handdator

Visa fullständig version : Hur tränar ni?


Therese
2010-04-07, 19:09
Som frågan ovan lyder.

Tränar ni gigantset, dropset, superset, pyramid, osv?


Har själv inte så mycket erfarenhet så jag provar Body for life-metoden, vet att det är lite si och så med det, men tja det är vad jag kan.
Annars har jag tränat 3*10 mycket men med si och så resultat.

Crocker
2010-04-07, 19:14
Jag tränar liite giantset, pyramider. Det funkar bra.
Det funkar ganska så bra faktiskt.

Johan_P
2010-04-07, 19:14
Jag går till gymmet och varierar allt från övningar till set och repetitioner. Aldrig kört enligt någon metod, mer än MM2K-programmet en gång för några år sedan (med bra resultat).

Ett tips är att kika in i träningsjournalerna som finns på forumet :)

Psyla
2010-04-07, 19:18
Utgår ifrån min dagsform både när det gäller övningar, intensitet och repetitioner.

Jag tenderar att tröttna på program där övningarna är klistrade redan.

Shakemynuts
2010-04-07, 19:23
Inget speciellt, jag bara lassar på vikter så jag klarar runt 6-8 reps, grejar jag runt 8 höjer jag vikterna.

Gym 4 dagar i veckan och badminton 2.

Sjoba
2010-04-07, 19:29
Jag tränar precis som jag dricker min öl.
Redigt och beslutsamt!

Skämt åsido, varierar mest mellan 8-12 reps och runt 10 set per muskelgrupp 1 gång i veckan. Inga superset, men en del dropset, mest på biceps och triceps.

Supermicke
2010-04-07, 19:29
Jag har börjat träna på ett nytt sätt på en del övningar nu. Det heter typ cluster training eller nåt sånt. Så som jag förstått så tar man en tung vikt som man klarar kanske 2lyft på och sen gör man 5lyft på den vikten. Då ska man typ vila 10sekunder mellan varje 2reps eller mellan varje lyft.

Vet inte om det är något bra sätt men det känns väldigt bra och som att man skulle öka snabbt.. någon kanske har några tankar om det?

mikaelj
2010-04-07, 19:32
Stegrande trappa. Så blir jag lagom uppvärmd.

5x5 (på 6RM), 1x3, 1x2, ibland 1x1.

z_bumbi
2010-04-07, 19:45
Jag kör mellan 5-20 reps med ett fåtal övningar i en sorts halvkroppsprogram där fokus är på ryggen. Intervall på cykel 10-15 min och sen går jag en hel del.

Body for life är som träningsprogram sett ganska så bra, man får en struktur och man lär sig lite om grunderna i träning. Kostbiten kanske man inte bör fokusera allt för mycket på men jag kommer just nu inte ihåg om det bara var så där eller om det var dåligt. (Boken ligger i en flyttlåda någonstans).

Jag har börjat träna på ett nytt sätt på en del övningar nu. Det heter typ cluster training eller nåt sånt. Så som jag förstått så tar man en tung vikt som man klarar kanske 2lyft på och sen gör man 5lyft på den vikten. Då ska man typ vila 10sekunder mellan varje 2reps eller mellan varje lyft.

Vet inte om det är något bra sätt men det känns väldigt bra och som att man skulle öka snabbt.. någon kanske har några tankar om det?

Även känt som rest pause. Kör du så låga reps så ligger du väldigt nära max och det sliter i längden men är man vad vid träning, kör det i kortare perioder och inte kör det i alla övningarna så funkar det ganska så bra.
Det finns också en del specialskrivna träningsprogram där man har anpassat antalet set och övningar men det är trots det ganska så sällan man kör det på alla övningarna och med så låga reps.

Onigiri
2010-04-07, 19:47
Jag kör dropset på discoskit som biceps/triceps/magen osv
3x3 eller 5x5 eller superexcentriska ettor i bänken ibland.

Edit: Dropset = 20,15,12,10,8x3 per övning. Eller tvärtom.

Slartibartfast
2010-04-07, 19:50
Omvänd pyramid 6-12 reps, 3-7 set per muskelgrupp, med 3-4 dagars vila mellan.

Squatinator
2010-04-07, 21:50
Jag tränar de muskler som känns återhämtade och tränar lite vad jag känner för men brukar generellt hålla mig till ett basutbud av övningar. De tyngre övningarna såsom marklyft och knäböj kör jag ofta 5 rep på (20 på böjen dock ofta), assistansövningar som raka marklyft, skivstångsrodd, shrugs och småmuskelövningar brukar jag köra 4-8 rep på. Bänkpress så kör jag oftast 6 rep förutom hantelpressar där jag kör 8.

Scratch89
2010-04-07, 21:57
Just nu helkroppspass, och ska testa att arbeta mig upp till ett maximalt set, där de andra är submaximala på samma repsantal, typ
50 x 8
60 kg x 8
70 kg x 8
och till sist 80 kg x 8.

Gpajpen
2010-04-07, 22:00
System: Har fasta dagar, 5-split, varje muskel blir huvudtränad 1gång/vecka.

Set: Hög volym, 20-40set/muskelgrupp

Reps: Reps bombar och blandar jag alltifrån 2 till 15, men ändå så 9 gånger av 10 börjar man tungt med få reps och sänker efterhand vikten så jag klarar fler och fler reps.

Vila: 30-90sek mellan varje set beroende på minutformen.

Uppvärmning: Obefintlig, max något acklimateringsset innan gristunga övningar.

Failure: Går på känsla, ibland fail i allt, ibland stannar någon rep innan.

Progression: Ökar inget medvetet. Märker jag att jag är starkare än sist höjer jag.

Övningar: Bastanta basmonster första halvan av passet, discoövningar andra halvan.

emi23j
2010-04-07, 22:04
Jag varvar 2 veckor rfd träning med 2 veckors lätt explosiv träning. Övningar byter jag när jag känner att jag vill prova något annat.

davvvan
2010-04-07, 22:15
Har slutat köra till failure nu, nästan enbart kört till det tidigare... Vill variera lite. Hoppas på bättre styrkeökningar nu.

Medusa
2010-04-07, 22:40
DC träning...!!! all the way.. *cry*

Matsa
2010-04-07, 22:44
Pseudo halvkropp som är SL inriktad på underkroppen och mer BB-aktig på överkroppen.

Kör sedan ett par månader tillbaka 5-3-1 på marklyft och militärpress. Jag hade egentligen tänkt följa 5-3-1 programmet fullt ut från början men av diverse orsaker så passar inte det (bl.a så kan jag inte bänka tungt pga skada). Jag tycker dock om många av principerna i programmet så därför använder jag det jag kan. Så småningom kommer jag nog även att köra 5-3-1 på böjen, men just nu behöver jag dels teknikträning och dels viktvana så då tycker jag andra metoder passar bättre.

ceejay
2010-04-07, 22:46
alltid failure och ligger i ett 4reps omfång i nästan allt
tex 8-12 reps. Klarar jag 12 ökar jag så jag klarar minst 8 typ.