handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, börja träna


Skullrith
2010-04-08, 09:34
Tja!

Jag är en kille på 22 år som vill börja och träna lite mer seriöst. Har provat att träna tidigare och det höll väl sig i kanske 2 månader men sen tappade jag motivation för träning och livslust för livet. Inte kul att vara en fattig arbetslös 22 åring..


Men nu så ska jag och en polare börja träna och denna gången ska det tamefan hålla i sig! Är trött på att se mig själv i spegeln och ljuga för mig själv, nu jävlar ska det hända något.

Mitt mål är väl helt enkelt att jag ska bli större, starkare och friskare. Min polare har en öl kagge och hans mål är väl att han vill samtidigt gå ner i fett och bygga upp sig. Så vi behöver lite hjälp..

- Jag -
22 år
1.88 cm lång
80 kg

Är inte särskilt stark, maxat 40kg i bänk.... *whatever*

- Polaren -
20 år
1.90 cm lång
~ 93 kg

Han är väl stark typ, han har aldrig tränat men han är lite större än vad jag är.. Kan tänka mig att han klarar runt 60 kg.

Schemat jag hade tänkt för oss ser väl ut så här...

Tisdag
Bröst
Triceps
Axlar

Torsdag
Rygg
Biceps
Ben

Söndag
Ben
Mage

När det gäller ben så kan jag säga att jag har typ extremt svaga chicken legs, så jag antar att ben träning 2 gånger i veckan bara är positivt? Det är ju som sagt någorlunda bra vilningstid mellan Torsdag och Söndag.. Eller? :smash:


När det gäller övningar så har jag inte bra koll, där kommer vi behöva hjälp.. Vet att man först ska göra basövningar som marklyft etc i början för att kroppen ska bli van och att man får in teknik osv.. Men det måste väl också gå att köra "specifikations" övningar?

När det gäller konditionsträning för oss så kan jag väl säga att för han så har han en cykel maskin hemma som han cyklar på så mycket som möjligt när han har tid. Jag däremot är arbetslös och har egentligen all tid i världen för att ta promenader och joggnings rundor + att jag har tillgång att träna fotboll 2 dagar i veckan. Så det gäller bara att ta tag i skiten.. :whipped:

Kosten då? Haha fyfan, här har man noll koll alltså.. Helvete *mini !
Kan börja med att säga att jag inte ska bli UlTrA RiPpAd på 2 månader så det behöver inte vara värsta hardcore kosten, men iallafall så man kan bygga muskler och inte bryta ner kroppen så träningen blir meningslös... När det gäller och käka flera måltider om dagen med en jävla massa mellanmål så känns det långsökt, vet inte hur jag ska gå tillväga med det.. Sån där Whey 80 kanske? Men frukost, lunch och middag är förbannat viktigt. Dock så vill jag inte gå till affären och shoppa loss en jävla massa cash på en jävla massa mat så man behöver 5 fucking kylskåp :Virro

Någon som har ett bra upplägg för mat på en hel dag kanske?

Mja, vet inte riktigt vad jag ska säga mer. Känns som att det räcker. Men ni får väldigt gärna hjälpa till och lämna synpunkter osv, jag vill jätte gärna förbättra min fysik och hälsa så bra jag kan utan att bli ett tränings freak.

Ha en fortsatt trevlig dag!

grondahl
2010-04-08, 09:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Skullrith
2010-04-08, 09:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454


Tack och jag har läst den, men är inte 100% säker och vill gärna ha lite fler synpunkter och lite mer detaljerad information om hur det kanske var för dig i början? :)

grondahl
2010-04-08, 10:09
Det är inte så avancerat:
Kolla i övningsbanken och på gymmet hur de olika övningarna går till, börja på så låga vikter att ni kan utföra alla repititioner hyfsad form och öka vikt allteftersom. En variant kan vara att bara börja med stången och lägga på 2,5kg per pass (som i stronglifts 5x5).

Det viktiga med all träning är regelbundenhet över tid. Se till att få rutin i träningen och ge det tid.

Crocker
2010-04-08, 10:17
Tack och jag har läst den, men är inte 100% säker och vill gärna ha lite fler synpunkter och lite mer detaljerad information om hur det kanske var för dig i början? :)
Man måste ha en grund för att bygga. Efter någon månad med programmet, kan du komma tillbaka på nytt med hjälp av schema. :)
Angående cardio, så kan du ju börja med max 2-3ggr á 30 min. Och öka sedan om du vill det.
Om du skriver upp mängd mat, o.s.v här så kan man nog hjälpa med kosten.
MVH :)

Skullrith
2010-04-08, 10:29
Tack för svaren, mitt trötta huvud blir genast lite piggare. :)

När det gäller kosten så.. Haha ja, bedrövligt.. Typ så här.

Frukost:
Flingor, mjölk, ett glas juice

Lunch:
Det som man har tillgängligt

Middag:
Husmans kost typ

Som ni kanske märker så är kosten helt åt helvete och någonting måste göras.
Skulle vara trevligt om någon som har bra koll på "mat för en vecka" lämnar en liten kommentar.

AlmostRipped
2010-04-08, 11:13
Tack för svaren, mitt trötta huvud blir genast lite piggare. :)

När det gäller kosten så.. Haha ja, bedrövligt.. Typ så här.
Frukost:
Flingor, mjölk, ett glas juice
Lunch:
Det som man har tillgängligt
Middag:
Husmans kost typ
Som ni kanske märker så är kosten helt åt helvete och någonting måste göras.
Skulle vara trevligt om någon som har bra koll på "mat för en vecka" lämnar en liten kommentar.

Angående träningen, om du har gett upp förut så börja inte alltför hårt... Men se till att inte missa något pass heller, utan har du bestämt dig för 3 dagar så ska du träna 3 dagar. Sen kan du öka träningen med tiden.

Angående kost; Proteinrik mat är alltid bra, kyckling, tonfisk, ägg, mjölkprodukter, kött, fisk, ost. Sen är det alltid bra att äta mycket grönsaker, men under kostdelen så finns det vad folk har ätit olika dagar... Kolla gärna där så får du säkert idéer om vad du vill äta. Det du behöver är protein och fett, kolhydrater är inte ett måste men skulle rekommendera dig att äta av det med. Ris, potatis, bulgur är goda och bra val av det. Pasta funkar också och är väldigt energirikt.

Det verkar som om du vill bygga muskler och då gäller det att äta mer kalorier än vad du gör av med, men överdriv det inte om du inte vill lägga på dig för mycket fett samtidigt. Kolla gärna runt lite i forumen när det gäller mat, finns excell mall att ladda ner som du kan räkna hur mycket kalorier du får i dig genom att väga maten.

Lycka till! :thumbup:

Skullrith
2010-04-08, 11:45
Angående träningen, om du har gett upp förut så börja inte alltför hårt... Men se till att inte missa något pass heller, utan har du bestämt dig för 3 dagar så ska du träna 3 dagar. Sen kan du öka träningen med tiden.

Angående kost; Proteinrik mat är alltid bra, kyckling, tonfisk, ägg, mjölkprodukter, kött, fisk, ost. Sen är det alltid bra att äta mycket grönsaker, men under kostdelen så finns det vad folk har ätit olika dagar... Kolla gärna där så får du säkert idéer om vad du vill äta. Det du behöver är protein och fett, kolhydrater är inte ett måste men skulle rekommendera dig att äta av det med. Ris, potatis, bulgur är goda och bra val av det. Pasta funkar också och är väldigt energirikt.

Det verkar som om du vill bygga muskler och då gäller det att äta mer kalorier än vad du gör av med, men överdriv det inte om du inte vill lägga på dig för mycket fett samtidigt. Kolla gärna runt lite i forumen när det gäller mat, finns excell mall att ladda ner som du kan räkna hur mycket kalorier du får i dig genom att väga maten.

Lycka till! :thumbup:



Tack så grymt mycket! Nu är det bra mycket klarare i skallen på hur man ska gå tillväga osv, så tack :)

mikaelj
2010-04-08, 12:46
Länk till StrongLifts program: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/