handdator

Visa fullständig version : Kalorier på vilodagar


siimon89
2010-04-07, 14:34
Justerar ni antal kalorier på vilodagar, eller håller ni de konstanta?

Har inte riktigt greppat om man ska satsa på samma mängd kcal/dag eller hålla de konstanta. Tänker att det kanske vore fördel med att justera mängden för att minska fettökningarna.

Ashenshugar777
2010-04-07, 14:35
+ på träningsdagar och - på vilodagar är inte helt ovanligt.

siimon89
2010-04-07, 14:37
+ på träningsdagar och - på vilodagar är inte helt ovanligt.

Hur har ökningarna varit för din del med den typen av upplägg?

Numse
2010-04-07, 14:38
Jag håller det konstant. Märkt att jag inte fått den återhämtningen jag behöver om jag drar ner på kalorier på vilodagar.

siimon89
2010-04-07, 14:38
Jag håller det konstant. Märkt att jag inte fått den återhämtningen jag behöver om jag drar ner på kalorier på vilodagar.

Intressant. Förresten, fick för mig att du berättade att du alltid byggt på kcalbalans utan deff eller bulk, stämmer det? *popcorn*

AlmostRipped
2010-04-07, 14:41
Jag brukar ligga -500 på vilodagar och -300 eller -400 på träningsdagar.

Men det är ganska olika och försöker hålla det någorlunda balanserat, ligger aldrig mer på vilodagar än träningsdagar dock. Får tillräckligt bra återhämtning på -500 så det har jag kört på

tsp
2010-04-07, 14:42
Jag brukar ligga ett par hundra i skillnad från dag till dag oavsett min aktivitetsnivå under dagen.

Numse
2010-04-07, 14:59
Intressant. Förresten, fick för mig att du berättade att du alltid byggt på kcalbalans utan deff eller bulk, stämmer det? *popcorn*

Nej, jag har nog sagt att jag vill bygga på kaloribalans nu. Vilket iof inte heller stämmer då jag försöker ligga på nått hundra plus per dag :)

Du länkade ju en del artiklar i en tråd för länge sen som var grymma. Har samma filosofi som killen som skrev dem. Träna med lite kaloriöverskott men hålla sig under ett kilos viktuppgång i månaden.

Gpajpen
2010-04-07, 15:00
Kör samma varje dag, dvs lika stort överskott (bulk c:a 500+/dag). Vem har sagt att muskelutvecklingen pausat bara för att det blivit en vilodag?

siimon89
2010-04-07, 15:04
Nej, jag har nog sagt att jag vill bygga på kaloribalans nu. Vilket iof inte heller stämmer då jag försöker ligga på nått hundra plus per dag :)

Du länkade ju en del artiklar i en tråd för länge sen som var grymma. Har samma filosofi som killen som skrev dem. Träna med lite kaloriöverskott men hålla sig under ett kilos viktuppgång i månaden.

Jaha :D Hur funkar det då, kan inte va mycket fett man ökar då?

Numse
2010-04-07, 15:09
Det funkar bra. Jag låg dock på högre kaloriöverskott hela förra veckan och märkte av ett mycket bättre tryck, men också en kraftigare viktökning :)

Tror det går alldeles utmärkt att träna sig fit med kaloribalans. Men det är tidskrävande och man kan nog inte räkna med några större kraftökningar. Att ligga på 2-300+ är nog lagom om man är i samma fas som mig, alltså en tidig uppbyggnadsfas.

Att ligga på mer än 2-300+ tror jag är helt meningslöst.

siimon89
2010-04-07, 15:09
Kör samma varje dag, dvs lika stort överskott (bulk c:a 500+/dag). Vem har sagt att muskelutvecklingen pausat bara för att det blivit en vilodag?

Självklart inte. Men känns ju som att kcalförbrukningen borde vara lägre på en vilodag än själva träningsdagen? Kan ha fel, därför jag frågar :D

siimon89
2010-04-07, 15:12
Det funkar bra. Jag låg dock på högre kaloriöverskott hela förra veckan och märkte av ett mycket bättre tryck, men också en kraftigare viktökning :)

Tror det går alldeles utmärkt att träna sig fit med kaloribalans. Men det är tidskrävande och man kan nog inte räkna med några större kraftökningar. Att ligga på 2-300+ är nog lagom om man är i samma fas som mig, alltså en tidig uppbyggnadsfas.

Att ligga på mer än 2-300+ tror jag är helt meningslöst.

Mjo, klart att man ökar bättre med ett högre överskott än 200-300, men fettökningarna lär bli klart kraftigare också.

Men när du ligger på 2-300+, hur är själva fettutvecklingen respektive muskelutvecklingen på säg 1-2månaders tid för dig?

Ashenshugar777
2010-04-07, 15:17
Hur har ökningarna varit för din del med den typen av upplägg?

Åh jag deffar nu så jag har inte testat det. Men när jag har deffat klart ska jag börja köra det I kombination med carb cykling :)

Numse
2010-04-07, 15:19
Jag tror att jag ligger där iaf, och jag har väldigt bra koll på hur mycket jag äter så jag förutsätter att det stämmer bra.

Har ökat 2.5 kilo på 2 månader. Förmodar att det då är en hel del vatten. Har ökat markant styrkemässigt, tycker jag själv, känner mig betydligt starkare. Speciellt i benen. Men sen om det är en sak som bara grundar sig i att jag kommer tillbaka efter ett uppehåll vet jag inte.

Har lagt på mig nästan 1 cm på magen och 1 cm runt biceps på 1 månad, vet inte måtten innan dess. Det syns att jag har lagt på mig lite fett på magen. Ser fortfarande bra ut men jag är inte lika ripped som innan. Har däremot ökat kraftigt i volym runt axlarna, och därför ser kroppen bättre ut rent proportionerligt.

Jag tror att jag la på mig typ 0.5 cm (av den ovannämnda centimetern :) ) på magen förra veckan då kaloriintaget var rätt mycket högre än innan. Om jag hållt mig i skinnet så hade jag sett aningen mer ripped ut.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det är optimalt att ligga på typ 300+ kcal. Men om man ökar och kanske ligger på runt 800+ kcal om dagen så märker man snabbt att man lägger på sig fett.

siimon89
2010-04-07, 15:24
Åh jag deffar nu så jag har inte testat det. Men när jag har deffat klart ska jag börja köra det I kombination med carb cykling :)

Intressant. Jag är själv lite nyfiken på att testa det. Vilket upplägg tänkte du ge dig på?

Jag tror att jag ligger där iaf, och jag har väldigt bra koll på hur mycket jag äter så jag förutsätter att det stämmer bra.

Har ökat 2.5 kilo på 2 månader. Förmodar att det då är en hel del vatten. Har ökat markant styrkemässigt, tycker jag själv, känner mig betydligt starkare. Speciellt i benen. Men sen om det är en sak som bara grundar sig i att jag kommer tillbaka efter ett uppehåll vet jag inte.

Har lagt på mig nästan 1 cm på magen och 1 cm runt biceps på 1 månad, vet inte måtten innan dess. Det syns att jag har lagt på mig lite fett på magen. Ser fortfarande bra ut men jag är inte lika ripped som innan. Har däremot ökat kraftigt i volym runt axlarna, och därför ser kroppen bättre ut rent proportionerligt.

Jag tror att jag la på mig typ 0.5 cm (av den ovannämnda centimetern :) ) på magen förra veckan då kaloriintaget var rätt mycket högre än innan. Om jag hållt mig i skinnet så hade jag sett aningen mer ripped ut.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det är optimalt att ligga på typ 300+ kcal. Men om man ökar och kanske ligger på runt 800+ kcal om dagen så märker man snabbt att man lägger på sig fett.

Okej, nice :) Man är så rädd för att lägga på sig onödigt fett igen efter man deffat klart. Jag tränar inte för bodybuilding utan ser hellre att jag lägger på mig sakta men säkert utan onödigt fett. Carb cycling eller Zig Zag diet kan vara ett alternativ.

Gpajpen
2010-04-07, 15:26
Självklart inte. Men känns ju som att kcalförbrukningen borde vara lägre på en vilodag än själva träningsdagen? Kan ha fel, därför jag frågar :D

Ja men självklart är kcalförbrukningen lite högre på träningsdagen. Jag sa inte att jag låg på samma kaloriintag, utan bara samma kaloriöverskott.

Exempel om 1h15min styrketräning förbrukar 200kcal extra:

Balans (+-0) vid 2000kcal/dag
500kcal (+500) överskott på en vilodag vid 2500/dag
500kcal (+500) överskott på en träningsdag vid 2700kcal/dag

dvs. lika stort överskott träningsdag som vilodag.

Ashenshugar777
2010-04-07, 15:27
Intressant. Jag är själv lite nyfiken på att testa det. Vilket upplägg tänkte du ge dig på?

UD 2.0 för mass gains

3 ½ dag 100g max carbs - kaloribalans-10%
Kvällen på torsdag och hela fredagen är carbload sen på lördag & söndag kaloribalans+10%

2split fördelat mellan Mån/tis sen Helkroppspass Torsdag och Lördag :)

Numse
2010-04-07, 15:30
Exempel om 1h15min styrketräning förbrukar 200kcal extra:

75 minuter benträning med mig bränner nog fan mer än en burk makrill :)

siimon89
2010-04-07, 15:36
UD 2.0 för mass gains

3 ½ dag 100g max carbs - kaloribalans-10%
Kvällen på torsdag och hela fredagen är carbload sen på lördag & söndag kaloribalans+10%

2split fördelat mellan Mån/tis sen Helkroppspass Torsdag och Lördag :)

Har läst lite ur boken, verkar ju helt klart intressant. Grejen är att jag inte är intresserad av att köra just hans träningsprogram. Men kanske går fint ändå?

Anton Fräs
2010-04-07, 15:52
Jag varierar inte speciellt mycket med avseende på träning/icke träning.

Även om benägenheten att överäta är mångfaldigt högre efter ett tungt cardio pass ex.

Lillstadspojken
2010-04-07, 15:58
2700 på vilodagar. 200 mer på styrkedagar och 250-400 mer på konditionsdagar, lite beroende på vilken typ av konditionsträning jag utövar och dennes längd.

PS. Detta ger mig ett knappt underskott.

Gpajpen
2010-04-07, 19:05
75 minuter benträning med mig bränner nog fan mer än en burk makrill :)

Jaha vad trevligt. Vad ville du komma fram till?

Det var ett exempel, spelar ingen roll om man räknar med att sitt styrketräningspass bränner 1382,45 kcal eller 200kcal. Tyckte det blev mer tydligt så, men kanske inte.

Numse
2010-04-07, 21:43
Jaha, nej jag antog att du trodde ditt pass bara brände 200 kcal, my bad.

HyunJin
2010-04-07, 22:28
Jag tycker det är enklare att öka något på träningsdagarna och minska något på vilodagarna, då jag aldrig, exakt kan veta min förbrukning. Så att de båda dagarna tar ut varandra, liksom...

Med överskottet förlagt på träningsdagarna, så jag vet att det blir just ett överskott på träningsdagarna. 100-200 kcal pluss på träningsdagar kan lika gärna vara 100-200 minus och då käkar jag hellre 400 kcal + och ett par hundra i underskott på vilodagarna.

siimon89
2010-04-08, 12:29
Jag tycker det är enklare att öka något på träningsdagarna och minska något på vilodagarna, då jag aldrig, exakt kan veta min förbrukning. Så att de båda dagarna tar ut varandra, liksom...

Med överskottet förlagt på träningsdagarna, så jag vet att det blir just ett överskott på träningsdagarna. 100-200 kcal pluss på träningsdagar kan lika gärna vara 100-200 minus och då käkar jag hellre 400 kcal + och ett par hundra i underskott på vilodagarna.

Hur är ökningarna för dig i muskler respektive fett? :)

HyunJin
2010-04-08, 21:55
Hur är ökningarna för dig i muskler respektive fett? :)

Ökar? Skulle säga att jag mest står stilla i både vikt och styrka... Ibland när jag känner mig crazy så ligger jag på ett lite större överskott eller mindre underskott, beroende på dag...

emi23j
2010-04-10, 16:56
Äter ofta mer på vilodagar. Man måste ju fylla tiden med något=)

Kan tillägga att jag i princip sen i höstas käkat exakt vad jag velat när jag velat. (blev aldrig någon diet) Men visserligen håller jag sötsakerna till ett minimum på träningsdagar eftersom dem fuckar så mycket med min koncentration annars. Hur som helst, vad som är mest optimalt borde möjligen vara att äta mer på träningsdagarna för att fylla på och boosta återhämtningen. Men om det inte upplevs optimalt av personen i fråga får man göra något annat. För mig är det t ex svårt att äta mycket på träningsdagar, om jag t ex gymmar på förmiddagen och sen på kvällen har mer konditionsinriktad träning (upplever i alla fall jag) känner jag mig tung i kroppen.

Fan nu har jag helt glömt bort vad den egentliga frågan var i denna tråd.