handdator

Visa fullständig version : Tung styrketräning eliminerar skillnaden i muskelmassa mellan gamla och unga


King Grub
2010-04-09, 09:19
The objective of this investigation was to determine whether short-term heavy resistance training (RT) in healthy older men could eliminate deficits in muscle mass and strength (ST) compared with healthy younger men. Seventeen older men (60-71 yr) performed supervised RT for 22 weeks. Before and after RT, measurements were made for lean tissue mass (LTM), muscle thickness (MT), and ST (leg and bench press 1 repetition maximum) and were compared with values of younger men (n = 22-60 for the different measures, 18-31 yr). Before training, older men had significantly lower (p < 0.05) LTM (58.4 +/- 7.0 kg), MT (3.4 +/- 0.7 cm), and ST (leg press = 168 +/- 33 kg; bench press = 75 +/- 18 kg) compared with younger men (LTM 64.3 +/- 7.1 kg; MT 4.0 +/- 0.8 cm; leg press = 231 +/- 54 kg; bench press = 121 +/- 31 kg). All deficits were eliminated after 22 weeks of RT (LTM = 60.5 +/- 7.6 kg; MT = 4.0 +/- 0.7 cm; leg press = 222 +/- 48 kg; bench press = 107 +/- 19 kg). Short-term, heavy RT in healthy older men is sufficient to overcome deficits in muscle mass and ST when compared with healthy younger men. The practical application from this research is that healthy older men can be prescribed a whole-body heavy RT program to substantially increase muscle mass and ST to levels similar to young, active individuals.

J Strength Cond Res. 2010 Apr 1. Short-term Heavy Resistance Training Eliminates Age-Related Deficits in Muscle Mass and Strength in Healthy Older Males.

Lars Brinkhoff
2010-04-09, 09:32
Aftonbladet: Från farfar till hunk på 22 veckor.

z_bumbi
2010-04-09, 10:18
Om 70-80-åringar kommer ifatt yngre aktiva hälsosamma män i styrka på 22 veckor så kan jag fundera på hur den senare gruppen kommer att vara styrkemässigt när de når 80-års åldern. Traditionellt sätt så anses ju 20-30 åringar vara runt sin peak och de här var alltså inte starkare än 70-80åringar som fått styrketräna ett halvår.

Mr.Sarkastisk
2010-04-09, 10:25
Om 70-80-åringar kommer ifatt yngre aktiva hälsosamma män i styrka på 22 veckor så kan jag fundera på hur den senare gruppen kommer att vara styrkemässigt när de når 80-års åldern. Traditionellt sätt så anses ju 20-30 åringar vara runt sin peak och de här var alltså inte starkare än 70-80åringar som fått styrketräna ett halvår.

Hahah *flex*

luderlasse
2010-04-09, 12:45
någon som vet hur ben och broskstrukturerna klarar sig vid styrketräning för gamla. kan en frisk 80-åring utföra tunga knäböj eller marklyft utan att slita ut menisker och ryggdiskar?

Doctor Snuggles
2010-04-09, 12:48
någon som vet hur ben och broskstrukturerna klarar sig vid styrketräning för gamla. kan en frisk 80-åring utföra tunga knäböj eller marklyft utan att slita ut menisker och ryggdiskar?

Förslitningsskador sker väl främst vid upprepad låg belastning. Kortvarig, tung, belastning stärker alla kringdelar i allmänhet. Visst så blir återhämtningen sämre ju äldre man blir, men risken för förslitningsskador borde minska med tung träning (upp till en viss gräns). Bentätheten är ju t.ex. känd att öka och varför man rekommenderar styrketräning till äldre.

z_bumbi
2010-04-09, 13:21
någon som vet hur ben och broskstrukturerna klarar sig vid styrketräning för gamla. kan en frisk 80-åring utföra tunga knäböj eller marklyft utan att slita ut menisker och ryggdiskar?

Om de tränar hela livet så är det inte så mycket värre än för någon annan men har de nyligen börjat träna så tar uppbyggnaden av strukturerna mycket längre tid än för någon som är yngre så det tar ett antal år innan man bör gå tungt. Sen ser jag iofs ingen större mening med att pressa upp någon 80-åring som inte har tränat tidigare på tunga böj och mark då fokus på träningen bör ligga på annat.

I den här studien körde de däremot inte med fria vikter och för målgruppen så föredrar jag att lägga grunden i maskiner och sen köra lite hantlar etc för att öva balans och stabilitet i lederna. En stor fördel med maskiner är att de kan fortsätta träna även om de får en skada, balansen blir sämre eller motsvarande och det viktigaste är att de tränar och inte exakt vad de gör.
Sen är det självklart som vanligt att man anpassar träningen till den/de man tränar.

Eddie Vedder
2010-04-09, 15:31
Om 70-80-åringar kommer ifatt yngre aktiva hälsosamma män i styrka på 22 veckor så kan jag fundera på hur den senare gruppen kommer att vara styrkemässigt när de når 80-års åldern. Traditionellt sätt så anses ju 20-30 åringar vara runt sin peak och de här var alltså inte starkare än 70-80åringar som fått styrketräna ett halvår.

Kom till mitt gym vid 9-10 på förmiddagarna. Där ser man vitala äldre herrar och damer och mindre vitala studenter som förefaller välja tidpunkten för träning baserat på när det är minst risk att synas.:D

Skämt åsido så är det helt klart sant det du säger. Lite oroväckande är det att det finns unga människor som kan ligga på samma nivå som så gamla.

Nu är jag ju förvisso 22 år och har en farsa som klår mig i det mesta på träningsfronten men det hör inte hit.:D

Maxi84
2010-04-09, 20:11
Härlig läsning för oss "gamlingar" :D

LoTiX
2010-04-09, 20:35
Före: ST (leg press = 168 +/- 33 kg; bench press = 75 +/- 18 kg)

Efter 22 veckor: (leg press = 222 +/- 48 kg; bench press = 107 +/- 19 kg)

Förstår jag rätt om gubbarna bänkade i snitt 75 kg innan de började träna och kunde reppa på 100 blankt efter mindre än ett halvår? I så fall, vad är det för jävla pensionärer de hittat!?

pony
2010-04-09, 22:22
Före: ST (leg press = 168 +/- 33 kg; bench press = 75 +/- 18 kg)

Efter 22 veckor: (leg press = 222 +/- 48 kg; bench press = 107 +/- 19 kg)

Förstår jag rätt om gubbarna bänkade i snitt 75 kg innan de började träna och kunde reppa på 100 blankt efter mindre än ett halvår? I så fall, vad är det för jävla pensionärer de hittat!?

"75kg" i magasinet på bröstpressmaskin X är nog inte riktigt samma sak som 75 kakor på en fri stång.

r3mpuh
2010-04-17, 15:08
Intressant! :)

Tack för postande av studien!