handdator

Visa fullständig version : Låsa ut armar/ben i olika övningar


cero
2010-04-08, 19:15
Vad tycker ni om det? Har hört en del folk som menar att man ska stanna precis innan man har låst ut armar/ben i olika övningar som knäböj, bänkpress för att undvika att större belastningar hamnar på lederna istället för musklerna.

Kauppi
2010-04-08, 19:20
tror de är TUT(= time under tension), att inte låsa ut.
TUT = hur länge man utsätter musklerna för spänning.

men just det du säger, jadu.... men variation skulle jag säga. att inte tänka så mycket på vad andra säger. som sagt, variera mellan att låsa och inte låsa.

dupper
2010-04-08, 19:36
Du utvecklar ju lederna genom styrketräning och linjär progression också, så att de klarar av större vikter. Det är vad jag tror, iaf.

cero
2010-04-08, 19:40
Du utvecklar ju lederna genom styrketräning och linjär progression också, så att de klarar av större vikter. Det är vad jag tror, iaf.

Jo det är ju klart. Även fast man har starkare leder så blir ju belastningen större allt eftersom att vikterna går upp.

Arne Persson
2010-04-08, 20:47
Jaha.... då är det väl bara att läggs ner tyngdlyftning och styrkelyft då, dom måste ju även kunna låsa ut tunga vikter.... Suck suck suck!

von huff
2010-04-08, 20:58
?Att låsa ut helt i benpress känns inget vidare heller men jag brukar göra det endå

Matsa
2010-04-08, 21:00
Låsa ut ska nog vara lugnt, däremot kanske det är en god idé att inte hyperextendera. Folk blandar ihop de två sakerna och därför säger de att man inte ska låsa ut, tror jag.

davvvan
2010-04-08, 21:29
Brukar låsa ut i alla övningar, men jag håller med von huff om att det inte känns något vidare när man gör det i benpressen. Finns väl inget rätt eller fel så det är väl en smaksak.

Arne Persson
2010-04-09, 06:57
?Att låsa ut helt i benpress känns inget vidare heller men jag brukar göra det endå

Du går till HELT rakt ben utan att översträcka i benpress i leg extension däremot skall du sträcka ut max.

Pjotor
2010-04-09, 07:07
Översträckning != utlåsning.