handdator

Visa fullständig version : Mjölk bäst?!


alex111
2010-04-09, 11:10
Tjena, är född -94 och har läst i någon tråd här på forumet där någon hade skrivit att en liter mjölk är bättre efter träning än exempelvis gainomax?

stämmer detta? Jag brukar ta en gainomax och banan efter träning men om mjölk nu är bättre så kan den ju ersätta gainomax = billigare

Pepz
2010-04-09, 11:12
jag står för det
Gainomax = 20g protein 40g kolhydrat (en hel del socker)
Mjölk= 35g protein 50g kolhydrat

sokrafree
2010-04-09, 11:14
Tjena, är född -94 och har läst i någon tråd här på forumet där någon hade skrivit att en liter mjölk är bättre efter träning än exempelvis gainomax?

stämmer detta? Jag brukar ta en gainomax och banan efter träning men om mjölk nu är bättre så kan den ju ersätta gainomax = billigare

Jag tror det är bättre , men det är inte lika lätt att dricka en liter mjölk som att dricka 250ml gainomax , plus att mjölken måste hållas kall

King Grub
2010-04-09, 11:18
Mjölk är utmärkt både för återhämtning och muskeluppbyggnad efter träning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16679981

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/4/1031

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/2/373

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16676705

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17459189

http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/ppv/RPViewDoc?issn=1715-5312&volume=34&issue=1&startPage=78

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2569005/?tool=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18328410

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2691397/?tool=pubmed

http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/publishahead/Body_Composition_and_Strength_Changes_in_Women.993 67.aspx

50g kolhydrat

Varav 50 gram socker, i o f s. :)

Sundqvist
2010-04-09, 11:19
jag dricker typ 1-2 liter om dagen :hbang:

Pepz
2010-04-09, 11:20
Varav 50 gram socker, i o f s. :)

hehe självklart.

Dock lite skillnad på laktos och sackaros ;)

GI-Joe
2010-04-09, 15:38
jag dricker typ 1-2 liter om dagen :hbang:

Dricker 1-2 liter till middagen ;)

frong
2010-04-09, 16:01
jag står för det
Gainomax = 20g protein 40g kolhydrat (en hel del socker)
Mjölk= 35g protein 50g kolhydrat

Vilken mängd?

Kei Landin
2010-04-09, 16:11
en gainomax, 1 liter mjölk

Sniggel
2010-04-09, 16:12
Vilken mängd?

Mjölkvärdena är angivna på 1 liter.

alex111
2010-04-09, 16:32
vad är bäst? Mellanmjölk eller Lättmjölk då?

Brickhead
2010-04-09, 16:39
Innehåler inte lättmjölk mer protein men är Kcal-snålare medans fetmjölk är tvärtom?

Buck
2010-04-09, 16:45
Innehåler inte lättmjölk mer protein men är Kcal-snålare medans fetmjölk är tvärtom?

Arla
Minimjölk
Näringsvärde per 100 g
Energivärde 140 kJ/35 kcal
Protein 3,4 g
Kolhydrat 5 g varav sockerarter 5 g
Fett < 0,1 g varav mättat fett < 0,1 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
Vitamin A 25µg (3% av RDI)
Vitamin D 0,38 µg (8% av RDI)
Riboflavin 0,14 mg (9% av RDI)
Vitamin B12 0,4 µg (40 % av RDI)
Kalcium 120 mg (15% av RDI)
Jod 14 µg (9% av RDI)

Lättmjölk
Näringsvärde per 100 g
Energivärde 160 kJ/40 kcal
Protein 3,4 g
Kolhydrat 5 g varav sockerarter 5 g
Fett 0,5 g varv mättat fett 0,4 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
Vitamin A 25 µg (3% av RDI)
Vitamin D 0,38 µg (8% av RDI)
Riboflavin 0,14 mg (9 % av RDI)
Vitamin B12 0,4 µg (40% av RDI)
Kalcium 120 mg 15% av RDI
Jod 14 µg 9 % av RDI


Mellanmjölk
Näringsvärde per 100 g
Energivärde 200 kJ/45 kcal
Protein 3,4 g
Kolhydrat 5 g varav sockerarter 5 g
Fett 1,5 g varav mättat fett 1 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
Vitamin A 25 µg (3% av RDI)
Vitamin D 0,38 µg (8% av RDI)
Riboflavin 0,14 mg (9% av RDI)
Vitamin B12 0,4 µg (40% av RDI)
Kalcium 120 mg (15% av RDI)
Jod 14 µg (9% av RDI)

Standardmjölk
Näringsvärde
Per 100 g

Energivärde 26OkJ/60 kcal
Protein 3,3 g
Kolhydrat 5 g
Fett 3 g
Riboflavin 0,14mg 9% av RDI
Vitamin B12 0,4 µg 40 % av RDI
Kalcium 120 mg 15% av RDI
Jod 14 µg 9% av RDI

Onigiri
2010-04-09, 21:00
Ja, mjölk är bäst.

Eddie Vedder
2010-04-10, 06:24
vad är bäst? Mellanmjölk eller Lättmjölk då?

Det kan du givetvis inte få ett svar på. Lite mer enregi och fett i den ena. Det säger ingenting om vilken som är bättre eller sämre.

Helena E
2010-04-10, 07:04
Mellanmjölk
Näringsvärde per 100 g
Energivärde 200 kJ/45 kcal
Protein 3,4 g
Kolhydrat 5 g varav sockerarter 5 g
Fett 1,5 g varav mättat fett 1 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
Vitamin A 25 µg (3% av RDI)
Vitamin D 0,38 µg (8% av RDI)
Riboflavin 0,14 mg (9% av RDI)
Vitamin B12 0,4 µg (40% av RDI)
Kalcium 120 mg (15% av RDI)
Jod 14 µg (9% av RDI)



Dricker laktosfri mellanmjölk och den ser lite annorlunda ut:

Näringsvärde per 100 g
Energivärde 160 kJ/40 kcal
Protein 3,8 g
Kolhydrat 2,8 g varav sockerarter 2,8 g
Fett 1,5 g varav mättat fett 1 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
Vitamin A 25 µg (3% av RDI)
Vitamin D 0,38 µg (8% av RDI)
Riboflavin 0,14 mg (9% av RDI)
Vitamin B12 0,4 µg (40% av RDI)
Kalcium 120 mg (15% av RDI)
Jod 14 µg (9% av RDI)

mao, mindre socker och mer protein jämfört med vanlig mellanmjölk, dock är den något dyrare beroende på vilket märke man väljer och vart man handlar. Billigast köper jag Arlas på Willys för 14:50/L....

Anton Fräs
2010-04-10, 07:44
alex111 du verkar intresserad och nyfiken och jag rekommenderar Eddie Vedders blogg http://traningslara.se/blogg/ för en sund syn på kost och träning :)

Slipper du all skräpinfo som finns där ute on teh intrawebz.

EDIT: Det misstaget har man själv gjort i början när man kunskapshungrig gällande kost och motion.

Buck
2010-04-10, 23:50
Dricker laktosfri mellanmjölk och den ser lite annorlunda ut:

Näringsvärde per 100 g
Energivärde 160 kJ/40 kcal
Protein 3,8 g
Kolhydrat 2,8 g varav sockerarter 2,8 g
Fett 1,5 g varav mättat fett 1 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
Vitamin A 25 µg (3% av RDI)
Vitamin D 0,38 µg (8% av RDI)
Riboflavin 0,14 mg (9% av RDI)
Vitamin B12 0,4 µg (40% av RDI)
Kalcium 120 mg (15% av RDI)
Jod 14 µg (9% av RDI)

mao, mindre socker och mer protein jämfört med vanlig mellanmjölk, dock är den något dyrare beroende på vilket märke man väljer och vart man handlar. Billigast köper jag Arlas på Willys för 14:50/L....

"Något dyrare", ja mer än dubbla priset jämfört med där jag handlar iaf x)
6,80 :- för en vanlig liter här.

JoeyP
2010-04-11, 01:22
Röd mjölk är väl bäst?! ;)

Ger väl en redig testokick 3h efter träning EL??!?!

Vinter
2010-04-11, 06:54
"Något dyrare", ja mer än dubbla priset jämfört med där jag handlar iaf x)
6,80 :- för en vanlig liter här.

Jo men det är fortfarande småpengar ;) Dricker laktosfri med, man vänjer sig efter en vecka. Och jag tycker jag får mindre problem med magen generellt.

Eddie Vedder
2010-04-11, 07:20
Ger väl en redig testokick 3h efter träning EL??!?!

Var har u hört det? Och vad är "en redig testokick", alltså vilka mängder pratar du om?

Helena E
2010-04-11, 08:45
"Något dyrare", ja mer än dubbla priset jämfört med där jag handlar iaf x)
6,80 :- för en vanlig liter här.

Ja - visst är den dyrare. Dock har jag inte så mycket att välja på eftersom jag inte mår bra av att dricka vanlig mjölk.

Ville mest bara delge näringsinnehållet....

wird
2010-04-11, 09:36
Jag skulle hellre dricka mjölken men då är det ju det att det kan vara jobbigt att sitta och dricka 1L efter träning. Med tanke på att det är vanligt att man dricker stora mängder vatten under träningen.

david85
2010-04-11, 10:48
Mjölkprodukter är inte optimalt för våran kropp, alltså det finns whey bättre föda som kroppen tillgodogör sig, skiljer sig dock från individ. Men mycket mjölk gör oss känsliga och kan i vissa fal skapa intolerans dvs att vi får svårt att ta upp näringen när vi dricker mjölken.

Dock äre eneklt och billigt att dricka med mkt protein men frågan är hur mkt protein man egentligen tar upp?? sen är mjölk generös på kcal.

Eddie Vedder
2010-04-11, 10:53
Mjölkprodukter är inte optimalt för våran kropp, alltså det finns whey bättre föda som kroppen tillgodogör sig, skiljer sig dock från individ. Men mycket mjölk gör oss känsliga och kan i vissa fal skapa intolerans dvs att vi får svårt att ta upp näringen när vi dricker mjölken.

Dock äre eneklt och billigt att dricka med mkt protein men frågan är hur mkt protein man egentligen tar upp??

Har du överhuvudtaget något som helst stöd för något av det här? Det är saker som Bartoll brukar påstå bland annat men aldrig med stöd för det.

Mjölkproteinet tas DEFINITIVT upp. Det är t.o.m. så att om du börjar gräva ner på riktigt djup nivå gällande mer konkreta kaloriintag från olika proteinkällor så ger t.ex. mjölkprotein mer energi än vegetabiliska proteinkällor.

Dock är det så att man kunnat påvisa en ökad förlust av fett i avföringen från en kost rik på kalcium från mjölkprodukter. Så där ger jag dig rätt, jag har dock svårt att se hur det skulle vara särskilt illa. Lite extra fett i avföringen är nog ingen katastrof.

EDIT:

Kollade din blogg lite snabbt och ser att du har en källa. Gillian McKeith från engelska "Du är vad du äter":

http://www.woxa.se/blogg/#post99

Jag vet inte hur mycket hon kan men jag antar i alla fall att du bygger det du säger en del på hennes ord iom att boken verkar ha påverkat dig. Inget illa om det, jag bashar varken henne eller Anna Skipper fullständigt. Bådahar dock en förmåga att göra en del tveksamma uttalanden.

Buck
2010-04-11, 11:47
Jo men det är fortfarande småpengar ;) Dricker laktosfri med, man vänjer sig efter en vecka. Och jag tycker jag får mindre problem med magen generellt.

Ja - visst är den dyrare. Dock har jag inte så mycket att välja på eftersom jag inte mår bra av att dricka vanlig mjölk.

Ville mest bara delge näringsinnehållet....

Självklart ska man lägga extra på det om man har magproblem eller intolerans, jag menade bara att kalla den "något" dyrare var en grov underdrift, den är MYCKET dyrare.

MangeByggarn
2010-04-11, 12:01
Har du överhuvudtaget något som helst stöd för något av det här? Det är saker som Bartoll brukar påstå bland annat men aldrig med stöd för det.

Mjölkproteinet tas DEFINITIVT upp. Det är t.o.m. så att om du börjar gräva ner på riktigt djup nivå gällande mer konkreta kaloriintag från olika proteinkällor så ger t.ex. mjölkprotein mer energi än vegetabiliska proteinkällor.

Dock är det så att man kunnat påvisa en ökad förlust av fett i avföringen från en kost rik på kalcium från mjölkprodukter. Så där ger jag dig rätt, jag har dock svårt att se hur det skulle vara särskilt illa. Lite extra fett i avföringen är nog ingen katastrof.

EDIT:

Kollade din blogg lite snabbt och ser att du har en källa. Gillian McKeith från engelska "Du är vad du äter":

http://www.woxa.se/blogg/#post99

Jag vet inte hur mycket hon kan men jag antar i alla fall att du bygger det du säger en del på hennes ord iom att boken verkar ha påverkat dig. Inget illa om det, jag bashar varken henne eller Anna Skipper fullständigt. Bådahar dock en förmåga att göra en del tveksamma uttalanden.

Hur menar du med och förlora extra fett i avföringen? Bränner man mer kroppslig fett eller är det inre du snackar om

King Grub
2010-04-11, 12:18
Fett man äter följer med ut i avföringen.

Eddie Vedder
2010-04-11, 13:29
Hur menar du med och förlora extra fett i avföringen? Bränner man mer kroppslig fett eller är det inre du snackar om

Bajsa fett.

http://traningslara.se/blogg/mjolkprodukter-och-viktreglering-mer-naturliga-fettforbrannare/

TehSaxo
2010-04-11, 13:41
Jag hade tagit lättmjölk då den innehåller mindre fett (mättat fett är inte bra?) =p

Eddie Vedder
2010-04-11, 13:49
(mättat fett är inte bra?)

Vilka mättade fettsyror tänker du på specifikt och i vilket förhållande till andra fettsyror och nutrienter?

Det är alldeles för invecklat för att säga så.

Dreas
2010-04-11, 14:20
Jag hade tagit lättmjölk då den innehåller mindre fett (mättat fett är inte bra?) =pSå länge som du har varit medlem här så borde du fatta hur dumt det där uttalandet är, och att mättat fetts vara eller icke vara är ganska odefinerat.

MangeByggarn
2010-04-11, 16:39
Finns det någon gräns på hur mycket kalcium kroppen tål?

Dricker i stort sett 1-1,5 liter mjölk efter varje träning + 2 glas vid frukost.

Tränar 4 ggr i veckan.

Eddie Vedder
2010-04-11, 16:46
Finns det någon gräns på hur mycket kalcium kroppen tål?

Nej men det finns ett RDI. Jag tror fördelarna med högre intag av kalcium än RDI överväger eventuella (icke klarlagda) negativa effekter. Jag överstiger troligtvis det ganska ofta och ser det som något positivt.

david85
2010-04-11, 18:56
Har du överhuvudtaget något som helst stöd för något av det här? Det är saker som Bartoll brukar påstå bland annat men aldrig med stöd för det.

Mjölkproteinet tas DEFINITIVT upp. Det är t.o.m. så att om du börjar gräva ner på riktigt djup nivå gällande mer konkreta kaloriintag från olika proteinkällor så ger t.ex. mjölkprotein mer energi än vegetabiliska proteinkällor.

Dock är det så att man kunnat påvisa en ökad förlust av fett i avföringen från en kost rik på kalcium från mjölkprodukter. Så där ger jag dig rätt, jag har dock svårt att se hur det skulle vara särskilt illa. Lite extra fett i avföringen är nog ingen katastrof.

EDIT:

Kollade din blogg lite snabbt och ser att du har en källa. Gillian McKeith från engelska "Du är vad du äter":

http://www.woxa.se/blogg/#post99

Jag vet inte hur mycket hon kan men jag antar i alla fall att du bygger det du säger en del på hennes ord iom att boken verkar ha påverkat dig. Inget illa om det, jag bashar varken henne eller Anna Skipper fullständigt. Bådahar dock en förmåga att göra en del tveksamma uttalanden.

Ja, mitt inlägg blev lite missvisat men vad jag själv läst om mjölkprodukter och det hon visar upp i boken verkar stämma bra. Så jag har tagit ställning och tycker det finns bättre alternativ men som jag också påpekar är det enkelt och billigt som definitivt är för de positiva när det gäller mjölk produkter, enkelhet skapar trots allt trygghet. Jag menar att överdriven konsumtion inte är bra, då det spekulerades på om mjölk är bättre än gainomax, då det kräver oerhörda mängder.

Eddie Vedder
2010-04-11, 18:58
Ja, mitt inlägg blev lite missvisat men vad jag själv läst om mjölkprodukter och det hon visar upp i boken verkar stämma bra. Så jag har tagit ställning och tycker det finns bättre alternativ men som jag också påpekar är det enkelt och billigt som definitivt är för de positiva när det gäller mjölk produkter, enkelhet skapar trots allt trygghet. Jag menar att överdriven konsumtion inte är bra, då det spekulerades på om mjölk är bättre än gainomax, då det kräver oerhörda mängder.

Men vad menade du med det där om proteinet? Ditt inlägg här känns betydligt mer objektivt och du har helt enkelt gjort ett val baserat på vad du tror och det är absolut inget fel.:)

Men det om proteinet kändes direkt taget ur luften.

böllen
2010-04-11, 20:27
Funkar det om man endast tar 1,5 - 2 liter mjölk efter man ha tränat istället för att ta en måltid, tänker då först och främst när man tränat sent och inte orkar fixa nån annan mat.

david85
2010-04-11, 20:35
Oki, du menar hur mkt protein kroppen tar upp av födan vi äter.
Ja maten vi äter kan vi inte tillgodogöra 100%, utan det beror på hur vi tillagar maten osv men även hur vårt matsmältnings system fungerar. T.ex. steka mat på hög värme förstör många radikala näringsämnen, mat ska tillagas så lite som möjligt för bästa effekt när det gäller bibehålla näringsinnehåll.

Att göra testar på vilka ämnen våra kroppar individuellt tar upp bäst skapar bäst upptag om vi väljer den födan därav kan vi ta upp olika ämnen olika mkt.
T.ex. jag kanske har svårt för mjölkprodukter beroende att jag annamat dessa mkt under hela min uppväxt. Finns många faktorer som spelar in när det gäller kost tror jag.
Har ingen vetenskaplig förankring till detta men har en bror som läst, sysslat testat sin egen kropp och fått bra resultat som att blivit av med astma och allergi besvär.

Vill bara försöka påvisa att våra kroppar reagerar olika på viss mat.
Ett test kan vara att kolla temperatur, höjs kroppstemperaturen när mat intages har kroppen "svårt" för den sortens mat.

Eddie Vedder
2010-04-11, 20:40
Oki, du menar hur mkt protein kroppen tar upp av födan vi äter.
Ja maten vi äter kan vi inte tillgodogöra 100%, utan det beror på hur vi tillagar maten osv men även hur vårt matsmältnings system fungerar. T.ex. steka mat på hög värme förstör många radikala näringsämnen, mat ska tillagas så lite som möjligt för bästa effekt när det gäller bibehålla näringsinnehåll.

Att göra testar på vilka ämnen våra kroppar individuellt tar upp bäst skapar bäst upptag om vi väljer den födan därav kan vi ta upp olika ämnen olika mkt.
T.ex. jag kanske har svårt för mjölkprodukter beroende att jag annamat dessa mkt under hela min uppväxt. Finns många faktorer som spelar in när det gäller kost tror jag.
Har ingen vetenskaplig förankring till detta men har en bror som läst, sysslat testat sin egen kropp och fått bra resultat som att blivit av med astma och allergi besvär.

Vill bara försöka påvisa att våra kroppar reagerar olika på viss mat.
Ett test kan vara att kolla temperatur, höjs kroppstemperaturen när mat intages har kroppen "svårt" för den sortens mat.

Jag vet att det tas upp och metaboliseras olika. Det har jag ju redan gett exempel på. Men att potein från mjölk inte skulle tas upp är fel. Man kan förstås lida av malabsorbtionsproblem men det blir ju inte annorlunda för mjölkprotein.

david85
2010-04-11, 20:56
Det har jag ej påvisat, att mjölk protein INTE tas upp.

Buck
2010-04-11, 23:08
Finns det någon gräns på hur mycket kalcium kroppen tål?

Dricker i stort sett 1-1,5 liter mjölk efter varje träning + 2 glas vid frukost.

Tränar 4 ggr i veckan.

Har fått uppfattningen att mycket ska vara bra, bortsett från möjligtvis ökad risk för prostata- respektive äggstockscancer.

Jag hade tagit lättmjölk då den innehåller mindre fett

Mini då? :P

Eddie Vedder
2010-04-12, 05:47
Det har jag ej påvisat, att mjölk protein INTE tas upp.

Men varför skriver man såhär när det inte ens finns anledning att ifrågasätta det? Blir ju bara förvirrande för läsare som kanske tror att det ligger något bakom.

Intoleranser och allergier har som sagt inget med saken att göra, inte generella malabsorbtionsproblem heller.

Dock äre eneklt och billigt att dricka med mkt protein men frågan är hur mkt protein man egentligen tar upp??

Om du läst mycket om mjölk och påståenden om negativa konsekvenser så borde du vara ännu mer övertygad om att proteinet tas upp. Det är ju bla effekter från kaseinet som tillskrivs negativa saker.

david85
2010-04-12, 08:27
Detta uttalande är riktat till mitt påstående att maten metaboliseras olika. Dvs man bör tänka till innan man dricker 4 liter mjölk om dagen.
The paleo diet är också en bra källa till livsmedel man ska undvika bl.a mjölk produkter.


Mjölk fungerar också som du skriver men jag vill att folk ska fundera, dels de som äter mkt mjölkprodukter och har problem med magen eller dylikt, känns det bra att äta viss mat kan man ju fortsätta. Men lite effekten med dålig syn, Tron att man har perfekt syn kan ändras då man testat den.

Malmberg
2010-04-12, 21:28
Röd mjölk är väl bäst?! ;)

Orange mjölk e bäst ;)

Supermicke
2010-04-12, 21:59
är mjölk direkt från bondgård bra?

Anton Fräs
2010-04-12, 22:06
T.ex. steka mat på hög värme förstör många radikala näringsämnen, mat ska tillagas så lite som möjligt för bästa effekt när det gäller bibehålla näringsinnehåll.



Sedan är ju frågan om det är så viktigt att i alla lägen optimera näringsinnheåll (framförallt mikronutrienter som påverkas) i en måltid.

Aptitlighet är kanske en viktig faktor som förbises. Ex. raw food är ju ett bra exempel på idioti gällande "optimerande" av nutrienter i alla lägen.

Eddie Vedder
2010-04-13, 05:15
är mjölk direkt från bondgård bra?

Ja men med sämre hållbarhet eftersom den inte är pastöriserad. Hade jag samma möjlighet att få opastöriserad yughurt/fil direkt från bonde skulle jag definitivt göra det. I alla fall testa och se om smaken är godare eller ej.

Sverker
2010-04-13, 06:04
Ja maten vi äter kan vi inte tillgodogöra 100%, utan det beror på hur vi tillagar maten osv men även hur vårt matsmältnings system fungerar. T.ex. steka mat på hög värme förstör många radikala näringsämnen, mat ska tillagas så lite som möjligt för bästa effekt när det gäller bibehålla näringsinnehåll.



Jag har lite svårt att se hur vi ska kunna behålla näringsinnehållet efter en förgiftning med salmonella eller någon annan matförgiftare. Matens innehåll lär välla ut ur kroppens båda öppningar.


Kunskap och erfarenhet berättar vad som kan och bör ätas rått och vad som bör tillagas.

david85
2010-04-13, 08:51
mat ska tillagas så lite som möjligt för bästa effekt när det gäller bibehålla näringsinnehåll.


Jag menar inte att man ska steka kyckling så att man får sarmonella eller göra maten oaptitlig. Tillagas så lite som möjligt går ju inte över till dumstridighet. Skillnaden behöver inte göras stor, steka mat vs mat i ugn kan vara en skillnad på tillagning. Att värma upp broccolli i kokande hett vatten är kanske inte det smartaste utan en mer låg värme för att inte släppa ut allt för många näringsämnen...

Eddie Vedder
2010-04-13, 08:56
Att värma upp broccolli i kokande hett vatten är kanske inte det smartaste utan en mer låg värme för att inte släppa ut allt för många näringsämnen...

Varför det? Längre tid för urlakning i vattnet om temperaturen är lägre. Att koka länge på låg värme eller snabbt på hög värme vet jag inte om det är bättre.

Men ångkokning är mer skonsamt än vanlig kokning i alla fall. Sedan finns det både för- och nackdelar även ur näringssynpunkt. Hur ser du på tillgänglighet av karotenoider i råa kontra tillagade och finfördelade grönsaker t.ex.? Eller råa kontra kokta ägg?

Supermicke
2010-04-13, 16:46
Ja men med sämre hållbarhet eftersom den inte är pastöriserad. Hade jag samma möjlighet att få opastöriserad yughurt/fil direkt från bonde skulle jag definitivt göra det. I alla fall testa och se om smaken är godare eller ej.


druckit mjölk från bondgård hela mitt liv. Men har börjat tröttna på den för att den är så tjock och gräddig typ men om det är bra så får jag väl fortsätta.. :)

JoeyP
2010-04-13, 16:49
Var har u hört det? Och vad är "en redig testokick", alltså vilka mängder pratar du om?

Det mättade fettet ska ge en ökad mängd testosteron efter träning har jag läst här på forumet. Tror det vad king grub som skickade någon studie ang röd mjölk efter träning.

Nu var jag ju lite ironisk när jag skrev "VÄRSTA TESTOKICK" men det mättade fettet ska öka testosteron nivåerna. Hur pass mkt har jag ingen aning om, dricker inte ens röd mjölk efter min träning.

david85
2010-04-13, 17:49
Varför det? Längre tid för urlakning i vattnet om temperaturen är lägre. Att koka länge på låg värme eller snabbt på hög värme vet jag inte om det är bättre.

Men ångkokning är mer skonsamt än vanlig kokning i alla fall. Sedan finns det både för- och nackdelar även ur näringssynpunkt. Hur ser du på tillgänglighet av karotenoider i råa kontra tillagade och finfördelade grönsaker t.ex.? Eller råa kontra kokta ägg?



Japp ångkokning dvs låg värme...

Grönsaker ur näringssynpunkt definitvt ska ätas råa, ägg ska tillagas, helst kokas..

Apjavel
2010-04-13, 18:00
Det mättade fettet ska ge en ökad mängd testosteron efter träning har jag läst här på forumet. Tror det vad king grub som skickade någon studie ang röd mjölk efter träning.

Nu var jag ju lite ironisk när jag skrev "VÄRSTA TESTOKICK" men det mättade fettet ska öka testosteron nivåerna. Hur pass mkt har jag ingen aning om, dricker inte ens röd mjölk efter min träning.

Röd mjölk från skånemejerier innehåller 0,5gr fett. Arlas innehåller väll 3gr? Så vilket menar du?

Sverker
2010-04-13, 18:37
Grönsaker ur näringssynpunkt definitvt ska ätas råa, ägg ska tillagas, helst kokas..

Du måste först specificera vad du vill komma åt. C-vitamin och folsyra är givetvis bra att äta rått.

Vill du komma åt steroler och antioxidanter som betakaroten behöver du knäcka strukturen i grönsakerna. Våra matspjälkningsenzymer har svårt att bryta upp fibrösa kostfibrer och komma runt olika trypsininhibitorer.
Genom att värmebehandla grönsakerna denaturerar du trypsininhibitorerna och gelatiniserar kostfibrerna. Vips ökas upptaget av antioxidanterna mångfalt.

Eddie Vedder
2010-04-13, 19:57
Det mättade fettet ska ge en ökad mängd testosteron efter träning har jag läst här på forumet. Tror det vad king grub som skickade någon studie ang röd mjölk efter träning.

Nu var jag ju lite ironisk när jag skrev "VÄRSTA TESTOKICK" men det mättade fettet ska öka testosteron nivåerna. Hur pass mkt har jag ingen aning om, dricker inte ens röd mjölk efter min träning.

Jag känner mycket väl till den studien och den har diskuterats många gånger. Din slutsats är väldigt överdriven.

Japp ångkokning dvs låg värme...

Grönsaker ur näringssynpunkt definitvt ska ätas råa, ägg ska tillagas, helst kokas..

Så karotenoider är med andra ord inget du prioriterar? Jag tror både Gillian McKeith och Anna Skipper har en annan åsikt.

Dessutom pratade du om vanlig kokning men på låg värme och inte ångkokning. Jämför man sedan ångkokning vid olika temperaturer med olika tid blir din jämförelse relevant. Och där är jag som sagt långt ifrån övertygad om att den låga värmen är bättre.

david85
2010-04-13, 20:27
Du måste först specificera vad du vill komma åt. C-vitamin och folsyra är givetvis bra att äta rått.

Vill du komma åt steroler och antioxidanter som betakaroten behöver du knäcka strukturen i grönsakerna. Våra matspjälkningsenzymer har svårt att bryta upp fibrösa kostfibrer och komma runt olika trypsininhibitorer.
Genom att värmebehandla grönsakerna denaturerar du trypsininhibitorerna och gelatiniserar kostfibrerna. Vips ökas upptaget av antioxidanterna mångfalt.

jag svarade på hans fråga..

okey ang ditt res.. varmt vatten är snällare än kallt.

david85
2010-04-13, 20:28
Jag känner mycket väl till den studien och den har diskuterats många gånger. Din slutsats är väldigt överdriven.



Så karotenoider är med andra ord inget du prioriterar? Jag tror både Gillian McKeith och Anna Skipper har en annan åsikt.

Dessutom pratade du om vanlig kokning men på låg värme och inte ångkokning. Jämför man sedan ångkokning vid olika temperaturer med olika tid blir din jämförelse relevant. Och där är jag som sagt långt ifrån övertygad om att den låga värmen är bättre.

ångkokning är bättre ja, påvisade skillnad mellan hög resp låg värme ang. näring..

Eddie Vedder
2010-04-13, 20:33
ångkokning är bättre ja, påvisade skillnad mellan hög resp låg värme ang. näring..

Men snäll nån, du undviker ju att svara. Att laga färdigt grönsakerna snabbt med hett vatten eller långsamt i lägre temperatur? Vilket tror du är bäst och varför?

Och är det nu påvisat borde du ju ha någon källa. Och helst inte "Du är vad du äter".

david85
2010-04-13, 20:50
Kan säga så hära tror mer på att värma upp maten än koka eller steka för att få i oss mer enzymer och näringsämnen.. Sen har jag inge direkt källa ang vad som är bäst men tror mer på laga grönsakerna kort tid under låg värme.. Så lite tillagning som möjligt, tror på raw mat så långt det går.. Med det menar jag oxå minimera tillsaster och dylikt, ekologiska varor...

Fredrik_S
2010-04-13, 21:29
Kan säga så hära tror mer på att värma upp maten än koka eller steka för att få i oss mer enzymer och näringsämnen.. Sen har jag inge direkt källa ang vad som är bäst men tror mer på laga grönsakerna kort tid under låg värme.. Så lite tillagning som möjligt, tror på raw mat så långt det går.. Med det menar jag oxå minimera tillsaster och dylikt, ekologiska varor...

Jag tror man blir starkare av att lyfta 100 kg 12 gånger än 50 kilo 6 gånger.....

Det finns bara två alternativ
kort tid hög värme
längre tid låg värme

givetvis är är hög värme lång tid sämst och låg värme kort tid(förutsatt att det blir klart) bäst...

david85
2010-04-13, 21:34
längre tid låg värme isåfall.

hejhopp79
2010-04-13, 21:36
Fast är det inte så att Magnesium-Calcium balansen blir lite skev om man dricker en massa mjölk dagligen och inte intar samma mängder magnesium? Som jag förstått det driver stora mängder Calcium ut Magnesium ur kroppen, men jag kan ha fel.

Morty
2010-04-13, 21:42
Hur är det egentligen med mjölk och benhälsan? På diverse vegan-häng på internet bashas ju mjölk eftersom det bokstavligen suuuuger ut kalciumet ur benstommen och man lämnas kvar stark som en gammal tant. Självklart stämmer inte detta, men, det kanske baseras på någonting?

Vad säger de lärda?

Eddie Vedder
2010-04-14, 05:42
Hur är det egentligen med mjölk och benhälsan? På diverse vegan-häng på internet bashas ju mjölk eftersom det bokstavligen suuuuger ut kalciumet ur benstommen och man lämnas kvar stark som en gammal tant. Självklart stämmer inte detta, men, det kanske baseras på någonting?

Vad säger de lärda?

Tycker du själv att det känns troligt? Källan känns ju lika värdefull som att få objektiv margarininformatio på Annika Dahlqvists blogg.

Benskörhet i Sverige beror nog mer på låga D-vitaminnivåer och kanske lite för mycket vitamin A.

Morty
2010-04-14, 07:11
Tycker du själv att det känns troligt? Källan känns ju lika värdefull som att få objektiv margarininformatio på Annika Dahlqvists blogg.

Benskörhet i Sverige beror nog mer på låga D-vitaminnivåer och kanske lite för mycket vitamin A.

Och tveksam aktiveringsnivå..?

Jag sa ju just det, det känns inte så troligt alls, men om det fanns någon substans i det så vore det intressant att se.

Eddie Vedder
2010-04-14, 11:45
Och tveksam aktiveringsnivå..?

Den faktorn finns bland många befolkningar men utan lika stor förekomst av osteoporos. Visst är det en viktig faktor i helhetsbilden men jag syftade mest på de saker jag tror skiljer för oss svenskar.

A-vitaminintaget har diskuterats en del som orsaken till att svenskar är mer bensköra än finnar trots likvärdiga livsstilsmönster och likvärdig mjölkkonsumtion (men där de inte A-vitaminberikar som vi).