl mot 100 gram havregryn? Vad jag har förstått så är det hur snabbt energin kommer eller hur länge den håller i sig, eller nått liknande? Snabb förklaring uppskattas :D

http://traningslara.se/blogg/gi-och-gl-en-kort-beskrivning/

suffix
2010-04-14, 22:18
Okej, men istället för att ta proteinpulver efter träning så käkar man en bra måltid, för om man tar proteinpulver(vilket man inte blir mätt på, eller?) så är man ju lika hungrig och vill äta lika mycket, och då finns ju risk för överskott istället för underskott som man önskar vid deff?

Och pulver före träning, då är det väl bättre att ha haft ett stadigt energiintag under dagen och sedan träna, istället för att pumpa in före (som också kan göra att man i slutet hamnar på överskott) eller vilka är fördelarna med att pulverisera, =), innan träning?

Johan_P
2010-04-14, 22:54
Okej, men istället för att ta proteinpulver efter träning så käkar man en bra måltid, för om man tar proteinpulver(vilket man inte blir mätt på, eller?) så är man ju lika hungrig och vill äta lika mycket, och då finns ju risk för överskott istället för underskott som man önskar vid deff?

Ingen här kan svara på om du blir mätt på en proteindrink eller inte, men rent generellt mättar det inte särskilt bra.

Och pulver före träning, då är det väl bättre att ha haft ett stadigt energiintag under dagen och sedan träna, istället för att pumpa in före (som också kan göra att man i slutet hamnar på överskott) eller vilka är fördelarna med att pulverisera, =), innan träning?

Vad är det som utesluter att man har ett stadigt energiintag under dagen, om man intar pulver innan träning?

Fördelarna är en akut effekt på proteinsyntesen om man intar, t.ex. några gram EAA. Mer om det finns om du söker - finns t.ex. i EAA-tråden.

Eddie Vedder
2010-04-15, 06:01
Okej, men istället för att ta proteinpulver efter träning så käkar man en bra måltid, för om man tar proteinpulver(vilket man inte blir mätt på, eller?) så är man ju lika hungrig och vill äta lika mycket, och då finns ju risk för överskott istället för underskott som man önskar vid deff?

Jo "man" kan visst få en mättnadskänska av proteinpulver och nej "man" blir inte hungrigare. Är det här bara något du har fått för dig eller själv testat och tydligt upplevt?

suffix
2010-04-15, 08:04
undrar bara

Morty
2010-04-15, 09:20
Om jag vill bli "mätt" på mitt pulver så vispar jag det med en mjölkvisp så att volymen typ dubblas. Alltså blanda det med luft. Funkar.

myrhus
2010-04-15, 11:34
Folk tar väll inte protten för att man tror att det är någon muskelmedicin som gör allt lättare? Eller?.. Själv kör jag ju för att det i stort sett aldrig finns klarstekta oxfilé biffar hemma på bordet när man kommer efter gymmet.

Pepz
2010-04-15, 11:48
Själv kör jag ju för att det i stort sett aldrig finns klarstekta oxfilé biffar hemma på bordet när man kommer efter gymmet.

byt mamma

myrhus
2010-04-15, 11:49
byt mamma

+1! ;d