handdator

Visa fullständig version : Svårt att värma upp korsryggen.


Nils.R
2010-04-09, 18:35
Jag har väldigt svårt att bli ordentligt varm i korsryggen vilket medför att jag ofta kan få ont i den då jag tränar marklyft.
Jag har testat att köra fler uppvärmnings-set, har tillomed testat att köra ryggresningar innan marklyften men det gör bara en marginell skillnad.
Nån som har nåt bra tips?

bubbe
2010-04-09, 18:39
Jag har väldigt svårt att bli ordentligt varm i korsryggen vilket medför att jag ofta kan få ont i den då jag tränar marklyft.
Jag har testat att köra fler uppvärmnings-set, har tillomed testat att köra ryggresningar innan marklyften men det gör bara en marginell skillnad.
Nån som har nåt bra tips?

Det är inte uppvärmningen det är fel på. Stel/ovig, felaktig teknik, muskelbristning är några andra saker jag kan tänka mig.

Nils.R
2010-04-09, 18:43
Konstigt, för det känns verkligen bättre de få gånger jag verkligen blivit varm.
Hade inte dessa problem tidigare heller.
Vilket iofs kanske kan vara att jag fått nån liten skada i korsryggen som jag inte är medveten om...

bubbe
2010-04-09, 18:47
Det kan vara så att när du känner att du får till det, så har du haft en bra teknik hela vägen upp till dina arbetslyft.

Nils.R
2010-04-09, 18:51
När jag tränade det för några år sedan kände jag ingenting oavsett hur mkt tungt jag körde (till gränsen för korrekt utförande såklart).
Men när jag skulle köra det idag så fick jag ont redan i det tunga uppvärmings-setet.
Kanske borde uppsöka en sjukgymnast.

Tolkia
2010-04-09, 18:57
Hur värmer du upp, då? Jag skulle föreslå en runda på löpband/crosstrainer/cykel beroende på förmåga (löpband tror jag definitivt är effektivast).

Nils.R
2010-04-09, 19:08
Generellt värmer jag endast upp med de övningar jag ska göra.
Får testa cykel/löpning innan och se om det hjälper, känner mig korkad som inte tänkte på det själv :P

Tolkia
2010-04-09, 19:22
Just för att bli "genomvarm" tycker jag att "konditionsuppvärmning" är oslagbart.

tntballe
2010-04-09, 19:48
Denna rekommenderas utav Dr balle.
XhHc7FbSUiY

Matsa
2010-04-09, 20:07
Jag tror som Bubbe att det nog kan vara något annat än uppvärmningen som orsakar problemet. Hursomhelst, gällande uppvärmning, har du tillgång till en roddmaskin? Några minuter på en sådan tycker jag är riktigt bra uppvärmning för mark, för allt annat med för den delen.