handdator

Visa fullständig version : Muskelförlust vid långvarig diet


goja
2010-04-09, 23:38
Jag vet att muskelförlust finns i varje deff/viktminskning & hur den påverkas vid för snabb viktnedgång.
Nu tänkte jag mest höra hur det ligger till när man gått på diet en längre tid.
Som det är nu så har jag gått på diet i ca. 8 månader med en viktförlust på 12kilo.
Under den här perioden har jag tränat tungt 3ggr i veckan & alltid försökt få i mig bra mängder protein varje dag.

Eftersom viktnedgången har varit så långsam så borde väll inte muskelförlusten vara jätte stor?
Man har ju ökat avsevärt i vikter samt att jag t.o.m känner att man fått hårdare muskler på en del ställen *flex*

Grandmaster
2010-04-09, 23:56
Ökar du i styrka tappar du inte muskelmassa. Det säger ju sig självt.

goja
2010-04-10, 00:04
Jo men det skrivs ju ofta här att muskelförlust alltid finns vid viktminskning men samtidigt så går det att öka i styrka som många gör under sin deffperiod.

Grandmaster
2010-04-10, 00:07
Ökar du i styrka tappar du inte muskler punkt slut.

Nils.R
2010-04-10, 00:07
Ökar du i styrka tappar du inte muskelmassa. Det säger ju sig självt.

Förutsatt att han inte precis börjat träna och "styrkeökningarna" beror på teknikförbättringar.

Grandmaster
2010-04-10, 00:08
Förutsatt att han inte precis börjat träna och "styrkeökningarna" beror på teknikförbättringar.

Har han precis börjat träna ökar han i muskler och styrka och tappar fett samtidigt punkt slut.

goja
2010-04-10, 00:16
Ökar du i styrka tappar du inte muskler punkt slut.

okok, du låter nästan lite arg *grr27*, men jag måste bara ifrågasätta för att få mina svar hahaha.
Tackar för det korta men bestämda svaret :thumbup:

Förutsatt att han inte precis börjat träna och "styrkeökningarna" beror på teknikförbättringar.

Har tränat mycket innan & fått bra upplärning under den tiden,
men visst lite förbättringar har det väll ändå blivit.

BobaFett
2010-04-10, 03:02
det är bullshit att man måste tappa muskler under deff. Fettet gör att man ser mycket större ut, jag tror att myten om att man måste tappa muskler kommer på grund av att man blir mindre.

GI-Joe
2010-04-10, 06:11
det är bullshit att man måste tappa muskler under deff. Fettet gör att man ser mycket större ut, jag tror att myten om att man måste tappa muskler kommer på grund av att man blir mindre.

Eller så kommer det ifrån från studier som visar att man bygger bäst på kaloriöverskott och kroppen tar bryter ner musklerna under kaloriunderskott för att få energi ;p Fast jag skulle bli överlycklig om så inte är fallet

GI-Joe
2010-04-10, 06:22
Finns det studier som visar att man byggar muskler vid kaloriunderskott?

Anders The Peak
2010-04-10, 08:20
Finns det studier som visar att man byggar muskler vid kaloriunderskott?

En annan fråga som är intressantare är vad är det som bygger muskler?
Grandmaster är inne på svaret om och om i den här tråden....

Men det verkar som det är svårt att förstå sammanhanget.

BobaFett
2010-04-10, 08:52
Eller så kommer det ifrån från studier som visar att man bygger bäst på kaloriöverskott och kroppen tar bryter ner musklerna under kaloriunderskott för att få energi ;p Fast jag skulle bli överlycklig om så inte är fallet

Jo det är klart att muskler bryts ner men det händer även när du bulkar så vad är din poäng?

Timme
2010-04-10, 09:07
Aminosyror bygger muskler. Ökar man i styrka så har man ökat i muskelmassa. Ökar styrkan trots att man går ned i vikt så ökar man i muskelmassa.

Så avancerat är det faktiskt inte.

Psyla
2010-04-13, 13:49
Aminosyror bygger muskler. Ökar man i styrka så har man ökat i muskelmassa. Ökar styrkan trots att man går ned i vikt så ökar man i muskelmassa.

Så avancerat är det faktiskt inte.

Finns betydligt fler mekanismer i kroppen än aminosyror som är muskelbyggande.

GtrHero
2010-04-13, 17:02
goja, vad ville du ha för svar på frågan? Om du nu minskat i fett och ökat "avsevärt i vikter" är inte detta det du strävar efter? Är det som du säger att du går ner i vikt och upp i vikter är det bara att kötta på, du gör rätt!

goja
2010-04-13, 23:00
goja, vad ville du ha för svar på frågan? Om du nu minskat i fett och ökat "avsevärt i vikter" är inte detta det du strävar efter? Är det som du säger att du går ner i vikt och upp i vikter är det bara att kötta på, du gör rätt!

Nä jag var mest intresserad hur det låg till med muskelförlust under lång diet eftersom rykten gick att man förlorade muskelmassa vid deff.
Känner att mitt dietande har pågått länge nu & vill ju helst inte riskera muskler för den sakens skull.
Dock så har jag fått mer kött på benen nu & fått mina svar.

Boeman
2010-04-14, 19:09
det går alldeles utmärkt att bygga muskelmassa under kaloriunderskott.självklart är det mer komplicerat och kräver mer kunskap.proteinet man äter blir inte oanvändbart bara för att man ligger på underskott.det handlar mer om när man äter och vad man äter.

lycka till

smeander
2010-04-14, 19:21
Jag vet att muskelförlust finns i varje deff/viktminskning & hur den påverkas vid för snabb viktnedgång.
Nu tänkte jag mest höra hur det ligger till när man gått på diet en längre tid.
Som det är nu så har jag gått på diet i ca. 8 månader med en viktförlust på 12kilo.
Under den här perioden har jag tränat tungt 3ggr i veckan & alltid försökt få i mig bra mängder protein varje dag.

Eftersom viktnedgången har varit så långsam så borde väll inte muskelförlusten vara jätte stor?
Man har ju ökat avsevärt i vikter samt att jag t.o.m känner att man fått hårdare muskler på en del ställen *flex*

Muskelförlust finns bara i misslyckade dieter.

Boeman
2010-04-14, 19:29
muskelförlust finns bara i misslyckade dieter.

+1