handdator

Visa fullständig version : Muskelbristning baksida lår, hur rehaba?


Jay-Z
2010-04-08, 09:37
Kategori 2. Allvarlig bristning enligt ortoped, som remitterat till sjukgymnast, men det är om en vecka och jag har hört att det är viktigt att man rehabbar tidigt.

Det hände för 6 dagar sedan. Stel som fan och gör ont i vissa vinklar. Ortopeden på akuten gissade att det var i fästet på sittbenet där det är som värst.

Kan gå på foten och försöker inte undvika belastning. Kan böja benet, men är trögt och lite ont.

Kör kompressionsbandage och tigerbalsam för stabilitet och värme.

Det blir bättre för varje dag, men det går väldigt långsamt.

Kan sova på nätterna (tack Tradolan).

Eftersom det är en vecka kvar till min tid med sjukgymnast så undrar jag om jag fram till dess kan göra något typ av rehab utan att försämra något?

Börje H
2010-04-08, 10:07
Eftersom det är en vecka kvar till min tid med sjukgymnast så undrar jag om jag fram till dess kan göra något typ av rehab utan att försämra något?

Ytterst vådligt att ge några konkreta tips utan att veta hur skadan uppkom och se hur påverkad du egentligen är. Tradolan dämpar ju effektivt smärta också. Generellt gäller mycket lätta rörelseövningar direkt efter den akuta blödningsfasen -> typ 48 timmar. Avvakta med "intensivare" behandling ytterligare 5-6 dagar. Ett förslag skulle kunna vara mycket lätt cykling samt avlastade knäflexioner (liggandes på rygg och böja och sträcka benet med hälen i golvet). Ta gärna och slå sjukgymnatsen en signal och hör med denne också så upprättar ni tidigt en dialog. Det uppskattar han/hon säkert.

Börje H
2010-04-08, 10:12
Snabb googling gav denna litteraturöversikt, gjord på den lokala sjukgymnastutbildningen:
http://epubl.ltu.se/1402-1773/2010/004/LTU-CUPP-10004-SE.pdf

Kanske nån här som känner killarna som gjort den :)

Tolkia
2010-04-08, 10:28
Var jävligt varsam med kombinationen träning + Tradolan; det är, som Börje H säger, en effektiv smärtlindrare och det är lätt att göra saker man inte är redo för.

Jay-Z
2010-04-08, 12:16
Tack Börje H och Tolkia!

Jag skyndar fortsatt långsamt, just nu försöker jag gå kortare sträckor för att röra på muskeln. Ska testa de där knäflexionerna om någon dag.

Men det är alltså inget onormalt att fortfarande vara väldigt stel, lite uppsvälld och ha smärta 6 dagar efter "olyckstillfället?"

Som sagt, läkaren rekommenderade att ta det väldigt lugnt och på sin höjd kort, stillsam promenad.

Börje H
2010-04-08, 12:42
Men det är alltså inget onormalt att fortfarande vara väldigt stel, lite uppsvälld och ha smärta 6 dagar efter "olyckstillfället?"

Vid en allvarlig muskelbristning skulle det snarare vara onormalt om det inte var stelt och smärtade. Hur uppkom skadan och hur omhändertogs den i det akuta skedet? Just omhändertagandet akut verkar ha en tämligen stor påverkan på hur man upplever stramhet och smärta de närmaste veckorna efter skadan.

Zorgus
2010-04-08, 13:23
Jo, man har väl ca 30-45s på sig att lägga tryckförband på en brusten hamstring, annars förlängs läktiden avsevärt. Har alltid en elastisk binda på kort avstånd när jag kör snabbare löppass.

Även om jag inte kan bidra så mycket med rehabtips, kan jag ge dig en intressant länk (http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/hips_dont_lie_fixing_your_force_couples;jsessionid =AAA1497691294219495C3A735BB48543-hg.hydra) om muskulär obalans och hur man kan åtgärda det. Man vill ju gärna veta varför det hände och om möjligt se till att risken för det minskar i framtiden.

Jay-Z
2010-04-08, 13:38
Vid en allvarlig muskelbristning skulle det snarare vara onormalt om det inte var stelt och smärtade. Hur uppkom skadan och hur omhändertogs den i det akuta skedet? Just omhändertagandet akut verkar ha en tämligen stor påverkan på hur man upplever stramhet och smärta de närmaste veckorna efter skadan.

En 30 meters hård sprint, där det smällde till. Togs inte hand om genom RICE tyvärr då det initialt inte kändes så farligt. Tryckförband kom på först 5-6 timmar efteråt. Ingen is eller liknande. Därefter har jag haft kompression på i princip hela tiden, för jag tycker det gör stor skillnad.

creperiet
2010-04-11, 21:38
En 30 meters hård sprint, där det smällde till. Togs inte hand om genom RICE tyvärr då det initialt inte kändes så farligt. Tryckförband kom på först 5-6 timmar efteråt. Ingen is eller liknande. Därefter har jag haft kompression på i princip hela tiden, för jag tycker det gör stor skillnad.

Ajajaj. Inte bra någotdera.

Kompression behöver du inte egentligen längre, däremot genomblödning. Kan du gå kortare sträckor, gör det. Kan du cykla lätt och lugnt, gör det. Ex 20min några gånger/dag. Mycket blod vill du ha.

Hur högt upp sitter det? Nästan vid benet eller mer mitt i muskeln?

Sen till nästa gång gäller det: Vill du sprinta måste du bygga hållfasthet genom sprint, annars kan du räkna med att risken är hög att det händer igen. Hållfasthet för sprint får du genom sprint på något lägre intensitet under ganska lång tid.

Martin Löwgren
2010-04-13, 06:02
Eftersom det är en vecka kvar till min tid med sjukgymnast så undrar jag om jag fram till dess kan göra något typ av rehab utan att försämra något?

Vara så aktiv som möjligt och undvika allt för stor ärrbildning i muskeln.

Jay-Z
2010-04-19, 11:59
Vara så aktiv som möjligt och undvika allt för stor ärrbildning i muskeln.

Jag har gått rätt så mycket. Nu dryga två veckor efteråt har jag fortfarande rätt mycket gula blåmärken kvar, lite blåa (men betydligt färre) över knävecket.

Muskelfunktionen är mycket bättre.

Rörligheten är nästan helt återställd, lite stel i ytterlägen, men försöker inte "pressa" mig.

Jay-Z
2010-04-19, 12:00
Ajajaj. Inte bra någotdera.

Kompression behöver du inte egentligen längre, däremot genomblödning. Kan du gå kortare sträckor, gör det. Kan du cykla lätt och lugnt, gör det. Ex 20min några gånger/dag. Mycket blod vill du ha.

Hur högt upp sitter det? Nästan vid benet eller mer mitt i muskeln?

Sen till nästa gång gäller det: Vill du sprinta måste du bygga hållfasthet genom sprint, annars kan du räkna med att risken är hög att det händer igen. Hållfasthet för sprint får du genom sprint på något lägre intensitet under ganska lång tid.

Tack, jag ska tänka på det, när jag ska ta upp sprint igen.

Hela baklåret är ömt, fästet på sittbenet, mittpå och ovanför knävecket.

Just nu går jag en hel del, ska lägga till cykling för mer genomblödning.

creperiet
2010-04-19, 21:19
Tack, jag ska tänka på det, när jag ska ta upp sprint igen.

Hela baklåret är ömt, fästet på sittbenet, mittpå och ovanför knävecket.

Just nu går jag en hel del, ska lägga till cykling för mer genomblödning.

Om detta är scenariot nu och skadan skedde 2:a april (?) ska du nog räkna ett år innan du har fullgod hållfasthet för maxsprint igen. Tung styrketräning och annan mindre explosiv aktivitet kan gå betydligt fortare. Genomblödningsträning regelbundet är av otroligt stor vikt - det akuta skedet är passerat.