handdator

Visa fullständig version : Marklyft


liQ
2003-10-02, 21:04
Vad är fördelen att ha markylyften först iställe för ha den på sista?
Om man tänker byggarmässigt:p

Arne Persson
2003-10-02, 21:06
JAg kan inte se några fördelar av att lägga marken först eftersom man försämrar sig i de övriga ryggövningarna.

liQ
2003-10-02, 21:09
jag kör själv den som sist..
men sett många som kör den som först.
tänkte om det var nån fördel?

shirunai
2003-10-02, 21:11
Hmm intressant inlägg av arne, väntar spänt på andra kommentarer

Munter
2003-10-02, 21:15
Jag lägger den först eftersom jag presterar sämre om jag kör andra övningar före. Dock är mitt primära mål med ryggträningen att öka just maxprestationen i marklyft, så det säger sig självt att man vill lägga den först då. Kör man inga maxlyft eller få reps så skulle jag lika väl kunna lägga den senare i passet, bara gammal vana att ha den först.

fidde

Castro
2003-10-02, 21:54
De största basövningarna som kräver rikligt med styrka har då jag som vana att lägga först i passet för att kunna ge just dessa övningar precis allt jag har! Skulle aldrig börja ett bröstpass med något annat än hantel- eller bröstpress, skulle aldrig inleda ett benpass med något annat än knäböj (eller benpress) osv.
Men på sistone har jag inte kört marklyft på grund av att jag prioriterat vidden på ryggen framför tjockleken. Kommer fortsätta så ett tag till framöver, men sedan blir det att ta tag i Marken!

Nils
2003-10-02, 21:59
Originally posted by Castro
De största basövningarna som kräver rikligt med styrka har då jag som vana att lägga först i passet för att kunna ge just dessa övningar precis allt jag har!
Å andra sidan. När man gett allt i mark är det ju bara att ligga halvt avsvimmad bra länge. Hur skall man då kunna göra ryggövningar?
Nils

Pressarn
2003-10-02, 21:59
Håller med Castro, kör alltid det jobbigaste först.

shirunai
2003-10-02, 22:02
Vars tar marklyft egentligen förutom på spajnen!

vissa hävdar att den tar över hela ryggen tom på latsen

Arne Persson
2003-10-02, 22:05
Hela kroppen, garanterat!

shirunai
2003-10-02, 22:07
men kollar man på exrx räknas den itne ens som synergister, inte ens stabilisator. :MrT:

Munter
2003-10-02, 22:08
Originally posted by Nils

Å andra sidan. När man gett allt i mark är det ju bara att ligga halvt avsvimmad bra länge. Hur skall man då kunna göra ryggövningar?
Nils Det är det som är grejjen. Ska du liks "bränna det bästa krutet" på någon övning, så ser jag inget skäl till varför det inte ska vara den jobbigaste och mest kompletta övningen. Resterande övningar är inte lika jobbiga och kräver mindre, om du frågar mig (brukar köra stångrodd, hantelrodd och ibland chins efter marklyftet som inleder).

Åja, det är nog en smaksak antar jag.

levau
2003-10-02, 23:20
Min träningspolare och jag tränade marklyft 1-1.5 timme efter en veckas vila för att just undersöka vart den tog på ryggen... hann med ca 10-12 set var... har aldrig haft sådan träningsvärk i HELA ryggen, dvs inte bara i länden/"spajnen"... ut.

PDS
2003-10-03, 18:55
Jag sluta faktiskt träna ryggen en gång i tiden förutom med marklyften och det var då ryggen började växa synte bla på vingarna :confused:

Jon2
2003-10-04, 11:51
Ett tips är att köra ben korsrygg tillsammans funkar bra för mig.

Nils
2003-10-04, 13:08
Originally posted by Munter
Det är det som är grejjen. Ska du liks "bränna det bästa krutet" på någon övning, så ser jag inget skäl till varför det inte ska vara den jobbigaste och mest kompletta övningen. Resterande övningar är inte lika jobbiga och kräver mindre, om du frågar mig (brukar köra stångrodd, hantelrodd och ibland chins efter marklyftet som inleder).

Åja, det är nog en smaksak antar jag.
Nu har ju knät gjort att jag inte haft detta problem på ett tag då jag inte kan göra marklyft. Men jag har hattat fram och tillbaka med det där. Marklyft är extremt bra men lika svår att få ihop med annan träning. Inte bara rygg. Mina ben blev också möra så det var inte lätt att kunna köra både böj och marklyft samma vecka.
Jag får nog erkänna att jag ofta körde som du skriver. Men är inte alls säker på att det var bäst.
Nils

MunsöHustla
2003-10-04, 16:46
Borde vara bäst att lägga marken sist då man inte orkar köra de andra övningarna stabilt och ta ut sig lika mycket. Spinae används väl som stöd i nästan alla andra ryggövningar så det är ju inget vidare om den skulle vara slut påverka vikten/utförandet på resten av ryggen.

Piranha
2003-10-04, 18:27
Jag brukar välja att köra marklyften först.

A flera anledningar faktiskt , dels anser jag att den inte bara bygger korsryggen , utan hela ryggen.

Sen är den så förbannat kul att köra 1% styrka 99% vilja.

Sen brukar chins gå bättre för mig och jag dragit mark innan . skummt men sant .

:booty:

Langster
2003-10-04, 19:53
Jag kör mark sist för att jag är ordentligt uppvärmd då, känns bättre.