handdator

Visa fullständig version : Viktökning


Macaronies
2010-04-09, 09:04
Hallå hej, jag har nyligen börjat träna för att jag hade tänkt jag skulle bli i lite bättre form till sommaren.
Just nu är jag 176 cm lång och väger 53 kilo och det är jävligt lite och jag är tanig som fan*gah!*. Jag hade tänkt jag skulle köpa den fetaste gainern jag kan hitta och kom över den här "Serious Mass", har ingen aning om den fungerar bra eller inte men jag hade tänkt ge den ett försök. Någon som har något annat tips till vad jag ska göra för att gå upp i vikt?

GI-Joe
2010-04-09, 09:07
Mer mat, drick dina kalorier, feta produkter som det fetaste mjölken, smör och sånt. Gainer kan du väl köpa om du vill. Tränar du ens?

King Grub
2010-04-09, 09:11
En gainer är bara kolhydrat från potatis, majs och/eller socker och protein från mjölk. Den "fungerar" lika bra som samma mängd kalorier från vad som helst annat som ger lika mycket protein, och det är inget speciellt med något märke över något annat. Kalorimängden en gainer ger är också lika stor oavsett märke - skiljer det sig, beror det på "rekommenderad dosering", inget annat. 1 gram kolhydrat eller protein ger alltid 4 kcal. Enda sättet att öka kalorimängden av en viss gainer är att öka serveringsstorleken, och 500 kcal från Nutrilett bantningspulver ger större viktökning än 400 kcal från "Serious Mass".

GI-Joe
2010-04-09, 09:22
En gainer är bara kolhydrat från potatis, majs och/eller socker och protein från mjölk. Den "fungerar" lika bra som samma mängd kalorier från vad som helst annat som ger lika mycket protein, och det är inget speciellt med något märke över något annat. Kalorimängden en gainer ger är också lika stor oavsett märke - skiljer det sig, beror det på "rekommenderad dosering", inget annat. 1 gram kolhydrat eller protein ger alltid 4 kcal. Enda sättet att öka kalorimängden av en viss gainer är att öka serveringsstorleken, och 500 kcal från Nutrilett bantningspulver ger större viktökning än 400 kcal från "Serious Mass".

Då spelar det ingen roll om det är med högt eller lågt GI? Är 1g kolhydrater alltid 4 kcal? Kanske inte spelar någon roll, för jag är inte så insatt i sånt där ;)

King Grub
2010-04-09, 09:27
Är 1g kolhydrater alltid 4 kcal?

Ja, oavsett GI. Olika kolhydrater ger olika mängd energi, men avrundat 4 kcal (det är nära oavsett källa).