handdator

Visa fullständig version : Armhävningar


suffix
2010-04-11, 01:09
Hittade ingen lämplig tråd för denna fråga, så efter att den besvaras är det OK om den tas bort..

Är armhävningar en bra "innan sova" övning? Tränar man flera muskelgrupper eller ska man bara känna spänning i bröstmusklerna? När jag kör armhävningar känner jag i bröst och triceps, gör jag fel eller ska triceps arbeta med?

JoeyP
2010-04-11, 01:16
Armhävningar är ingen speciellt bra övning om man klara en sisådär 40-50+

Enligt mig då.

Men helt okej överkroppsövning om man inte har några vikter osv.

AdamK
2010-04-11, 01:17
ja triceps ska arbete

Griffin
2010-04-11, 01:18
Hittade ingen lämplig tråd för denna fråga, så efter att den besvaras är det OK om den tas bort..

Är armhävningar en bra "innan sova" övning? Tränar man flera muskelgrupper eller ska man bara känna spänning i bröstmusklerna? När jag kör armhävningar känner jag i bröst och triceps, gör jag fel eller ska triceps arbeta med?

Bröst o Triceps är väl dom som aktiveras mest iaf.

Det är väl ingen direkt Övning för att Bygga massa men är väl bra för att hålla dig i form och uthålligheten

Dakke
2010-04-11, 01:36
Man ska väl inte träna innan man lägger sig?

krellik
2010-04-11, 04:21
Du kan köra armhävningar när du har lust, inklusive innan du lägger dig, detta förutsatt att de inte negativt påverkar din sömn...

Du kommer i princip oavsett utförande att använda bröstmuskler, främre axlar och triceps för pressövningar som armhävningar och bänkpress. Du kan variera vilka muskler det tar mest på beroende på grepp och vinkel på kroppen.

Armhävningar är användbara för mycket, för så kallad uthålighetsstyrka så är 30-100 repetitioner med -bra- utförande suverän träning. För explosivitet i nämnda muskler så är plyo armhävningar utmärkt (med hopp, klapp, etc). För styrka och muskeltillväxt vilket oftast är viktigast för en nybörjare att träna är vanliga standard armhävningar främst användbara i början, efter att du gör en 30+ reps med bra form så är det klokt att antingen gå över till skivstäner eller hantlar, alternativt göra en mer krävande armhävningsvariation.

eiri
2010-04-11, 06:30
Armhävningar är väldigt bra, gjorde själv alltid några innan läggdags när jag var 15 för jag hade problem med sömnen och efter att gjort lite armhävningar hade jag mycket lättare för att somna. Så får man muskler och blir uthålligare på köpet. De kan ju utföras på väldigt många olika sätt, explosivt, långsamma, brett, smalt, med blicken framåt osv.. finns inge rätt eller fel testa lite olika och se vad du gillar bäst helt enkelt. Andningen är väldigt viktig dock om du vill komma upp i 70+ reps.