handdator

Visa fullständig version : Hilfe! Är TOTALT grön på allt vad träning,kost och motion är!


Fröken Skruttis
2010-04-09, 12:11
Ja ,vad ska man säga?!

Jag har varit en riktig tjockis i hela mitt liv! Varit matmissbrukare sen
barnsben. Fick nog för ca 4 år sen och genomgick en Gastric by pass,vägde
då ca 150 kg. Lagom hett alltså... Rasade 60 kg det första året. Har 20 kg kvar att gå ner. Vad ska jag göra?! Jag har inga kunskaper om varken motion eller träning. Ni kan ju bara tänka er hur man ser ut i kroppen när man har gått
ner 60 kg och har iaf 20 kg kvar..Har aldrig vågat gå till gym pga att jag var rädd för att bli uttittad och mobbad. Har väl gjort några tappra försöka ...men tyvärr så klarade inte självförtroendet av det. Vill nu gärna ha lite råd hur man ska äta och göra för att gå ner det sista och kanske forma kroppen lite. Tack på förhand!

Grottmannen
2010-04-09, 12:17
Förbränn mer Kalorier än vad du käkar!

Halldin
2010-04-09, 12:18
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

meat
2010-04-09, 12:37
Du får inte ta det här på fel sätt eftersom att jag tycker att det är grymt bra att du har tagit tag i ditt viktproblem, men... Jag tycker nästan att det är lite skrämmande att du har gjort en gastric by pass operation utan att ens ha lagt ner lite tid och energi åt att läsa på om kost, näring och träning innan... :P

Det är inte så svårt som du tror, ett +1 på Halldins post, läs igenom deffguiden noga :) Ett dagligt kcal underskott för dig behöver förmodligen inte innebära en så drastisk förändring i sett till mängden mat men snarare till vad det är du stoppar i dig. Ha i åtanke att en bit choklad på 100g kan innehålla lika mycket energi som en hel måltid. Men men, lös igenom deffguiden så kommer du att förstå :) Lycka till!

tigerofsweden
2010-04-09, 13:18
Du får inte ta det här på fel sätt eftersom att jag tycker att det är grymt bra att du har tagit tag i ditt viktproblem, men... Jag tycker nästan att det är lite skrämmande att du har gjort en gastric by pass operation utan att ens ha lagt ner lite tid och energi åt att läsa på om kost, näring och träning innan... :P

Det är inte så svårt som du tror, ett +1 på Halldins post, läs igenom deffguiden noga :) Ett dagligt kcal underskott för dig behöver förmodligen inte innebära en så drastisk förändring i sett till mängden mat men snarare till vad det är du stoppar i dig. Ha i åtanke att en bit choklad på 100g kan innehålla lika mycket energi som en hel måltid. Men men, lös igenom deffguiden så kommer du att förstå :) Lycka till!

Du tror på fullaste allvar att man genomför en gastrisk bypass bara sådär?! Du kanske ska vänta lite med såna uttalande tills du vet vad du pratar om.

meat
2010-04-09, 13:26
Du tror på fullaste allvar att man genomför en gastrisk bypass bara sådär?! Du kanske ska vänta lite med såna uttalande tills du vet vad du pratar om.

Absolut inte, menar att försätta sig i själva situationen.. Jag skriver nog lite som en rtard, ursäkta :)

Fröken Skruttis
2010-04-09, 13:26
Kanske har skrivit lite missvisande. Men jag är 30 år och har genom åren provat ALLT i bantningsväg! Reductil,naturläkemedel,grapedieten,försökt å äta rätt,försökt att röra på mig...u name it! Mitt problem är ju igentligen kanske inte hur man går ner..utan hur man sen håller nya vikten. Gastric by passen är ju givetvis sista utvägen..det är ju ingen lätt sak som man gå igenom. Många kan tycka att det är den lättaste vägen...men det är det inte.

tigerofsweden
2010-04-09, 13:37
Absolut inte, menar att försätta sig i själva situationen.. Jag skriver nog lite som en rtard, ursäkta :)

No worries, jag som missuppfatta då :)

Fatcan
2010-04-09, 13:45
Kanske har skrivit lite missvisande. Men jag är 30 år och har genom åren provat ALLT i bantningsväg! Reductil,naturläkemedel,grapedieten,försökt å äta rätt,försökt att röra på mig...u name it! Mitt problem är ju igentligen kanske inte hur man går ner..utan hur man sen håller nya vikten. Gastric by passen är ju givetvis sista utvägen..det är ju ingen lätt sak som man gå igenom. Många kan tycka att det är den lättaste vägen...men det är det inte.

Ja, så säger alla...läs deffguiden som halldin länkade till, mycket bra information där.

Lellan
2010-04-09, 13:54
Om vi säger så här: nu har du alla förutsättningar att ORKA styra upp. Vet hur det är att vara fet och hur svårt allt kan kännas. En tröst kan vara att det inte är så svårt som det kan verka, det är både svårare och lättare på något sätt.. Det svåra, som jag upplever det och som du nämner, är att vänja sig vid vanor som gör att man håller en sund vikt. Det lätta är när man inser, att det går - att det inte är så svårt att få grepp om, få en bild av hur man kan äta för att må bättre. Lär du dig om näringslära får ett bra redskap - det är inte längre något hokus pokus.. utan logiskt.

Alla konstiga termer och olika bud och dieter gör det inte lättare, mitt tips är att läsa på om grundläggande näringslära. Vad är kolhydrater, protein, fett och vad är kalorier.. Hur mycket är en kvinna i din ålder och vikt vid din aktivitetsnivå förväntad att ligga på för energiintag osv. Det som skiljer dig från en smal person beror till största delen på hur mycket energi du äter och hur mycket du förbrukar. Så det klassiska "ät mindre energi, gör av med mer energi" (var för sig el gärna samtidigt) kommer du att må bra och gå ner i vikt av. Du har klarat 60 kg vilket är väldigt bra, särskilt med tanke på övervikt sedan barnsben, blir du lite säkrare kommer resten gå fint!

Deffguiden är jättebra, men kanske lite för mastig när alla termer är nya - tycker du det finns det mer grundläggande info om näringslära, låna någon nyare bok (ingen bantningsbok, utan just näringslära) på biblioteket el googla.

En dietist är inte heller fel, de har många råd som förenklar, så att du får fortsätta njuta av din nya vikt (bra där!) och även hjälpa dig att nå den vikt du vill ha..

Lycka till! :)

Halldin
2010-04-09, 14:04
Kanske har skrivit lite missvisande. Men jag är 30 år och har genom åren provat ALLT i bantningsväg! Reductil,naturläkemedel,grapedieten
Jag tror säkert inte ditt engagemang för dessa dieter har varit det främsta problemet, utan snarare att du kan för lite om kost/träning.

Principen att gå ner/upp i vikt är löjligt lätt - gör du av med mer energi än du stoppar i dig kommer du gå ner i vikt. Går du upp i vikt så stoppar du i dig mer än vad du förbrukar energimässigt. De här parametrarna styr du med hjälp att äta mer/mindre och röra på dig mer/mindre.

Det finns egentligen inga magiska lösningar för att kringgå detta (och grapedieter och dylikt är faktiskt rent idiotiskt, även om du givetvis inte kände till detta). Det är ju som du säger heller inte hållbart eftersom du knappast kommer leva på grapefrukter hela livet. Man får hitta ett kostupplägg som är hållbart och som du kan hålla dig till även när du är nöjd med din vikt. I praktiken innebär det att välja livsmedel som inte är så energitäta och att äta få stora måltider snarare än många små. Det här kan givetvis vara lättare sagt än gjort eftersom du har haft problem med att vara stor i maten så länge, men det finns heller ingen magisk lösning på problemet.

Deffguiden jag länkade till kanske är en bra början att läsa på och dyker det upp frågetecken är det bara att fråga.

Eddie Vedder
2010-04-09, 14:10
Det är inte så svårt som du tror,

Vilka erfarenheter grundar du det på? Har du själva haft stora problem med konstant kamp mot övervikt och träffat många i samma situation?

Jag kan lova att det INTE är enkelt för majoriteten av överviktiga i landet även om Kolozzeuminställningen bland hysteriska optionanister brukar vara att det är enkelt. I samma andetag som de knappt törs lämna dörren förrän Grub postat ett abstrakt om att man får ta i dörrhandtaget dagen efter ett bicepspass.

Det senare var inte ämnat till dig men överlag finns en felaktig tro att vikt- och ätproblem fixas enkelt. Det gör det inte.

Lellan
2010-04-09, 15:40
Det senare var inte ämnat till dig men överlag finns en felaktig tro att vikt- och ätproblem fixas enkelt. Det gör det inte.

+1 (el vad man ska säga)

Det är en sak att optimera något som inte varit något jätteproblem för en, tex så har jag alltid tyckt om att röra på mig varför det inte är ngn issue, öka dos el ändra ngt där för att förbättra är att gå från ok/bra till ngt bättre.

Det går inte att jämföra det med att gå från något som är problematiskt/man "lider" av, till fungerande - upplever iaf jag det.

Jag har förstått att det finns folk som har problem med att äta tillräckligt, alltså - jag förstår att man kan ha problem med det - men för mig skulle det sas aldrig kunna bli ett problem. :D Ungefär som att jag fattar att folk kan ha ormfobi fast jag tycker de är trevliga. Eller varför folk inte slutar röka/snusa om de nu gör det, det är ju inte nyttigt liksom?? Varför pluggar man inte till provet om man vill höja sina betyg, etc. Varför dricker man om det krånglar till saker för en osv.. varför gör man ickeoptimala saker, tja.. kanske för att vi är mänskliga.. och alla har sina issues.

För mig känns det lite som att ha skaffat mig ett "missbruk" iom stor viktuppgång jag hade, jag har svårt att ha ett "lagom" vad gäller kcal helt enkelt. Kanske bleknar det med tiden genom att hålla normalvikt, kanske kommer det alltid vara något att hålla ett öga på, märker jag väl med tiden. Gick ner närapå 60 kg, men sen dess pendlar jag ngra kg upp och ner och behöver hålla ögat på det och upprätthålla "lagom" vad gäller intag vs uttag.

Andra missbruk kan man välja total avhållsamhet, och de är ändå svåra att bryta utan att riskera återfall (spel, drog, etc). Mat behöver man regelbundet, varför förhållningssättet och tusen andra saker kring ätande behöver verka i samma riktning gör att kunskap och avhållsamhet inte räcker. Svårt, knappast omöjligt, men man kan väl erkänna att det är svårt - och kämpa på, och om man har lättare perioder njuta av att det känns lätt.

Tror det är nyttigt om man har problem att ha en bra nivå på intag/uttag försöka utröna sina svagheter, i vilka sammanhang och vilka inre och yttre saker som underlättar resp försvårar, vad gör det lättare etc.. lära känna sig själv för att ha ett ätande som är bra för en istället för destruktivt.

Det + kunskap tror jag ger en känsla av att man själv påverkar sin tillvaro och ökar förutsättningarna för att styra den rätt om man hamnar av banan ibland. En känsla av kapacitet och de redskap man behöver typ.

meat
2010-04-09, 16:31
Vilka erfarenheter grundar du det på? Har du själva haft stora problem med konstant kamp mot övervikt och träffat många i samma situation?

Jag kan lova att det INTE är enkelt för majoriteten av överviktiga i landet även om Kolozzeuminställningen bland hysteriska optionanister brukar vara att det är enkelt. I samma andetag som de knappt törs lämna dörren förrän Grub postat ett abstrakt om att man får ta i dörrhandtaget dagen efter ett bicepspass.

Det senare var inte ämnat till dig men överlag finns en felaktig tro att vikt- och ätproblem fixas enkelt. Det gör det inte.

Yes det är precis det jag har! Annars skulle jag inte uttala mig om det :) Var under en längre period överviktig men tog för ett antal år sedan tag i det och är idag oerhört glad att jag gjorde det!

capron
2010-04-09, 16:49
Du kan nog allt du behöver veta. En vältränad får inte alls ut lika mycket av att gå ner på gym som du skulle få så dra dig inte. Friskis och svettis har en bra blandning av folk tro nog det passar dig. Sedan måste du kontrollera kosten gillar ju själv periodisk fasta men kanske inte passar dig.

Trance
2010-04-09, 17:16
Kanske har skrivit lite missvisande. Men jag är 30 år och har genom åren provat ALLT i bantningsväg! Reductil,naturläkemedel,grapedieten,försökt å äta rätt,försökt att röra på mig...u name it! Mitt problem är ju igentligen kanske inte hur man går ner..utan hur man sen håller nya vikten. Gastric by passen är ju givetvis sista utvägen..det är ju ingen lätt sak som man gå igenom. Många kan tycka att det är den lättaste vägen...men det är det inte.

Varför håller du inte vikten?

Jag frågar inte det för att på något sätt anklaga dig utan för att du själv skall reflektera runt varför du själv tror att du inte håller den. Vad är dina svagheter och vad kan du göra för att minimera att du faller för dem?

mikaelj
2010-04-09, 17:20
Jag frågar inte det för att på något sätt anklaga dig utan för att du själv skall reflektera runt varför du själv tror att du inte håller den. Vad är dina svagheter och vad kan du göra för att minimera att du faller för dem?

Det behöver inte nödvändigtvis vara så att man har en svaghet, för övrigt.

Det finns andra faktorer, utanför maten, som kan göra att man går upp/ned i vikt trots att man äter på samma sätt som vanligt.

Eddie Vedder
2010-04-09, 18:56
Yes det är precis det jag har! Annars skulle jag inte uttala mig om det :) Var under en längre period överviktig men tog för ett antal år sedan tag i det och är idag oerhört glad att jag gjorde det!

Grattis till det! Mycket bra gjort!:)

Jag är tacksam för att du inte tolkade mitt inlägg som riktat till dig också. Men det finns en väldigt tråkig syn här på Kolo mot överviktiga och det är INTE lätt att ändra vikt- och ätmönster, oavsett om ens problemförhållande till maten och ätandet gäller viktuppgång eller viktnedgång.

Tolkia
2010-04-09, 19:20
Trance har en bra poäng. Det är viktigt att fundera över hur ens problem faktiskt ser ut, så att man kan hitta sätt att hantera dem som funkar i längden. (Jag anar ett försök från mikaeljs sida att antyda sköldkörtelproblem här, det är dock nog VÄLDIGT ovanligt att man går upp så mycket som trådskaparen har gått ned p.g.a. icke fungerande sköldkörtel utan att ha andra symptom. Som någon skrev innan så får man inte heller en gastric bypass "bara så där", så medicinsk utredning är förmodligen redan gjort. Det är inte förbjudet, elakt eller fult att antyda att övervikt kan ha med beteende att göra. Särskilt när trådskaparen skriver "matmissbruk" i första inlägget.)

Jag vill ge det här rådet: Skaffa dig en träningsvana! Även i det fall träningen inte skulle ta bort ett gram från din kropp skulle kroppen må så mycket bättre med träning än utan, och du skulle må så mycket bättre med din kropp av att arbeta med den och känna att du berhärskar den. Jag har hört MÅNGA överviktiga tjejer säga att gymmet/löpspåret/simhallen/tennisbanan faktiskt (osannolikt nog, kanske) är den plats där de känner sig mest bekväma med och i sina kroppar, typ för att de känner att den är kompetent att göra (ofta roliga) saker, och att träningen ger dem en känsla för att det finns andra saker som är bra och viktiga med kroppen än hur den ser ut. Det måste ju inte vara styrketräning i gymmet; det finns gruppträning i tusen olika former, cykling (utomhus alltså), löpning, simning, badminton, innebandy, orientering ... Och ja, du kommer att stöta på idioter som typ skrattar och pekar finger bakom din rygg, men de är så oerhört få jämfört med de som INTE gör det (och de är dessutom idioter, så man behöver inte bry sig om vad de tycker).

Trance
2010-04-09, 19:25
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att man har en svaghet, för övrigt.

Det finns andra faktorer, utanför maten, som kan göra att man går upp/ned i vikt trots att man äter på samma sätt som vanligt.

Jag skriver nog lite dåligt. Vad jag menar med svagheter är saker man kan påverka eller kan försöka påverka. Jag är extremt medveten om att alla inte har samma förutsättningar och att kroppen lever sitt eget liv om man nu kan skriva så (Smal + Ulcerös Kolit + många höga doser kortison, tro mig jag vet).

Vad jag är ute efter är att alla kommer inte komma fram till samma lösningar. En person som går upp i vikt för att den aldrig lagar mat och alltid beställer snabbmat kanske inte har samma lösning som den extremt noggranna som lagar små små portioner med exakt kcal-innehåll men faller av ibland och äter massor av choklad.

En person som är sjuk kanske först behöver se över om de tar sin medicin riktigt och om den hjälper. Vet doktorn om ens tillstånd eller det kanske behövs nya tester?

En person som hela tiden slarvar och får skuldkänslor för detta kanske behöver någon att prata med, en psykolog under en tid för att få ordning på tillvaron som kanske har börjat kretsa lite väl mycket runt misslyckanden runt kost/vikt.

En del kanske startar en dagbok på ett träningsforum och på samma sätt som rökare säger åt världen att nu slutar jag; så kan de sätta press på sig själva genom att redovisa resultat och få uppmuntrande tillrop.

Eller en del kanske söker mängder av kunskap om ämnet och verkligen grottar ner sig medan andra lyckas bäst genom att hålla lite avstånd från det hela så det inte tar över hela deras liv.

Det finns rätt många vägar man kan ta och jag tror det är bra att sätta sig ner och fundera vilka mål man har och minimera riskerna. Är man trött på morgonen så skall man inte tvinga sig upp och träna då, om vi tar ett enkelt exempel.

Tolkia
2010-04-09, 19:26
Trance: Bra inlägg.

mikaelj
2010-04-09, 20:11
(Jag anar ett försök från mikaeljs sida att antyda sköldkörtelproblem här, det är dock nog VÄLDIGT ovanligt att man går upp så mycket som trådskaparen har gått ned p.g.a. icke fungerande sköldkörtel utan att ha andra symptom.

Jag tänkte mest på stress & dålig sömn. Man behöver inte svulla i mat om man har någon obalans, man kan gå upp i vikt / inte fortsätta gå ned i vikt ändå.

Jag vill ge det här rådet: Skaffa dig en träningsvana! (...)

Det måste ju inte vara styrketräning i gymmet; det finns gruppträning i tusen olika former, cykling (utomhus alltså), löpning, simning, badminton, innebandy, orientering ...

Och, om det är för tungt, börja med att gå långpromenader. Ett annat vanligt misstag folk (särskilt överviktiga) gör är att gå ut för hårt och skadar sig.

Jag skriver nog lite dåligt. Vad jag menar med svagheter är saker man kan påverka eller kan försöka påverka. Jag är extremt medveten om att alla inte har samma förutsättningar och att kroppen lever sitt eget liv om man nu kan skriva så (Smal + Ulcerös Kolit + många höga doser kortison, tro mig jag vet).

(...)

Det finns rätt många vägar man kan ta och jag tror det är bra att sätta sig ner och fundera vilka mål man har och minimera riskerna. Är man trött på morgonen så skall man inte tvinga sig upp och träna då, om vi tar ett enkelt exempel.

Då förstår jag. Håller helt med.

kinky allie
2010-10-20, 18:58
Vart får man tag i äkta reductil?

Nykropp
2010-10-21, 10:50
Vart får man tag i äkta reductil?

Nice bump! :hbang:
För övrigt, blev det bara två inlägg av TS?