handdator

Visa fullständig version : Maxpuls...


Mrz1973
2010-04-07, 12:50
Hej...

jag är 37 år gammal och försöker sattsa lite mera på löpningen men undrar lite om min puls... Av vad jag förstått så ska min maxpuls vara 220 - ålder så det blir 183 som maxpuls i mitt fall.

Jag joggade/sprang i 8.3km/t och min puls låg hela tiden mellan 162-170. Efter 60 minuter kände jag mig fortfarande i bra form och jag var inte trött konditionsmässigt, så jag ökade farten på bandet till 10km/t och då hoppade min puls upp till 185 och jag sprang sissta 15 minuterna med den pulsen.

Målet var att springa milen (aldrig gjort förut) så jag lade tempot lågt och jag klarade det på 73 minuter. Nästa pass kommer jag att lägga mig på 10km/t direkt och se hur pass långt jag orkar och var min puls hamnar då nästa mål är att klara milen under 60min.

Frågan är om det är bra att ligga och sniffa på maxpulsen eller är detta relativt normalt att man gör när man springer långt ?

Crocker
2010-04-07, 12:57
Vad har du för vilopuls då?

Semiramis
2010-04-07, 13:25
Maxpulsuträkningen ger bara en fingervisning, det kan diffa ganska rejält både upp och ned, min faktiska maxpuls ligger ca 20 slag över den uträknade. Är man nära maxpulsen så känns det!

StillAsleep
2010-04-07, 13:27
Verklig maxpuls kan diffa mycket från formeln 220-ålder. För att få fram just din maxpuls måste du göra ett maxpulstest. En (väldigt) enkel variant är att jogga ett par km och sedan kuta järnet så länge du orkar, pulsen du kommer upp i då bör inte vara alltför långt ifrån maxpuls, lägg till 5 slag kanske så har du din ungefärliga maxpuls.

kjell33
2010-04-07, 13:41
Bra länk
www.sct.nu/traning/traningslara/pulsetraining.htm

Tips: kör maxtestet i backe efter 10-15 mins uppvärmning. Gå ut löst och öka lite i taget tills pulsen inte ökar längre. Då har ditt max.

I allmänhet kan man säga att de flesta kör lite för högt tempo på distanspassen. Använd pulsklockan som "broms"

Mrz1973
2010-04-07, 13:41
Jo jag läste på marathon.se (http://www.marathon.se//news/article.cfm?ThemeId=367) om det och förstog att det var mera komplicerat än 220 formeln...

Men rent generellt är det alltså bara köra på och skita i pulsen så länge jag inte får mjölksyra eller känner mig helt uttagen ?

Min vilopuls är ca 75 inte mätt när jag legat still i 10 minuter som det stog på marathon sidan ska kolla ikväll :)

Pjotor
2010-04-07, 13:53
För att träna hjärtat -- som hos vältränade personer är det som begränsar orken -- ska du ligga på 80 % av maxpulsen eller mer. Jag vet inte var det optimala intervallet är, men som sagt, ligger du på minst 80 % så utvecklas hjärtat.