handdator

Visa fullständig version : Sakraste sattet att kora osakra program?


Calamity
2010-04-09, 13:40
Jag behover kora ett program som kommer fran en mer eller mindre osaker kalla. Jag har bara en dator som jag anvander till allt annat. Programmet maste ha tillgang till internet medan det anvands. Jag kommer inte att gora nagot kansligt under tiden jag kor programmet. Sa fragan ar hur man forhindrar det att keylogga, vara kvar i minnet nar det ar avstangt eller gora liknande skadliga saker, forutom att sa klart anvanda uppdaterade antivirus/brandvagg.

Virtual machine? Separat operativsystem? Nagon som kan datasakerhet som kan putta mig i ratt riktning sa kommer jag garna att lasa pa det sjalv.

Loke
2010-04-09, 13:49
Inte för att jag är någon expert, men att köra det med wine i linux lär vara rätt säkert. Kan ju knappast bli värre än att wine blir förstört, och då installerar man om det.

Iofs är väl nakdelen att man kanske inte får reda på vad som KUNDE ha hänt om man körde det i windows på riktigt.

Baan
2010-04-09, 13:58
Som du säger VM (som blir ett isolerat operativsystem) är rätt väg.

King Grub
2010-04-09, 14:09
En sandlåda.

http://www.sandboxie.com/

Kaspersky Internet Security har också en inbyggd sandlåda.

MrBurner
2010-04-11, 00:12
Är Sandboxie säkert? Undrar nämligen för det finns många program som inte gör det de utlovar. Har du någon erfarenhet av det undrar jag också.