handdator

Visa fullständig version : Skada i axlen


olwe
2010-04-07, 21:10
Hej!

Jag har trillat på min axel och gjort den illa. Jag vet i ärlighetens namn inte VAD som hänt, men det gör ont i trapzeus i närheten av där den fäster längst ut i axeln. Detta gör att jag antar att det är en mndre skada på muskeln men det skulle ju kunna vara exempelvis att jag lite snabbt slog axeln ur led och att den då hoppade tillbaka direkt av sig självt. Jag har ont i axeln när jag rör den leden och kan inte arbeta över axlehöjd samt att det känns som att den ska ploppa ur i vissa vinklar.

Nåja, är detta något som jag bör kolla upp hos läkare? Annars hur arbetar man rehabiliterande med sådant här? Jag vill tillbaka till min thai-träning (kommer missa en match redan som det är) så fort som möjligt.

Om det inte vore för att jag vill ta det ltie seriöst med min träning så skulle jag bara ignorerat det hela men nu känns det som att jag vill göra allt jag kan för att komma tillbaka snabbt så all hjälp tas tacksamt emot.

kalle_banan
2010-04-07, 21:33
Det kanske är lika bra att gå till ngn direkt om du vill ha det överstökat så snabbt som möjligt? Korrekt diagnos och korrekt hjälp så snabbt som möjligt är ju önskvärt verkar det som. Men om du inte vill gå till någon naprapat eller liknande så träna alla muskler kring axeln med lätta vikter i 2 veckor och se om det hjälper, annars får du vila.

olwe
2010-04-07, 23:16
Jo det kanske får bli så. Men måste jag ta mig till akuten då? För om jag går till närmsta vårdmottagning så lär jag ju få en besökstid om ett halvår?

kalle_banan
2010-04-07, 23:20
Jo det kanske får bli så. Men måste jag ta mig till akuten då? För om jag går till närmsta vårdmottagning så lär jag ju få en besökstid om ett halvår?

Privatvården brukar ha korta väntetider, naprapater, kiropraktorer, sjukgymnaster osv.