handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig att utföra övningen rätt!


timmey111
2010-04-08, 22:34
När jag kör hantelyft åt sidan(delta muskeln?) så känns det som om jag gör fel på något sätt. Är rädd för att det ska leda till skador. Så jag behöver hjälp och undrar om det finns ngn video där han/hon utför övningar helt KORREKT.


Tack!

Pjotor
2010-04-09, 07:12
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

don ramon
2010-04-09, 08:09
http://www.youtube.com/watch?v=geenhiHju-o

http://www.youtube.com/watch?v=ASNNE44n_Zk&NR=1

Arnoldski
2010-04-09, 08:30
Jag gillar inte den första länken till exrx.
Enligt min uppfattning lyfter han hantlarna för högt (om det endast är mellersta deltan han vill träna).

Man ser tydligt att i sista delen av rörelsen är det istället trapezius som lyfter skuldrorna. Det blir lätt lite fel när man tror att det ska vara perfekt 90 grader mellan bålen och överarmen, lite mindre än det är faktiskt gynsammare för den här övningen.

Mitt tips är att stå framför spegeln och så ser man till att bana in rörelsen så att man stanar precis innan skuldrorna börjar lyftas.
Ett annat tips är också att "sega upp" hanteln och inte svinga den, för bäst effekt.

Numse
2010-04-09, 08:38
Håller med Arnold, han lyfter hanteln för högt i första klippet. Det sliter mycket på mjukdelarna i axeln.

Megaman Kevin
2010-04-09, 09:18
80 grader räcker. Han lyfter hantlarna aldeles för högt upp.

dellan
2010-04-09, 09:56
Hantlarna vid sidan av kroppen istället för framför är väl att föredra.

mastermungo
2010-04-09, 11:09
Har för mig att jag hört någonstans att pekfingret snarare än lillfingret skall vara högst i högsta läget för att minska risken för inklämmning i axeln. Men det kan vara ett missförstånd. Nån kanske kan bekräfta?

henrikl
2010-04-09, 15:37
Har för mig att jag hört någonstans att pekfingret snarare än lillfingret skall vara högst i högsta läget för att minska risken för inklämmning i axeln. Men det kan vara ett missförstånd. Nån kanske kan bekräfta?

Det har jag också läst. Om man lyfter lillfingret högst så sker en inåtrotation som klämmer axeln.

Sheogorath
2010-04-09, 15:59
Det har jag också läst. Om man lyfter lillfingret högst så sker en inåtrotation som klämmer axeln.

Det sker ingen klämning i en frisk axel om rörelsen slutar när man nått 80-90 graders abduktion, även om du har axeln inåtroterad. Att eftersträva en viss pronation av underarmen brukar vara ett bra "trick" för att få till en lagom (neutralroterad) rotation i axeln. Men det är ju självklart inte vart lillfingret pekar som är avgörande, utan hur själva överarmen är roterad i axelns ledhåla. Det går alldeles utmärkt att peka tummarna mot taket och fortfarande ha axeln inåtroterad. :)

Doctor Snuggles
2010-04-09, 16:20
Det sker ingen klämning i en frisk axel om rörelsen slutar när man nått 80-90 graders abduktion, även om du har axeln inåtroterad. Att eftersträva en viss pronation av underarmen brukar vara ett bra "trick" för att få till en lagom (neutralroterad) rotation i axeln. Men det är ju självklart inte vart lillfingret pekar som är avgörande, utan hur själva överarmen är roterad i axelns ledhåla. Det går alldeles utmärkt att peka tummarna mot taket och fortfarande ha axeln inåtroterad. :)

Liten fråga till den anatomikunnige; borde egentligen inte rörelsen vara effektivare om den sker i en lutande/liggande position? Du får en högre belastning i nedre delen av rörelsen, och ingen risk för inklämning då anspänningen blir mindre långt innan man når 90 grader (vinkeln sett till överkroppen då, inte golvet).
Försöker hitta en ersättare för vanliga laterals som jag personligen aldrig lyckats få funka särskilt bra.

Sheogorath
2010-04-09, 16:30
Liten fråga till den anatomikunnige; borde egentligen inte rörelsen vara effektivare om den sker i en lutande/liggande position? Du får en högre belastning i nedre delen av rörelsen, och ingen risk för inklämning då anspänningen blir mindre långt innan man når 90 grader (vinkeln sett till överkroppen då, inte golvet).
Försöker hitta en ersättare för vanliga laterals som jag personligen aldrig lyckats få funka särskilt bra.

Mjoe, men "problemet" är att du kommer få maximal belastning på supraspinatus som man brukar säga jobbar som mest mellan 0 och 30 grader. Det i sig är inte fel eftersom en stark supra såklart är bra, utan problemet är att maxstyrka och muskelhypertrofi brukar följas åt om man äter tillräckligt och då riskerar du att träna dig till en inklämning eftersom det blir för trångt i ledhålan när supran blir större. Vad man istället kan göra är att lägga sig på mage på en bänk som är lutad 45 grader. Man får då ett mellanting mellan ett sidolyft och en omvänd flye och såvitt jag kan se borde inklämningsrisken bli mindre. Grymt skön är den hur som helst även om man får använda flugvikter.

Doctor Snuggles
2010-04-09, 19:09
Mjoe, men "problemet" är att du kommer få maximal belastning på supraspinatus som man brukar säga jobbar som mest mellan 0 och 30 grader. Det i sig är inte fel eftersom en stark supra såklart är bra, utan problemet är att maxstyrka och muskelhypertrofi brukar följas åt om man äter tillräckligt och då riskerar du att träna dig till en inklämning eftersom det blir för trångt i ledhålan när supran blir större. Vad man istället kan göra är att lägga sig på mage på en bänk som är lutad 45 grader. Man får då ett mellanting mellan ett sidolyft och en omvänd flye och såvitt jag kan se borde inklämningsrisken bli mindre. Grymt skön är den hur som helst även om man får använda flugvikter.

Kan man minska påfrestningen på supran då, i den positionen? Kanske genom att inte köra parallellt med kroppen, utan vinkelrätt (som framåtböjda sidolyft för bakre huvudet av deltoiden)?
Tränas inte supran förresten mer i militär/pushpress? Har fått för mig att jag kännt av en molande känsla i det området i den övningen, särskilt när jag är ovan.