handdator

Visa fullständig version : Uppskattning av nationalekonomiska effekter av D-vitaminbristen i Kanada


Eddie Vedder
2010-04-10, 10:34
D-vitamin är ju hett nu och nyligen publicerade en grupp amerikanska och kanadensiska forskare en reviewartikel med en uppskattning av vad D-vitaminbristen i Kanada kan resultera i för ekonomin.

The objective of this work is to estimate the economic burden and premature death rate in Canada attributable to low serum 25-hydroxyvitamin D (25(OH)D) levels. Vitamin D deficiency has been linked to many diseases and conditions in addition to bone diseases, including many types of cancer, several bacterial and viral infections, autoimmune diseases, cardiovascular diseases, and adverse pregnancy outcomes. Canadians have mean serum 25(OH)D levels averaging 67 nmol/L. The journal literature was searched for papers reporting dose-response relationships for vitamin D indices and disease outcomes. The types of studies useful in this regard include randomized controlled trials, observational, cross-sectional, and ecological studies, and meta-analyses. The mortality rates for 2005 were obtained from Statistics Canada. The economic burden data were obtained from Health Canada. The estimated benefits in disease reduction were based on increasing the mean serum 25(OH)D level to 105 nmol/L. It is estimated that the death rate could fall by 37 000 deaths (22 300-52 300 deaths), representing 16.1% (9.7-22.7%) of annuals deaths and the economic burden by 6.9% (3.8-10.0%) or $14.4 billion ($8.0 billion-$20.1 billion) less the cost of the program. It is recommended that Canadian health policy leaders consider measures to increase serum 25(OH)D levels for all Canadians.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/123334657/HTMLSTART

William B. Grant, Gerry K. Schwalfenberg, Stephen J. Genuis, Susan J. Whiting. An estimate of the economic burden and premature deaths due to vitamin D deficiency in Canada. Mol Nutr Food Res 2010, 54, 1–10

VÄRT ATT TÄNKA PÅ NÄR MAN LÄSER STUDIEN:

Funded by:
Vitamin D Society (Canada)
UV Foundation (McLean, VA)
Sunlight Research Forum (Veldhoven)
Bio-Tech-Pharmacal (Fayetteville, AR)
Dairy Farmers, Yoplait, and IADSA

Samtliga finansiärer har ju tveklöst egenintressen av högre rekommendationer för D-vitaminintag och ökad D-vitaminsupplementering.

DennisJ
2010-04-10, 14:32
Jag har inte tillgång till akademiska databaser längre, och någon gratisversion har jag inte heller hittat, så jag har inte kunnat läsa artikeln. Så utifrån sammanfattningen har jag ett par frågor.

Först om det område där jag inte har någon kompetens, det medicinska. En minskad dödlighet på 16 procent enbart på grund av ökat intag av D-vitamin låter ganska mycket. Är det verkligen realistiskt?

Sedan, angående den ekonomiska biten (jag är nationalekonom, men jag har inte mer än grundläggande kunskaper om hälsoekonomi) så undrar jag om det handlar om kostnaden för sjukvården snarare än den samhällsekonomiska kostnaden. Här ställer jag mig frågande till om man verkligen tagit hänsyn till långsiktiga effekter, med tanke på att man bara nämner 2005. Man kan förstås jämföra kostnaden för programmet med de sjukvårdskostnader som sparas in, men man måste också ta med i beräkningen att dessa personer med största sannolikhet kommer att vara en kostnad för sjukvården i framtiden (alternativkostnad kallas det, ett grundläggade begrepp inom nationalekonomi). Det är så klart möjligt att det ändå blir en besparing, men det är knappast någon självklarhet. Det kan nämnas att det finns indikationer (http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0050029) på att minskad dödlighet inte behöver leda till ekonomiska besparingar. Även om det då handlade om övervikt och man därför nog inte ska dra några likhetstecken så visar det åtminstone att det finns saker att ta i beaktande.

Doctor Snuggles
2010-04-10, 14:35
Samtliga finansiärer har ju tveklöst egenintressen av högre rekommendationer för D-vitaminintag och ökad D-vitaminsupplementering.

Förklara. På vilket sätt har solforskarna och yoplait vinstintresse i ökat d-vitaminintag?

stafh
2010-04-10, 15:35
Förklara. På vilket sätt har solforskarna och yoplait vinstintresse i ökat d-vitaminintag?

Solarieindustrin har ju haft det lite tufft med allehanda hudcancerhysteri.

dupper
2010-04-10, 17:33
d-vitaminingtag = sola mer, köp mer solkräm.

Doctor Snuggles
2010-04-10, 17:37
d-vitaminingtag = sola mer, köp mer solkräm.

Fast den kopplingen är väl inte solklar (ahaha) eftersom man enkelt får i sig mängden genom tillskott och då slipper utsätta sig för UV-inducerade hälsorisker. Men ok.

machine gun
2010-04-10, 17:41
Förklara. På vilket sätt har solforskarna och yoplait vinstintresse i ökat d-vitaminintag?

Yoplait D-vitaminberikar troligtvis sina produkter. Vad gäller solforskarna är kopplingen till vinstintresse inte lika självklar, nej.

Eddie Vedder
2010-04-10, 19:05
Förklara. På vilket sätt har solforskarna och yoplait vinstintresse i ökat d-vitaminintag?

Yoplait är mejeriprodukter. Solforskarna är såklart intresserade av att upprätthålla ett stort intresse för D-vitaminforskning.

Cerberus
2010-04-12, 11:03
d-vitaminingtag = sola mer, köp mer solkräm.

om jag inte missminner mig så hörde jag i ett par föreläsningar jag såg på internet att solkräm blockerar UV-B strålarna från solen och dessa är de som ska få huden att producera vitamin D?

Det här vet Eddie bättre iaf..

Doctor Snuggles
2010-04-12, 14:33
Yoplait är mejeriprodukter. Solforskarna är såklart intresserade av att upprätthålla ett stort intresse för D-vitaminforskning.

Fast mejeriprodukter, även berikade sådana, innehåller rätt sparsamma mängder d-vitamin.

Eddie Vedder
2010-04-12, 14:44
Fast mejeriprodukter, även berikade sådana, innehåller rätt sparsamma mängder d-vitamin.

Ja absolut. Men mejeriprodukter brukar ändå lyftas fram som bra källor. Varken du eller jag håller väl egentligen inte med om det men oavsett vilket kan du i den mesta litteraturen stöta på just mejeriprodukter som viktiga källor.

Mina "kollegor" på Mjölkfrämjandet är t.ex. måna om att påpeka D-vitaminet i mjölk.

tsp
2010-04-12, 14:50
Fast mejeriprodukter, även berikade sådana, innehåller rätt sparsamma mängder d-vitamin.

Ja ett mejeriföretag vill säkert bara satsa pengar på forskning för allmänhetens bästa och har inte ett uns av vinstintresse i det hela :smash:

Scratch89
2010-04-12, 15:02
Ja ett mejeriföretag vill säkert bara satsa pengar på forskning för allmänhetens bästa och har inte ett uns av vinstintresse i det hela :smash:

Men det är väl klart att de har ett vinstintresse i det. Är resultatet värdelöst för det, menar du?

Doctor Snuggles
2010-04-12, 15:18
Ja ett mejeriföretag vill säkert bara satsa pengar på forskning för allmänhetens bästa och har inte ett uns av vinstintresse i det hela :smash:

Låt mig föreslå att du först lär dig grunderna i logik.

tsp
2010-04-12, 15:53
Men det är väl klart att de har ett vinstintresse i det. Är resultatet värdelöst för det, menar du?

Nej det har jag inte påstått.