handdator

Visa fullständig version : Jag skulle behöva lite hjälp här..


Wazzo
2010-04-08, 13:32
Hejhej.

Jag har länge velat gå ner i vikt för att jag har varit ganska tjock hela mitt liv. Läste lite här på forumet och det här med deff verkar intressant, jag har själv försökt lite nu dom senaste dagarna men jag e inte säker på att jag gör helt rätt. Jag gjorde ett test där mitt energikrav är ca 2200kcal, alltså om jag skulle äta ca 1000kcal per dag så skulle jag ungefär gå ner 1kg per vecka? 1kg verkar ju bra men nu hade jag tänkt mig att bli smal ganska snabbt om det går.. lite innan sommaren nu för vädret börjar ju redan se rätt så bra ut, o så man passar i lite fina kläder osv... Jag skulle kunna tänka mig att springa lite på morgonen innan frukost och kanske senare på kvällen, inte säker på att jag orkar 2ggr om dagen men 1 gång pallar jag iaf.
Så nu undrar jag om jag kan få lite hjälp om hur jag kan gå ner ca 8-10kg på en månad om det går? eller iaf nära det, vill helst gå ner så mycket som möjligt och så snabbt som möjligt, jag e redo att jobba väldigt hårt, berädd på att göra nästan vad som helst som krävs för att uppnå målet,

så jag vill inte att ni ska slösa er tid på att hjälpa mig nu och sen ska jag ge upp, det känns som att jag har svikit er och mig själv då. Så seriös hjälp nu och jag ska ta det väldigt seriöst och verkligen försöka uppnå mitt mål. Vet inte om det ja skrev nu ''makes any sense'' men jag hatar att skriva mycket så jag vet inte om det är bra såhär =P.

Här är lite info om mig:
Kön: Man
Längd: 184cm
Vikt: 89
Midja: 109
Ålder: 16, 17 om ca 4 månader..

Så om jag inte förklarade så bra där uppe så ska jag säga det igen fast kort :P Jag vill gå ner i så mycket vikt som möjligt och så fort som möjligt, hur mycket ska jag äta och träna då om jag vill gå ner ca 10kg på en månad? (om det går) :)

Tack, här kommer lite bilder också om det behövs. :em: :)

http://img249.imageshack.us/img249/2488/dsc00892v.jpg
http://img42.imageshack.us/i/dsc00899yl.jpg/
http://img192.imageshack.us/i/dsc00895qs.jpg/
http://img199.imageshack.us/i/dsc00896r.jpg/
http://img17.imageshack.us/i/dsc00898s.jpg/

Rickard
2010-04-08, 13:58
För att gå ner tio kilo så behöver du inte hålla på och räkna kalorier hit och dit.
Jag tycker du ska ta och kika på dom här i stället.
http://www.youtube.com/watch?v=iHn871mqM-w
http://www.youtube.com/watch?v=VKs0oEIVOck

Wazzo
2010-04-08, 14:14
Så det skulle gå på 1 månad?

AlmostRipped
2010-04-08, 14:35
Först och främst, bra att du vill gå ner i vikt! Och framförallt att du har viljan att göra det seriöst... :thumbup:

I ditt fall gäller nog inte deff, utan du behöver nog gå ner massa fett, altså en snabb bantning. Jag har själv vart i nästan din situation, det är inga problem att gå ner 10kg på en månad om man verkligen vill, frågan är bara hur bra det blir. Man måste oavsett tänka långsiktigt för det går inte att gå ner 10kg och sen återgå till samma livstil som man hade när man la på sig de där kilona. Du behöver nog inte ens räkna kcal för att du behöver troligtvis bara minska mängden mat ordentligt och börja äta hälsosammare.

Motion: Du kanske inte orkar springa så mycket som du vill så testa köra längre promenader kombinerat med kortare löpsträckor i början, ex gå 1 timme varje morgon och springa 1-2km varje kväll och sen öka det i längden. Du kan även gymma om du vill det men tror det skulle passa bättre längre fram i tiden, man vill inte köra på för hårt heller. Så gå varje morgon, spring varje/varannan kväll. Men se till att du har minst 1 dag där du bara går och inte springer så att kroppen får vila lite. Se till att alltid ta det mest motionsvänliga sättet t ex trappor istället för hissen, gå istället för åka buss/bil om det är möjligt... Gör man det till en vardagsgrej så blir det mycket i längden.

Mat/Kost: Ett tips är att äta mycket sallader och mat som du blir mättare på men som inte innehåller mycket kalorier. Räksallader, Kycklingsallader, Havregrynsgröt, mycket grönsaker (broccoli, vitkål, morötter, ärtor).... Och undvik att äta onyttigt (läs väldigt energirikt) som hamburgare, pizza, kebabtallrik med pommes. Försök hålla dig till magrare produkter i början, t ex lättmjölk, magrare kött, då detta kan spara undan en hel del kalorier. Bröd och pasta är något som är väldigt energirikt så försök hålla dig till de med mindre kcal i sig, samt att äta mindre portioner.

Om du verkligen ger dig fan på att gå ner kommer du att lyckas! jag vet flera som har gjort det och jag har själv skalat av över 20kg fett.

Vill du få stöd och kommentarer så starta en journal i forumdelen: Träningsjournaler. Där kommer folk säkerligen följa din resa och stötta dig, det finns trevliga människor på detta forum och folk vill hjälpa de som ber om hjälp.

Lycka till! :thumbup:

PMa mig om du har några ytterligare funderingar så ska jag hjälpa till så gott det går!

Wazzo
2010-04-08, 15:14
Tackar, *flex* ska börja med det direkt då!

Fellan
2010-04-08, 17:15
Först och främst, bra att du vill gå ner i vikt! Och framförallt att du har viljan att göra det seriöst... :thumbup:



Motion: Du kanske inte orkar springa så mycket som du vill så testa köra längre promenader kombinerat med kortare löpsträckor i början, ex gå 1 timme varje morgon och springa 1-2km varje kväll och sen öka det i längden. Du kan även gymma om du vill det men tror det skulle passa bättre längre fram i tiden, man vill inte köra på för hårt heller. Så gå varje morgon, spring varje/varannan kväll. Men se till att du har minst 1 dag där du bara går och inte springer så att kroppen får vila lite. Se till att alltid ta det mest motionsvänliga sättet t ex trappor istället för hissen, gå istället för åka buss/bil om det är möjligt... Gör man det till en vardagsgrej så blir det mycket i längden.



Många riktigt bra tips!

Min personliga upplevelse är att en stor framgångsfaktor vid viktnedgång är att hitta en träningsform som du tycker är rolig.
Jag har testat många olika saker; löpning, cykling(på väg och spinning), gym, boxercise, gympapass, kampsport.

Det var först när jag testade kickboxning och thaiboxning som jag personligen insåg att träning kan vara kul på riktigt.

Testa många olika saker och inse att du inte behöver vara världsmästare direkt. Du är ung så oavsett vilken träningsform du väljer så har du goda möjlighet att göra stora träningsframsteg. Om det är tråkigt i början så ge det iaf några gånger, det mesta är lite tråkigt och jobbigt när man börjar tränar.

Lycka till!

/Fredrik

Wazzo
2010-04-08, 19:05
Många riktigt bra tips!

Min personliga upplevelse är att en stor framgångsfaktor vid viktnedgång är att hitta en träningsform som du tycker är rolig.
Jag har testat många olika saker; löpning, cykling(på väg och spinning), gym, boxercise, gympapass, kampsport.

Det var först när jag testade kickboxning och thaiboxning som jag personligen insåg att träning kan vara kul på riktigt.

Testa många olika saker och inse att du inte behöver vara världsmästare direkt. Du är ung så oavsett vilken träningsform du väljer så har du goda möjlighet att göra stora träningsframsteg. Om det är tråkigt i början så ge det iaf några gånger, det mesta är lite tråkigt och jobbigt när man börjar tränar.

Lycka till!

/Fredrik

Yes.. har testat fotboll, taekwondo, boxning :) Boxning och taekwondo har jag gillat men jag har slutat sen efter en termin, vet inte varför egentligen. Jag tänkte på det för några dagar sen och fotboll är det ända jag verkligen har haft riktigt kul med (jag gick ca 3-4 år innan jag slutade för 2 år sen, orsak = datorspel/lat) . Men nu har jag faktiskt lite lust att börja igen men jag är inte helt säker :) Tack för tipsen iaf.;)