handdator

Visa fullständig version : Fråga: Plyometrisk träning + agility/snabbhet??


emi23j
2010-04-11, 07:39
Jag har en liten fundering angående det här med plyometrisk träning och agility/snabbhet och undrar om det är någon med erfarenhet av detta här på brädan?

Jag har nämligen blivit sugen på att prova en kombination av komplex-styrketräning, plyometrics och agility/snabbhet under 1 och samma period.

Jag hade även under denna period velat få in ett pass med anaerobisk konditionsträning, men är villig att hoppa över det om det inte finns utrymme för det i mitt upplägg.

Hur som helst. Mitt förslag på upplägg är väl enligt följande, ge mig gärna råd om hur det kan förbättras.

Måndag: Plyometriskträning i kombination med komplexstyrketräning. Tänkte köra 1-3 hoppövningar innan styrketräningen. Under styrketräningen (benböj/benpress övningen) tänkte jag kombinera med 2 hoppövningar t ex kneeling squat jump följt av free jump.

Torsdag: Plyometriskträning + agility/snabbhet.
Här är jag dock lite osäker om jag kanske bara skulle köra plyometriskträning. Att lägga in agility/snabbhet efter, eller före, hoppträningen är kanske en dum idé?


Lördag: Agility/snabbhet + anaerobisk träning.
Om jag inte kör agility/snabbhet på torsdag så är det kanske bättre att inleda detta pass med den typen av träning??
Den anerobiska träningen kommer att utföras på en basketplan, vilket i ofs betyder att det kommer att vara mycket inriktat på riktningsförändringar. Mest då på start, stopp, byt riktning. Tror även jag ska försöka få in kombinationer av sprint framåt, sidled och bakåt eftersom det är väldigt sportspecifikt.


Hoppas det finns någon som kan hjälpa till med detta!

Och en fråga angående plyometrin, det här med markkontakter (foot contacts)? Har läst att man som nybörjare (hur definitionen lyder på detta har jag dock ingen aning om) bör ligga på 40-80 kontakter per träning, beroende på hoppens intensitet, om jag nu väljer att kombinera plyometrisk träning med komplexstyrketräning på måndagen. Bör jag då försöka hamna inom denna rep-range eller ska jag försöka dra ned på det pga styrketräningen efteråt?


Hoppas verkligen någon är insatt i denna typ av träning och har lust att hjälpa till=).

Emil J

emi23j
2010-04-11, 17:09
74 visningar och ingen har något att tillägga?=)

Control_61
2010-04-11, 17:14
Kollade nyss igenom Vertical Jump Bible av Kelly Baggett. Boken har ju program med både styrka och plyometrik som jag tycker verkar riktigt bra.

Har du pdf:en?

emi23j
2010-04-11, 17:30
måste kolla. vet att jag i alla fall inte har läst den.


EDIT: Goodlook! nu har jag något att läsa igenom=)

emi23j
2010-04-11, 17:47
Nu ljög jag. den läste jag förra sommaren, men får nog läsa den igen för att se om svaret kanske finns där.

Jag hittade dock No Bull Speed Manual, den har jag inte läst och kommer läsa.

nlsn
2010-04-11, 19:01
Har du torrent till No-Bull speed manual? Blev intresserad när jag såg att det var Baggett som gjort den! :)

emi23j
2010-04-11, 19:18
tyvärr. ska kolla om jag kan slänga upp den på rapidshare.com

Supermicke
2010-04-11, 19:32
vad är agility? hur tränar man det? XD bara nyfiken. Kommer fram massa hundar när jag googlar bara..

Supermicke
2010-04-11, 19:56
GRYMT!! tack!