handdator

Visa fullständig version : Mat innan och under högskoleprovet


Motoranimal
2010-04-09, 16:27
Skriver högskoleprovet imorgon och funderar lite på vad jag ska äta ikväll samt under provdagen imorgon. Funderade på om kolhyratladda lite ikväll med pasta/godis(?) och sen käka müsli imorgon innan.

Har någon några bra tips på hur jag så här kort tid innan kan påverka hur jag presterar under provet imorgon? Även tips som kan ge marginella skillnader är välkomna!

omnibus
2010-04-09, 16:31
Så länge du inte sväljer facit och sen hostar upp det tror jag inte din kost kommer påverka ett dyft, ät som vanligt.

Apjavel
2010-04-09, 16:32
koffein är bra

Motoranimal
2010-04-09, 16:34
koffein är bra

Ja, tänkte köra koffeintabletter så att jag inte måste dricka en massa kaffe.

Vinter
2010-04-09, 16:34
Sov bra och länge i kväll, drick lite kaffe på morgonen innan. God sömn är nog det som gör störst skillnad.

jakob
2010-04-09, 16:34
Akta så du inte får matkoma efter lunchen.

Snobbe
2010-04-09, 16:36
Matkoma är ju typ det värsta som finns men samtidigt svälta ska man ju inte heller. Angående koffein så är det bra men för mycket blir imo bara dåligt.

mulliy
2010-04-09, 16:37
haha men snälla nån, tror du verkligen att någon typ av kost kommer få dig att skriva bättre, det är väl bara äta som vanligt. Kanske köpa något på rasterna.

Snobbe
2010-04-09, 16:39
haha men snälla nån, tror du verkligen att någon typ av kost kommer få dig att skriva bättre, det är väl bara äta som vanligt. Kanske köpa något på rasterna.

Ehm rätt energi i kroppen kan helt klart öka din koncentrations förmåga. Sen kanske det inte handlar om att han ska käka 1köttbulle eller 2 prinskorvar.

Olegh
2010-04-09, 16:43
Ät som vanligt. Kanske en gnutta mer till frukost och undvik att käka livsmedel som skulle kunna ge magproblem (ex. saker med utgånget datum, luktar konstigt, etc).

Motoranimal
2010-04-09, 16:44
haha men snälla nån, tror du verkligen att någon typ av kost kommer få dig att skriva bättre, det är väl bara äta som vanligt. Kanske köpa något på rasterna.

Jag tror inte att mitt val av kost kan ge mig 2.0(högsta betyg) men som några nämnde är ju matkoma något som säkert skulle kunna spela en stor roll för hur man presterar.

Kanske är små måltider i varje paus bestående av ganska mycket långsamma kolhydrater att föredra framför att käka en större lunch?

Scratch89
2010-04-09, 17:04
Det kommer inte påverka. Du kommer sitta på arslet och skriva under några timmar. För att hålla koncentrationen uppe är det viktigt att du inte super idag, och att du sover en rimlig mängd.

Själv ska jag köra på min vanliga mackfrukost, och sen blir det troligen någon utelunch nånstans. Orka komplicera saker.

Joe Hardgainer
2010-04-09, 18:08
Ska inte göra om misstaget att dra en pizza i alla fall. Den matkoman försörde LÄS direkt efter lunchen :D

Scorpionida
2010-04-09, 18:12
Havregrynsgröt på morgonen med mackor och ett glas appelsinjuice. Frukt under dagen + lunch. Se till att hålla en stabil blodsockernivå. Drick tillräckligt med vatten. Super-opti. Rätt kost gör skillnad på ens koncentrations- och prestationsförmåga.

feyin
2010-04-09, 18:14
Det kommer inte påverka. Du kommer sitta på arslet och skriva under några timmar. För att hålla koncentrationen uppe är det viktigt att du inte super idag, och att du sover en rimlig mängd.

Själv ska jag köra på min vanliga mackfrukost, och sen blir det troligen någon utelunch nånstans. Orka komplicera saker.
+1

Sist rustade jag upp med massa bananer, enegridrycker m.m men hann inte ens äta upp hälften.

Alfred Nobel
2010-04-09, 18:24
Jag ska också skriva provet imorgon och tänkte köra på som vanligt - gröt, kvarg, keso och kaffe. Det finns dessutom (på min skola) kafeteria som säljer kaffe, mackor och bullar, under rasterna, så om det blir panik finns alltid en utväg. Kan rekommendera folk som tänkte äta ute på resturang/pizzeria, och det är ont om ställen, att lägga benen på ryggen, kan bli tight om platser och stressigt.

tsp
2010-04-09, 18:26
Jag har ett extremt komplext matschema inför detta prov och jag räknar med en ökning på cirka 13,4% på resultatet i och med detta.

Jag har precis kolhydratladdat med 280g blandat lösgodis och innan jag går och lägger mig ska jag äta en smörgås med två stekta ägg på. Imorgon kommer jag äta följande

07.15 Två mackor med smör och ost. Måttliga mängder vätska till
09.50 250g Keso
12.00 300g Havregrynsgröt med 150ml mjölk och 40g sylt
14.00 1st Yalla drickyoghurt
15.00 1st banan

Jag tror att knepet till att få 2.0 på provet är att under hela provtiden ha mat i magen, utan att känna sig särskilt mätt, utan bara belåten.

mulliy
2010-04-09, 18:36
Jag har ett extremt komplext matschema inför detta prov och jag räknar med en ökning på cirka 13,4% på resultatet i och med detta.

Jag har precis kolhydratladdat med 280g blandat lösgodis och innan jag går och lägger mig ska jag äta en smörgås med två stekta ägg på. Imorgon kommer jag äta följande

07.15 Två mackor med smör och ost. Måttliga mängder vätska till
09.50 250g Keso
12.00 300g Havregrynsgröt med 150ml mjölk och 40g sylt
14.00 1st Yalla drickyoghurt
15.00 1st banan

Jag tror att knepet till att få 2.0 på provet är att under hela provtiden ha mat i magen, utan att känna sig särskilt mätt, utan bara belåten.

Det kan ju inte gå dåligt med den dieten.

tsp
2010-04-09, 18:46
Det kan ju inte gå dåligt med den dieten.

Nej exakt. Alla här på kolo vet väl hur viktig rätt kost är för prestationen!!!!!!

Tolkia
2010-04-09, 18:49
Ät så att du inte är hungrig. Ta med dig en lunch som är god, dagen är tråkig nog utan att man skall förstöra den ytterligare. Om du är kaffedrickare, unna dig kaffe i pausen.

Gör inga mindre välgenomtänkta försök att "kolhydratladda" eller liknande dagen innan; det är att be om att sova dåligt och känna sig konstig under provdagen.

tsp
2010-04-09, 18:58
Ät så att du inte är hungrig. Ta med dig en lunch som är god, dagen är tråkig nog utan att man skall förstöra den ytterligare. Om du är kaffedrickare, unna dig kaffe i pausen.

Gör inga mindre välgenomtänkta försök att "kolhydratladda" eller liknande dagen innan; det är att be om att sova dåligt och känna sig konstig under provdagen.

Dissar du mina 280g lösgodis? Borde jag spy upp det å vaska?

hahavaffan
2010-04-09, 19:03
Det kommer inte påverka. Du kommer sitta på arslet och skriva under några timmar. För att hålla koncentrationen uppe är det viktigt att du inte super idag, och att du sover en rimlig mängd. Jag skrev mitt bästa resultat med bara 2½ timmes sömn och troligen minst 0.5 promille alkohol kvar i blodet :thumbup:

mikaelj
2010-04-09, 19:07
Svag feber brukar funka riktigt bra för mig. Som ett lågpassfilter, liksom.

Annars vad Tolkia sade...

Three pigs
2010-04-09, 19:10
Jag kommer ta med en hel kasse med äpplen :)

Ashenshugar777
2010-04-09, 19:44
Ska fasta genom hela provet, men ha med en bar för säkerhetsskull. Har en fettförbrännare som håller mig pigg och go :)

champion
2010-04-09, 19:48
Ska ta med mig 12st bananer. Sen på lunchen blir det att äta Pizza :)

tjabon
2010-04-09, 21:10
Ta en hutt innan, så blir det lite roligare i alla fall ....:D

svennebanan
2010-04-09, 21:13
haha men snälla nån, tror du verkligen att någon typ av kost kommer få dig att skriva bättre, det är väl bara äta som vanligt. Kanske köpa något på rasterna.

Jag tror absolut det kan spela roll. I alla fall bör man inte gå dit hungrig.

Tom Warrior
2010-04-09, 21:13
Grönt té ger den mest potenta och funktionella stimulantiaeffekten av de legala och jordnära alternativen. Meditetera när tillfälle ges. Ät inte massa tacky smäck, håll sinnet rent, var alert, prestera på topp, och dé' blir Bop, förhindra dött lopp!

svennebanan
2010-04-09, 21:16
Ska fasta genom hela provet, men ha med en bar för säkerhetsskull. Har en fettförbrännare som håller mig pigg och go :)

I all välmening. Skippa allt dietande under dagen och även dagen innan. Att din diet tar en dag längre gör väl ändå inget?

Three pigs
2010-04-09, 22:49
I all välmening. Skippa allt dietande under dagen och även dagen innan. Att din diet tar en dag längre gör väl ändå inget?

har man satt ett datum lär man hålla det, så är det!

Tolkia
2010-04-09, 23:19
har man satt ett datum lär man hålla det, så är det!
Jag hade inte prioriterat deffens slutdatum framför högskoleprovet, om jag hade tänkt använda resultatet, men var och en gör ju som han vill.

Viktor_Balck
2010-04-10, 00:57
Kör en ordentlig vätsketömning så du kommer in hård till provet.

Vinter
2010-04-10, 01:45
Sov dåligt, ät inget, börja dagen med massa stimulerande drycker(2-3 kaffe) och stressa ut mellan proven och ät någon snaskig socker bomb. ;)

Finska Lejonet
2010-04-10, 06:03
Sov dåligt, ät inget, börja dagen med massa stimulerande drycker(2-3 kaffe) och stressa ut mellan proven och ät någon snaskig socker bomb. ;)

Hallå där, är det du som planerat min dag!? :D

Vinter
2010-04-10, 09:06
Bara ett vänskapligt tips, i all välmening. ;)

Turbonisse
2010-04-10, 11:48
Jag har ett extremt komplext matschema inför detta prov och jag räknar med en ökning på cirka 13,4% på resultatet i och med detta.

Jag har precis kolhydratladdat med 280g blandat lösgodis och innan jag går och lägger mig ska jag äta en smörgås med två stekta ägg på. Imorgon kommer jag äta följande

07.15 Två mackor med smör och ost. Måttliga mängder vätska till
09.50 250g Keso
12.00 300g Havregrynsgröt med 150ml mjölk och 40g sylt
14.00 1st Yalla drickyoghurt
15.00 1st banan

Jag tror att knepet till att få 2.0 på provet är att under hela provtiden ha mat i magen, utan att känna sig särskilt mätt, utan bara belåten.

Personligen tror jag att du får ett lika bra resultat utan denna förberedelse. Under den faktiska provsituationen kommer du att skärpa dig, eventuell hunger och trötthet kommer efter..

Jag har med mig godis(ganska mycket) till tentor ur belöningssyfte. Skönt att koppla av efter ett delmoment genom att luta sig tillbaka och äta en Snickers eller två. Skulle klara mig utan mat och sömn men inte snus, det är min last :)

Motoranimal
2010-04-10, 15:58
Körde 1-2 ostmackor i varje paus och det kändes jävligt bra. Drack bara en liter "innocent"-juice och tog två 200mg koffeintabletter.

Kändes lyckat men vi får se nu om en minut när de släpper facit=)

The Somberlain
2010-04-10, 16:03
Köpte kaffe+bulle i två raster samt pizza på lunchen.

Motoranimal
2010-04-10, 16:39
Yes! Enligt 9/12 av de senaste normeringstabellerna fick jag 1.6! Höjde mig med 0,4 enbart med hjälp av godisladdning igårkväll!

Nu blir det brandingenjör!!!!

andyone
2010-04-10, 16:58
Yes! Enligt 9/12 av de senaste normeringstabellerna fick jag 1.6! Höjde mig med 0,4 enbart med hjälp av godisladdning igårkväll!

Nu blir det brandingenjör!!!!
Grattis! Skulle du kunna länka till normeringstabellerna? Jag har endast den senaste här. *kissass*

Morrris
2010-04-10, 16:59
Riktigt skönt att ha det gjort.

Anvendarnamn
2011-10-27, 20:26
tjena, igen mina kära medlemmar.
ser att vissa rekommenderar långsamma kolhydrater.
hur är det med mandariner, jag har 5 stycken hemma.
är det en opti frukt tror ni för carbsen. ?

skulle ni dricka vanligt läsk eller vatten/lightdryck
under provdagen.

kexchoklad bättre än lösgodis/chocklad?

lycka till alla som skriver, hoppas vi blir många
från forumet med 2,0!

/a

Anvendarnamn
2011-10-27, 22:29
bump, förväntar mig svar tills imorns ;)
Godnatt kamrater!

Olegh
2011-10-27, 22:34
Jag har lämnat mitt svar på förstasidan.

MVH

En ärans man
2011-10-27, 22:55
Ät rejält dagen innan men inget samma dag. Mitt tips. Gör inte detta om du inte vet hur du fungerar på fastande mage.

Anvendarnamn
2011-10-28, 11:09
Ät rejält dagen innan men inget samma dag. Mitt tips. Gör inte detta om du inte vet hur du fungerar på fastande mage.

Jag har lämnat mitt svar på förstasidan.

MVH

Angående dryck då? Det är många frågor, någon som orkar besvara de?`
Tack på förhand!

Eddie Vedder
2011-10-28, 11:12
Angående dryck då?

Vatten. Och kaffe kan ju vara lämpligt om du är en kaffedrickare.

Tolkia
2011-10-28, 11:19
Välj något som är gott. Det är typ det roligaste man får den överjävligt långa dagen. Ta med kaffe om du är kaffedrickare; det brukar ofta finnas till försäljning, men lika ofta ta slut, sluta säljas tidigt på dagen eller så är köerna monsterlånga.

Juxta
2011-10-28, 12:24
Usch vad jag inte ser fram emot att göra det här provet. Ringrostig som tusan plus att man inte får gå tidigare. Jag som var i stort behov av sovmorgon efter denna vecka...

Scratch89
2011-10-28, 12:27
Jag har skaffat mig den stora jävla klumpen kallad "Den kompletta guiden till Högskoleprovet" men har inte haft tid att plugga på de nya delarna p.g.a jobb och skola. Får hoppas att det går bra ändå.

För ett år sedan hade jag nailat XYZ-delen, men jag har tappat rätt mycket mattetänk. Det är ju faktiskt ren matematik i den delen, och jag tror att det är många som kommer få väldigt dåligt resultat, då man inte med "bondförnuft" kan lösa uppgifterna, som t.ex i NOG. Ska kolla igenom boken ikväll sen och fräscha upp minnet med olika regler, t.ex att lg 1000 - lg 10 = lg 1000/10 = lg 100 = 2, hur man förenklar, att två bråk delat på varandra kan korsmultipliceras, o sådär.

andnel
2011-10-28, 14:53
Jag har skaffat mig den stora jävla klumpen kallad "Den kompletta guiden till Högskoleprovet" men har inte haft tid att plugga på de nya delarna p.g.a jobb och skola. Får hoppas att det går bra ändå.

För ett år sedan hade jag nailat XYZ-delen, men jag har tappat rätt mycket mattetänk. Det är ju faktiskt ren matematik i den delen, och jag tror att det är många som kommer få väldigt dåligt resultat, då man inte med "bondförnuft" kan lösa uppgifterna, som t.ex i NOG. Ska kolla igenom boken ikväll sen och fräscha upp minnet med olika regler, t.ex att lg 1000 - lg 10 = lg 1000/10 = lg 100 = 2, hur man förenklar, att två bråk delat på varandra kan korsmultipliceras, o sådär.

Haha, jag är så glad att jag inte behöver göra HP något mer med tanke på det exemplet :D

Vunnis
2011-10-28, 15:06
Jag har skaffat mig den stora jävla klumpen kallad "Den kompletta guiden till Högskoleprovet" men har inte haft tid att plugga på de nya delarna p.g.a jobb och skola. Får hoppas att det går bra ändå.

För ett år sedan hade jag nailat XYZ-delen, men jag har tappat rätt mycket mattetänk. Det är ju faktiskt ren matematik i den delen, och jag tror att det är många som kommer få väldigt dåligt resultat, då man inte med "bondförnuft" kan lösa uppgifterna, som t.ex i NOG. Ska kolla igenom boken ikväll sen och fräscha upp minnet med olika regler, t.ex att lg 1000 - lg 10 = lg 1000/10 = lg 100 = 2, hur man förenklar, att två bråk delat på varandra kan korsmultipliceras, o sådär.

Haha, jag är så glad att jag inte behöver göra HP något mer med tanke på det exemplet :D

Men... eh.... va?! *cry* *cry* *cry*