handdator

Visa fullständig version : Tonfisk vid läggdags


Dorn
2003-10-02, 22:05
Har tjackat ett grossistlager med tonfisk i olja, billigt som satan.

Det är 26g Protein och 20 gram fett, och hela 0 gram fett/100g.

Nu till det väsentliga, är det alldeles förödande för en deff att käka en sådan burk innan man går och lägger sig??

Grub med flera, lite vettiga svar vore sjysst.

Ozz
2003-10-02, 23:25
Det är nåt som inte går ihop i ditt inlägg, läs igen :)

Grub kommer imorgon bitti att ge dig ett bra svar men jag kan ge en hint om vad han kommer att skriva.
Det är det totala energiintaget gentemot förbrukningen som har betydelse. Alltså är det inte förödande.
Nu väntar vi på extended version a la grub. :)

Fartman
2003-10-02, 23:43
hmmm, har för mig att oljan i tonfiskburkarna inte är av den bästa kvalitén men jag tror nog att det inte gör allt för stor skillnad i praktiken... och som sagt, ligger du på plus går du upp, på minus går du ner..

Andyh
2003-10-03, 00:07
Originally posted by Dorn
Har tjackat ett grossistlager med tonfisk i olja, billigt som satan.

Det är 26g Protein och 20 gram fett, och hela 0 gram fett/100g.

Nu till det väsentliga, är det alldeles förödande för en deff att käka en sådan burk innan man går och lägger sig??

Grub med flera, lite vettiga svar vore sjysst.

wow jag vill oxå ha tonfisk med både 20gram och 0gram fett kewlt!!

Skåne
2003-10-03, 04:45
Ja det vore bra o kunna hitta tonfisk i OLJA med 0 gram fett :MrT:

Berry
2003-10-03, 09:49
Ni fattar väl vad han menar eller? :whipped:

Dorn> Om ditt syfte med oljan är att ge energi och fördröja aminosyreutsöndingen så fungerar det. Däremot är det inte den bästa fettkällan. Att köpa tonfisk i vatten och använda oliv- raps- eller linfröolja är i så fall bättre. Men som sagt kommer du ivf att gå ner om du i slutändan ligger på kaloriminus.

King Grub
2003-10-03, 11:28
Originally posted by Ozz
Det är nåt som inte går ihop i ditt inlägg, läs igen :)

Grub kommer imorgon bitti att ge dig ett bra svar men jag kan ge en hint om vad han kommer att skriva.
Det är det totala energiintaget gentemot förbrukningen som har betydelse. Alltså är det inte förödande.
Nu väntar vi på extended version a la grub. :)

Behövs ingen extended version efter det. :cheers: Vet inte vad det skulle vara heller, för resten.

Castro
2003-10-03, 14:44
Originally posted by King Grub


Behövs ingen extended version efter det. :cheers: Vet inte vad det skulle vara heller, för resten.

Kanske att tonfisk i olja är ett bra kvällsmålsalternativ. Ett av de bättre till och med på grund av att det inte är några kolhydrater i det som höjer insulinnivåerna och dessutom ger det en bra och långsam aminosyreutsöndring. Fast bäst av allt är nog att trycka 1-2 burkar tonfisk i vatten och blanda ihop detta med några skvettar olivolja eller fiskolja om man nu lyckas trycka det. :confused:

Bara ett exempel på en extended version. Gruben får verifiera eller dementera för att vi skall veta om denna version är sanningsenlig också.

King Grub
2003-10-03, 14:48
Originally posted by Castro


Kanske att tonfisk i olja är ett bra kvällsmålsalternativ. Ett av de bättre till och med på grund av att det inte är några kolhydrater i det som höjer insulinnivåerna och dessutom ger det en bra och långsam aminosyreutsöndring. Fast bäst av allt är nog att trycka 1-2 burkar tonfisk i vatten och blanda ihop detta med några skvettar olivolja eller fiskolja om man nu lyckas trycka det. :confused:

Bara ett exempel på en extended version. Gruben får verifiera eller dementera för att vi skall veta om denna version är sanningsenlig också.

Är det insulinnivåerna man är rädd för skall man i och för sig vara medveten om att tonfisk höjer dem mer än t ex samma kcal-intag från pasta eller gröt, d v s kolhydratrika livsmedel.

Castro
2003-10-03, 14:53
Originally posted by King Grub


Är det insulinnivåerna man är rädd för skall man i och för sig vara medveten om att tonfisk höjer dem mer än t ex samma kcal-intag från pasta eller gröt, d v s kolhydratrika livsmedel.

Hur kommer sig detta? Jag trodde det var kolhydraterna som var insulinsbovarna. :confused:
Men hur som helst så behöver man ju proteinet över natten.

King Grub
2003-10-03, 15:00
Originally posted by Castro


Hur kommer sig detta? Jag trodde det var kolhydraterna som var insulinsbovarna. :confused:
Men hur som helst så behöver man ju proteinet över natten.

Precis allting ger insulinutsöndring i olika hög utsträckning, och i många fall är det helt oberoende av ett eventuellt GI. Mjölk, t ex, har lågt GI på grund av långsamma kolhydrater och därmed en låg blodsockerstegring, men aminosyreprofilen i mjölprotein är i stort sett identisk med ett protein som produceras i bukspottkörtlarna, som även producerar insulin = högt II. Insulinutsöndring påverkas av många fler faktorer än blodsocker och livsmedlets kolhydratinnehåll. Bara att känna dofter kan stimulera bukspottkörtlarna att producera insulin. I tonfiskens fall är det proteinet som är "boven", om man nu inte gillar insulinutsöndring.

Ozz
2003-10-03, 15:39
Visst, aminosyror stimulerar insulin utsöndring (även om det inte är likt ett protein i pancreas) men även utsöndring av glukagon vilket man ju kan säga är motsatsen till insulin.
Därför borde inte effekten av insulin vara lika stor när den utsöndras pga aminosyror. Det beror ju också lite på hur känslig insulinutsöndring man har.
Till exempel, insulin stimulerar inlagring av fett medans glukagon gör motsatsen. Därför brukar man sällan prata bara om insulinnivåer utan insulin/glukagon kvoten för att kunna se vad netto effekten blir när det gäller dessa enzyms effekter.

Kanske dags att införa insulin/glukagon kvot också?

Förresten Grub, mjölkproteinet som är likt ett pancreas enzym, vet du mer om det? Lät intressant.

Castro
2003-10-03, 15:50
Experter samtalar...Nu gäller det att hänga med här så man snappar upp lite kunskap.

King Grub
2003-10-03, 16:27
Originally posted by Ozz
Förresten Grub, mjölkproteinet som är likt ett pancreas enzym, vet du mer om det? Lät intressant.

Jag läste det när jag studerade på KI, och jag har inte studierna tillgängliga, men här är en annan artikel:

Breast feeding and diabetes mellitus
EDITOR, - K G M M Alberti briefly mentions that "breast feeding has been shown to protect against the development of insulin dependent diabetes mellitus."1 Two papers have strongly suggested that infants born into families with a family history of diabetes have a lesser chance of developing insulin dependent diabetes if they are breast fed up to the age of 9-12 months.2,3 This breast feeding must be exclusive of top up formula milk feeds as these initiate the autoimmune process that may result in insulin dependent diabetes in later life. This message seems not to be getting across to diabetic people in the community. Doctors, health visitors, and midwives must try to make breast feeding the norm in diabetic families.
Alberti mentions a possible link between consumption of bovine serum albumin and the development of insulin dependent diabetes. Karjalainen et al found raised antibodies to bovine serum albumin in most newly diagnosed insulin dependent diabetic patients.4 More importantly, Dahl-Jorgensen et al showed a close correlation between the amounts of cows' milk consumed per head of the population in various countries and the incidence of insulin dependent diabetes.5 This leaves little doubt that consumption of cows' milk is a trigger for diabetes mellitus. Bovine serum albumin is 97% denatured by ultraheat treatment of milk. We are assessing data to see whether ultraheat treated milk is less diabetogenic than pasteurised milk.

We question whether children born to diabetic families should ever consume cows' milk. Breast milk and goats' milk are readily available in Britain, and their use should be encouraged for infants, children, and adolescents at risk of developing diabetes mellitus.

M R Kiln, D Henschel, L Kiln


Relationship between cows' milk consumption and incidence of IDDM in childhood
K Dahl-Jorgensen, G Joner and KF Hanssen
Aker Diabetes Research Center, Aker University Hospital, Oslo, Norway.

OBJECTIVE: To compare age-standardized incidence rates of diabetes in children 0-14 yr of age and cows' milk consumption in various countries. RESEARCH DESIGN AND METHODS: Ecological correlation study. Only incidence rates from diabetes registries carefully validated by the Diabetes Epidemiology Research International Study Group were used-Finland, Sweden, Norway, Great Britain, Denmark, United States, New Zealand, Netherlands, Canada, France, Israel, and Japan. Data on fluid cows' milk consumption in corresponding countries were obtained from the International Dairy Federation. RESULTS: Correlation between milk consumption and incidence of insulin-dependent diabetes mellitus (IDDM) was 0.96. The data fit a linear regression model, and analysis showed that 94% of the geographic variation in incidence might be explained by differences in milk consumption. Studies in animals have suggested that bovine serum albumin (BSA) is the milk protein responsible, and an albumin peptide containing 17 amino acids (ABBOS) may be the reactive epitope. CONCLUSIONS: The results support the hypothesis that cows' milk may contain a triggering factor for the development of IDDM.

Snafu
2003-10-04, 01:30
Grub, du sa att du har studerat på KI, vad är det för någe? Jag är bara nyfiken.

King Grub
2003-10-04, 10:46
Originally posted by Snafu
Grub, du sa att du har studerat på KI, vad är det för någe? Jag är bara nyfiken.

Karolinska Institutet.

Dorn
2003-10-05, 17:49
Fan vad dryga ni är :booty:

Givetvis så menade jag att det var 20g fett och 0g kolhydrater.

Ge mig ett kort och vettigt svar.

Wilson
2003-10-06, 02:34
vad bör man äta då innan läggdags? man blir ju förvirrad av vad alla säger..
brukar äta protte +fett men vet inte om det är det bästa alternativet...

King Grub
2003-10-06, 06:36
Originally posted by Wilson
vad bör man äta då innan läggdags? man blir ju förvirrad av vad alla säger..
brukar äta protte +fett men vet inte om det är det bästa alternativet...

Beror på ditt energibehov, dina mål och vad du gör på morgonen/förmiddagen. Skall du inte träna på förmiddagen eller deffar stenhårt kan du göra som du gör, annars finns det ingen anledning att utesluta kolhydrater.

Wilson
2003-10-06, 15:18
tackar!

kharon
2003-10-06, 17:01
Jag käkar ägg och tonfisk.

Ozz
2003-10-07, 14:52
King Grub>> Angående mjölk-diabetes koppling...
Läste i ett nummer av Lancet (från 1996) om detta.

Nyfödda barn har ju dåligt utvecklat immunförsvar. Dricker de komjölk så kommer deras immunförsvar att bilda antikroppar mot "bovine" insulin som finns i mjölken. Detta insulin liknar det mänskliga insulinet och en följd av detta kan bli att immunförsvaret angriper Betaöarna i bukspottskörteln som producerar insulin. Nu var detta testat på spädbarn som hade diabetes i släkten och dessutom så utvecklade långt ifrån alla barnen som fick komjölk så exakt hur farligt det är med komjölk för spädbarn är svårt att säga.

Detta insulinet som finns i mjölk kan väl vara ansvarigt för det höga insulinindexet hos mjölk. Antingen som du, grub, säger att det stimulerar humant insulin att utsöndras (därför att det snabbt kan modifieras till humant insulin?) eller pga likheterna med humant insulin direkt verkar på våra celler.

King Grub
2003-10-07, 14:54
Originally posted by Ozz
King Grub>> Angående mjölk-diabetes koppling...
Läste i ett nummer av Lancet (från 1996) om detta.

Nyfödda barn har ju dåligt utvecklat immunförsvar. Dricker de komjölk så kommer deras immunförsvar att bilda antikroppar mot "bovine" insulin som finns i mjölken. Detta insulin liknar det mänskliga insulinet och en följd av detta kan bli att immunförsvaret angriper Betaöarna i bukspottskörteln som producerar insulin. Nu var detta testat på spädbarn som hade diabetes i släkten och dessutom så utvecklade långt ifrån alla barnen som fick komjölk så exakt hur farligt det är med komjölk för spädbarn är svårt att säga.

Detta insulinet som finns i mjölk kan väl vara ansvarigt för det höga insulinindexet hos mjölk. Antingen som du, grub, säger att det stimulerar humant insulin att utsöndras (därför att det snabbt kan modifieras till humant insulin?) eller pga likheterna med humant insulin direkt verkar på våra celler.

Troligt, åtminstone som bidragande orsak. Var den artikeln baserad på studien som jag hänvisade till på föregående sida i den här tråden?

William
2003-10-07, 14:59
Bör inte insulinet i mjölken brytas ner som vilket annat protein som helst? Är det inte mer troligt att det är aminosyrasammansättningen hos mjölk som påverkar bukspottskörteln?

Är inte anledningen till att man inte ger diabetiker insulin per oralt just det faktum att insulinet bryts ner i matsmältningen?

Mvh William

King Grub
2003-10-07, 15:11
Originally posted by William
Bör inte insulinet i mjölken brytas ner som vilket annat protein som helst? Är det inte mer troligt att det är aminosyrasammansättningen hos mjölk som påverkar bukspottskörteln?

Det är vad jag har läst tidigare, men jag har tyvärr inte tillgång till den studien eller artikeln för tillfället.

Ozz
2003-10-07, 15:17
"Bör inte insulinet i mjölken brytas ner som vilket annat protein som helst? Är det inte mer troligt att det är aminosyrasammansättningen hos mjölk som påverkar bukspottskörteln? "

Tänkte också så. Men i försöken hade man jämfört detta mjölkinsulin med samma insulin nedbrutit till peptider.
Och där märkte man skillnad i hur antikropparna band. De band alltså inte till det sönderhackade. Det kan man tolka som att det absorberas i sin helhet.
Men om man antar att det bryts ned så är det ju säkert skillnad på hur peptiderna såg ut. Stod inte vilken metod de använde för att sönderdela, om det var vår mages proteaser som användes.

Ganska så säkert så denatureras proteinet i magen, men många protein har förmåga att återgå till aktiv konformation.
Kom däremot på att i alla fall humant insulin inte har denna förmåga. Aktivt insulin består av två polypeptider sammanbunda av två cystinbryggor (har för mig det var två). Dessa svavelbryggor har inte förmåga att binda ihop på samma sätt som innan. Alltså, humant insulin skulle inte kunna tas oralt, precis som du skriver.

Överhuvudtaget är det ovanligt med att protein kan absorberas i sin helhet. Insulin är ett litet protein så om det inte vore för ovan nämnda anledning kanske det skulle gå.

Så som slutsats så har du nog rätt William, mer troligt aminosyra sammansättningen som påverkar. Jag gissar på att insulin är ett ganska konserverat protein över arterna (alltså att det inte skulle gå absorbera ko-insulin i sin helhet hos människor).

William
2003-10-07, 15:18
Originally posted by King Grub


Det är vad jag har läst tidigare, men jag har tyvärr inte tillgång till den studien eller artikeln för tillfället.

Säg gärna till om du hittar artikeln nånstans.

William
2003-10-07, 15:24
Originally posted by Ozz
"Bör inte insulinet i mjölken brytas ner som vilket annat protein som helst? Är det inte mer troligt att det är aminosyrasammansättningen hos mjölk som påverkar bukspottskörteln? "

Tänkte också så. Men i försöken hade man jämfört detta mjölkinsulin med samma insulin nedbrutit till peptider.
Och där märkte man skillnad i hur antikropparna band. De band alltså inte till det sönderhackade. Det kan man tolka som att det absorberas i sin helhet.
Men om man antar att det bryts ned så är det ju säkert skillnad på hur peptiderna såg ut. Stod inte vilken metod de använde för att sönderdela, om det var vår mages proteaser som användes.

Ganska så säkert så denatureras proteinet i magen, men många protein har förmåga att återgå till aktiv konformation.
Kom däremot på att i alla fall humant insulin inte har denna förmåga. Aktivt insulin består av två polypeptider sammanbunda av två cystinbryggor (har för mig det var två). Dessa svavelbryggor har inte förmåga att binda ihop på samma sätt som innan. Alltså, humant insulin skulle inte kunna tas oralt, precis som du skriver.

Överhuvudtaget är det ovanligt med att protein kan absorberas i sin helhet. Insulin är ett litet protein så om det inte vore för ovan nämnda anledning kanske det skulle gå.

Så som slutsats så har du nog rätt William, mer troligt aminosyra sammansättningen som påverkar. Jag gissar på att insulin är ett ganska konserverat protein över arterna (alltså att det inte skulle gå absorbera ko-insulin i sin helhet hos människor).

Jag har för mig att insulin består av totalt 51 aminosyror vilket jag tror är alldeles för stort för att absorberas i sin helhet. Tarmen har en förmåga att absorbera peptider, vet inte exakt var gränsen går för storleken men jag tvivlar på att större peptidkedjor än ca 10 aminosyror kan tas upp (bara en gissning).

Försöket du talar om där anitkroppar band till mjölkproteinet, gjordes det på försökspersoner eller i provrör?

William
2003-10-07, 15:42
Kollade snabbt igenom ett tiotal abstract om kopplingen mellan diabetes och komjölk och den tunna röda linjen var mjölkproteinerna bovint serum albumin (BSA) och beta-casein.

Ozz: Finns det ngn risk att artikeln du läste i Lancet handlade om ovannämda proteiner och inte bovint insulin? Hittade inte artikeln nu när jag kollade snabbt men säg gärna till om du hittar den vid ett senare tillfälle!

Mvh William

Spike
2003-10-07, 15:51
Uteslutning av tonfisk pga att det ger för höga insulinnivåer skulle fan va tragiskt.

SKÄRP ER!

Nu har väl grub skrämt ett par barn som inte vågar äta tonfisk innan läggdags längre...;)

Ozz
2003-10-07, 15:58
Originally posted by William
Kollade snabbt igenom ett tiotal abstract om kopplingen mellan diabetes och komjölk och den tunna röda linjen var mjölkproteinerna bovint serum albumin (BSA) och beta-casein.

Ozz: Finns det ngn risk att artikeln du läste i Lancet handlade om ovannämda proteiner och inte bovint insulin? Hittade inte artikeln nu när jag kollade snabbt men säg gärna till om du hittar den vid ett senare tillfälle!

Mvh William

Har också läst några abstract och såg också den kopplingen mellan nämnda protein. Jag är säker på att bovint insulin var ordet de använde och inte serum albumin eller beta-casein.

Vet tyvärr inte mer än att det var en artikel från 1996.
Det är några år sedan och många teorier kan ha kommit och gått sen dess. Diabetes forskningen går framåt i rasande takt.

King Grub
2003-10-07, 16:06
Originally posted by Spike
Uteslutning av tonfisk pga att det ger för höga insulinnivåer skulle fan va tragiskt.

SKÄRP ER!

Nu har väl grub skrämt ett par barn som inte vågar äta tonfisk innan läggdags längre...;)

Jag brukar väl alltid påpeka att det inte spelar någon roll för en frisk individ, och att kroppen själv kan ta hand om några insulintoppar utan diabetesrisken ökar. :booty: Och är det någon som trycker i sig insulinhöjande mat direkt innan sängdags så är det jag. :eating:

Spike
2003-10-07, 16:13
Originally posted by King Grub


Jag brukar väl alltid påpeka att det inte spelar någon roll för en frisk individ, och att kroppen själv kan ta hand om några insulintoppar utan diabetesrisken ökar. :booty: Och är det någon som trycker i sig insulinhöjande mat direkt innan sängdags så är det jag. :eating:

Du förstår säkert att jag menade att nu misstolkar nån din tonfisk/insulin skrivelse, tar den ordagrant och förstör för sig själv i onödan genom att va livrädd för tonfisk. Du skriver inga sakfel och det påstår jag inte heller !

Hela den här insulin-frågan har blivit som cancer, likväl som alla hävdar att man får cancer av precis allting går det inte heller att äta nånting utan massa gnäll om insulin. SJUUUKT är vad det är, snart får vi alla leva på skumbananer efter träning för det är ju det enda som går att äta :thefinger (skojar nu grubbis)...

Get my drift?

King Grub
2003-10-07, 16:18
Hoppas inte att någon tolkar det så, för med ett II på 60 för tonfisk blir det nog inte mycket kvar att äta om man måste ha lägre än det. Vad får man leva på då? Bara ägg och havregröt? Blä. :)