handdator

Visa fullständig version : Vad är din last?


fiskebulle
2010-04-09, 10:14
Mitt uppe i optinojjan tänke jag att det kunde vara intressant att få veta vad som är din last här i livet (med lite fokus mot träning, kanske)?

Berätta vad? Är det cigg, world of warcraft, partey, kvarg? Tellz me!

fiskebulle
2010-04-09, 10:15
Kanske bra om jag börjar också.. mina laster är snus (ca. 1 dosa/dag) och Diablo II: LoD

J.V
2010-04-09, 10:16
Glass. Det finns inga spärrar för hur mycket jag kan trycka i mig.

rooz
2010-04-09, 10:18
Sötsaker, får jag väl i mig lite, kan jag fan käka till döden:(

bengdoktor
2010-04-09, 10:20
Jag är rätt full varje helg, som det ser ut nu iaf. Det är ju en last, rätt stor skillnad mellan att festa en lördag och träna lör+sön. Diffen blir stor, men jag väljer att festa pga andra anledningar så last, i bemärkelsen att man inte vill nyttja det, är det egentligen inte.

Numse
2010-04-09, 10:23
Har inga laster just nu, mer än att jag har svårt för att vila :)

Har dock haft diverse beroenden. Spel och socker framförallt, som så många andra. Diablo 2 var ett helvete att ta sig ifrån.. har varit nere i det träsket ett par gånger.

nogger schwarz
2010-04-09, 10:24
Internet. Helt ärligt.

Snafu
2010-04-09, 10:25
Jag är ovanligt lastfri för tillfället, det brukar gå i perioder.

Yes
2010-04-09, 10:31
Kaffe.

Lallle
2010-04-09, 10:32
Ätardagar då det inte borde vara ätardagar. God (onyttig) mat. Snus.

Wille005
2010-04-09, 10:33
Choklad.

capture
2010-04-09, 10:35
Nu efter påsk är mitt sögsug på topp igen *gah!*

lanzal
2010-04-09, 10:36
Maten, käkar alldeles för lite protein.

EkarN
2010-04-09, 10:38
Datorn:thumbup:

feyin
2010-04-09, 10:39
Är lastlös

bulldozer
2010-04-09, 10:39
Det mesta som är ätbart och gott, det syns också :D..
Annars har jag inga laster förutom lite nymfomaniska tendenser.

Pirko
2010-04-09, 10:42
Junkfood, helt klart.

Scratch89
2010-04-09, 10:43
Tobak, även fast jag inte har svårt att hålla mig ifrån det. Samma sak med godis.

martikainen
2010-04-09, 10:44
Bakelser, there is no stopping me. Jag är strikt som fan med mat träning och allt däromkring, sen ställer någon fram en kladdkaka och det säger slurp så är den borta på ett par minuter, efteråt kommer skammen. Men fy fasiken så gott det är, lätt värt en timma extra i joggingspåret!

fiskebulle
2010-04-09, 10:45
Kom på en till grej, kaffe. Dricker säkert en 1,5 liter/dag.. Kanske inte det absolut sämsta att vara beroende utav.

Fidde_Mannen
2010-04-09, 10:49
Skräpmat tyvärr

stevebc
2010-04-09, 10:52
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

Första stycket var så skrämmande läsning att jag inte ens orkade läsa vidare. Jag gör det sen. (!!!!!1111)

Kimball
2010-04-09, 10:52
Smågodis. Är ju omöjligt att köpa mindre än 300g :(

stafh
2010-04-09, 10:54
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

Första stycket var så skrämmande läsning att jag inte ens orkade läsa vidare. Jag gör det sen. (!!!!!1111)

+

skriver dit ettan sen

Snafu
2010-04-09, 10:58
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

Första stycket var så skrämmande läsning att jag inte ens orkade läsa vidare. Jag gör det sen. (!!!!!1111)

Uppskjutande inom den akademiska världen [redigera]

Problem med prokrastinering tros vara särskilt vanliga i akademiska miljöer, där eleverna är ålagda att hålla tidsgränser för stora och små redovisningsuppgifter och prov i en miljö fylld av evenemang och aktiviteter som konkurrerar om elevernas tid och uppmärksamhet. Många studenter underskattar den tid som krävs för att läsa in sig på och analysera sitt uppsatskrivande. Man ägnar veckor och månader åt att samla forskningsmaterial för en uppsats, men är oförmögen att slutföra arbetet för att man känner att man måste ta hänsyn till många motstridiga åsikter innan man kan presentera sitt eget perspektiv på ämnet.

Studentsyndromet åsyftar fenomenet att många människor tar sig en aktivitet fullt an först när dess deadline närmar sig. Elever har också svårigheter att hålla självpålagda tidsplaner. Principen behandlas också i Agile software development.

Numse
2010-04-09, 10:59
Bakelser, there is no stopping me. Jag är strikt som fan med mat träning och allt däromkring, sen ställer någon fram en kladdkaka och det säger slurp så är den borta på ett par minuter, efteråt kommer skammen. Men fy fasiken så gott det är, lätt värt en timma extra i joggingspåret!

+1

Ska ta en lång promenad ikväll bara för att få stoppa i mig lite kladdkaka faktiskt :D

Matsa
2010-04-09, 11:00
Mat, snus, öl, datorn, sömn samt allmän lättja. Säkert en drös laster till som jag förtränger just nu.

Civilrätt
2010-04-09, 11:05
sötsaker, hetsäter just innan jag går och lägger mig typ
cigg. (köper ett pack, röker 2 cigg och kastar det sedan.
nikotintugummin.
niktinfritt snus
för mycket tid framför datorn och för lite med sambon.
sover för lite.
fiser

Jpn
2010-04-09, 11:09
Snus, har en tendens att sova lite för lite, har blivit endel festande i perioder, har varit sjuk stora delar av 2010 hitills så maten har det slarvats med endel också för att man inte har orkat "äta rätt" får man i sig ett mål om dagen vissa dagar så är det väl bra.

mangs
2010-04-09, 11:16
Var går gränsen för att en god vana blir en last? Så länge det inte är kontraproduktivt för de mål man har ser jag inga problem att man i lagom utssträckning äter eller förbrukar något.


Jag hyffsat lastfri, rökning,knark,doping, spel etc är inget för mig och jag dricker väldigt lite och sällan, har inget direkt godissug heller även om jag inte tackar nej till något gott heller.

Min last är väl snarare att jag har så många grejor jag vill hinna med i vardagen att jag slarvar med sömnen. Dagarna är för korta helt enkelt.

tsp
2010-04-09, 11:32
Internet, lösgodis

Mr.Cosybear
2010-04-09, 11:34
Internet min last, fakk jo interwebbs!!

Olegh
2010-04-09, 11:38
Wow, kaffe, sötsaker. Har svårt som fan för att begränsa intaget. Allt eller inget, heaven or hell.

egge
2010-04-09, 11:39
Inget för tillfället faktiskt. Men jag hade gärna bytt ut mina emotionella problem mot ett par tre laster.

stevebc
2010-04-09, 11:48
Uppskjutande inom den akademiska världen [redigera]

Problem med prokrastinering tros vara särskilt vanliga i akademiska miljöer, där eleverna är ålagda att hålla tidsgränser för stora och små redovisningsuppgifter och prov i en miljö fylld av evenemang och aktiviteter som konkurrerar om elevernas tid och uppmärksamhet. Många studenter underskattar den tid som krävs för att läsa in sig på och analysera sitt uppsatskrivande. Man ägnar veckor och månader åt att samla forskningsmaterial för en uppsats, men är oförmögen att slutföra arbetet för att man känner att man måste ta hänsyn till många motstridiga åsikter innan man kan presentera sitt eget perspektiv på ämnet.

Studentsyndromet åsyftar fenomenet att många människor tar sig en aktivitet fullt an först när dess deadline närmar sig. Elever har också svårigheter att hålla självpålagda tidsplaner. Principen behandlas också i Agile software development.Det är dags för mig att sätta ner foten nu. Hit men inte längre.

Henke
2010-04-09, 11:50
Tja, last och last, jag är rejäl brukare av både whisky och cigarrer, men jag ser det mera som levnadsglädje än last

Osten80
2010-04-09, 11:57
Beroendepersonlighet ut i fingerspetsarna, så det mesta som är gott, roligt, skönt whatever ballar rätt snabbt ur och blir ett problem i stället för något positivt som det började som.

renad
2010-04-09, 12:11
Snus, kaffe och alkohol.

Alfred Nobel
2010-04-09, 12:12
Kaffe och tuggummi

Kauppi
2010-04-09, 12:14
läsk!!!

fast nu vid deff blir de light/max läsk ist..

Vinter
2010-04-09, 12:16
Kanel gifflar. Ända orsaken att jag inte går ned i vikt, men det kanske det är värt...

Roosen
2010-04-09, 12:24
Jag är ett fyllesvin.

Mantus
2010-04-09, 12:31
Alkohol, snus, rökning, stygga flickor, sex, kakor, fet mat, kaffe och lättja.
Av dessa kan jag kontrollera alla (i.e.hålla dem på en bra nivå) utom sex och kaffe.

Psychological
2010-04-09, 12:35
Snus, Kaffe , BLT mackor på statoil och Läsk

agazza
2010-04-09, 12:42
Mina laster i träningsammanhang bör väl vara min kärlek till rus, min ovilja till att träna eller ens göra någon nytta på dagarna. Mina vänner, och min kärlek till fett.

Nitrometan
2010-04-09, 12:50
Glass, kaffe... Tja det finns säkert annat också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

Första stycket var så skrämmande läsning att jag inte ens orkade läsa vidare. Jag gör det sen. (!!!!!1111)

Det är dags för mig att sätta ner foten nu. Hit men inte längre.

Bra steve, men du behöver inte göra det nu. ;)

Snafu
2010-04-09, 12:50
Alkohol, snus, rökning, stygga flickor, sex, kakor, fet mat, kaffe och lättja.
Av dessa kan jag kontrollera alla (i.e.hålla dem på en bra nivå) utom sex och kaffe.

Beroendepersonlighet ut i fingerspetsarna, så det mesta som är gott, roligt, skönt whatever ballar rätt snabbt ur och blir ett problem i stället för något positivt som det började som.

Mantus och Ostens är väl iofs precis de laster jag för tillfället har under kontroll. Det brakar oftast åt helvete förr snarare än senare.

Snafu
2010-04-09, 12:52
Och ett tillägg: om man har lärt sig kontrollera en last brukar det vara lättare att kontrollera andra laster likaså. Nån slags synergieffekt.

Lellan
2010-04-09, 13:37
Kalorier. De är så goda! Nästan allihopa.

ARMSTARK
2010-04-09, 13:53
kalorier. De är så goda! Nästan allihopa.

+1

Loke
2010-04-09, 13:55
Prokastrinering i viss mån, men större är problemet att jag inte klarar att fokusera ens när jag sitter med böckerna framför mig.

krellik
2010-04-09, 13:56
Cola, porr och internet.

Snafu
2010-04-09, 14:02
Prokastrinering i viss mån, men större är problemet att jag inte klarar att fokusera ens när jag sitter med böckerna framför mig.

Några tips och självrannsakande frågor:

1. Studera inte hemma - studera på biblioteket. När du väl står utanför dörren och är på väg nånstans får du ett helt nytt syfte och fokus.
2. Om du studerar hemma, vilket du inte bör göra - ställ in datorn i garderoben.
3. Fråga dig själv varför du studerar det du gör
4. Fråga dig själv vad som händer om du inte studerar det du gör
5. Skulle det liv vara bättre i den halvnära framtiden om du slutade plugga?

davve
2010-04-09, 14:17
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

Första stycket var så skrämmande läsning att jag inte ens orkade läsa vidare. Jag gör det sen. (!!!!!1111)

Same same.

Nils.R
2010-04-09, 14:33
Några tips och självrannsakande frågor:

1. Studera inte hemma - studera på biblioteket. När du väl står utanför dörren och är på väg nånstans får du ett helt nytt syfte och fokus.
2. Om du studerar hemma, vilket du inte bör göra - ställ in datorn i garderoben.
3. Fråga dig själv varför du studerar det du gör
4. Fråga dig själv vad som händer om du inte studerar det du gör
5. Skulle det liv vara bättre i den halvnära framtiden om du slutade plugga?

6. Studera tillsammans med andra, då pluggar man verkligen (större delen av tiden iaf). Och det blir även mkt roligare.

Loke
2010-04-09, 14:42
Några tips och självrannsakande frågor:

1. Studera inte hemma - studera på biblioteket. När du väl står utanför dörren och är på väg nånstans får du ett helt nytt syfte och fokus.
2. Om du studerar hemma, vilket du inte bör göra - ställ in datorn i garderoben.
3. Fråga dig själv varför du studerar det du gör
4. Fråga dig själv vad som händer om du inte studerar det du gör
5. Skulle det liv vara bättre i den halvnära framtiden om du slutade plugga?

Den sista frågan är speciellt bra: Inte ens på kort sikt skulle jag ha ett roligare liv om jag slutade plugga. Faktum är ju att själva studentlivet är riktigt kul.

6. Studera tillsammans med andra, då pluggar man verkligen (större delen av tiden iaf). Och det blir även mkt roligare.

Haha, det är ju det som är problemet: Det där gäller inte mig. Jag blir bara väldigt social och pratig. Samtidigt måste jag ju ha vännerna för annars klarar jag inte pluggandet rent praktiskt (dvs, sitter man ett gäng så är det alltid någon som klarar en uppgift, är man själv så klarar man typ var femte och då bara de uppgifter som man ändå redan har bra koll å).

Kanske borde jag försöka plugga mer med folk som går samma kurser men som inte egentligen är mina vänner...

Tolkia
2010-04-09, 14:49
Några tips och självrannsakande frågor:

1. Studera inte hemma - studera på biblioteket. När du väl står utanför dörren och är på väg nånstans får du ett helt nytt syfte och fokus.
2. Om du studerar hemma, vilket du inte bör göra - ställ in datorn i garderoben.
3. Fråga dig själv varför du studerar det du gör
4. Fråga dig själv vad som händer om du inte studerar det du gör
5. Skulle det liv vara bättre i den halvnära framtiden om du slutade plugga?
Ouch. Mitt i solarplexus (moste tentaplugga ...).

Doctor Snuggles
2010-04-09, 14:50
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

Första stycket var så skrämmande läsning att jag inte ens orkade läsa vidare. Jag gör det sen. (!!!!!1111)

ADHD välkomnar dig. Fast först måste den spela lite WoW.

Ashenshugar777
2010-04-09, 14:57
Prokrastinering är väl det största. Vet vad mina mål är, vet vad jag ska göra för att nå dom, men någonting händer emellan så jag skjuter upp hela tiden. Träningen och kosten går utmärkt, det är mest Liv/jobb relaterat.

MrBurner
2010-04-09, 15:09
Och ett tillägg: om man har lärt sig kontrollera en last brukar det vara lättare att kontrollera andra laster likaså. Nån slags synergieffekt.

Håller med om detta. Jag tycker då att det är så, allt lär ju trots allt ha med vår kära hjärnas belöningscentrum att göra.

Några riktiga laster har jag väl inte annars, allt kommer ju och går i perioder och avlöser varandra. Om man tar livsmedelslaster så är nog iofs. läsk en mycket stor och ständigt återkommande sådan, faller ständigt av vagnen när det kommer till läsk.

O_Wao
2010-04-09, 15:10
Kaffe och internet, tveklöst.

Bubban
2010-04-09, 15:15
Att jag är nästan konstant sjuk. Är det inte det ena så är det det andra. Och så internet såklart.

kolle
2010-04-09, 15:16
54 kg 8 cm granater
12 kg Normalutrustning
8 kg Kulspruta 90
5 kg Stridsutrustning
6 kg 5,56-ammunition

Förutom de 85 kilona Amfibiekåren förser mig med är jag lastfri.

snej
2010-04-09, 17:38
Träning och internet.

stevebc
2010-04-09, 17:57
Bra steve, men du behöver inte göra det nu. ;)Börja inte! :)

Prokastrinering i viss mån, men större är problemet att jag inte klarar att fokusera ens när jag sitter med böckerna framför mig.Har samma problem. Mest för att jag läser ämnen som jag har svårt att förstå, dels ämnet i sig men framför allt hur jag ska använda det. Det här läsårets kurser har varit så fruktansvärt teoretiska att jag blivit uttråkad pga att jag inte kunnat applicera det på något tänkbart över huvud taget.

Några tips och självrannsakande frågor:

1. Studera inte hemma - studera på biblioteket. När du väl står utanför dörren och är på väg nånstans får du ett helt nytt syfte och fokus.
2. Om du studerar hemma, vilket du inte bör göra - ställ in datorn i garderoben.
3. Fråga dig själv varför du studerar det du gör
4. Fråga dig själv vad som händer om du inte studerar det du gör
5. Skulle det liv vara bättre i den halvnära framtiden om du slutade plugga?Bra tips. Det funkar inte för mig att sitta vid skrivbordet, bredvid laptopen, och studera. Totalt omöjligt. Musik går bort också.

ADHD välkomnar dig. Fast först måste den spela lite WoW.Läste att prokrastination är ett av flertalet ADHD-symtom. Det är nog den enda likhet jag har med "bokstavsbarn" då jag snarare varit den totala motsatsen under all min skolgång. Å andra sidan var det inte så här illa när jag var yngre.

koffein_beroende
2010-04-09, 17:59
Snus och lightläsk;o

Joe Hardgainer
2010-04-09, 18:00
Att jag kan diet bra i typ fyra dagar innan jag tar ugen underskottet på den 5:e . Därför jag alltid ligger runt 7 % , trots att jag försöker bli hårdare :D

Prisman
2010-04-09, 18:01
Godis, fika, yoghurt, popcorn och brööööööd!

isterbuk
2010-04-09, 19:18
Min aptit.

Nattljus
2010-04-09, 20:03
alla former av kakor med choklad. antingen choklad i bitar, eller kakor penslade med choklad på ena sidan. eller dubbla kakor med chokladfyllning. och chokladmuffins förstås :)

thenut
2010-04-09, 20:34
Kaffet är värst helt klart, men det kan jag leva med... Smågodiset är värre, vet att jag borde sluta äta skiten, men det är ju så gott :)

Har lyckats sluta med snusningen iaf, nu sträcker jag mig till en god cigarr ihop med whiskeyn nån kväll i månaden...

Albatross
2010-04-10, 08:01
Alkohol och chips.

Muskelbyggaren
2010-04-10, 08:23
Ungefär som Osten80. Jag brukar lyckas missbruka det mesta. Mat, porr, sällskap, lättare droger, alkohol, lära sig onödigt mycket från Wikipedia, träning etc. Varför bara dricka lite ur kokosnöten och se sig om efter nästa när man kan suga musten ur den som ligger framför en. *gah!*

Banano
2010-04-10, 08:31
party, orkar inte äta så mycket som jag borde äta,

KlopFer
2010-04-10, 08:36
lat, sjukt lat.

Osten80
2010-04-10, 08:47
Ungefär som Osten80. Jag brukar lyckas missbruka det mesta. Mat, porr, sällskap, lättare droger, alkohol, lära sig onödigt mycket från Wikipedia, träning etc. Varför bara dricka lite ur kokosnöten och se sig om efter nästa när man kan suga musten ur den som ligger framför en. *gah!*

Det är faktiskt väldigt jobbigt att vara på det här viset, och jag har ännu inte listat ut hur jag ska få kontroll över det. Jag har varit sådan här ända sedan jag var riktigt liten, bara 6-7 år gammal, och det har rört sig om allt mellan himmel och jord, som tex alkohol, ett par andra droger, mat, porr, träning, umgänge, arbete, tvspel, internet, studier, musik osv osv.
En sak blir för tillfället det viktigaste i världen, och då är det inget annat som spelar någon roll. Det är precis som du säger, att om jag hittar något som ger mig en belöning, ska precis allt det goda sugas ut, och då får man som regel smaka även på den onda sidan av myntet.
Det är helt omöjligt att hålla det på en lagom dos. All energi läggs då på detta, och det har för mig resulterat i ett par ordentliga krascher ( i de fallen har det handlat om arbete) som har pajat min fysik och mitt psyke, men trots att jag idag knappt har energi till något alls (långvarig utmattningsdepression) består tankarna även om jag inte orkar agera på det på samma sätt, men tankarna finns kvar, och det gör det nästan värre då det skapar en enorm frustration.

Vinter
2010-04-10, 09:04
Det är faktiskt väldigt jobbigt att vara på det här viset, och jag har ännu inte listat ut hur jag ska få kontroll över det. Jag har varit sådan här ända sedan jag var riktigt liten, bara 6-7 år gammal, och det har rört sig om allt mellan himmel och jord, som tex alkohol, ett par andra droger, mat, porr, träning, umgänge, arbete, tvspel, internet, studier, musik osv osv.
En sak blir för tillfället det viktigaste i världen, och då är det inget annat som spelar någon roll. Det är precis som du säger, att om jag hittar något som ger mig en belöning, ska precis allt det goda sugas ut, och då får man som regel smaka även på den onda sidan av myntet.
Det är helt omöjligt att hålla det på en lagom dos. All energi läggs då på detta, och det har för mig resulterat i ett par ordentliga krascher ( i de fallen har det handlat om arbete) som har pajat min fysik och mitt psyke, men trots att jag idag knappt har energi till något alls (långvarig utmattningsdepression) består tankarna även om jag inte orkar agera på det på samma sätt, men tankarna finns kvar, och det gör det nästan värre då det skapar en enorm frustration.

Har samma sak kan va lätt adhd faktiskt, eller lätt bipolärt. Tips är att ta kontakt med sjukvården och få nått lätt psykofarmaka somtillåter dig att fokusera tills du får bättre koll.

Jense
2010-04-10, 10:00
Kaffe, snus, isopropanol

rolf
2010-04-10, 10:12
Mat och dryck: jag är i princip omättlig när det gäller kött och öl. Finns inga gränser på hur mycket som ryms i mig, och jag har svårt att begränsa mig. Sen kommer choklad en bit efter, inte lika extremt.

Osten80
2010-04-10, 10:15
Har samma sak kan va lätt adhd faktiskt, eller lätt bipolärt. Tips är att ta kontakt med sjukvården och få nått lätt psykofarmaka somtillåter dig att fokusera tills du får bättre koll.

Jag har gått i samtalsterapi hos vuxenspyk i 2,5 år, och varit hos allmänlläkare under ett par år innan dess, och fått en hel radda av olika SSRI, sömntabletter och benso, men inget har egentligen hjälpt förutom bensot, men det gick som det brukar med det också. Sömntabletterna fungerade visserligen ett tag, men sedan får man gå upp på doser som är rent farliga för att de ska ha någon effekt.

Jag hade redan innan jag kom till psykolog rätt bra koll på varför jag är som jag är, och det är det vi har pratat mest om under våra samtal, och det mesta handlar om tidigt grundad prestationsångest.
Knappt någonting jag gjort i mitt liv har gjort av egen vilja, utan jag har gjort det för att behaga andra, och då tappar man till slut bort sig själv
Som barn var jag väldigt tidigt mentalt utvecklad, och väldigt kreativ. Jag läste riktiga böcker som fyraåring, och i samma ålder lärde jag mig spela piano helt på egen hand. Två år senare var det samma sak med gitarr, och jag satt och komponerade egna låtar komplett med noter och texter på engelska, som än idag faktiskt inte är så tokiga, särkskilt med tanke på att det är gjort av en sexåring.
Det här var givetvis mina föräldrar stolta över och pushade på, men i stället för att stötta, uppmuntra och ge mig frihet i det jag gjorde, såg de till att det blev det tävling och prestation av allt jag tog för mig.
Samma sak blev det när jag började i skolan, och senare även musikskolan. Alla lärare blev eld och lågor över mina så kallade talanger och gjorde även de allt till en tävling och prestation, när jag i själva verket bara ville ha roligt och syssla med de här sakerna på mitt egna vis, utan krav och styrpinnar, men jag var för mån om (och även lite för ung för att bli tagen på allvar) att inte göra andra besvikna för att kunna säga ifrån.
Det här mådde jag jämt väldigt dåligt över, och efter några år vände det helt och jag slutade att prestera alls, men då mådde jag i stället dåligt för att jag "slösade bort min talang" och gjorde alla besvikna. Kreativiteten försvann helt, och att spela musik var länge, och är i viss mån fortfarande inte förknippat med glädje utan bara prestation och att ständigt vara så duktig som möjligt, dvs allvar och ingen lek.
Jag gav fan i det mesta under några år, och ägnade mig i stället åt sprit och andra tveksamma beteenden, men när jag började jobba efter gymnasiet tog det här fart igen (förmodligen pga att jag trots allt har haft farsan och hans framgångsrika karriär som lite idol), och prestationsångesten slog till igen med full kraft ända tills det brakade ihop fullständigt, och det har jag fortfarande inte hämtat mig från trots att det är flera år sedan.
Det är inte så att jag nuförtiden sitter hemma och bölar över det som varit. Det har jag nästan helt lagt bakom mig, och det är inget jag kan göra någonting åt, men tankemönstrena och beteendet sitter fortfarande kvar, djupt rotade, och så fort jag ska göra något drar prestationsångsten igång igen. Trots att jag har orsakerna klara för mig, och kan säga till mig själv att det här inte håller, kan jag inte kontrollera mina tankar. Det känns precis som om min hjärna är programmerad på ett visst sätt som jag inte kommer undan, och det vet jag faktiskt inte hur jag ska lösa. Det slår liksom till per automatik.

Det här blev ett väldigt mycket längre inlägg än jag tänkte mig, men någon kanske orkar läsa.

Bite
2010-04-10, 10:18
Just nu är det snus och de här förbannade Ballerina Kladdkaka-kexen.

häftig
2010-04-10, 10:22
Snus och kaffe *cupid*

nogger schwarz
2010-04-11, 09:50
Kaffe, snus, isopropanol

wtf?

Finska Lejonet
2010-04-11, 09:57
Just nu är det: Ben & Jerry`s.

clinteastwood
2010-04-11, 10:06
Mat i stora lass!

isterbuk
2010-04-11, 11:23
wtf?

Tänkte detsamma, är inte det något som används i kylarvätskan till bilen? :)

MrBurner
2010-04-11, 12:07
Det är faktiskt väldigt jobbigt att vara på det här viset, och jag har ännu inte listat ut hur jag ska få kontroll över det. Jag har varit sådan här ända sedan jag var riktigt liten, bara 6-7 år gammal, och det har rört sig om allt mellan himmel och jord, som tex alkohol, ett par andra droger, mat, porr, träning, umgänge, arbete, tvspel, internet, studier, musik osv osv.
En sak blir för tillfället det viktigaste i världen, och då är det inget annat som spelar någon roll. Det är precis som du säger, att om jag hittar något som ger mig en belöning, ska precis allt det goda sugas ut, och då får man som regel smaka även på den onda sidan av myntet.
Det är helt omöjligt att hålla det på en lagom dos. All energi läggs då på detta, och det har för mig resulterat i ett par ordentliga krascher ( i de fallen har det handlat om arbete) som har pajat min fysik och mitt psyke, men trots att jag idag knappt har energi till något alls (långvarig utmattningsdepression) består tankarna även om jag inte orkar agera på det på samma sätt, men tankarna finns kvar, och det gör det nästan värre då det skapar en enorm frustration.

Detta är nog inte särskilt ovanligt. Jag har förstört mycket för mig genom sådant beteende och det är inte särskilt roligt att aldrig få bukt med det på annat sätt än genom medicinering.
Jag snöade in i ett spel en gång undertiden jag skulle sköta en utbildning, det hela resulterade i att jag gav mig fan på att klara spelet innan jag skötte något annat. En vecka gick och på den tiden hade jag klockat in på ~140 timmar effektiv spelad tid. Behöver ju inte direkt förklara att det inte fanns tid för både utbildning, spel och sömn med den tiden spenderad på ett spel - under en veckas tid.
Det är ju inte heller som så att det håller sig inom ett område heller, utan allt som har med hjärnans belöningscentrum att göra missbrukas. Det är åtminstone vad jag antar.

Har du problem med sådant som du nämner, ta upp det med psykiatrin för du kanske kan få någon medicin som hjälper just dig.

Jense
2010-04-11, 19:20
Tänkte detsamma, är inte det något som används i kylarvätskan till bilen? :)

Bör inte blandas med kylarvätska som innehåller annan typ av
korrotionsinhibitor av trietanolamin.

det var litet på skoj, mitt tidigare svar

Anton Fräs
2010-04-11, 19:59
Mat

LillSkalman
2010-04-11, 21:25
sötsaker, får jag väl i mig lite, kan jag fan käka till döden:(

+1

Deceiver85
2010-04-11, 21:29
* gula
* ira
* acedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna)

stolpskott
2010-04-11, 21:34
Tv-spel.

stevebc
2010-04-11, 21:37
Den här tråden har en skön blandning av stark lust för olika maträtter och seriösa psykologiska problem.

fiskebulle
2010-04-11, 23:09
Den här tråden har en skön blandning av stark lust för olika maträtter och seriösa psykologiska problem.

Jag är väldigt nöjd över mig själv. Tänkte att en sådan här tråd verkligen kan få spinn.

Oj vad jag är full förövrigt. Hihi

Richthofen
2010-04-12, 00:11
choklad

Jagärsvag
2010-04-12, 03:56
Extrema sömnproblem ihop med optinoja resulterar i en härlig känsla av meningslöshet.

CalleP
2010-04-12, 04:34
Mat

+1 ettar den så hårt så att jag nästan får ont i fingrarna, bara nästan.