handdator

Visa fullständig version : Kan man sluta älska någon?


Zakath
2010-04-09, 14:12
Jag har funderat på detta mycket på sistone.

Vad tror och tycker ni?

Nitrometan
2010-04-09, 14:13
Ja.

mini
2010-04-09, 14:13
Ja. Vad talar emot det?

TimId
2010-04-09, 14:14
Absolut. Men det kan studsa tillbaka.

dt06mj2
2010-04-09, 14:14
Nä det tror jag inte

Potatiskillen
2010-04-09, 14:14
Det jag mest undrar är om pensionärer som har levt ihop i 40 år fortfarande kan älska varandra.

krellik
2010-04-09, 14:15
Ja, oftast funkar det väll så att man blir sårad, vilket leder till att starka trevliga känslor byts till starka otrevliga känslor vilket sedan möjligtvis leder till att man slutar bry sig överhuvudtaget.

Detta förutsatt att det är -Älska- med stor bokstav vi talar om här och inte bara lite "småkär"/nyförälskad...

Numse
2010-04-09, 14:16
Yes det kan man.

Sen är det skillnad på att sluta vara förälskad i någon. Man måste skilja på älska och förälskad, då jag själv anser att förälskad är mer av ett blint beroende. Om det nu är en parter vi diskuterar och inte en vän, husdjur eller pryl :)

Edit..
Iof, när jag tänker efter så kan man även vara förälskad i vänner, husdjur, prylar e.t.c. Något som egentligen aldrig diskuteras..

Men då får man såklart skilja på att vara förälskad och att vara attraherad, vilket vissa har svårt med.

Skulle kunna tjöta om detta i timtal.. :D men ja har lite för mkt på jobbet atm :(

TimId
2010-04-09, 14:17
Det jag mest undrar är om pensionärer som har levt ihop i 40 år fortfarande kan älska varandra.

I den generationen såg och ser man inte på folk som slit-och släng-,
typ konsumtionsvaror.. Jovars, det kan dom och det gör dom.

Doctor Snuggles
2010-04-09, 14:17
Definiera "älska".

Jag har f.ö. funderat mycket på sistone om man kan sluta greppträna. :D

Zakath
2010-04-09, 14:19
Har man verkligen älskat personen på riktigt om man slutar älska den?

Tror svaret kom upp för mig nu, ja det tycker jag att man har, för ens känslor är alltid äkta och riktiga även om de kanske inte var baserade på en helt realistisk bild av någon annan. Visserligen kanske det inte var personen i sig man älskade då, utan en bild av personen. Fast är det inte det man alltid har av andra, en bild i sig själv? Jag kan ju inte hålla en hel person inom mig, utan bara en bild av en samling tankar, ideer, värderingar, beteenden etc.

Tack för alla synpunkter hittils :) Vill gärna höra mer om hur ni resonerar!

Zakath
2010-04-09, 14:20
Definiera "älska".

Jag har f.ö. funderat mycket på sistone om man kan sluta greppträna. :D

Ge oss din definition! :)

Min är fortfarande under arbete.

För övrigt så tänker jag lika mycket på hur jag älskar vänner, familj etc, inte bara en partner.

Doctor Snuggles
2010-04-09, 14:26
Ge oss din definition! :)

Min är fortfarande under arbete.

För övrigt så tänker jag lika mycket på hur jag älskar vänner, familj etc, inte bara en partner.

Hur kan du isf svara på en fråga som du inte vet definitionen på?
Kan man sluta krumpemuckla?

Jag tycker "kärlek" är ett rätt uttjatat och meningslöst begrepp egentligen. Det har så många betydelser samt samtidigt är så abstrakt att det inte betyder något längre. Men i snitt så kan man sluta ha starka känslor för någon, ja. Kan alla sluta ha det - antagligen inte - det beror nog på hur man är funtad. Någonstans finns dessutom minnet av känslorna i relation till personen kvar så nog kan man rent teoretiskt alltid framkalla dem. Så i det här fallet beror det också på definitionen av "sluta". ;)

MrBurner
2010-04-09, 14:29
Jag anser att om någon är rationell så kan den personen se över hur denne tycker om det mesta och på så sätt omvärdera sina s k "känslor" eller ändra vissa impulser. Men det är jag det...

Så, ja, de flesta borde kunna sluta att älska någon om de bara "stannar upp" lite. Enligt mig :)

ARMSTARK
2010-04-09, 14:30
Ja, det kan tom utvecklas till förakt.

Zakath
2010-04-09, 14:30
Hur kan du isf svara på en fråga som du inte vet definitionen på?


Tack!

Jag tycker inte att jag har svarat på frågan helt just för att min definition inte är klar, även om jag har svarat på delar av frågan där jag tycker att min definition är tydlig nog.

Det är därför jag vill höra vad andra tycker och tänker.

Menar du förresten att kärlek/älska är att ha starka känslor inför någon/något?

Andy.da.wohoo
2010-04-09, 14:31
Funderat mycket på detta själv. Har inte kommit fram till mycket mer än att det kan "svalna bort" om man inte upprätthåller det, så att säga.

Pudzianovski
2010-04-09, 14:34
Att man älskar någon eller inte är ganska strikt svart eller vitt. Jag tror det är en betydligt mer glidande skala.

Zakath
2010-04-09, 14:36
Att man älskar någon eller inte är ganska strikt svart eller vitt. Jag tror det är en betydligt mer glidande skala.

Oj! Att jag inte tänkt på det, nu börjar saker klarna för mig :)

JoeyP
2010-04-09, 14:36
Ja det kan man.

Tolkia
2010-04-09, 14:41
Har man verkligen älskat personen på riktigt om man slutar älska den?
Om du först är glad och sedan blir ledsen, har du då verkligen varit glad på riktigt innan? Att definiera kärlek som något evigt och oföränderligt tror jag är att skapa problem; väldigt lite är evigt och oföränderligt, och människor och deras känslor ingår inte där. Det känns också väldigt underligt att i efterhand dissa en upplevelse bara för att den inte är tillämpbar i den punkt från vilken man ser tillbaka på den. Det kan ju ha varit underbart så länge det varade; onödigt att förringa/solka ned det efteråt bara för att det tog slut.

Edit: Jag tror inte att jag själv kan tydligt sätta ord på vad "kärlek" är (annat än rent språkligt). Jag vet definitivt vilken känsla jag syftar på med ordet, men att beskriva det så att någon annan förstår är en helt annan sak. En svår.

Doctor Snuggles
2010-04-09, 14:42
Tack!

Jag tycker inte att jag har svarat på frågan helt just för att min definition inte är klar, även om jag har svarat på delar av frågan där jag tycker att min definition är tydlig nog.

Det är därför jag vill höra vad andra tycker och tänker.

Menar du förresten att kärlek/älska är att ha starka känslor inför någon/något?

Jag säger "starka känslor" för att det är mer specifikt i sin generalitet än vad "kärlek" är. Men visst, har man tillräckligt starka känslor som överstiger någon slags godtycklig gräns så kan man väl kalla det kärlek. Det är väl det som de flesta gör, utan att egentligen ha någon närmre definition på vad det egentligen är.

krellik
2010-04-09, 14:53
Den frågan som jag tycker är intressant här är när man är sårad och ens starka positiva känslor har bytts till starka negativa känslor, ifall detta då maskerar kärleken som man egentligen känner, likaså ifall avsaknaden av känslor i själva verket maskerar känslor som finns där...? För flummigt?

snej
2010-04-09, 17:36
Det jag mest undrar är om pensionärer som har levt ihop i 40 år fortfarande kan älska varandra.

Älskar varandra gör nog de flesta som levt tillsammans under större perioden av sitt liv. Kära lär dem ju inte vara längre dock.

stevebc
2010-04-09, 17:39
Den närmaste familjen kommer jag nog aldrig kunna sluta älska. Det finns för många minnen och präglingar för att kunna låta bli.

De närmsta vännerna... ja. Det går att glida ifrån varandra. Fast det är svårt för mig att sluta älska en av mina killkompisar som jag hängt med mest sedan 8 år tillbaka. Det ska till mycket.

Tjejer som man förälskar sig i, ja definitivt. Det är kärlek på ett annat sätt än de två tidigare fallen, och det kommer och går mycket snabbare, och i starkare vågor.

snej
2010-04-09, 17:42
Familjen finns det definitivt ingenting som skulle kunna få mig att sluta älska, dom är allt. Även min allra närmsta kompis. Tjejer kommer och går..

Vinter
2010-04-09, 18:10
Only the memories remain.

Kek
2010-04-09, 23:06
Beror väl på under vilka omständigheter det är. Blir man huggen i ryggen är det väl inte så svårt att tappa de känslorna men om man förlorar den personen av någon anlednign tror jag det alltid finns en liten plats för den personen i ens hjärta.

ha:cl
2010-04-10, 01:26
Ja, det kan tom utvecklas till förakt.

Absolut.