handdator

Visa fullständig version : Smärta i thoraco-lumbar fascia


Civilrätt
2010-04-11, 08:31
Vaknar på nätterna, kan knappt röra mig utan måste typ snurra runt för att kunna dra upp benen i fosterställlning då smärtan i thoraco-lumbar fascia (nedre delen av ryggen) är fan olidlig. Märker av mer och mer att jag har mer eller mindre konstant ont i den delen.

Har inte tänkt på det förut men sittställningen framför datorn har varit rusktigt dålig då jag halvlegat ner utan något som helst stöd för nedre delen av ryggen, blev liksom ett tomrum från röven till mittendel av ryggen. Justerat för en bättre sittställning nu för att se om det kan ha någon inverkan.


Jag har inte fått något slag eller så utan den här "skadan" har smygit sig fram de senaste åren, trodde jag hade dålig madrass men efter att testat både mjuka/hårda så märker jag inte av någon skillnad.

Är också ganska stel i kroppen, kan det ha någon påverkan måntro?

Martin Löwgren
2010-04-11, 10:39
Precis som ledband, senvävnad och annan stödjevävnad kan fascior bli stela och drabbas av problematik. Vad man gör åt det är svårare men jag vet att många naprapater, sjukgymnaster och ortopeder i dagsläget är väldigt intresserade i fasciaproblematik även om fakta och evidens om problematik knappt finns.

Civilrätt
2010-04-11, 11:29
hujja...så med andra ord så får man laborera lite själv och se vad som händer..

Ska börja stretcha röven/benen och se om det blir någon skillnad.

pony
2010-04-11, 21:27
Läs det här och säg om du känner igen dig: http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=5881

Civilrätt
2010-04-11, 22:09
Läs det här och säg om du känner igen dig: http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=5881

jadu, jag skulle nog säga att det är precis det jag verkar ha..
Kriterier: uppfyller alla 5 av dem.


Det här kändes juh faktiskt mindre kul. Vet inte hur om det har någon typ av påverkan man på ena sidan släkten har vi reumatiska problem.

pony
2010-04-11, 23:07
jadu, jag skulle nog säga att det är precis det jag verkar ha..
Kriterier: uppfyller alla 5 av dem.


Det här kändes juh faktiskt mindre kul. Vet inte hur om det har någon typ av påverkan man på ena sidan släkten har vi reumatiska problem.

Tråkigt att höra. Men gå till läkaren och be att få provtagning för Bechterews och tala om att du har reumatiska problem i släkten isf (Bechterews är ärftligt).

Civilrätt
2010-04-12, 07:14
Tråkigt att höra. Men gå till läkaren och be att få provtagning för Bechterews och tala om att du har reumatiska problem i släkten isf (Bechterews är ärftligt).

Jo det blir nog faktiskt att göra ett besök.
Tack för tipset.

Luca Brasi
2010-06-07, 07:50
När jag vaknar på morgonen har jag ofta ont i bröstryggen snarare än korsryggen och jag känner mig stel det blir successivt bättre om jag rör på mig.Jag går ofta upp tidigt på morgonen ,inte för att jag vill utan för att det gör ont.
Jag har också ont i brosket/lederna i bröstet.
Kan det vara Bechterews sjukdom?

Martin Löwgren
2010-06-07, 08:00
När jag vaknar på morgonen har jag ofta ont i bröstryggen snarare än korsryggen och jag känner mig stel det blir successivt bättre om jag rör på mig.Jag går ofta upp tidigt på morgonen ,inte för att jag vill utan för att det gör ont.
Jag har också ont i brosket/lederna i bröstet.
Kan det vara Bechterews sjukdom?
Det krävs mer än dina symptom för att ställa diagnosen pelvospondylit. Prata med din läkare.

Luca Brasi
2010-06-07, 08:36
Det har jag gjort jag skulle äta voltaren...
Jag har rätt mycket ont överallt eftersom att jag har en enzymbrist sjukdom som gör att alla inflammationer blir allvarligare eftersom det saknas försvar mot immunförsvaret så att säga.
Det som bekymrar mig mest är att jag har svårt att andas om jag sitter länge.

Martin Löwgren
2010-06-07, 09:19
Det har jag gjort jag skulle äta voltaren...
Jag har rätt mycket ont överallt eftersom att jag har en enzymbrist sjukdom som gör att alla inflammationer blir allvarligare eftersom det saknas försvar mot immunförsvaret så att säga.
Det som bekymrar mig mest är att jag har svårt att andas om jag sitter länge.
Om du berättar allt det jag fetmarkerat för din läkare kommer han inte skicka hem dig med bara antiinflamatorisk medicin.

Så arbetar inte en leg. läkare.

ArtArtan
2010-06-07, 10:59
Jag hade precis som TS ont i nedre delen av ryggen och under lång tid utan att aktivt göra något åt det. Jag tog tag i problemet och gick till en naprapat och det kändes bättre ett par dagar, när jag sedan börja med 20min stretching och en timmas promenad om dagarna så har det gått ner hela tiden och nu är jag till 95% felfri i ryggen. Ska tillägga att jag satt mycket och länge när det var som värst.