handdator

Visa fullständig version : Hur ska man utnyttja styrkan i golf?


Gosti123
2010-04-10, 20:36
Bara till att ta i för kung och fosterland med relativt god teknik? Hur gör ni som spelar golf?

Sandö
2010-04-10, 21:32
Här har vi en fråga för ceejay, Mr Las Vegas med en VM biljett i long-driving! :D

Spelade själv ganska mycket golf förut och tyckte aldrig jag hade nån nytta av styrkan, men det är klart att har man några kilon att lägga bakom så blir det ju kraftigare slag. Men jag tror inte ren råstyrka tar dig så långt tyvärr.

Joe Hardgainer
2010-04-10, 21:50
Handlar mycket om hävarmar. Visst bidrar en god fysik, men jag har inte blivit så bra än att jag kan börja ta när jag slår. Tar jag i stryper jag klubben o sen radar bara följdfelen upp sig i baksvingen.

Gosti123
2010-04-10, 21:55
Vad är det viktigaste i tekniken för att få en god träff?

qwer
2010-04-10, 22:44
Styrkan man har ska bidra till en bra stabilitet från handlederna ner till fotlederna. Själva svingen behöver man ingen styrka till, bara teknik.

qwer
2010-04-10, 22:48
Vad är det viktigaste i tekniken för att få en god träff?

Beror helt på vart du befinner dig som golfspelare. Exempelvis om du är helt färsk nybörjare så är det viktigaste för en "god träff" att du faktiskt träffar bollen med klubban. Om du däremot är elit så är mer eller mindre allt i tekniken viktigt för att få en "god träff".

Brickhead
2010-04-11, 10:48
Jag fyller 17 år och har spelat golf i några år nu, jag slår mycket bättre/längre nu när jag har blivit starkare och längre.

Men tekniken > styrkan iaf, tekniken är väldigt komplicerad och ett litet misstag kan göra så slaget går åt skogen (bokstavligen).

Jag tycker det låter som du inte har spelat så mycket golf så då gäller det att få in tekniken, annars ger styrkan ingen hjälp allts.

Martin Löwgren
2010-04-11, 10:51
Bara till att ta i för kung och fosterland med relativt god teknik? Hur gör ni som spelar golf?

Japp så gör jag.

Är tydligen en hyffsad begåvning enligt polarna som spelar :Virro

Nej men skämt och sido. Jag slår jäävligt långt men tyvärr ej så rakt så det är nog ingen bra ide. Blir ex antal "fore" varje runda.

ryss
2010-04-11, 11:34
Jag slog också väldigt långt, jag märkte att saftade på för kung och fosterland blev det gärna snett, tar du nästan så hårt du kan men lite mer kontrollerade blir det bättre

Brickhead
2010-04-11, 11:54
Japp så gör jag.

Är tydligen en hyffsad begåvning enligt polarna som spelar :Virro

Nej men skämt och sido. Jag slår jäävligt långt men tyvärr ej så rakt så det är nog ingen bra ide. Blir ex antal "fore" varje runda.

Väldigt lätt hänt när man tar i mycket att bollen går sin egen väg, i egen erfarenhet *gah!*

sweaberg
2010-04-11, 12:14
Spelat i ca 5år , hcp 3 för tillfället. Jag kallas snöret på klubben för min lugna sving, får alltid kommentarer som tex "Hur får du iväg bollen med den lugna svingen" osv. slår inte jättelångt men ligger på en normal längd bland min ålder osv.

Jag har alltid varit smal osv, tills nu, började träna i september och gått upp 12kg sen dess. Ska bli spännande att se om detta blir positivt eller negativt för både längd och säkerhet i slagen.

Tekniken är iallafall viktigast om du vill ha längd, kolla bara på dom unga grabbarna på PGA touren, tex 16 åriga mannasero, ishikawa (stavning) osv, dom ser väldigt små och klena ut, men dänger iväg bollen lika långt för de.

z_bumbi
2010-04-11, 13:20
Det man bör fokusera på är att bygga upp bålen så att man är stark där till att börja med. Det finns en linje i överkroppen som man bör kunna hålla rak genom hela svingen för att inte förlora kraft och fart.
Sen kan man mata på mer styrka på resten av kroppen men det verkar inte vara direkt avgörande, det är inte så många proffs som är särskilt starka eller stora.
Ska man slå långt så handlar det om att få kraft bakom slagen och jag kan ärligt talat inte se någon nackdel för någon att bli starkare då en ökad slaglängd är något alla borde tycka vore positivt så det måste finnas en faktor som jag missar eftersom så få satsar på den biten.

Gorilla
2010-04-11, 19:43
Jag brukar försöka vara så slapp och mjuk som möjligt för att få slagen lite rakare, längden blir lidande, men resultatet gynnas.